Pagina 3 van 7

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 08:06
door Etienne
Chrysa schreef:Wat is dat huidige lijntje Emmen - Meppen eigenlijk voor iets raars? Wat voor soort volk moet ik daar in verwachten?
Is een MB Sprintertje dat enkele malen per dag rijdt tussen beide plaatsen: KLIK
Aannemelijk zal die lijn vooral gericht zijn op dagjesmensen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 08:15
door regenmaker
Die lijn tussen Emmen en Meppen is zo gemaakt dat er slechts 1 omloop is met aansluiting op de trein. Moet zeggen dat hij nog aardig vol zat toen ik hem gebruikte eind vorig jaar.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 09:14
door Meltrain
Etienne schreef:
Chrysa schreef:Wat is dat huidige lijntje Emmen - Meppen eigenlijk voor iets raars? Wat voor soort volk moet ik daar in verwachten?
Is een MB Sprintertje dat enkele malen per dag rijdt tussen beide plaatsen: KLIK
Aannemelijk zal die lijn vooral gericht zijn op dagjesmensen.
Zo'n jaar of 10 geleden reed er nog een grote bus op die lijn. Een foto van die bus heb ik echter niet, aangezien de chauffeuse zo begon te protesteren toen ik een foto maakte, dat ik de foto maar verwijderd heb.... :X

Worden trouwens alle LijnBelBussen opgeheven?
Op pagina 7 staat wel een overzicht van de lijnen die worden opgeheven, maar daar ontbreken nog enkele lijnen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 12:13
door Kevster
Alles wat daar niet bij staat wordt omgezet in vaste ritten omdat die lijnen tot het basisnetwerk behoren. Het concept LijnBelBus bestaat straks niet meer en wordt overgenomen door Hubtaxi. Dat is een combinatie tussen Regiotaxi en WMO-vervoer.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 14:10
door sirvinniei
Vind het een erg rare koers van het OV-bureau. Aan de ene kant vaste ritten toevoegen op onrendabele slingerroutes waarvan veel er waarschijnlijk toch leeg zitten en aan de andere lijnen schrappen en mensen afhankelijk maken van de veel duurdere regiotaxi.
Het lijkt mij veel beter om sterke lijnen te behouden en deze aan te vullen met scholierenlijnen en opstappers/ov-shuttles/texelhoppers zoals in Friesland. Af van die rare slingerroutes, 2-uursfrequenties en vage overstappen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 18:15
door regenmaker
De opstapper in Friesland blijkt veel te veel geld te kosten en veel te weinig op te leveren. Zonde van het geld dus. Liever 1x/2 uur een vaste bus.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:06
door sirvinniei
En lege lijnen laten rijden kost niet veel? Met opstappers heb je het voordeel dat er alleen wordt gereden door en naar dorpen waar er mensen in- en uitstappen. In plaats van een lange omloop die uit meerdere slagen bestaat, heb je kleine omloopjes die makkelijk te combineren zijn met bijvoorbeeld regiotaxi ritten.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:15
door Kevster
De lijnen waar de belbusritten in vast worden omgezet zijn maar beperkt en zijn ook de drukkere lijnen tussen grotere plaatsen. In die andere lijnen zit echt bijna tot helemaal niets, dus in de praktijk rijden ze amper omdat er simpelweg niet gebeld wordt. De Stadstaxi in Groningen is ook geschrapt omdat er in zo'n vijftien jaar zo'n honderd ritten hebben gereden bij wijze van spreken.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:28
door Vinny
regenmaker schreef:De opstapper in Friesland blijkt veel te veel geld te kosten en veel te weinig op te leveren. Zonde van het geld dus. Liever 1x/2 uur een vaste bus.
De opstapper is natuurlijk gesubsidieerd taxivervoer, waarvan zo'n 80% van de ritprijs door de provincie wordt betaald. Geen wonder dat het een dure voorziening is. Je moet dit dan ook in mijn ogen gewoon scharen onder de noemer: sociale voorziening. Het verzekert de basismobiliteit in afgelegen dorpen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 18 mei 2017, 08:00
door Lijn65
sirvinniei schreef:En lege lijnen laten rijden kost niet veel? Met opstappers heb je het voordeel dat er alleen wordt gereden door en naar dorpen waar er mensen in- en uitstappen. In plaats van een lange omloop die uit meerdere slagen bestaat, heb je kleine omloopjes die makkelijk te combineren zijn met bijvoorbeeld regiotaxi ritten.
Er zijn maar een paar lijnen die van belbus naar altijd vast gaan. Dat is geen keuze van het ovbureau maar dat komt dus voort uit het eerder genoemde basisnetwerk. De provincies hebben besloten dat op de basislijnen van 7 tot 24 minimaal 1 keer per uur een vaste rit moet rijden. Lijnen waarop geen of nauwelijks vaste ritten rijden en die geen onderdeek zijn van het basisnetwerk worden opgeheven en vervangen door een opstapper-achtig concept: de hubtaxi.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 18 mei 2017, 13:51
door Meltrain
Kevster schreef:Alles wat daar niet bij staat wordt omgezet in vaste ritten omdat die lijnen tot het basisnetwerk behoren. Het concept LijnBelBus bestaat straks niet meer en wordt overgenomen door Hubtaxi. Dat is een combinatie tussen Regiotaxi en WMO-vervoer.
Lijnen 38 en 237 staan niet in die lijst, maar ik kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat die lijnen tot het basisnetwerk behoren.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: do 18 mei 2017, 22:14
door Kevster
Worden opgeheven volgens mij

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 10:35
door geert4OV
sirvinniei schreef:Ik heb erg m'n twijfels bij een Q-link lijn in Emmen. Zijn er wel voldoende reizigers tussen Emmen en Klazienaveen om een hoogfrequente gelede lijn te rechtvaardigen?
Waarom niet een Qlink Klazienaveen - Emmen - Zweelo ik zie die laatste nog wel een soort Kardinge of P+R Hoogkerk functie hebben tussen/voor Emmen en Hoogeveen en Beilen.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 10:39
door isadora
Een transferium bedoel je?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 11:22
door Suus
Sorry, maar wat is er in Zweeloo waar ik het bestaan niet van afweet?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 12:18
door CamilleKreemers
een busstation? Boerderijen? koeien?

Zonder gekheid nu: Je moet de bus dan doorsturen naar Beilen / Hoogeveen omdat de vervoervraag nooit hooggenoeg is voor streek en Qlink. Ik denk wel dat een ritje in de ochtend extra vanuit Oosterhesselen naar Emmen met een Qlinkbus.

EDIT: Ik zou de P+R dan op de kruising van de N381 en N34 plaatsen. Dan heb je grotere reizigersstromen te pakken.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 13:33
door geert4OV
@Isadora daar is een busstation waar de meeste bussen tussen Emmen en Beilen/Hoogeveen worden verwelkomt.

@Suus het is binnenkort zomervakantie, dus tijd voor tienertour. Leef je uit zou ik zeggen :) (tip: leg de klemtoon wel goed, anders kom je misschien ergens anders uit.)

@Camilekremers Zweelo ligt ca 7 km Westelijker aan de genoemde N381 zie
https://www.google.nl/maps/@52.7987957,6.7936391,13z maar wat is dat toch, die voorliefde dat een bus van afwerkplek naar afwerkplek moet gaan? En over boerderijen en koeien. Binnenkort is het weer tijd voor tienertour. Wellicht dat je ze daar dan tegen kunt komen. (Of wat anders...) misschien kan er wel een topic gestart worden waar ga ik dit jaar heen met tienertour.

Overigens is de provincie in dat gebied met boeren, burgers en buitenlui in gevecht waar nou de (nieuwe) op en afritten van de N34 (Emmen Noord) moeten komen. En de man/vrouw op de trekker vind het allemaal maar 'dikke' onzin, en wil daarom geld zien, veel geld zien.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 13:48
door isadora
Dank geert4OV. :pos:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: za 27 mei 2017, 18:27
door Suus
De vorige keer dat ik in Zweeloo was, was er niet heel veel, vandaar mijn vraag. Misschien dat ik er met een randstedelijke blik naar kijk, maar meer dan 3000 inwoners zal het niet hebben. Daar heb je geen hoogfrequente gelede snelbus voor nodig, toch?

Voor een tienertour ben ik ook wat te oud. Ik ben 27 ;-)

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 07:05
door geert4OV
Ach Suus 27 wat een leuke leeftijd!

Maar weet je wat het is, net als op de rest van dit 'forum' ga ik hier geen wetenschappelijk rapport van 70 kantjes plaatsen :D voor een nieuw idee.

Klein ander vraagje krijg je hier punten om in zoveel mogelijk topics een reactie te plaatsen, volgens mij wel en ga ik ook eens wat punten verzamelen. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 08:06
door jelmerrr
Wat voor punten?

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 09:43
door regenmaker
Suus schreef:De vorige keer dat ik in Zweeloo was, was er niet heel veel, vandaar mijn vraag. Misschien dat ik er met een randstedelijke blik naar kijk, maar meer dan 3000 inwoners zal het niet hebben.
Volgens wikipedia heeft Zweeloo 400 inwoners. :X

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 09:47
door Suus
Er zit nog een ander dorp aan vast, Aalden. Maar dan nog zat ik mijn schatting wel iets te hoog inderdaad.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 12:34
door BrengMe
geert4OV schreef:Maar weet je wat het is, net als op de rest van dit 'forum' ga ik hier geen wetenschappelijk rapport van 70 kantjes plaatsen :D voor een nieuw idee.
Een rapport van 70 pagina's hoeft niet, maar ik ben wel benieuwd naar de redenatie achter je idee.

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 14:13
door Roeland
Q-link tot Zweeloo zou alleen maar betekenen, dat de doorgaande reizigers "over Zweeloo heen" voortaan moeten overstappen. Verder zie ik geen enkel effect (daar heb ik geen rapport van 70 blz. voor nodig).