Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Etienne »

gebruiker77 schreef:Even flink zoeken met Google:

https://www.provinciegroningen.nl/uploa ... 202018.pdf
Zoals genoemd in het "Alledaagse-topic". Best veel bezuinigingsmaatregelen aankomend jaar, ondanks het opheffen van de LijnBelBussen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PHS

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door PHS »

Er wordt in totaal ruim € 1,5 miljoen geïnvesteerd?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Vindt voornamelijk een beleid verschuiving plaats in plaats van een bezuiniging. Financiele middelen worden steeds meer ingezet voor hoofd- en basislijen
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Dennenboom »

Alles inzetten op Assen - Groningen, samen met NS. Ofwel E4MEBOT (elke 4 minuten een bus of trein).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Het valt me ook op dat er rond Emmen toch wel sterker wordt ingezet en vooral efficienter. Die stadsdienst vind ik al jaren log in Emmerhout en Angelslo, dus dat is geen verkeerd idee en de Q-link ook niet. Wordt het flink beter van daar denk ik!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Dennenboom schreef:Alles inzetten op Assen - Groningen, samen met NS. Ofwel E4MEBOT (elke 4 minuten een bus of trein).
Gelukkig maar dat de deelmarkten van de Qliner en de trein verschillend is. De Qliner neemt de wijken, waar de trein niet aantrekkelijk voor is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Redelijk positief lijkt me dit pakket voor de meeste reizigers:
Q-link/Q-liner stuk uitgebreider
Lijn 65 halfuursdienst
Q-link Rood naar Emmen (vanaf Klazienaveen)

Je hebt nu best veel lijnen die een sterke dienstregeling hebben:
Lijn 50, 61, 65
Alle Q-link lijnen 1 t/m 6 + 15
Assen (lijn 309) 8x/uur + Q-liner 309

Alleen gaat lijn 15 vanaf Westerhaven (waar die straks komt) via de Oranjebuurt of via de Ringweg naar Zernike?

Zou niet zo weten welke verbindingen er nog verder omhoog moeten.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

De kruising met afritten bij Ring-West ter hoogte van Vesta wordt aangepast zodat lijn 15 over HOV-west kan. Lijkt mij dat lijn 15 binnenkort dan niet meer via Westerhaven rijdt. Voorlopig ontwerp
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Op korte termijn staat er via Westerhaven

http://ovbureau.nl/publish/pages/118470 ... r_2017.pdf
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ah die had ik nog niet gezien, dank. Dan zal er tussendoor wel weer een nieuw plan bedacht zijn inderdaad.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Tony_OV_GD »

Hele kwalijke zaak dat de Qliner 300 Emmen-Groningen op de zatermiddag weer teruggaat van 4x per uur naar 2x per uur.
Met als drogreden dat de nieuwe dubbeldekkers meer dan voldoende capaciteit waarborgen. Kan misschien wezen, maar het aantrekkelijke van de verbinding word dan een stuk minder met een halfuursverbinding in verhouding met de nu kwartiersdienst. Dit is dan ook niks meer dan een ordinaire bezuiniging mijn inziens.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vermoed dat de bezetting op de ritten met aansluiting in Gieten veel drukker zijn, dan de extra ritten. Afgelopen jaar werd de kwartiersdienst ingevoerd om de drukte in de huidige ritten te verlagen. Nu blijkt misschien dat de drukte nog steeds in die ritten zit en niet verspreid wordt over alle geboden ritten.

Door deze dubbeldekkers kan de drukte in de ritten van heel en half geboden worden en de overige slechtbezette ritten vervallen. Je wilt ook geen ritten bieden als er zeer slecht gebruik is. De dubbeldekker heeft fors meer capaciteit, dus straks minder versterking nodig. Al met al dus weliswaar een besparing, maar die kan op andere plekken worden gebruikt om OV uit te breiden (bijvoorbeeld Qlink naar Emmen).

Het OV moet je ook als geheel bekijken en niet als lijn apart. Elke wijziging kan elders ook effecten hebben.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

Zaken die mij opvallen en hier nog niet benoemd zijn:


Alternatieve dienstregeling bij ijzel(dagen) en ook code rood? Is nog in ontwikkeling....

Lijn 73/312

....De 63 reizigers die in de huidige situatie opstappen bij de haltes waar alleen lijn 73 stopt tussen Gasselte en Stadskanaal zullen naar een van de haltes van lijn 312 kunnen gaan om gebruik te maken van de bus. Ten opzichte van de huidige haltes is de nieuwe halte gemiddeld op 983 meter afstand.... Dat is ook maar bijna een kilometer, leuk met de kinderwagen ;)

...En voor mij niet expliciet benoemd maar wel bij andere lijnen gaat de vervangende 312 ook binnen dezelfde venstertijden bedienen als de huidige lijn 73? Heeft er wel veel van weg als ik lees
Op zaterdagen overdag voortaan een doorgaande Qliner 312 van Stadskanaal via Gieten naar Groningen. ’s Avonds als op werkdagen elk uur een Qliner tussen Stadskanaal en Gieten aansluitend op Qliner 300 Emmen – Gieten – Groningen. 
Op zondag elk uur Qliner 312 tussen Gieten en Stadskanaal met in Gieten aansluiting op Qliner 300 Emmen – Gieten – Groningen. Deze aansluiting wordt dan voortaan geboden van de eerste tot de laatste Qliner van/naar Groningen (en Emmen).

En binnen dit plaatje hoe reageert lijn (1)10 Assen - Gieten daarop?

Als op die wijze een nieuwe HOV as (Assen - Gieten - Stadskanaal - Groningen) wordt gerealiseerd is dat enerzijds een positief interessante ontwikkeling anderzijds denk ik dat het advies van de Noordelijke rekenkamer ook niet vergeten moet worden. http://www.noordelijkerekenkamer.nl/nl/ ... e-bus-naar rapport zelf niet gezien maar RTVNoord http://www.rtvnoord.nl/nieuws/177840/Ge ... -achteruit meldde erover:
Hoofdpunten
De belangrijkste conclusies van de Noordelijke Rekenkamer zijn:
- De drempel om de LijnBelBus te gebruiken is hoog, wat het vervoer niet gebruiksvriendelijk maakt;
- Het OV-bureau Groningen-Drenthe richt zich in rapportages vooral op successen van bijvoorbeeld de Qliner, terwijl de achteruitgang van kleinschalig openbaar vervoer buiten beeld blijft;
- De kloof tussen hoogwaardig openbaar vervoer (Qliner) en kleine lijnen (LijnBelBus) is gegroeid.

De Noordelijke rekenkamer gaat overigens nog een deel 2 uitbrengen.

hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Zover ik lees gaat de 312 in dezelfde tijdvensters rijden als momenteel de streeklijn 73 doet. Dit heeft ook voordelen voor de aansluitende lijnen 14 en 73. Die hebben momenteel een slechte aansluiting in Stadskanaal (lijn 14) en Emmen (lijn 73). de 73 een paar minuten schuiven en het past in Emmen en Stadskanaal. Ik hoop dat dit ook op de 110 positief gaat doorwerken.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Tony_OV_GD »

geert4OV schreef:Zaken die mij opvallen en hier nog niet benoemd zijn:
(...) viewtopic.php?p=505684#p505667
Men vergeet dat de 73 samen met de 59 in Gieten/Gasselte een soort van stadsdienstfunctie heeft voor de reiziger die wat minder makkelijk een Qliner halte verderop bereikt of het OV-Knooppunt langs de N33/N34.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 10 mei 2017, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote ingekort
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

59 gaat een heel stuk van 73 coveren tussen Gieten en Gasselte. Dus dat komt wel goed.
hej*
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Tony_OV_GD »

echter verdwijnt de halfuursverbinding in die kernen naar een uursverbinding
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 10 mei 2017, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door ov'tje »

gebruiker77 schreef:Op korte termijn staat er via Westerhaven

http://ovbureau.nl/publish/pages/118470 ... r_2017.pdf
Ach, die lijntjes omleggen via Westerhaven en Eeldersingel ipv laten rijden via de Brugstraat en Munnekeholm kost slechts 200.000 euro op jaarbasis.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Hainje »

Gewoon proberen, als het niet aanslaat kun je het zo weer terugdraaien.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Hoe vaak gaat ie dan rijden?
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Natorious »

sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Ik zie het eerder als compensatie voor het wegvallen van de rechtstreekse bus naar Groningen.
Zo van: ''Voortaan moet je overstappen mocht je verder willen dan Emmen, maar je rit wordt voortaan wel súpersexy!'' :Y

Overigens, toen ik net op een kaartje keek zag ik dat Klazienaveen, een groot dorp met +12.000 inwoners, alleen verbindingen heeft met Emmen (en Coevorden weliswaar met een gigantische omweg), maar geen met Nieuw-Amsterdam. Dus als je naar het zuiden wilt reizen moet je eigenlijk om via Emmen. Is er geen potentie voor een spitsbus tussen Klazienaveen, via Erica naar Nieuw-Amsterdam? Of is die er ooit geweest en wegbezuinigd?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Stel hem voor bij Qbuzz. Krijg je vanzelf reactie erover.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Dat is natuurlijk ook vooral bedoeld voor Wildlands en het centrum. Wat ze gaan doen is de spitslijn 12 (langs diverse scholen) combineren met de verbinding naar Klazienaveen en een P+R-verbinding tussen de Meerdijk en het centrum/Wildlands. Die verbinding wordt straks vrijwel direct. Ik heb er wel vertrouwen in, zeker omdat in Groningen is gebleken dat hoogfrequent op HOV de reizigersaantallen explosief doet groeien.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Dat is waar, maar ik denk dat je een Qlink in Groningen moeilijk kunt vergelijken met een Qlink in Emmen. Emmen is simpelweg een veel kleinere plaats dan Groningen en heeft een veel mindere aantrekkende kracht. Niet voor niets wordt Klazienaveen nu bediend door een Qliner naar Groningen.
Als ik de frequenties nu kijk ben ik bang dat deze Qlink een scholierenlijn wordt met een hoge frequentie tijdens schooldagen en een uurdienst daarbuiten.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten