Pagina 19 van 43

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 10 mei 2018, 20:12
door bys1
Wat houdt Albatros in dan?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 10 mei 2018, 20:22
door Milco
Zoek op de wiki op "Albatros" en vind je antwoord. ;)

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 10 mei 2018, 21:44
door ArrivaBas
bys1 schreef:Wat houdt Albatros in dan?
Albatros is de software van de boordcomputer. Van daaruit wordt ook de lijnfilm bediend.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 10 mei 2018, 22:23
door bys1
Ah. En wat moet dan het nut zijn van zo'n testnummer?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 17 mei 2018, 10:41
door Stefan
Niets. Soms wordt er het een en ander getest vanaf kantoor.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 25 mei 2018, 23:40
door mijack1985
Qbuzz eist harde aanpak vam de provincie tegen Arriva. Aldus de LC.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 06:59
door regenmaker
Anne Hettinga zegt het volgende in dat artikel: ,,Dy kin ik net serieus nimme. It realiteitsgehalte is nul. Qbuzz is in minne ferliezer dy’t wol better wit.’’

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 08:08
door Tony_OV_GD
In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 08:22
door sirvinniei
Uitwisseling van materieel tussen concessies vindt toch regelmatig plaats?
Met de opmerking over de dieselbussen ben ik het wel zeker eens met qbuzz. Dat is gewoon een te klein ingecalculeerde reserve en dus een te goedkope bieding.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 08:26
door regenmaker
Arriva krijgt mogelijk een boete voor diesel op de eilanden. LC Maar als het daadwerkelijk om een storing gaat, dan heeft Arriva het volste recht om een dieselbus in te zetten dat gebeurt ook zo vaak bij Qbuzz in Utrecht of Connexxion in Eindhoven...

Wat betreft het materieel gaat het vooral om de kwaliteit en huisstijl die in de concessie is geëist. Niet zozeer dat er uitgewisseld wordt.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 08:29
door Tony_OV_GD
sirvinniei schreef:Uitwisseling van materieel tussen concessies vindt toch regelmatig plaats?
Met de opmerking over de dieselbussen ben ik het wel zeker eens met qbuzz. Dat is gewoon een te klein ingecalculeerde reserve en dus een te goedkope bieding.
Niet als je structueel alles mengt om zo omlopen uit te sparen en zo een goedkopere bieding te kunnen doen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 11:30
door Lange_Dre
Ik vind het eigenlijk geen style van Qbuzz om harde kritiek te uite op Arriva omdat het diesel bussen inzet ipv elektrisch. In Utrecht komt het ook regel matig voor dat een diesel op lijn 1 rijd, en in Groningen gebeurd het wekelijks meerdere keren dat er op QLink 1 en 2 diesel bussen rijden ipv de Citea's. Een beetje laag om dan andere bedrijven er op aan te vallen. Zorg dan eerst dat je gewoon je eigen zaakjes volledig op orde heb.. :roll: :X

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 11:52
door Maurice Hooikammer
Wat betreft die dieselbussen op de eilanden, ik heb enige ervaring met de dienstverlening op de eilanden en mijns inziens wordt er enkel en alleen bij storingen en topdrukte gebruik gemaakt van de dieselbus. Voor de groepsritten wordt vaak de dieselbus wel gebruikt.

Het argument voor te weinig materiaal gaat niet echt op. Als je wat bekend bent met de eilanden dan weet je dat er een enorm verschil zit in het aantal mensen dat je vervoert door het jaar. Vergeleken met januari bevindt zich in de zomer het tienvoudige qua aantal mensen op de eilanden. In het laagseizoen heb je al gauw genoeg aan een drietal elektrische 12 meters. De rest staat stil. Ik heb geen financiële feiten, maar het lijkt mij financieel zeer nadelig om alleen voor die piekdagen in het hoogseizoen en tijdens feestdagen voor ieder eiland een extra bus aan te schaffen. Daarnaast heeft ieder eiland evenveel elektrische voertuigen gekregen als er voorheen aan dieselbussen was. Het moet dus kunnen. Echter, ik weet dat de techniek op alle eilanden nog vaak te wensen over laat. Dan moet het toch kunnen om even een dieselbus te pakken. Die paar kilometers die je op zo'n eiland rijdt zijn echt niet de grootste vervuilers voor ons milieu.

Op Ameland zou je eventueel de diesel in de zomer kunnen ruilen tegen een aardgas gelede vanuit Leeuwarden. Ik weet niet of de aardgasvoorziening ook op Terschelling of Vlieland toereikend is.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 12:06
door ICE105
Hoe het er praktisch op de eilanden er aan toe gaat doet er niet toe. Het gaat er juridisch om wat er in het bestek/eisen van de provincie staat en of Arriva zich daar aan houdt. Zo niet, en als dat niet op een clausule onvoorziene omstandigheden geschoven kan worden dan heeft Arriva, naast het mengen van omlopen ZOF en NZWF, een 2e onrechtmatig economisch voordeel t.o.v. Qbuzz.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 12:07
door bys1
Qbuzz heeft in ZOF gemengd met GD, dus ze moeten niet zo zeuren.

De gelede gasploffers gaan toch in de zomer sowieso al naar de eilanden?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 12:26
door Tony_OV_GD
Er is nooit gemengd met GD in het Qbuzz tijdperk in ZOF. Wel reden er enkele Citaro's vanuit GD na een stallingsbrand te Oosterwolde in die concessie na goedkeuring en voorzien te zijn van enkele "Friese kenmerken". En bovendien waren die Citaro's van dezelfde klasse als de MAN's die ze hebben vervangen. Euro 5 om Euro 5.

Wat er nu speelt is een hele andere zaak.Boven het onrechtmatige economische voordeel wat ICE105 aanhaalt, heeft Arriva beloofd in de concessie ZOWAD met Euro 6 bussen te gaan rijden met o.a USB poorten.

Niet alleen Qbuzz is hier door getroffen lijkt mij, maar ook de andere inschrijver voor ZOWAD, Connexxion. Ben benieuwd of er koppen gaan rollen in de Staten van Friesland wegens wegkijken.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 12:33
door zone2000
Tony_OV_GD schreef: Niet alleen Qbuzz is hier door getroffen lijkt mij, maar ook de andere inschrijver voor ZOWAD, Connexxion.
en EBS :wink:

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 14:47
door Wubbo
Lange_Dre schreef:Ik vind het eigenlijk geen style van Qbuzz om harde kritiek te uite op Arriva omdat het diesel bussen inzet ipv elektrisch. In Utrecht komt het ook regel matig voor dat een diesel op lijn 1 rijd, en in Groningen gebeurd het wekelijks meerdere keren dat er op QLink 1 en 2 diesel bussen rijden ipv de Citea's. Een beetje laag om dan andere bedrijven er op aan te vallen. Zorg dan eerst dat je gewoon je eigen zaakjes volledig op orde heb.. :roll: :X
De vraag is wat QBuzz in Utrecht geboden heeft. Als dat volledig elektrisch rijden van lijn 1 (en in Groningen 2) is, dan kunnen anderen daar ook een punt van maken. Ik neem aan dat ze dat dan ook wel doen, gezien het aantal rechtszaken dat we al gehad hebben rondom OV-aanbestedingen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 16:07
door Jonkervoort
Maar in beide concessies (Utrecht en Groningen) betrof het een afspraak die tijdens de concessie zijn gemaakt. Dat zal dus niet bij de gunningen die al vele jaren geleden plaats hebben gevonden hebben meegewogen. Als Arriva de concessie heeft gewonnen door het aanbieden van elektrische bussen, want Qbuzz kennelijk meende niet te kunnen, en Arriva blijkt daar vervolgens ook niet toe in staat, dan begrijp ik wel enigszins dat ze daar bij de Qbuzz niet zo blij mee zijn.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 16:52
door The Greyhound
ICE105 schreef:Hoe het er praktisch op de eilanden er aan toe gaat doet er niet toe. Het gaat er juridisch om wat er in het bestek/eisen van de provincie staat en of Arriva zich daar aan houdt. Zo niet, en als dat niet op een clausule onvoorziene omstandigheden geschoven kan worden dan heeft Arriva, naast het mengen van omlopen ZOF en NZWF, een 2e onrechtmatig economisch voordeel t.o.v. Qbuzz.

Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen. Dan rij je lekker 100% elektrisch. Dat is blijkbaar de service die qbuzz voor ogen staat in zo'n geval. Ik ben benieuwd hoe Qbuzz het straks in DAV gaat doen. Voor de inzet van de Ebusco 2.1 zou ik als provincie en Arriva alvast de telramen maar klaar zetten met de wanprestaties in Utrecht in het achterhoofd. Dan kan Arriva hopelijk na een paar maanden het werk weer overnemen van Trenitalia. Dit soort treurige clubjes kunnen maar het beste zo snel mogelijk uit Nederland verdwijnen. Dan kunnen de overige vervoerders zich weer bezighouden met het vervoeren van passagiers en Trenitalia met het verbeteren van de kwaliteit van het spoorvervoer in Italie.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 17:09
door The Greyhound
Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.
De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 17:14
door Wubbo
The Greyhound schreef:Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen.
Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.

Overigens opvallend dat het op Schiermonnikoog kennelijk wel goed gaat, ik hoor nooit verhalen over diesels daar. En ze hebben daar wel veel te veel bussen voor de dalperiode: zes bussen is echt te veel op een regenachtige dinsdag. Maar kennelijk was een bus doorschuiven naar een ander waddeneiland ook niet mogelijk.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 17:20
door Tony_OV_GD
The Greyhound schreef:
Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.
De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.
Voor de reizigers is er inderdaad in mijn optiek ook geen ogen van ernstig kwaliteitsverlies. Maar dat is het hele punt ook niet. Het punt is het oneerlijke voordeel voor Arriva

Arriva voldoet niet aan de voorwaarden van het bestek en heeft op deze wijze(mogen/kunnen combineren van omlopen door heel Friesland ) een oneerlijk voordeel.

Schade voor Qbuzz en overige inschrijvers? Geen idee inderdaad,zelf berekenen ze het op een voordeel van 1,585 miljoen voor Arriva aldus dat artikel in de Leeuwarder Courant. Laat de rechter er maar over beslissen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 17:47
door The Greyhound
Wubbo schreef:
The Greyhound schreef:Je kan natuurlijk ook een rit laten uitvallen, mensen de boot laten missen of heel veel mensen in een elektrische bus proppen.
Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.

Overigens opvallend dat het op Schiermonnikoog kennelijk wel goed gaat, ik hoor nooit verhalen over diesels daar. En ze hebben daar wel veel te veel bussen voor de dalperiode: zes bussen is echt te veel op een regenachtige dinsdag. Maar kennelijk was een bus doorschuiven naar een ander waddeneiland ook niet mogelijk.
Voor een ritje tijdens een druk paasweekend een reserve bus aanhouden is waanzin. Het probleem wat hier wordt aangehaald is marginaal en in plaats van een rit te laten vervallen zet Arriva dan bij uitzondering een dieselbus in. Iedere weldenkende vervoerder kan die gedachte volgen. Qbuzz blijkbaar niet, die halveren soms de frequentie op lijn 2 als er weer eens een elektrische Optare defect is. Daar ben je klaar mee als opdrachtgever.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 26 mei 2018, 17:51
door The Greyhound
Tony_OV_GD schreef:
The Greyhound schreef:
Tony_OV_GD schreef:In dat zelfde artikel "In provinciale staten zei Kramer vorige maand dat Arriva toestemming had moeten vragen voor het mengen van bussen van twee concessies. Dat is volgens hem nooit gebeurd"

Nou dan zijn we er toch... Lijkt me dat Qbuzz een ijzersterk punt heeft in deze zaak.
De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.
Voor de reizigers is er inderdaad in mijn optiek ook geen ogen van ernstig kwaliteitsverlies. Maar dat is het hele punt ook niet. Het punt is het oneerlijke voordeel voor Arriva

Arriva voldoet niet aan de voorwaarden van het bestek en heeft op deze wijze(mogen/kunnen combineren van omlopen door heel Friesland ) een oneerlijk voordeel.

Schade voor Qbuzz en overige inschrijvers? Geen idee inderdaad,zelf berekenen ze het op een voordeel van 1,585 miljoen voor Arriva aldus dat artikel in de Leeuwarder Courant. Laat de rechter er maar over beslissen.
Italianen zijn meesters in creatief boekhouden....