Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Marrick »

Ik zie overigens ook regelmatig stadsdienst (of ex-Ameland) Irisbussen op streeklijnen rijden. Arriva gaf eind vorig jaar aan dat dit tijdelijk zou zijn, maar ik heb afgelopen maanden vaak een Irisbus op lijn 63 en 62 gezien wanneer ik in Buitenpost uit de trein kwam. Ook zag ik afgelopen week nog een Irisbus op de nieuwe autoweg tussen Dokkum en Drachten (niet gezien welke lijn dit was).

Zelf heb ik een aantal keer een Irisbus op de streekdienst meegemaakt (met name lijn 51/651), verschrikkelijk om daar langer dan tien minuten in te hoeven zitten, zeker op een autoweg.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

Zag er afgelopen vrijdag 1 rijden op lijn 41 tussen Balk/Harich - Heerenveen.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

ik had gisteren een gasbus mee op een streekdienst, staat ook gewoon zo ingepland.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

6613-6615 worden inderdaad als gewone streekbus gebruikt en ik zie op sommige ritten structureel zo'n irisbus rijden. Bijv 51 ri Leeuwarden van 17:01 wordt vrijwel altijd met de 6613/6614/6615 gereden, maar heb er ook al eens een 647x op gezien.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chiel »

Ik zie de Irisbussen idd wel eens op de streekdiensten rijden, lijkt mij idd echt verschrikkelijk om daar langer dan 10 min in te moeten zitten. Een aantal ambassadors zitten nog steeds op de stadsdienst, mag wat mij betreft zo blijven. Echt fijner dan de gasploffers
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Leeuwarder gasploffer 6603 is even uit de roulatie nadat er gisteren op de N358 een auto tegenaan gebotst is. De bus reed op lijn 63.

https://www.112fryslan.nl/93883/auto-bo ... weg-dicht/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zugführer »

Een aantal berichten verwijderd, graag een beetje on-topic blijven. Voor speculeren over bustypes die in 2020 gaan rijden is het wel erg vroeg en daarnaast monden dit soort discussies inderdaad toch alleen maar uit in welles-nietes heen en weer geroep over persoonlijke voorkeuren.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Gekko123 »

Nogmaals het verzoek om on-topic te blijven, wederom een paar berichten verwijderd die nergens op slaan. Het is al erg genoeg dat er een ongeluk is gebeurd, voor hetzelfde geld was er een ambassador tijdelijk uit de roulatie geweest.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn 45 »

Een paar weken geleden was ik in Leeuwarden, waar ik een 10-meter lange Amba op lijn 66 zag. Ik neem aan dat de 8691 defect was, maar waarom zet men dan (in de zomer) een Amba in terwijl die niet genoeg capaciteit bieden voor deze lijn? Een 12m Citea of Lion's City is m.i. qua capaciteit meer op zijn plaats op de 66.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Jef400 »

Gekko123 schreef:Nogmaals het verzoek om on-topic te blijven, wederom een paar berichten verwijderd die nergens op slaan. Het is al erg genoeg dat er een ongeluk is gebeurd, voor hetzelfde geld was er een ambassador tijdelijk uit de roulatie geweest.
:lol: :lol: :lol:

@Lijn45
Waren er staanplaatsen op die betreffende rit dan?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

En dan zijn er nog de Scania's 7853 en 7856...

Arriva logica is onbegrijpelijk.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Lijn 45 schreef:Een paar weken geleden was ik in Leeuwarden, waar ik een 10-meter lange Amba op lijn 66 zag. Ik neem aan dat de 8691 defect was, maar waarom zet men dan (in de zomer) een Amba in terwijl die niet genoeg capaciteit bieden voor deze lijn? Een 12m Citea of Lion's City is m.i. qua capaciteit meer op zijn plaats op de 66.
Op de meeste ritten volstaat een kleinere bus prima.

De 8691 rijdt gewoon haar rondjes, maar je zit ermee dat die boten van/naar Ameland nogal vaak vertraging hebben. De bus blijft de boot afwachten, waardoor het voor kan komen dat deze tot wel een uur langer in Holwerd blijft staan. Zijn er geen vertragingen en de boot vaart om de twee uur, dan kun je het makkelijk met een bus af, maar bij ruim een half uur vertraging lukt dat niet meer, omdat de vertrektijd van de bus uit Leeuwarden min of meer vastligt.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn 45 »

@jef: er waren inderdaad staanplaatsen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Gekko123 »

Daarnaast is het momenteel hoogseizoen waarbij de boot naar Ameland op de traditionele wisseldagen vaker afvaart (door inzet van 2e boot is er dan een uurdienst). En dan red je het niet met de 8691 om op en neer te rijden in een uur tijd. Tel daarbij op het eventueel wachten op een vertraagde boot. Resultaat is er dat op die dagen dus sowieso een extra bus nodig is op lijn 66, en eventueel zelfs nog eentje extra om vertraagd vertrekken uit Leeuwarden te voorkomen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Afbeelding
Vandaag gespot op busstation Dokkum: Irisbus GX-127, bus 6034. Iemand een idee waar deze vandaan komt en wat die hier doet?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn 45 »

Die GX127 heeft in DAV en Lelystad gereden. Hij zal wel de gelederen gaan versterken op de minder bezette lijnen. :P
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Hij staat er nog steeds nu met een servicebusje van Iveco ernaast. Lijkt erop dat hij niet wil starten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Iemand een idee waar deze vandaan komt en wat die hier doet?
instructie nieuwe verkoopsysteem voor kaartjes :wink:
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

¿Què?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Gekko123 »

Gewoon een (boord)computer waarmee de verkochte kaartjes worden geregistreerd en die meteen de pin-apparatuur aanstuurt.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door david_meyer24 »

Voor de mensen die op een Zaterdag met de 350 willen tussen Alkmaar en Leeuwarden die rijd niet meer op Zaterdag sinds 11 juni 2017.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door BrengMe »

Heb je ook een bron waarmee je deze uitspraak kan bevestigen? Ik kan hier nergens iets over vinden. Daarnaast lijkt het me ook vreemd om op zo'n belangrijke as niet op zaterdag te rijden.
josdell53
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 16:51

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door josdell53 »

Volgens de site van Arriva rijdt die nog gewoon.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door david_meyer24 »

BrengMe schreef:Heb je ook een bron waarmee je deze uitspraak kan bevestigen? Ik kan hier nergens iets over vinden. Daarnaast lijkt het me ook vreemd om op zo'n belangrijke as niet op zaterdag te rijden.
Ja van Arriva zelf ik heb het daar zelf gevraag of hij reed en ze zeiden dat hij op zaterdag niet meer rijd.

zie dit bericht maar >>>>>> Excuus, het is morgen natuurlijk zaterdag. Dat had ik even niet door. Deze lijn rijdt niet op zaterdag inderdaad ^JK
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Gekko123 »

Dan moet je ze misschien toch maar eens wijzen op de dienstregeling op hun eigen site. Daar staat deze lijn wel rijdt op zaterdag. Ook op zondag rijdt deze buslijn gewoon.

Ook in OV-Info en 9292 staat deze lijn gewoon als rijdend op zaterdag vermeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten