Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Etienne »

Chrysa schreef:Wat is dat huidige lijntje Emmen - Meppen eigenlijk voor iets raars? Wat voor soort volk moet ik daar in verwachten?
Is een MB Sprintertje dat enkele malen per dag rijdt tussen beide plaatsen: KLIK
Aannemelijk zal die lijn vooral gericht zijn op dagjesmensen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door regenmaker »

Die lijn tussen Emmen en Meppen is zo gemaakt dat er slechts 1 omloop is met aansluiting op de trein. Moet zeggen dat hij nog aardig vol zat toen ik hem gebruikte eind vorig jaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:
Chrysa schreef:Wat is dat huidige lijntje Emmen - Meppen eigenlijk voor iets raars? Wat voor soort volk moet ik daar in verwachten?
Is een MB Sprintertje dat enkele malen per dag rijdt tussen beide plaatsen: KLIK
Aannemelijk zal die lijn vooral gericht zijn op dagjesmensen.
Zo'n jaar of 10 geleden reed er nog een grote bus op die lijn. Een foto van die bus heb ik echter niet, aangezien de chauffeuse zo begon te protesteren toen ik een foto maakte, dat ik de foto maar verwijderd heb.... :X

Worden trouwens alle LijnBelBussen opgeheven?
Op pagina 7 staat wel een overzicht van de lijnen die worden opgeheven, maar daar ontbreken nog enkele lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Alles wat daar niet bij staat wordt omgezet in vaste ritten omdat die lijnen tot het basisnetwerk behoren. Het concept LijnBelBus bestaat straks niet meer en wordt overgenomen door Hubtaxi. Dat is een combinatie tussen Regiotaxi en WMO-vervoer.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Vind het een erg rare koers van het OV-bureau. Aan de ene kant vaste ritten toevoegen op onrendabele slingerroutes waarvan veel er waarschijnlijk toch leeg zitten en aan de andere lijnen schrappen en mensen afhankelijk maken van de veel duurdere regiotaxi.
Het lijkt mij veel beter om sterke lijnen te behouden en deze aan te vullen met scholierenlijnen en opstappers/ov-shuttles/texelhoppers zoals in Friesland. Af van die rare slingerroutes, 2-uursfrequenties en vage overstappen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door regenmaker »

De opstapper in Friesland blijkt veel te veel geld te kosten en veel te weinig op te leveren. Zonde van het geld dus. Liever 1x/2 uur een vaste bus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door sirvinniei »

En lege lijnen laten rijden kost niet veel? Met opstappers heb je het voordeel dat er alleen wordt gereden door en naar dorpen waar er mensen in- en uitstappen. In plaats van een lange omloop die uit meerdere slagen bestaat, heb je kleine omloopjes die makkelijk te combineren zijn met bijvoorbeeld regiotaxi ritten.
Ik heb geen onderschrift
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

De lijnen waar de belbusritten in vast worden omgezet zijn maar beperkt en zijn ook de drukkere lijnen tussen grotere plaatsen. In die andere lijnen zit echt bijna tot helemaal niets, dus in de praktijk rijden ze amper omdat er simpelweg niet gebeld wordt. De Stadstaxi in Groningen is ook geschrapt omdat er in zo'n vijftien jaar zo'n honderd ritten hebben gereden bij wijze van spreken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Vinny »

regenmaker schreef:De opstapper in Friesland blijkt veel te veel geld te kosten en veel te weinig op te leveren. Zonde van het geld dus. Liever 1x/2 uur een vaste bus.
De opstapper is natuurlijk gesubsidieerd taxivervoer, waarvan zo'n 80% van de ritprijs door de provincie wordt betaald. Geen wonder dat het een dure voorziening is. Je moet dit dan ook in mijn ogen gewoon scharen onder de noemer: sociale voorziening. Het verzekert de basismobiliteit in afgelegen dorpen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lijn65 »

sirvinniei schreef:En lege lijnen laten rijden kost niet veel? Met opstappers heb je het voordeel dat er alleen wordt gereden door en naar dorpen waar er mensen in- en uitstappen. In plaats van een lange omloop die uit meerdere slagen bestaat, heb je kleine omloopjes die makkelijk te combineren zijn met bijvoorbeeld regiotaxi ritten.
Er zijn maar een paar lijnen die van belbus naar altijd vast gaan. Dat is geen keuze van het ovbureau maar dat komt dus voort uit het eerder genoemde basisnetwerk. De provincies hebben besloten dat op de basislijnen van 7 tot 24 minimaal 1 keer per uur een vaste rit moet rijden. Lijnen waarop geen of nauwelijks vaste ritten rijden en die geen onderdeek zijn van het basisnetwerk worden opgeheven en vervangen door een opstapper-achtig concept: de hubtaxi.
Basislijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Meltrain »

Kevster schreef:Alles wat daar niet bij staat wordt omgezet in vaste ritten omdat die lijnen tot het basisnetwerk behoren. Het concept LijnBelBus bestaat straks niet meer en wordt overgenomen door Hubtaxi. Dat is een combinatie tussen Regiotaxi en WMO-vervoer.
Lijnen 38 en 237 staan niet in die lijst, maar ik kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat die lijnen tot het basisnetwerk behoren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Worden opgeheven volgens mij
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Waarom niet een Qlink Klazienaveen - Emmen - Zweelo ik zie die laatste nog wel een soort Kardinge of P+R Hoogkerk functie hebben tussen/voor Emmen en Hoogeveen en Beilen.
hej*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door isadora »

Een transferium bedoel je?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Suus »

Sorry, maar wat is er in Zweeloo waar ik het bestaan niet van afweet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

een busstation? Boerderijen? koeien?

Zonder gekheid nu: Je moet de bus dan doorsturen naar Beilen / Hoogeveen omdat de vervoervraag nooit hooggenoeg is voor streek en Qlink. Ik denk wel dat een ritje in de ochtend extra vanuit Oosterhesselen naar Emmen met een Qlinkbus.

EDIT: Ik zou de P+R dan op de kruising van de N381 en N34 plaatsen. Dan heb je grotere reizigersstromen te pakken.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

@Isadora daar is een busstation waar de meeste bussen tussen Emmen en Beilen/Hoogeveen worden verwelkomt.

@Suus het is binnenkort zomervakantie, dus tijd voor tienertour. Leef je uit zou ik zeggen :) (tip: leg de klemtoon wel goed, anders kom je misschien ergens anders uit.)

@Camilekremers Zweelo ligt ca 7 km Westelijker aan de genoemde N381 zie
https://www.google.nl/maps/@52.7987957,6.7936391,13z maar wat is dat toch, die voorliefde dat een bus van afwerkplek naar afwerkplek moet gaan? En over boerderijen en koeien. Binnenkort is het weer tijd voor tienertour. Wellicht dat je ze daar dan tegen kunt komen. (Of wat anders...) misschien kan er wel een topic gestart worden waar ga ik dit jaar heen met tienertour.

Overigens is de provincie in dat gebied met boeren, burgers en buitenlui in gevecht waar nou de (nieuwe) op en afritten van de N34 (Emmen Noord) moeten komen. En de man/vrouw op de trekker vind het allemaal maar 'dikke' onzin, en wil daarom geld zien, veel geld zien.
hej*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door isadora »

Dank geert4OV. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Suus »

De vorige keer dat ik in Zweeloo was, was er niet heel veel, vandaar mijn vraag. Misschien dat ik er met een randstedelijke blik naar kijk, maar meer dan 3000 inwoners zal het niet hebben. Daar heb je geen hoogfrequente gelede snelbus voor nodig, toch?

Voor een tienertour ben ik ook wat te oud. Ik ben 27 ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ach Suus 27 wat een leuke leeftijd!

Maar weet je wat het is, net als op de rest van dit 'forum' ga ik hier geen wetenschappelijk rapport van 70 kantjes plaatsen :D voor een nieuw idee.

Klein ander vraagje krijg je hier punten om in zoveel mogelijk topics een reactie te plaatsen, volgens mij wel en ga ik ook eens wat punten verzamelen. :mrgreen:
hej*
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door jelmerrr »

Wat voor punten?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:De vorige keer dat ik in Zweeloo was, was er niet heel veel, vandaar mijn vraag. Misschien dat ik er met een randstedelijke blik naar kijk, maar meer dan 3000 inwoners zal het niet hebben.
Volgens wikipedia heeft Zweeloo 400 inwoners. :X
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Suus »

Er zit nog een ander dorp aan vast, Aalden. Maar dan nog zat ik mijn schatting wel iets te hoog inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door BrengMe »

geert4OV schreef:Maar weet je wat het is, net als op de rest van dit 'forum' ga ik hier geen wetenschappelijk rapport van 70 kantjes plaatsen :D voor een nieuw idee.
Een rapport van 70 pagina's hoeft niet, maar ik ben wel benieuwd naar de redenatie achter je idee.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Roeland »

Q-link tot Zweeloo zou alleen maar betekenen, dat de doorgaande reizigers "over Zweeloo heen" voortaan moeten overstappen. Verder zie ik geen enkel effect (daar heb ik geen rapport van 70 blz. voor nodig).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten