Busvervoer in Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Het loopt wellicht niet storm, maar tussen Heerenveen en Sneek is er best nog wat volk in de late avond en in het weekend. Het busvervoer rondom Sneek, Bolsward en in de dorpen er omheen heb ik de afgelopen 5 jaar eigenlijk alleen maar achteruit zien gaan. Verbaast me niet veel dat er geen enkele reiziger is overgebleven. Maar goed in Leeuwarden uitgaan is ook leuk. Dan maar niet naar mijn thuisprovincie voor een biertje
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Busvervoer in Fryslân
Die 'onbekende blauwe Citaro' word gebruikt bij versterkingsritten op 14. De scania's rijden er ook wel op. Ik geloof dat die nog stamt uit het Arriva-Groningen tijdperk... :)ov'tje schreef:De elektrische 3014 stond vanochtend buiten bij de stalling in Leeuwarden. Achterop het terrein stond nog een onbekende blauwe Citaro.
Re: Busvervoer in Fryslân
553?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Durf ik je niet te zeggen...
Re: Busvervoer in Fryslân
zoals eerder gezegd is, dat de 553 en de 552 uit Groningen komen en de 7856 en de 7853 komen uit Amsterdam, ik weet of er nog meer scania's rijden en welke vloot nummers die hebben.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Busvervoer in Fryslân
Volgens mij is dat de 553 die daar in het blauw staat.
Arriva 553 Ureterp by Joffrey Schluter, on Flickr
Arriva 553 Ureterp by Joffrey Schluter, on Flickr
Re: Busvervoer in Fryslân
Volgens mij staat er 563... maar ik heb 552, 553, 563 allemaal nog nooit gezien, helaas.
De 7852 en 7855 zijn er inmiddels ook. Ze reden eerst in Tilburg.
Weet er nog iemand waar de 7853 is en weet iemand of er nog meer Scania's (7851, 7854?) zijn?
Ik vraag me ook af of inmiddels iemand weet waar de 45 heen is (Setra S 416 LE Business).
De 7853 heb ik al heel lang niet meer gezien... een halfjaar geleden reed die een paar keer op de 612 en ik heb hem toen een keer op de 66 gezien.JP13357 schreef:zoals eerder gezegd is, dat de 553 en de 552 uit Groningen komen en de 7856 en de 7853 komen uit Amsterdam, ik weet of er nog meer scania's rijden en welke vloot nummers die hebben.
De 7852 en 7855 zijn er inmiddels ook. Ze reden eerst in Tilburg.
Weet er nog iemand waar de 7853 is en weet iemand of er nog meer Scania's (7851, 7854?) zijn?
Ik vraag me ook af of inmiddels iemand weet waar de 45 heen is (Setra S 416 LE Business).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Die scania's rijden iedere werkdag als extra lijn 14 en extra 322 van en naar Drachten, soms rijdt daar de 553 ook op. Die mercedes 0044 Datum laatste tenaamstelling 15 december 2017 Soort eigenaar Autobedrijf met een nieuwe apk, en de 0045 Datum laatste tenaamstelling 7 september 2017 Soort eigenaar Autobedrijf met een vervallen APK van 9 december.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Busvervoer in Fryslân
De 563 bestaat niet. Hoogste nummer is de 557bys1 schreef:Volgens mij staat er 563... maar ik heb 552, 553, 563 allemaal nog nooit gezien, helaas.
Re: Busvervoer in Fryslân
Een vriend van me spotte vandaag de 254 (MAN Lion's City G A23 CNG) en een Mercedes-Benz O530 G van Ameland (vermoedelijk de 223) bij de stalling van Arriva in Meppel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Vanochtend is een bus bij Sneek in onzachte aanraking gekomen met een vangrail. De bus werd flink doorboord.
http://www.lc.nl/friesland/Opmerkelijk- ... 90441.html
http://www.lc.nl/friesland/Opmerkelijk- ... 90441.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Wow, maar goed dat die bus zo te lezen niet vol zat want dan had dit weleens heel anders kunnen aflopen. Zo te zien is die vangrail bij de voorste wielkast naar binnen gekomen en hij steekt helemaal tot halverwege de busov'tje schreef:Vanochtend is een bus bij Sneek in onzachte aanraking gekomen met een vangrail. De bus werd flink doorboord.
http://www.lc.nl/friesland/Opmerkelijk- ... 90441.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busvervoer in Fryslân
Vanochtend reed de 7853 op lijn 21.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9176
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Wat is de 7853? Het is niet zo dat ik alle busnummertjes uit mijn hoofd ken ofzo. :)
Ik zag hierboven dat het om een van de Scania's ging, maar is toch handig te vermelden.
Ik zag hierboven dat het om een van de Scania's ging, maar is toch handig te vermelden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Busvervoer in Fryslân
De 7853 is een Scania OmniLink GÜ, bouwjaar 2005. Reed ooit samen met andere Scania's in regio Amsterdam. De 7852 en 7855 zijn later naar Tilburg gegaan, en sinds begin 2017 rijden de 7852, 7853, 7855 en 7856 in Friesland voor versterking in de spits en ter vervanging van de gasploffers 251 t/m 254.
Laatst gewijzigd door bys1 op di 06 feb 2018, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
En wat zijn eigenlijk gasploffers, is dat ook en type bus?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Busvervoer in Fryslân
Gasploffers zijn de CNG bussen (dus de MAN Lion's City en de Irisbus Crosway bussen).
2x 7855 ;)?bys1 schreef:De 7853 is een Scania OmniLink GÜ, bouwjaar 2005. Reed ooit samen met andere Scania's in regio Amsterdam. De 7852 en 7855 zijn later naar Tilburg gegaan, en sinds begin 2017 rijden de 7852, 7853, 7855 en 7855 in Friesland voor versterking in de spits en ter vervanging van de gasploffers 251 t/m 254.
Re: Busvervoer in Fryslân
Oeps. 7856*
Gasploffers 251 t/m 254: MAN Lion's City G A23 CNG, bouwjaar 2008. Deze bussen rijden 's ochtends vier streekritten op de lijnen 60 Dokkum-Leeuwarden, 70 Gehuchteninhetbildt-Leeuwarden, 97 Franeker-Leeuwarden en 97 Harlingen-Leeuwarden en blijven daarna pendelen op lijn 612.
Gasploffers 251 t/m 254: MAN Lion's City G A23 CNG, bouwjaar 2008. Deze bussen rijden 's ochtends vier streekritten op de lijnen 60 Dokkum-Leeuwarden, 70 Gehuchteninhetbildt-Leeuwarden, 97 Franeker-Leeuwarden en 97 Harlingen-Leeuwarden en blijven daarna pendelen op lijn 612.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Wat was het probleem met de 322 richting oosterwolde op het transferium oost om 17:06? Deze stond met passagiers op het Transferium voor 15 minuten zonder chauffeur. En de lijn 21 naar Heerenveen volgens mij om 17:06 had grootte storing niks deed het daarvoor reed nog een bus met geen dienst terug naar de remise.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Busvervoer in Fryslân
Eens even denken:
- Chauffeur ziek geworden?
- Voorgaande bus van de chauffeur kapot/storing?
- Chauffeur met voorgaande rit grote vertraging?
- Chauffeur niet op komen dagen/vergeten dat die dienst heeft?
Legio redenen van afwezigheid van de chauffeur. :?
- Chauffeur ziek geworden?
- Voorgaande bus van de chauffeur kapot/storing?
- Chauffeur met voorgaande rit grote vertraging?
- Chauffeur niet op komen dagen/vergeten dat die dienst heeft?
Legio redenen van afwezigheid van de chauffeur. :?
Re: Busvervoer in Fryslân
De proef ket het strekken van Friese buslijnen gaat door. Op de lijnen 51 Dokkum-Damwald-Gytsjerk-Leeuwarden en 54 Dokkum-Ternaard-Holwerd-Leeuwarden wordt vanaf gestart met andere routes. Op lijn 51 worden haltes in Rinsumageest en Gytsjerk en uiterlijk een jaar later ook Âldtsjerk van de dorpskern naar de provincialeweg of Lauwersseewei verplaatst. Op lijn 54 worden haltes in Blije, Ferwert, Marrum en Hallum van de dorpskern naar de provincialeweg verplaatst en in de spits rijdt lijn 54 ook niet meer door Stiens.
Bron: Leeuwarder Courant 21-03-2018
Bron: Leeuwarder Courant 21-03-2018
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Lijn 54 strekken kan nu al vrij makkelijk omdat er al een parallelle lijn 60 is die uitsluitend via de provinciale weg rijdt, en allang haltes aan diezelfde weg heeft bij de dorpen die in het artikel genoemd zijn.
Om het geklaag van Gytsjerk in perspectief te zetten: de halte Centrum (of 'Sintrum' maar we spreken hier geen Frysk) ligt nu al niet in het geografisch midden van het dorp (wat heet) en het is 300 meter lopen naar de rotonde op de provinciale weg, waar ik zelf die halte zou neerleggen. Om die mensen die 300 meter lopen uit te sparen moet de bus wel over een smalle 30 km-weg.
En dat vergeten al die dorpen: het is de infrastructuur die de meeste extra rijtijd kost. Paaltjes, bloembakken, drempels, geparkeerde auto's, versmallingen en andere treitermaatregelen treffen de bus nu eenmaal harder in zijn snelheid dan de auto...
Om het geklaag van Gytsjerk in perspectief te zetten: de halte Centrum (of 'Sintrum' maar we spreken hier geen Frysk) ligt nu al niet in het geografisch midden van het dorp (wat heet) en het is 300 meter lopen naar de rotonde op de provinciale weg, waar ik zelf die halte zou neerleggen. Om die mensen die 300 meter lopen uit te sparen moet de bus wel over een smalle 30 km-weg.
En dat vergeten al die dorpen: het is de infrastructuur die de meeste extra rijtijd kost. Paaltjes, bloembakken, drempels, geparkeerde auto's, versmallingen en andere treitermaatregelen treffen de bus nu eenmaal harder in zijn snelheid dan de auto...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik vind het aanstellerij. Mensen uit uithoeken van Damwâld, uit Burdaard, Ryptsjerk en Tytsjerk moeten ook 10-15 minuten fietsen om bij de dichtstbijzijnde halte te komen. En wat met lijn 355? Mensen moeten te ver fietsen, dus moeten we de Qliner maar door het centrum van Dokkum laten rijden? En in Gytsjerk wonen dan blijkbaar veel "ouderen" die niet makkelijk naar een halte kunnen komen. Maar ook die heb je in andere plaatsen met zo veel en ik betwijfel of diegenen die echt slecht ter been zijn dan wel naar een halte in het centrum van Gytsjerk zullen lopen. Dat zullen alleen degenen doen die toevallig het geluk hebben dat de halte hooguit tien meter verderop staat.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Logische keuzes, om de 51 en de 54 flink te versnellen.
Het verbaast me wel een beetje, dat de 54 in de spits niet meer door Stiens gaat rijden. Het is het grootste dorp op die route, en het lijkt me dat je in Stiens best wel veel reizigers meeneemt, zeker omdat de verbinding met Leeuwarden hoogfrequent is (volgens mij zo ongeveer het enige hoogfrequente OV in Fryslân).
Aan de andere kant is een besparing van 5 minuten voor doorgaande reizigers ook wel mooi.
Het verbaast me wel een beetje, dat de 54 in de spits niet meer door Stiens gaat rijden. Het is het grootste dorp op die route, en het lijkt me dat je in Stiens best wel veel reizigers meeneemt, zeker omdat de verbinding met Leeuwarden hoogfrequent is (volgens mij zo ongeveer het enige hoogfrequente OV in Fryslân).
Aan de andere kant is een besparing van 5 minuten voor doorgaande reizigers ook wel mooi.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten