Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 452
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Do 10 Mei 2018, 20:12

Wat houdt Albatros in dan?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4762
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Milco » Do 10 Mei 2018, 20:22

Zoek op de wiki op "Albatros" en vind je antwoord. ;)
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-09-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-09-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4439
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor ArrivaBas » Do 10 Mei 2018, 21:44

bys1 schreef:Wat houdt Albatros in dan?

Albatros is de software van de boordcomputer. Van daaruit wordt ook de lijnfilm bediend.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 452
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Do 10 Mei 2018, 22:23

Ah. En wat moet dan het nut zijn van zo'n testnummer?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Stefan
Berichten: 3539
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Stefan » Do 17 Mei 2018, 10:41

Niets. Soms wordt er het een en ander getest vanaf kantoor.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 1003
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor mijack1985 » Vr 25 Mei 2018, 23:40

Qbuzz eist harde aanpak vam de provincie tegen Arriva. Aldus de LC.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6351
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor regenmaker » Za 26 Mei 2018, 06:59

Anne Hettinga zegt het volgende in dat artikel: ,,Dy kin ik net serieus nimme. It realiteitsgehalte is nul. Qbuzz is in minne ferliezer dy’t wol better wit.’’
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Tony_OV_GD
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Tony_OV_GD » Za 26 Mei 2018, 08:08

In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.

sirvinniei
Berichten: 1941
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor sirvinniei » Za 26 Mei 2018, 08:22

Uitwisseling van materieel tussen concessies vindt toch regelmatig plaats?
Met de opmerking over de dieselbussen ben ik het wel zeker eens met qbuzz. Dat is gewoon een te klein ingecalculeerde reserve en dus een te goedkope bieding.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6351
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor regenmaker » Za 26 Mei 2018, 08:26

Arriva krijgt mogelijk een boete voor diesel op de eilanden. LC Maar als het daadwerkelijk om een storing gaat, dan heeft Arriva het volste recht om een dieselbus in te zetten dat gebeurt ook zo vaak bij Qbuzz in Utrecht of Connexxion in Eindhoven...

Wat betreft het materieel gaat het vooral om de kwaliteit en huisstijl die in de concessie is geëist. Niet zozeer dat er uitgewisseld wordt.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Tony_OV_GD
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Tony_OV_GD » Za 26 Mei 2018, 08:29

sirvinniei schreef:Uitwisseling van materieel tussen concessies vindt toch regelmatig plaats?
Met de opmerking over de dieselbussen ben ik het wel zeker eens met qbuzz. Dat is gewoon een te klein ingecalculeerde reserve en dus een te goedkope bieding.

Niet als je structueel alles mengt om zo omlopen uit te sparen en zo een goedkopere bieding te kunnen doen.

Lange_Dre
Berichten: 248
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Lange_Dre » Za 26 Mei 2018, 11:30

Ik vind het eigenlijk geen style van Qbuzz om harde kritiek te uite op Arriva omdat het diesel bussen inzet ipv elektrisch. In Utrecht komt het ook regel matig voor dat een diesel op lijn 1 rijd, en in Groningen gebeurd het wekelijks meerdere keren dat er op QLink 1 en 2 diesel bussen rijden ipv de Citea's. Een beetje laag om dan andere bedrijven er op aan te vallen. Zorg dan eerst dat je gewoon je eigen zaakjes volledig op orde heb.. :roll: :X

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 796
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Za 26 Mei 2018, 11:52

Wat betreft die dieselbussen op de eilanden, ik heb enige ervaring met de dienstverlening op de eilanden en mijns inziens wordt er enkel en alleen bij storingen en topdrukte gebruik gemaakt van de dieselbus. Voor de groepsritten wordt vaak de dieselbus wel gebruikt.

Het argument voor te weinig materiaal gaat niet echt op. Als je wat bekend bent met de eilanden dan weet je dat er een enorm verschil zit in het aantal mensen dat je vervoert door het jaar. Vergeleken met januari bevindt zich in de zomer het tienvoudige qua aantal mensen op de eilanden. In het laagseizoen heb je al gauw genoeg aan een drietal elektrische 12 meters. De rest staat stil. Ik heb geen financiële feiten, maar het lijkt mij financieel zeer nadelig om alleen voor die piekdagen in het hoogseizoen en tijdens feestdagen voor ieder eiland een extra bus aan te schaffen. Daarnaast heeft ieder eiland evenveel elektrische voertuigen gekregen als er voorheen aan dieselbussen was. Het moet dus kunnen. Echter, ik weet dat de techniek op alle eilanden nog vaak te wensen over laat. Dan moet het toch kunnen om even een dieselbus te pakken. Die paar kilometers die je op zo'n eiland rijdt zijn echt niet de grootste vervuilers voor ons milieu.

Op Ameland zou je eventueel de diesel in de zomer kunnen ruilen tegen een aardgas gelede vanuit Leeuwarden. Ik weet niet of de aardgasvoorziening ook op Terschelling of Vlieland toereikend is.
Vooral te vinden op het traject Wezep - Delft

ICE105
Berichten: 268
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor ICE105 » Za 26 Mei 2018, 12:06

Hoe het er praktisch op de eilanden er aan toe gaat doet er niet toe. Het gaat er juridisch om wat er in het bestek/eisen van de provincie staat en of Arriva zich daar aan houdt. Zo niet, en als dat niet op een clausule onvoorziene omstandigheden geschoven kan worden dan heeft Arriva, naast het mengen van omlopen ZOF en NZWF, een 2e onrechtmatig economisch voordeel t.o.v. Qbuzz.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 452
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor bys1 » Za 26 Mei 2018, 12:07

Qbuzz heeft in ZOF gemengd met GD, dus ze moeten niet zo zeuren.

De gelede gasploffers gaan toch in de zomer sowieso al naar de eilanden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bus - QLiner: Mercedes-Benz Integro (7167)
Favoriete bus - Streek: Setra 415/416/418 LE Business
Favoriete bus - Geleed: Scania OmniLink G(Ü) (78xx serie)

Tony_OV_GD
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Tony_OV_GD » Za 26 Mei 2018, 12:26

Er is nooit gemengd met GD in het Qbuzz tijdperk in ZOF. Wel reden er enkele Citaro's vanuit GD na een stallingsbrand te Oosterwolde in die concessie na goedkeuring en voorzien te zijn van enkele "Friese kenmerken". En bovendien waren die Citaro's van dezelfde klasse als de MAN's die ze hebben vervangen. Euro 5 om Euro 5.

Wat er nu speelt is een hele andere zaak.Boven het onrechtmatige economische voordeel wat ICE105 aanhaalt, heeft Arriva beloofd in de concessie ZOWAD met Euro 6 bussen te gaan rijden met o.a USB poorten.

Niet alleen Qbuzz is hier door getroffen lijkt mij, maar ook de andere inschrijver voor ZOWAD, Connexxion. Ben benieuwd of er koppen gaan rollen in de Staten van Friesland wegens wegkijken.

zone2000
Berichten: 371
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor zone2000 » Za 26 Mei 2018, 12:33

Tony_OV_GD schreef:Niet alleen Qbuzz is hier door getroffen lijkt mij, maar ook de andere inschrijver voor ZOWAD, Connexxion.


en EBS :wink:

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Mei 2018, 14:47

Lange_Dre schreef:Ik vind het eigenlijk geen style van Qbuzz om harde kritiek te uite op Arriva omdat het diesel bussen inzet ipv elektrisch. In Utrecht komt het ook regel matig voor dat een diesel op lijn 1 rijd, en in Groningen gebeurd het wekelijks meerdere keren dat er op QLink 1 en 2 diesel bussen rijden ipv de Citea's. Een beetje laag om dan andere bedrijven er op aan te vallen. Zorg dan eerst dat je gewoon je eigen zaakjes volledig op orde heb.. :roll: :X
De vraag is wat QBuzz in Utrecht geboden heeft. Als dat volledig elektrisch rijden van lijn 1 (en in Groningen 2) is, dan kunnen anderen daar ook een punt van maken. Ik neem aan dat ze dat dan ook wel doen, gezien het aantal rechtszaken dat we al gehad hebben rondom OV-aanbestedingen.

Jonkervoort
Berichten: 194
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Jonkervoort » Za 26 Mei 2018, 16:07

Maar in beide concessies (Utrecht en Groningen) betrof het een afspraak die tijdens de concessie zijn gemaakt. Dat zal dus niet bij de gunningen die al vele jaren geleden plaats hebben gevonden hebben meegewogen. Als Arriva de concessie heeft gewonnen door het aanbieden van elektrische bussen, want Qbuzz kennelijk meende niet te kunnen, en Arriva blijkt daar vervolgens ook niet toe in staat, dan begrijp ik wel enigszins dat ze daar bij de Qbuzz niet zo blij mee zijn.

The Greyhound
Berichten: 251
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor The Greyhound » Za 26 Mei 2018, 16:52

ICE105 schreef:Hoe het er praktisch op de eilanden er aan toe gaat doet er niet toe. Het gaat er juridisch om wat er in het bestek/eisen van de provincie staat en of Arriva zich daar aan houdt. Zo niet, en als dat niet op een clausule onvoorziene omstandigheden geschoven kan worden dan heeft Arriva, naast het mengen van omlopen ZOF en NZWF, een 2e onrechtmatig economisch voordeel t.o.v. Qbuzz.



Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen. Dan rij je lekker 100% elektrisch. Dat is blijkbaar de service die qbuzz voor ogen staat in zo'n geval. Ik ben benieuwd hoe Qbuzz het straks in DAV gaat doen. Voor de inzet van de Ebusco 2.1 zou ik als provincie en Arriva alvast de telramen maar klaar zetten met de wanprestaties in Utrecht in het achterhoofd. Dan kan Arriva hopelijk na een paar maanden het werk weer overnemen van Trenitalia. Dit soort treurige clubjes kunnen maar het beste zo snel mogelijk uit Nederland verdwijnen. Dan kunnen de overige vervoerders zich weer bezighouden met het vervoeren van passagiers en Trenitalia met het verbeteren van de kwaliteit van het spoorvervoer in Italie.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op Za 26 Mei 2018, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

The Greyhound
Berichten: 251
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor The Greyhound » Za 26 Mei 2018, 17:09

Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.


De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Mei 2018, 17:14

The Greyhound schreef:Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen.
Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.

Overigens opvallend dat het op Schiermonnikoog kennelijk wel goed gaat, ik hoor nooit verhalen over diesels daar. En ze hebben daar wel veel te veel bussen voor de dalperiode: zes bussen is echt te veel op een regenachtige dinsdag. Maar kennelijk was een bus doorschuiven naar een ander waddeneiland ook niet mogelijk.

Tony_OV_GD
Berichten: 30
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor Tony_OV_GD » Za 26 Mei 2018, 17:20

The Greyhound schreef:
Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.


De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.

Voor de reizigers is er inderdaad in mijn optiek ook geen ogen van ernstig kwaliteitsverlies. Maar dat is het hele punt ook niet. Het punt is het oneerlijke voordeel voor Arriva

Arriva voldoet niet aan de voorwaarden van het bestek en heeft op deze wijze(mogen/kunnen combineren van omlopen door heel Friesland ) een oneerlijk voordeel.

Schade voor Qbuzz en overige inschrijvers? Geen idee inderdaad,zelf berekenen ze het op een voordeel van 1,585 miljoen voor Arriva aldus dat artikel in de Leeuwarder Courant. Laat de rechter er maar over beslissen.

The Greyhound
Berichten: 251
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor The Greyhound » Za 26 Mei 2018, 17:47

Wubbo schreef:
The Greyhound schreef:Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen.
Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.

Overigens opvallend dat het op Schiermonnikoog kennelijk wel goed gaat, ik hoor nooit verhalen over diesels daar. En ze hebben daar wel veel te veel bussen voor de dalperiode: zes bussen is echt te veel op een regenachtige dinsdag. Maar kennelijk was een bus doorschuiven naar een ander waddeneiland ook niet mogelijk.


Voor een ritje tijdens een druk paasweekend een reserve bus aanhouden is waanzin. Het probleem wat hier wordt aangehaald is marginaal en in plaats van een rit te laten vervallen zet Arriva dan bij uitzondering een dieselbus in. Iedere weldenkende vervoerder kan die gedachte volgen. Qbuzz blijkbaar niet, die halveren soms de frequentie op lijn 2 als er weer eens een elektrische Optare defect is. Daar ben je klaar mee als opdrachtgever.

The Greyhound
Berichten: 251
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Berichtdoor The Greyhound » Za 26 Mei 2018, 17:51

Tony_OV_GD schreef:
The Greyhound schreef:
Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.


De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.

Voor de reizigers is er inderdaad in mijn optiek ook geen ogen van ernstig kwaliteitsverlies. Maar dat is het hele punt ook niet. Het punt is het oneerlijke voordeel voor Arriva

Arriva voldoet niet aan de voorwaarden van het bestek en heeft op deze wijze(mogen/kunnen combineren van omlopen door heel Friesland ) een oneerlijk voordeel.

Schade voor Qbuzz en overige inschrijvers? Geen idee inderdaad,zelf berekenen ze het op een voordeel van 1,585 miljoen voor Arriva aldus dat artikel in de Leeuwarder Courant. Laat de rechter er maar over beslissen.


Italianen zijn meesters in creatief boekhouden....


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten