Pagina 14 van 43

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 21:49
door Etienne
De 044 rijdt op een hotelpendel voor Tulip-Inn en rijdt dus continue door, zag ik gisteren. Volgens de betreffende chauffeur zou deze van Markus Koerierdiensten zijn (hoewel het natuurlijk ook TCR zou kunnen zijn)

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 06:53
door Lijn 45
De laatste keer dat ik een bus op die pendel zeg was het een Brabantse Amba van TCR.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 21:33
door Svenosss
Nou dames, de officiële veranderingen in 2018!

https://www.arriva.nl/a/dienstregeling/ ... esland.htm

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 22:05
door zone2000

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 10:53
door bys1
Vanaf juli 2018 wordt begonnen met het strekken van lijn 51 (bij Gytsjerk, Âldtsjerk en Rinsumageest) en 54 (Hallum, Marrum, Blije en Ferwert)

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 29 nov 2017, 20:50
door ZipperZapper
Zojuist in het NPO1 programma 'Van A naar B' was in een droneshot duidelijk een ex-ZOF bus van Qbuzz zichtbaar, in Albanië. Grappig om te zien, inclusief duidelijk zichtbaar pompebled.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 29 nov 2017, 22:44
door Stadsbus
Zo iets? :P
Roelof88 schreef:Een Leeuwarder Courant lezer spotte een ex-Qbuzz MAN in Tirana, Albanië.

Afbeelding
Bron: Leeuwarder Courant, 23 juni 2017.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 01 dec 2017, 15:36
door regenmaker
Spotte net de 9224 onderweg richting Arnhem op de A50.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 02 dec 2017, 09:43
door bys1
Laat ze daar liever de rammelcitea's heen sturen... zijn we daar ook van verlost.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 02 dec 2017, 12:05
door Roeland
bys1 schreef:Vanaf juli 2018 wordt begonnen met het strekken van lijn 51 (bij Gytsjerk, Âldtsjerk en Rinsumageest) en 54 (Hallum, Marrum, Blije en Ferwert)
Verstandig. Want op lijn 51 valt de meeste winst te maken met strekken.
En met lijn 54 heb je het voordeel van een frequentieverdubbeling per halte (één goed bediende halte per dorp, i.p.v. twee laagfrequent bediende haltes per dorp). Kan de drg voor lijn 54-60-154 meteen wat strakker en simpeler worden.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 02 dec 2017, 22:32
door bys1
Lijn 51 strekken is inderdaad verstandig. Is nu een erg lange rit.
Lijn 54 strekken zie ik het nut niet van. Er is al een gestrekte versie van lijn 54: lijn 154. Die is hetzelfde als lijn 54 met als enige verschil dat de 154 op het traject Leeuwarden-Holwerd alleen haltes provincialeweg aandoet, behalve in stiens - net als lijn 60. Als ze de 54 willen strekken kunnen ze wat mij betreft de lijn schrappen en lijn 154 weer omnummeren naar 54 met wat meer ritten.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 09:12
door Roeland
Dat is waarschijnlijk ook wat ze gaan doen :D

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 09:16
door Roeland
En misschien gaat de 51 in Dokkum ook wel als ringlijn rijden (eerst via de snelle route naar Busstation, en dan de slingerroute door de wijken)? Daarmee bespaar je best wel wat rijtijd, die je dan elders kunt inzetten.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 10:59
door bys1
Zou kunnen ja.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 14 dec 2017, 20:52
door Vinny
De dienstregeling van de 350 is wel een aderlating voor Zuidwest-Friesland. Vanaf Bolsward richting Noord-Holland moet 's avonds extra worden overgestapt in Kimswerd en Kop Afsluitdijk. :shock:

Misschien is het zinvol om bij Harlingen een regionaal busstation te bouwen en een Q-liner Harlingen-Bolsward-Sneek-Heerenveen invoeren.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 14 dec 2017, 21:57
door Dennenboom
Wat Heerenveen betreft hoeft die Q-liner hiervoor niet van stal gehaald te worden. Die plaats is vanuit Alkmaar nu al redelijk snel te bereiken via Zwolle (2:30 elk half uur) of Leeuwarden (2:35 uurlijks, met een beetje geluk 2:13 als je de sprinter kunt halen). Dat wordt met een Q-liner niet veel beter.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 14 dec 2017, 22:00
door bys1
Ik ken de situatie bij Bolsward niet goed, maar misschien is het handig om 's avonds extra ritten van lijn 90 op het traject Bolsward - Kop te laten rijden met aansluiting op de 350?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 14 dec 2017, 22:37
door Dennenboom
Probleem is dat de bus voldoende snel naar Leeuwarden moet gaan om redelijke rol in het langeafstandsvervoer te spelen. Het overgrote deel van de reizigers gaat daar namelijk naar toe. Verder zijn in de huidige dienstregeling de aansluitingen in Leeuwarden naar bijvoorbeeld Groningen goed. Dan boor je grotere reizigersstromen aan. Richt je je veel meer op de tussengelegen plaatsen dan zal de lijn uiteindelijk afglijden naar wat hij eens was: een lange afstand streekbus. De reistijd Alkmaar - Leeuwarden kwam in de vorige dienstregeling al weer regelmatig boven de twee uur. Het is een keuze die voor Sneek en vooral Bolsward inderdaad ongunstig uitvalt. Maar het aantal reizigers in de avonduren is kennelijk zo klein, dat dan een rechtstreekse lijn 90 niet te rechtvaardigen valt.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 07:42
door Vinny
Het zal nu nog meer dan vroeger een studentenbus worden voor jongeren uit de kop van Noord-Holland die studeren in Leeuwarden en Groningen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 08:34
door Dennenboom
Zijn er overigens cijfers over het vervoer naar de veerboten in Harlingen? Er zijn jaren geweest dat je 's zomers elk half uur een snelbus van Alkmaar naar Harlingen had (combi 350/351). Nu rijdt de Q-liner maar op een paar dagen per jaar rechtstreeks naar de haven in Harlingen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 10:32
door zone2000
Vinny schreef:Misschien is het zinvol om bij Harlingen een regionaal busstation te bouwen en een Q-liner Harlingen-Bolsward-Sneek-Heerenveen invoeren.
Die Qliner is er een paar jaar geleden nog geweest, de 351. Het passagiersaanbod is er simpelweg niet.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:21
door ov'tje
De elektrische 3014 stond vanochtend buiten bij de stalling in Leeuwarden. Achterop het terrein stond nog een onbekende blauwe Citaro.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:49
door CamilleKreemers
Dennenboom schreef:Probleem is dat de bus voldoende snel naar Leeuwarden moet gaan om redelijke rol in het langeafstandsvervoer te spelen. Het overgrote deel van de reizigers gaat daar namelijk naar toe. Verder zijn in de huidige dienstregeling de aansluitingen in Leeuwarden naar bijvoorbeeld Groningen goed. Dan boor je grotere reizigersstromen aan. Richt je je veel meer op de tussengelegen plaatsen dan zal de lijn uiteindelijk afglijden naar wat hij eens was: een lange afstand streekbus. De reistijd Alkmaar - Leeuwarden kwam in de vorige dienstregeling al weer regelmatig boven de twee uur. Het is een keuze die voor Sneek en vooral Bolsward inderdaad ongunstig uitvalt. Maar het aantal reizigers in de avonduren is kennelijk zo klein, dat dan een rechtstreekse lijn 90 niet te rechtvaardigen valt.
Is dat probleem niet op meer plekken zo?

IK zie wel potentie is een Qlinernetwerk in Fryslan bestaande uit de verbindingen:
Alkmaar - Leeuwarden, Leeuwarden - Dokkum, Leeuwarden - Drachten - Oosterwolde, Groningen - Heerenveen - Emmeloord, Heerenveen - Sneek - Bolsward - Kop Afsluitdijk (spits naar Zernike).

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 15:05
door Dennenboom
Op bijna alle genoemde lijnen rijden nu al Q-liners, dus daar is nu inderdaad potentie. Alleen Heerenveen - Bolsward - Kop Afsluitdijk is niet meer de as die het eens was. Daarom is lijn 310 ook afgeschaft. Wellicht mede omdat er geen HBO/Universiteitsplaatsen aan die lijn lagen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 20:42
door bys1
Als er echt genoeg reizigers waren geweest was die QLiner er wel geweest. Zo is op Leeuwarden-Dokkum in 2016 de snelbus 50 vervangen door streekbus 155 en QLiner 355 omdat die lijnen veel reizigers trekken. Lijn 155 biedt een verbinding met Lauwersoog en functioneert als sneldienst Dokkum-Veenwouden. Lijn 355 is de sneldienst Dokkum-Leeuwarden die in de ochtend- en middagspits vaak bijna vol zit ('s ochtends 7:30 een versterkingsbus, die overigens ook vol zit).
Daarentegen heeft de zo gewilde QLiner Dokkum-Veenwouden-Drachten het niet gehaald. Deze is uiteindelijk gerealiseerd als lange afstand streekbus 55.