Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door OmniLezer »

Mooie foto van de chauffeurs zijde. Zo zie je ook die deuren goed. Ik heb echt een super goed beeld van de dubbele achterdeur.
Niet naar de uploader bedoeld, maar dit is echt een slechtgekozen foto.
Die lijnfilm is ook super goed weergeven hier!!

Ze konden beter zo'n foto van Megabus jatten. Daar zie je nog een lijnfilm.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Met een beetje reverse image searching of een kijkje op de VanHool website had je makkelijk kunnen vinden dat dit een TX Astromega is.

Folder met schematische tekeningen en specificaties
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Meltrain »

Hoewel ik de inkorting van lijn 73 en de frequentieverhoging van lijn 312 goed kan begrijpen, zou ik er toch een kanttekening bij willen plaatsen, omdat er tussen Gasselte en Stadskanaal nu wel erg veel haltes verdwijnen en de loopafstanden enorm toenemen.
Gasselternijveen (wat relatief lang is) houdt nog maar één bushalte over (helemaal in het westen van het dorp) en Gasselternijveenschemond helemaal geen één.
Ik zou er daarom voor pleiten om twee haltes toe te voegen aan lijn 312: eentje bij de kruising van de N378 met de Tuinstraat (om het oostelijk deel van Gasselternijveen beter te bedienen) en eentje bij de kruising van de N378 met het Tweede Dwarsdiep, vanwege de ontsluiting van Gasselternijveenschemond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door bys1 »

Wie die 4m hoge dubbeldekkers op de QLiners heeft bedacht is ook niet helemaal bij. Heb begrepen dat de max hoogte van de busbaan bij emmaviaduct 3.6m is.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Zonnig »

Buiten dat feit.

Maar als je 1.80 of langer bent dan kan je geen eens meer fatsoenlijk in een bus komen zonder krom te moeten lopen.
Althans ik kan in een gewone toer-dubbeldekker al niet staan zonder mn hoofd te stoten.
Denk dat daar nog wel eens een stokje voor gestoken gaat worden.
(en dat geld ook voor XX-AML, maar dat is off-topic))
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

En we hebben vermoedelijk de eerste foto's van de dubbeldekkers met dank aan Vincent Wever van OV Magazine:
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Hoewel ik de inkorting van lijn 73 en de frequentieverhoging van lijn 312 goed kan begrijpen, zou ik er toch een kanttekening bij willen plaatsen, omdat er tussen Gasselte en Stadskanaal nu wel erg veel haltes verdwijnen en de loopafstanden enorm toenemen.
Gasselternijveen (wat relatief lang is) houdt nog maar één bushalte over (helemaal in het westen van het dorp) en Gasselternijveenschemond helemaal geen één.
Ik zou er daarom voor pleiten om twee haltes toe te voegen aan lijn 312: eentje bij de kruising van de N378 met de Tuinstraat (om het oostelijk deel van Gasselternijveen beter te bedienen) en eentje bij de kruising van de N378 met het Tweede Dwarsdiep, vanwege de ontsluiting van Gasselternijveenschemond.
Stel het dan voor bij OVB met waarom je het vindt. Misschien kunnen zij het nog meenemen, danwel later realiseren.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lijn65 »

bys1 schreef:Wie die 4m hoge dubbeldekkers op de QLiners heeft bedacht is ook niet helemaal bij. Heb begrepen dat de max hoogte van de busbaan bij emmaviaduct 3.6m is.
Gelukkig hoeven ze daar niet langs, de bussen schijnen in Emmen gestald te gaan worden. Maar om nou te zeggen dat degene die de dubbeldekkers bedacht heeft vanwege die ene onderdoorgang niet helemaal bij is vind ik een beetje overdreven. Door inzet van dubbeldekkers hoeven minder versterkingsbussen mee te rijden en kan men daardoor flink besparen op kosten. Het geld dat je daardoor overhoudt kun je gebruiken om onrendabele lijnen (zoals lijn 86) in stand te houden.
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze kunnen ook via de Eeldersingel rijden he...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Gok dat dat zelfs nog niet eens nodig is: 10 meter doorrijden naar kruising met Parkweg en daar onder Emmaviaduct door en dan zo terug. Al weet ik niet of doorsteek bij ProRail hoog genoeg is
Diva van het Ov
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 12:30

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Diva van het Ov »

Tony_OV_GD schreef:Hele kwalijke zaak dat de Qliner 300 Emmen-Groningen op de zatermiddag weer teruggaat van 4x per uur naar 2x per uur.
Met als drogreden dat de nieuwe dubbeldekkers meer dan voldoende capaciteit waarborgen. Kan misschien wezen, maar het aantrekkelijke van de verbinding word dan een stuk minder met een halfuursverbinding in verhouding met de nu kwartiersdienst. Dit is dan ook niks meer dan een ordinaire bezuiniging mijn inziens.
Naar mijn inzien vind ik dit een ambtenarenbesluit ,ze hadden beter een gelede bus extraluxe kunnen laten uitvoeren dan heb je net zoveel ruimte en geen problemen in groningen stad met het keren en uitrijden wat je straks een andere route moet rijden ivm de hoogte van de dubbeldekkers ,dit gaat problemen geven als het druk is kwa tijd .
CamilleKreemers schreef:
Meltrain schreef:Hoewel ik de inkorting van lijn 73 en de frequentieverhoging van lijn 312 goed kan begrijpen, zou ik er toch een kanttekening bij willen plaatsen, omdat er tussen Gasselte en Stadskanaal nu wel erg veel haltes verdwijnen en de loopafstanden enorm toenemen.
Gasselternijveen (wat relatief lang is) houdt nog maar één bushalte over (helemaal in het westen van het dorp) en Gasselternijveenschemond helemaal geen één.
Ik zou er daarom voor pleiten om twee haltes toe te voegen aan lijn 312: eentje bij de kruising van de N378 met de Tuinstraat (om het oostelijk deel van Gasselternijveen beter te bedienen) en eentje bij de kruising van de N378 met het Tweede Dwarsdiep, vanwege de ontsluiting van Gasselternijveenschemond.
Stel het dan voor bij OVB met waarom je het vindt. Misschien kunnen zij het nog meenemen, danwel later realiseren.

Voorstel maak er werk van zou ik zeggen met alle dorpsbewoners want het lijkt nergens op wat het ov bureau nu heeft besloten om 73 weg te laten bij deze plaatsen onbegrijpelijk !!!!! Ze tellen alleen daar de ov inchecken en niet de gekochte kaarten .

in de loop der jaren hoor ik alleen roepen dat het ov in drenthe en groningen beter is geworden , nou mijn in ziens word het op sommige lijnen te veel geinvesteerd , en de kleine lijnen brokkelen alleen maar af .
En dat ten koste van de bereikbaarheid van heel veel mensen in de kleine dorpen , Daar moet eens een einde aan komen .
Taak van de provinciale staten om hen eens goed op de vingers te tikken ( ov bureau) :neg:
bys1 schreef:Wie die 4m hoge dubbeldekkers op de QLiners heeft bedacht is ook niet helemaal bij. Heb begrepen dat de max hoogte van de busbaan bij emmaviaduct 3.6m is.
Dat is het Ov bureau met onze gedeputeerde H Brink die is ......... en menen ook nog verstand te hebben van het OV laten ze eens luisteren naar de mensen die het besturen die weten waar ze over praten Niet die gasten ,want die zie je amper in de bus .!!!!
Natorious schreef:
sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Ik zie het eerder als compensatie voor het wegvallen van de rechtstreekse bus naar Groningen.
Zo van: ''Voortaan moet je overstappen mocht je verder willen dan Emmen, maar je rit wordt voortaan wel súpersexy!'' :Y

Overigens, toen ik net op een kaartje keek zag ik dat Klazienaveen, een groot dorp met +12.000 inwoners, alleen verbindingen heeft met Emmen (en Coevorden weliswaar met een gigantische omweg), maar geen met Nieuw-Amsterdam. Dus als je naar het zuiden wilt reizen moet je eigenlijk om via Emmen. Is er geen potentie voor een spitsbus tussen Klazienaveen, via Erica naar Nieuw-Amsterdam? Of is die er ooit geweest en wegbezuinigd?
Ja die is er ooit geweest en inderdaad weg bezuinigd maar dat is al wel 20 jaar geleden , wil je zoiets weer opzetten dan moet het echt ook ee half uurs dienst worden anders stelt dat niets voor .
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 20 aug 2017, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vijf posts samengevoegd. In het vervolg graag één bericht plaatsen.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door MdJ »

Openbaar vervoer per is massatransport. Voor de massa dus. Echter: in NL bestaat niet iets als recht hebben op openbaar vervoer. Je kunt dus niet afdwingen dat iedereen een eigen bushalte heeft waarop een frequente dienst wordt aangeboden. Een frequent lege bus laten rijden, omdat er een persoon moet reizen kan niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten van zo'n bus. Het rijden van 1 bus gedurende 1 uur kost 100 euro. Tegen een kostendekking graad van 30% (op het platteland is dat aardig) moet dus gedurende dat uur 30 euro moeten hebben opgebracht. (Dus: 10 reizigers aan 3 euro). Dat is op sommige buslijnen behoorlijk veel nog. Daarbovenop komt dus ook 7 euro aan subsidie per reiziger. Het is maatschappelijk niet uit te leggen dat iemand een gesubsidieerde taxi krijgt voorgeschoteld.

Daarom zijn er ook eisen gesteld aan het netwerk: de massa wil graag snel van A naar B, terwijl de individu graag dat de buslijn via C moet. Dat levert extra reistijd voor AB op, terwijl het aantal vanuit C misschien wel erg tegenvalt. De afweging is dus of via C opweegt tegen de reistijd van A naar B, tegen de maatschappelijke kosten.
Bij twijfel: gebruik beton.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

@ Diva van het OV,

Goed Openbaar vervoer moet ervoor zorgen dat grote aantallen reizigers snel van A naar B gaan. Ik zal de 73 als voorbeeld nemen hierbij.
Lijn 73 doet momenteel ongeveer 34 minuten over het stuk Stadskanaal - Gieten. Lijn 312 doet er momenteel ongeveer 25 minuten over. Hierbij geldt ook dat de 312 momenteel meer van Stadskanaal ontsluit dan de 73 doet. Het overgrote deel van de reizigers tussen Stadskanaal en Gieten komen uit de genoemde plaatsen. Deze reizigers willen dus snel van A naar B. Daarnaast hebben tussendorpen nu 2 mogelijke routes, helemaal bij aanleg van de snelweghaltes. Gebleken is dat er meer reizigers komen bij hogere frequentie, kortere reistijden en eenvoudiger lijnennet. De halteafstand moet wel in de buurt blijven en ik stel zelf de grens op 1 km afstand. Dan kun je binnen 5 minuten bij de halte zijn op de fiets en 10 minuten door te lopen. De bus gaat daarentegen wel een stuk vaker.

Ik verwacht niet een probleem door te lage viaduct bij Groningen voor dubbeldekkers. Een routeaanpassing kan dit probleem oplossen door niet via Emmaviaduct te gaan, maar via de Hereweg. Daar rijden wel vaker vanaf de ring naar het station dubbeldekkers en tot nu toe lijkt dat altijd goed te gaan. Jij spreekt over 18m gelede bussen, maar ik denk niet dat je daaraan wil beginnen. Een gelede bus heeft namelijk ook verlies in ruimte. Bij de streekbussen is het aantal zitplaatsen tussen een 12m en 18m bus gelijk en zit het verschil hem in de staanplaatsen. Een Qliner wil je niet hebben eigenlijk met staanplaatsen. Daarnaast kun je geen touringbusstoeljes in een 18m bus krijgen. De leverancier wil daar niet aan.

Je kan wel altijd kritiek via de site van OV-bureau inleveren. Daarbij kun je ook je hart luchten over wat jij van de wijzigingen vindt. Zou het wel tof vinden trouwens als je na antwoord van ze "jouw mail en hun reactie" deelt met ons arme forumleden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Globetrotter »

Ik weet niet of dit al bekend was, maar er komt naast het nieuwe materieel op Q link- groen en op lijn 300 komen er dus ook hybride Citaro's op de stadsdienst van Emmen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

er komen grijze bussen te rijden in Emmen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:
Meltrain schreef:Hoewel ik de inkorting van lijn 73 en de frequentieverhoging van lijn 312 goed kan begrijpen, zou ik er toch een kanttekening bij willen plaatsen, omdat er tussen Gasselte en Stadskanaal nu wel erg veel haltes verdwijnen en de loopafstanden enorm toenemen.
Gasselternijveen (wat relatief lang is) houdt nog maar één bushalte over (helemaal in het westen van het dorp) en Gasselternijveenschemond helemaal geen één.
Ik zou er daarom voor pleiten om twee haltes toe te voegen aan lijn 312: eentje bij de kruising van de N378 met de Tuinstraat (om het oostelijk deel van Gasselternijveen beter te bedienen) en eentje bij de kruising van de N378 met het Tweede Dwarsdiep, vanwege de ontsluiting van Gasselternijveenschemond.
Stel het dan voor bij OVB met waarom je het vindt. Misschien kunnen zij het nog meenemen, danwel later realiseren.
Ik heb vrijwel meteen hierna een bericht naar het OVBGD gestuurd en vandaag antwoord gekregen.
Na overleg met de provincie Drenthe is besloten om geen extra haltes toe te voegen, omdat de kosten van het realiseren van een veilige halte niet opwegen tegen het aantal te verwachten reizigers bij de betreffende haltes. :(
Ik vraag me af of hierbij wel rekening is gehouden met het aantal reizigers dat nu gebruik maakt van lijn 73.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

ongetwijfeld wel, maar is er ook rekening gehouden met het feit dat er 4x/uur een bus rijdt van die halte en niet zoals nu 1x/uur? Wellicht krijgen ze meer reizigers door deze wijziging uit de dorpen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Voor de liefhebbers: de nieuwe dienstregeling is beschikbaar via de site van Qbuzz. Daarvoor moet je zoeken op lijnnummer en vervolgens de datum veranderen.
Het meest opvallende vind ik de dienstregeling van de nieuwe Q-link 12, deze is nog behoorlijk ingewikkeld geworden door het toevoegen van allerlei spitsritten met afwijkende routes en bestemmingen.
Basislijn
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door DingeZ »

Ik heb even zitten kijken, maar er zijn vier varianten van lijn 12, met twee routevarianten
- Emmen Weerdingerstraat - Klazienaveen Centrum via Emmen Centrum, de basisvariant die 2x/uur rijdt
- Emmen Weerdingerstraat - Emmen Stadion via Emmen Centrum, om overdag een kwartierdienst te maken
- Emmen Station - Nieuw Schoonebeek GRENS via Emmen Ziekenhuis, extra ritten 's ochtends richting Emmen en 's middags richting Nieuw Schoonebeek
- Borger P+R → Emmen Stadion via Emmen Ziekenhuis, alleen twee ritten in de ochtendspits richting Emmen
Ik heb wel een idee hoe dat enigszins fatsoenlijk in de wiki kan :wink:

Ow wacht, er rijdt nog één rit van Emmen Stadion naar Klazienaveen Centrum, die gezien de tijden een doorkoppeling is van een rit uit Borger :?
Laatst gewijzigd door DingeZ op do 09 nov 2017, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Meltrain »

Het ziet er dus naar uit dat de ritten van lijn 626 wél blijven bestaan, maar voortaan onder het lijnnummer 12 worden gereden. Ik snap hier eerlijk gezegd het nut niet van. :?
Ook de ritten vanaf Borger zou ik gewoon hun oude lijnnummer 600 teruggegeven (of desnoods 612 noemen), aangezien het een versterking van lijn 300 en 12 is.

In elk geval staan bij de basisritten de haltes Station en Weerdingerstraat verkeerd-om in de dienstregeling, wat ook te zien is aan de vertrektijden (8:03 vanaf Weerdingerstraat en 8:01 vanaf Station).

De koppeling van de Emmer stadslijnen 1 en 2 gaat dus ook door (was in het vervoerplan nog niet zeker). Lijn 1 gaat de lus met de klok mee rijden en lijn 2 tegen de klok in.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Qlink 12 moet wel de grootste chaos wezen, die ik ooit heb gezien. Ergens vind ik het idee wel mooi, maar dit moet simpeler kunnen.
  • De drie ritten Qlink12 uit Nieuw-Schoonebeek moeten toch gecombineerd kunnen worden met de ritten, beginnend op Stadionplein.
  • De middagritten Qlink 12 naar Nieuw-Schoonebeek moeten toch gecombineerd kunnen worden met de ritten, eindigend op Stadionplein.
  • De aansluiting in Klazienaveen op lijn 26 is wel mooi.
  • De ochtendritten uit Borger zou ik laten rijden. Ik vraag me wel af welke omlopen je met Qlink-materieel MOET rijden en welke gewoon 12m of 18m streek.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door busfanNL »

Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar zijn er al wagens voor Qlink rood geleverd of omgespoten of zo iets??
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door rener »

die rijden nog rond in groningen in een andere kleur :P
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door busfanNL »

O haha. Worden dit de wagens van Qlink groen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten