Pagina 1 van 7

Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 08:27
door Etienne
gebruiker77 schreef:Even flink zoeken met Google:

https://www.provinciegroningen.nl/uploa ... 202018.pdf
Zoals genoemd in het "Alledaagse-topic". Best veel bezuinigingsmaatregelen aankomend jaar, ondanks het opheffen van de LijnBelBussen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 09:27
door PHS
Er wordt in totaal ruim € 1,5 miljoen geïnvesteerd?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 12:12
door nielsie600
Vindt voornamelijk een beleid verschuiving plaats in plaats van een bezuiniging. Financiele middelen worden steeds meer ingezet voor hoofd- en basislijen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 13:33
door Dennenboom
Alles inzetten op Assen - Groningen, samen met NS. Ofwel E4MEBOT (elke 4 minuten een bus of trein).

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 13:54
door Kevster
Het valt me ook op dat er rond Emmen toch wel sterker wordt ingezet en vooral efficienter. Die stadsdienst vind ik al jaren log in Emmerhout en Angelslo, dus dat is geen verkeerd idee en de Q-link ook niet. Wordt het flink beter van daar denk ik!

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 14:33
door CamilleKreemers
Dennenboom schreef:Alles inzetten op Assen - Groningen, samen met NS. Ofwel E4MEBOT (elke 4 minuten een bus of trein).
Gelukkig maar dat de deelmarkten van de Qliner en de trein verschillend is. De Qliner neemt de wijken, waar de trein niet aantrekkelijk voor is.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 17:56
door gebruiker77
Redelijk positief lijkt me dit pakket voor de meeste reizigers:
Q-link/Q-liner stuk uitgebreider
Lijn 65 halfuursdienst
Q-link Rood naar Emmen (vanaf Klazienaveen)

Je hebt nu best veel lijnen die een sterke dienstregeling hebben:
Lijn 50, 61, 65
Alle Q-link lijnen 1 t/m 6 + 15
Assen (lijn 309) 8x/uur + Q-liner 309

Alleen gaat lijn 15 vanaf Westerhaven (waar die straks komt) via de Oranjebuurt of via de Ringweg naar Zernike?

Zou niet zo weten welke verbindingen er nog verder omhoog moeten.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 18:02
door Nicketick
De kruising met afritten bij Ring-West ter hoogte van Vesta wordt aangepast zodat lijn 15 over HOV-west kan. Lijkt mij dat lijn 15 binnenkort dan niet meer via Westerhaven rijdt. Voorlopig ontwerp

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 18:08
door gebruiker77
Op korte termijn staat er via Westerhaven

http://ovbureau.nl/publish/pages/118470 ... r_2017.pdf

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 20:07
door Nicketick
Ah die had ik nog niet gezien, dank. Dan zal er tussendoor wel weer een nieuw plan bedacht zijn inderdaad.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 20:17
door Tony_OV_GD
Hele kwalijke zaak dat de Qliner 300 Emmen-Groningen op de zatermiddag weer teruggaat van 4x per uur naar 2x per uur.
Met als drogreden dat de nieuwe dubbeldekkers meer dan voldoende capaciteit waarborgen. Kan misschien wezen, maar het aantrekkelijke van de verbinding word dan een stuk minder met een halfuursverbinding in verhouding met de nu kwartiersdienst. Dit is dan ook niks meer dan een ordinaire bezuiniging mijn inziens.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 20:32
door CamilleKreemers
Ik vermoed dat de bezetting op de ritten met aansluiting in Gieten veel drukker zijn, dan de extra ritten. Afgelopen jaar werd de kwartiersdienst ingevoerd om de drukte in de huidige ritten te verlagen. Nu blijkt misschien dat de drukte nog steeds in die ritten zit en niet verspreid wordt over alle geboden ritten.

Door deze dubbeldekkers kan de drukte in de ritten van heel en half geboden worden en de overige slechtbezette ritten vervallen. Je wilt ook geen ritten bieden als er zeer slecht gebruik is. De dubbeldekker heeft fors meer capaciteit, dus straks minder versterking nodig. Al met al dus weliswaar een besparing, maar die kan op andere plekken worden gebruikt om OV uit te breiden (bijvoorbeeld Qlink naar Emmen).

Het OV moet je ook als geheel bekijken en niet als lijn apart. Elke wijziging kan elders ook effecten hebben.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 20:34
door geert4OV
Zaken die mij opvallen en hier nog niet benoemd zijn:


Alternatieve dienstregeling bij ijzel(dagen) en ook code rood? Is nog in ontwikkeling....

Lijn 73/312

....De 63 reizigers die in de huidige situatie opstappen bij de haltes waar alleen lijn 73 stopt tussen Gasselte en Stadskanaal zullen naar een van de haltes van lijn 312 kunnen gaan om gebruik te maken van de bus. Ten opzichte van de huidige haltes is de nieuwe halte gemiddeld op 983 meter afstand.... Dat is ook maar bijna een kilometer, leuk met de kinderwagen ;)

...En voor mij niet expliciet benoemd maar wel bij andere lijnen gaat de vervangende 312 ook binnen dezelfde venstertijden bedienen als de huidige lijn 73? Heeft er wel veel van weg als ik lees
Op zaterdagen overdag voortaan een doorgaande Qliner 312 van Stadskanaal via Gieten naar Groningen. ’s Avonds als op werkdagen elk uur een Qliner tussen Stadskanaal en Gieten aansluitend op Qliner 300 Emmen – Gieten – Groningen. 
Op zondag elk uur Qliner 312 tussen Gieten en Stadskanaal met in Gieten aansluiting op Qliner 300 Emmen – Gieten – Groningen. Deze aansluiting wordt dan voortaan geboden van de eerste tot de laatste Qliner van/naar Groningen (en Emmen).

En binnen dit plaatje hoe reageert lijn (1)10 Assen - Gieten daarop?

Als op die wijze een nieuwe HOV as (Assen - Gieten - Stadskanaal - Groningen) wordt gerealiseerd is dat enerzijds een positief interessante ontwikkeling anderzijds denk ik dat het advies van de Noordelijke rekenkamer ook niet vergeten moet worden. http://www.noordelijkerekenkamer.nl/nl/ ... e-bus-naar rapport zelf niet gezien maar RTVNoord http://www.rtvnoord.nl/nieuws/177840/Ge ... -achteruit meldde erover:
Hoofdpunten
De belangrijkste conclusies van de Noordelijke Rekenkamer zijn:
- De drempel om de LijnBelBus te gebruiken is hoog, wat het vervoer niet gebruiksvriendelijk maakt;
- Het OV-bureau Groningen-Drenthe richt zich in rapportages vooral op successen van bijvoorbeeld de Qliner, terwijl de achteruitgang van kleinschalig openbaar vervoer buiten beeld blijft;
- De kloof tussen hoogwaardig openbaar vervoer (Qliner) en kleine lijnen (LijnBelBus) is gegroeid.

De Noordelijke rekenkamer gaat overigens nog een deel 2 uitbrengen.


Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 20:42
door CamilleKreemers
Zover ik lees gaat de 312 in dezelfde tijdvensters rijden als momenteel de streeklijn 73 doet. Dit heeft ook voordelen voor de aansluitende lijnen 14 en 73. Die hebben momenteel een slechte aansluiting in Stadskanaal (lijn 14) en Emmen (lijn 73). de 73 een paar minuten schuiven en het past in Emmen en Stadskanaal. Ik hoop dat dit ook op de 110 positief gaat doorwerken.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 21:24
door Tony_OV_GD
geert4OV schreef:Zaken die mij opvallen en hier nog niet benoemd zijn:
(...) viewtopic.php?p=505684#p505667
Men vergeet dat de 73 samen met de 59 in Gieten/Gasselte een soort van stadsdienstfunctie heeft voor de reiziger die wat minder makkelijk een Qliner halte verderop bereikt of het OV-Knooppunt langs de N33/N34.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 21:43
door geert4OV
59 gaat een heel stuk van 73 coveren tussen Gieten en Gasselte. Dus dat komt wel goed.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 21:46
door Tony_OV_GD
echter verdwijnt de halfuursverbinding in die kernen naar een uursverbinding

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 22:07
door ov'tje
gebruiker77 schreef:Op korte termijn staat er via Westerhaven

http://ovbureau.nl/publish/pages/118470 ... r_2017.pdf
Ach, die lijntjes omleggen via Westerhaven en Eeldersingel ipv laten rijden via de Brugstraat en Munnekeholm kost slechts 200.000 euro op jaarbasis.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 22:48
door sirvinniei
Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 22:56
door Hainje
Gewoon proberen, als het niet aanslaat kun je het zo weer terugdraaien.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 10 mei 2017, 23:43
door CamilleKreemers
sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Hoe vaak gaat ie dan rijden?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 11 mei 2017, 00:01
door Natorious
sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Ik zie het eerder als compensatie voor het wegvallen van de rechtstreekse bus naar Groningen.
Zo van: ''Voortaan moet je overstappen mocht je verder willen dan Emmen, maar je rit wordt voortaan wel súpersexy!'' :Y

Overigens, toen ik net op een kaartje keek zag ik dat Klazienaveen, een groot dorp met +12.000 inwoners, alleen verbindingen heeft met Emmen (en Coevorden weliswaar met een gigantische omweg), maar geen met Nieuw-Amsterdam. Dus als je naar het zuiden wilt reizen moet je eigenlijk om via Emmen. Is er geen potentie voor een spitsbus tussen Klazienaveen, via Erica naar Nieuw-Amsterdam? Of is die er ooit geweest en wegbezuinigd?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 11 mei 2017, 08:04
door CamilleKreemers
Stel hem voor bij Qbuzz. Krijg je vanzelf reactie erover.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 11 mei 2017, 11:50
door Kevster
sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Dat is natuurlijk ook vooral bedoeld voor Wildlands en het centrum. Wat ze gaan doen is de spitslijn 12 (langs diverse scholen) combineren met de verbinding naar Klazienaveen en een P+R-verbinding tussen de Meerdijk en het centrum/Wildlands. Die verbinding wordt straks vrijwel direct. Ik heb er wel vertrouwen in, zeker omdat in Groningen is gebleken dat hoogfrequent op HOV de reizigersaantallen explosief doet groeien.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 11 mei 2017, 12:08
door sirvinniei
Dat is waar, maar ik denk dat je een Qlink in Groningen moeilijk kunt vergelijken met een Qlink in Emmen. Emmen is simpelweg een veel kleinere plaats dan Groningen en heeft een veel mindere aantrekkende kracht. Niet voor niets wordt Klazienaveen nu bediend door een Qliner naar Groningen.
Als ik de frequenties nu kijk ben ik bang dat deze Qlink een scholierenlijn wordt met een hoge frequentie tijdens schooldagen en een uurdienst daarbuiten.