Pagina 30 van 43

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 12 dec 2018, 16:47
door Dennenboom
Nog even iets wat betreft belbussen en ander vraagafhankelijk vervoer. "No show" kan nog wel een dingetje worden. In Friesland kost het steeds meer geld:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8553 ... len-belbus
Met nog wel een oude Procity/Frysker als illustratie :(

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 12 dec 2018, 20:34
door Vinny
Dat komt ook omdat de centralisten een stelletje nitwitsen zijn. Ik heb een keer drie keer opnieuw een belbusrit moeten inplannen omdat er een treinstoring was, en de dame aan de telefoon niet eens wist dat er iets aan de hand was in het treinvervoer. Nee, ik zeg het je alleen maar, nou goed... :X

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 17 dec 2018, 13:39
door bys1
De nieuwe tarieven zijn bekend.
De ritkaarten gaan omhoog met 25 ct voor de goedkoopste ritkaarten, een paar 50 ct en de duurste (Qliners) met €1. Uiteindelijk zit je dus op een ritkaart variërend van €2,25 tot €20.
De dagkaarten gaan allemaal met €1 omhoog.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 18:53
door JP13357
Sinds de nieuwe dienstregeling heb ik wat aparte inzetten gezien. Vandaag een NZWF citea op lijn 14, afgelopen week Fryslân tegel snelliners op HOV-GD lijn 314 terwijl deze hele week de 7191 uit HOV Groningen van Arriva Touring rouleert op de 350 en de 355. Ik snap er helemaal niks meer van. Kan iemand mij vertellen waarom er Fryslân "qliners met tegels erop" rouleren op de 314 en de 7191 van Groningen rouleert op de 350 en de 355?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 19:55
door bys1
Mag dat niet dan?
Ik ben vandaag en gister met de 7191 geweest. Heerlijk

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 20:23
door JP13357
http://www.bus-planet.com/aworldofbuses ... operators/ Hier staan de concessies met de juiste bus series. De lijnen 314 en 305 is een aparte concessie in de Groningen/Drenthe zogenaamd HOV-GD en was gewonnen door Arriva touring. De 7191 t/m 7195 zijn mede aangeschaft met qbuzz de serie 3600 t/m 3636. Dezelfde bouwjaar en de stoelen. Sinds december 2016 werd lijn 305 samengevoegd tot de qbuzz lijn 300 als ruil gaf het ov bureau de 304 aan Arriva touring [Groningen]. De lijn 314 was al in handen van Arriva touring en blijft in handen van touring tot het einde van volgend jaar. Een chauffeur heeft mij laten vertellen dat het een totale andere tak is dan Arriva met de tegelbussen en we hebben daar niks mee te maken. De 304 en de 314 staat los van het OV fryslân en zijn GD lijnen dan vind ik gek dat ze die 7533-7552 bussen gaan rouleren op deze lijnen en zijn niet herkenbaar als qliner en niet de juiste in opdracht van ......... Zo zit het volgens mij.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 20:33
door bys1
Ik ken de concessies. Echter betwijfel ik of er eisen zijn gesteld aan het materieel of de huisstijl. Als dit niet het geval is mogen de 7533-7534, 7541-7547 en 7551-7552 gewoon op HOV GD worden ingezet. De 304/314, 315, 324 en 335 worden allemaal gedeeltelijk door Arriva zelf gereden en gedeeltelijk door Arriva Touring. Zo vind je dus ook regelmatig de Integro's, de Intouro's 7519 en 7530-7532 en de Volvo's 7789-7792 van Arriva Touring op de 315/324/335 en ook de Intouro's 7501-7518 van Arriva zelf rijden veel op de 304/314.
Arriva en Arriva Touring wisselen ook regelmatig bussen uit; de 7167 wordt bijvoorbeeld al meer dan een jaar door Arriva zelf gebruikt als reservebus in NZWF en ZOF en de Scania 7853 zag je de ene dag voor Touring rijden en de volgende dag op 612 om de zoveelste kapotte gasploffer te vervangen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 21:30
door JP13357
Even off-topic voor Fryslân. Ik heb hier een citaat uit de Programma van Eisen aanbesteding stads- en streekvervoer Groningen Drenthe (versie augustus 2008

"Materieel HOV lijnen
a.Om de herkenbaarheid te vergroten wordt een hoofdkleur en logo voorgeschreven, conform de huidige Qliner bussen. Dat geldt zowel voor voertuigen als voor halteplaatsen en voor publicaties over de HOV lijnen. " einde citaat aug. 2008.

Ik weet niet of er verruiming is gekomen. Die 7167 mag officieel niet rijden net zoals de 8028 die zijn euro 3 in friesland. NZWF minimaal Euro 5 eev op reguliere lijnen en ZOWAD Euro 6.

"3.4.6 In te zetten Bussen voldoen aan de Euro 6 -norm, uitgezonderd Bussen op Versterkings-ritten" Citaat uit de PvE ZOWAD 2016. Dus iedere Euro 5 en Euro 3 intouro's en integro kunnen dus worden bestempeld als versterkingsbus?

"3.4.14
In geval van overmacht is het na overleg met entoestemming van de Concessieverle-ner toegestaan tijdelijk materieel in te zetten dat niet is uitgevoerd conform de afgesproken huisstijl." Die 7167 rijdt al een jaar rond, is die dan nog wel tijdelijk. Is er dan nog steeds een te kort?

Het is allemaal wel leuk, maar ik zie door de verschillende bussen de concessie eisen niet meer. Ik vind het nog steeds gek dat een HOV-GD bus naar Friesland is gegaan terwijl daar dat "te kort" wordt opgevuld door een Friese bus. Ik wilde eigenlijk weten waarom die 7191 in Friesland beland is uit een lopende concessie, waar nog die eisen gelden van de 7191 nog goed voldoet(GD).

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 23:33
door bys1
7167 en 8028 zijn vervangende bussen. Zelfde geldt voor de Scania's 7852, 7853, 7855, 7856 die hier een jaar hebben gereden.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 24 dec 2018, 12:46
door GroeneRuiter
De nieuwe elektrische Citea voor lijn 9 rijdt. Hij draagt het nummer 726. Ik heb helaas geen foto kunnen maken.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 24 dec 2018, 16:16
door ovVeluwe
Gaat dit om een LLE99 of een SLF120?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 24 dec 2018, 16:36
door bys1
LLE-99. Lijn 9 ga je echt niet met een 12 meter bus rijden hoor :lol:

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 06:24
door bys1
Het valt me op dat de 66/166 tegenwoordig met heel verschillend materieel rijden. Eerst had je de XLE 8691 op de 66 en Scania's (7852, 7853, 7855, 7856) op de 166. De Scania's lijken weg te zijn. 66 rijdt nu in weekenden en vakanties elektrisch en dan zie ik vaak gewone Citea's en ook vaak de XLE op de 166. Buiten de vakanties zie ik de XLE wel rijden maar verder heel verschillend spul. Op sommige ritten 166 zie ik zelfs gasploffers rijden. Veder lijkt het erop dat sommige ritten 166 nu met 8-persoonsbusjes worden gereden.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 10:36
door julsteren
https://www.youtube.com/watch?v=Eg4FEexOR3k

Mijn ervaring met de nieuwe elektrische bussen in Leeuwarden, qua planning had ik geen tijd om de 166 te doen, en de 612 rijd echt niet op 2e kerstdag :') dus ik moest het doen met het nieuwe geval op lijn 9. Die planning hield ook nog wat elektrische gevallen in in Den Haag, daarover in een ander topic later meer.
bys1 schreef:Het valt me op dat de 66/166 tegenwoordig met heel verschillend materieel rijden. Eerst had je de XLE 8691 op de 66 en Scania's (7852, 7853, 7855, 7856) op de 166. De Scania's lijken weg te zijn. 66 rijdt nu in weekenden en vakanties elektrisch en dan zie ik vaak gewone Citea's en ook vaak de XLE op de 166. Buiten de vakanties zie ik de XLE wel rijden maar verder heel verschillend spul. Op sommige ritten 166 zie ik zelfs gasploffers rijden. Veder lijkt het erop dat sommige ritten 166 nu met 8-persoonsbusjes worden gereden.
Er stond gisteren nog op zijn minst 1 Scania op het Arriva-terrein als je Leeuwarden per trein komt binnen rijden.
Die XLE is weer ontdaan van zijn zwarte bestickering, maar als ie nauwelijks nog buiten komt in het weekend of feestdagen ga ik hem in deze kleurstelling er natuurlijk nooit op krijgen -o-

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 13:55
door bys1
De 726 is dus tijdelijk. Later komt er nog een MidCity.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 14:33
door Jelmer
heeft iemand die 726 al gezien? Ik zie hem wel op de OVzoeker op lijn 9

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 16:30
door JP13357
ja, zeker meerdere keren. Zelfs ingezeten. Foto's gemaakt van binnen zowel de buitenkant. In Brabant rijdt er een setra S415 rond als nummer 725. Je kon het zien als tijdelijk, vanwege het interieur. Mooi hout met rode stoelen, arriva pakt meestal blauwe stoelen met witte motieven.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 19:37
door Svenosss
bys1 schreef: Op sommige ritten 166 zie ik zelfs gasploffers rijden. Veder lijkt het erop dat sommige ritten 166 nu met 8-persoonsbusjes worden gereden.
Foutief, in OVinfo staat inderdaad dat er met een 8-persoonsbusje gereden wordt, maar er word gewoon een 66xx of 64xx en Citea op gebruikt.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 27 dec 2018, 21:07
door bys1
Klopt, maar ik heb iok al eens een taxibusje zien rijden en zie bij sommige ritten in ovinfo ook daadwerkelijk status onbekend etc staan,

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 29 dec 2018, 16:11
door JP13357
AfbeeldingArriva 726 VDL Citea LLE 99 Electric by Jeroen pijper photography, on Flickr

AfbeeldingArriva 726 VDL Citea LLE 99 Electric Leeuwarden Lijn 9 by Jeroen pijper photography, on Flickr

Zoals beloofd hier de foto's van de binnen als de buitenkant van de demo bus.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 29 dec 2018, 16:18
door Lijn 45
Dank voor het plaatsen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 29 dec 2018, 16:39
door sirvinniei
Mooie vloer. Vergelijkbaar met Syntus Utrecht bussen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 29 dec 2018, 16:42
door bys1
Ja, de geledes 8621 t/m 8626 hebben dat ook.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 07 jan 2019, 09:10
door Svenosss
Er rijdt nu, op dit moment, een 3005 of 3006 ter hoogte van Sumarreheide. Een BYD. Iets bekend?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 07 jan 2019, 16:09
door bys1
Een ritje met de OV-chipkaart op Schiermonnikoog gaat straks €2 kosten kreeg ik net van de provincie door.