Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4837
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Etienne » Zo 12 Nov 2017, 21:49

De 044 rijdt op een hotelpendel voor Tulip-Inn en rijdt dus continue door, zag ik gisteren. Volgens de betreffende chauffeur zou deze van Markus Koerierdiensten zijn (hoewel het natuurlijk ook TCR zou kunnen zijn)
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Lijn 45
Berichten: 1301
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Lijn 45 » Ma 13 Nov 2017, 06:53

De laatste keer dat ik een bus op die pendel zeg was het een Brabantse Amba van TCR.

PursuitGamer6
Berichten: 16
Lid geworden op: Ma 19 Jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor PursuitGamer6 » Ma 13 Nov 2017, 21:33

Nou dames, de officiële veranderingen in 2018!

https://www.arriva.nl/a/dienstregeling/ ... esland.htm

zone2000
Berichten: 289
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor zone2000 » Ma 13 Nov 2017, 22:05

Laatst gewijzigd door Zugführer op Wo 15 Nov 2017, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link gefixt

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Wo 15 Nov 2017, 10:53

Vanaf juli 2018 wordt begonnen met het strekken van lijn 51 (bij Gytsjerk, Âldtsjerk en Rinsumageest) en 54 (Hallum, Marrum, Blije en Ferwert)
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 16 Nov 2017, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: krantenartikel verwijderd ivm ontbreken bronvermelding
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

ZipperZapper
Berichten: 152
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor ZipperZapper » Wo 29 Nov 2017, 20:50

Zojuist in het NPO1 programma 'Van A naar B' was in een droneshot duidelijk een ex-ZOF bus van Qbuzz zichtbaar, in Albanië. Grappig om te zien, inclusief duidelijk zichtbaar pompebled.

Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 479
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Stadsbus » Wo 29 Nov 2017, 22:44

Zo iets? :P
Roelof88 schreef:Een Leeuwarder Courant lezer spotte een ex-Qbuzz MAN in Tirana, Albanië.

Afbeelding
Bron: Leeuwarder Courant, 23 juni 2017.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5706
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor regenmaker » Vr 01 Dec 2017, 15:36

Spotte net de 9224 onderweg richting Arnhem op de A50.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Bravo (Zuidoost-Brabant).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Eerst volgende wijzigingen in de VRR in juni 2018.
Wijzigingen 7 januari 2018 zie deze pagina.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Za 02 Dec 2017, 09:43

Laat ze daar liever de rammelcitea's heen sturen... zijn we daar ook van verlost.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Roeland
Berichten: 597
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Roeland » Za 02 Dec 2017, 12:05

bys1 schreef:Vanaf juli 2018 wordt begonnen met het strekken van lijn 51 (bij Gytsjerk, Âldtsjerk en Rinsumageest) en 54 (Hallum, Marrum, Blije en Ferwert)

Verstandig. Want op lijn 51 valt de meeste winst te maken met strekken.
En met lijn 54 heb je het voordeel van een frequentieverdubbeling per halte (één goed bediende halte per dorp, i.p.v. twee laagfrequent bediende haltes per dorp). Kan de drg voor lijn 54-60-154 meteen wat strakker en simpeler worden.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Za 02 Dec 2017, 22:32

Lijn 51 strekken is inderdaad verstandig. Is nu een erg lange rit.
Lijn 54 strekken zie ik het nut niet van. Er is al een gestrekte versie van lijn 54: lijn 154. Die is hetzelfde als lijn 54 met als enige verschil dat de 154 op het traject Leeuwarden-Holwerd alleen haltes provincialeweg aandoet, behalve in stiens - net als lijn 60. Als ze de 54 willen strekken kunnen ze wat mij betreft de lijn schrappen en lijn 154 weer omnummeren naar 54 met wat meer ritten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Roeland
Berichten: 597
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Roeland » Ma 04 Dec 2017, 09:12

Dat is waarschijnlijk ook wat ze gaan doen :D
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 04 Dec 2017, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Roeland
Berichten: 597
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Roeland » Ma 04 Dec 2017, 09:16

En misschien gaat de 51 in Dokkum ook wel als ringlijn rijden (eerst via de snelle route naar Busstation, en dan de slingerroute door de wijken)? Daarmee bespaar je best wel wat rijtijd, die je dan elders kunt inzetten.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Ma 04 Dec 2017, 10:59

Zou kunnen ja.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11725
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Vinny » Do 14 Dec 2017, 20:52

De dienstregeling van de 350 is wel een aderlating voor Zuidwest-Friesland. Vanaf Bolsward richting Noord-Holland moet 's avonds extra worden overgestapt in Kimswerd en Kop Afsluitdijk. :shock:

Misschien is het zinvol om bij Harlingen een regionaal busstation te bouwen en een Q-liner Harlingen-Bolsward-Sneek-Heerenveen invoeren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dennenboom
Berichten: 648
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Dennenboom » Do 14 Dec 2017, 21:57

Wat Heerenveen betreft hoeft die Q-liner hiervoor niet van stal gehaald te worden. Die plaats is vanuit Alkmaar nu al redelijk snel te bereiken via Zwolle (2:30 elk half uur) of Leeuwarden (2:35 uurlijks, met een beetje geluk 2:13 als je de sprinter kunt halen). Dat wordt met een Q-liner niet veel beter.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op Vr 15 Dec 2017, 07:49, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Do 14 Dec 2017, 22:00

Ik ken de situatie bij Bolsward niet goed, maar misschien is het handig om 's avonds extra ritten van lijn 90 op het traject Bolsward - Kop te laten rijden met aansluiting op de 350?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Dennenboom
Berichten: 648
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Dennenboom » Do 14 Dec 2017, 22:37

Probleem is dat de bus voldoende snel naar Leeuwarden moet gaan om redelijke rol in het langeafstandsvervoer te spelen. Het overgrote deel van de reizigers gaat daar namelijk naar toe. Verder zijn in de huidige dienstregeling de aansluitingen in Leeuwarden naar bijvoorbeeld Groningen goed. Dan boor je grotere reizigersstromen aan. Richt je je veel meer op de tussengelegen plaatsen dan zal de lijn uiteindelijk afglijden naar wat hij eens was: een lange afstand streekbus. De reistijd Alkmaar - Leeuwarden kwam in de vorige dienstregeling al weer regelmatig boven de twee uur. Het is een keuze die voor Sneek en vooral Bolsward inderdaad ongunstig uitvalt. Maar het aantal reizigers in de avonduren is kennelijk zo klein, dat dan een rechtstreekse lijn 90 niet te rechtvaardigen valt.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op Vr 15 Dec 2017, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11725
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Vinny » Vr 15 Dec 2017, 07:42

Het zal nu nog meer dan vroeger een studentenbus worden voor jongeren uit de kop van Noord-Holland die studeren in Leeuwarden en Groningen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dennenboom
Berichten: 648
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Dennenboom » Vr 15 Dec 2017, 08:34

Zijn er overigens cijfers over het vervoer naar de veerboten in Harlingen? Er zijn jaren geweest dat je 's zomers elk half uur een snelbus van Alkmaar naar Harlingen had (combi 350/351). Nu rijdt de Q-liner maar op een paar dagen per jaar rechtstreeks naar de haven in Harlingen.

zone2000
Berichten: 289
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor zone2000 » Vr 15 Dec 2017, 10:32

Vinny schreef:Misschien is het zinvol om bij Harlingen een regionaal busstation te bouwen en een Q-liner Harlingen-Bolsward-Sneek-Heerenveen invoeren.


Die Qliner is er een paar jaar geleden nog geweest, de 351. Het passagiersaanbod is er simpelweg niet.

ov'tje
Berichten: 334
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor ov'tje » Vr 15 Dec 2017, 14:21

De elektrische 3014 stond vanochtend buiten bij de stalling in Leeuwarden. Achterop het terrein stond nog een onbekende blauwe Citaro.

CamilleKreemers
Berichten: 2994
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 15 Dec 2017, 14:49

Dennenboom schreef:Probleem is dat de bus voldoende snel naar Leeuwarden moet gaan om redelijke rol in het langeafstandsvervoer te spelen. Het overgrote deel van de reizigers gaat daar namelijk naar toe. Verder zijn in de huidige dienstregeling de aansluitingen in Leeuwarden naar bijvoorbeeld Groningen goed. Dan boor je grotere reizigersstromen aan. Richt je je veel meer op de tussengelegen plaatsen dan zal de lijn uiteindelijk afglijden naar wat hij eens was: een lange afstand streekbus. De reistijd Alkmaar - Leeuwarden kwam in de vorige dienstregeling al weer regelmatig boven de twee uur. Het is een keuze die voor Sneek en vooral Bolsward inderdaad ongunstig uitvalt. Maar het aantal reizigers in de avonduren is kennelijk zo klein, dat dan een rechtstreekse lijn 90 niet te rechtvaardigen valt.

Is dat probleem niet op meer plekken zo?

IK zie wel potentie is een Qlinernetwerk in Fryslan bestaande uit de verbindingen:
Alkmaar - Leeuwarden, Leeuwarden - Dokkum, Leeuwarden - Drachten - Oosterwolde, Groningen - Heerenveen - Emmeloord, Heerenveen - Sneek - Bolsward - Kop Afsluitdijk (spits naar Zernike).

Dennenboom
Berichten: 648
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Dennenboom » Vr 15 Dec 2017, 15:05

Op bijna alle genoemde lijnen rijden nu al Q-liners, dus daar is nu inderdaad potentie. Alleen Heerenveen - Bolsward - Kop Afsluitdijk is niet meer de as die het eens was. Daarom is lijn 310 ook afgeschaft. Wellicht mede omdat er geen HBO/Universiteitsplaatsen aan die lijn lagen.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 249
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Vr 15 Dec 2017, 20:42

Als er echt genoeg reizigers waren geweest was die QLiner er wel geweest. Zo is op Leeuwarden-Dokkum in 2016 de snelbus 50 vervangen door streekbus 155 en QLiner 355 omdat die lijnen veel reizigers trekken. Lijn 155 biedt een verbinding met Lauwersoog en functioneert als sneldienst Dokkum-Veenwouden. Lijn 355 is de sneldienst Dokkum-Leeuwarden die in de ochtend- en middagspits vaak bijna vol zit ('s ochtends 7:30 een versterkingsbus, die overigens ook vol zit).
Daarentegen heeft de zo gewilde QLiner Dokkum-Veenwouden-Drachten het niet gehaald. Deze is uiteindelijk gerealiseerd als lange afstand streekbus 55.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast