Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Stadsbus
Berichten: 814
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Stadsbus » za 11 jan 2020, 17:29

Zuurpruimen hou je inderdaad, maar als op de verwarmingen niet werken in de nieuwe Ebusco's dan vraag ik me toch af of het wel getest is door Ebusco/Qbuzz.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42267
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Suus » za 11 jan 2020, 17:39

Dit is nu de tweede concessie waar de verwarming van de Ebusco’s niet goed werkt...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33439
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Daniel » za 11 jan 2020, 18:17

Die dingen in DMG hebben notabene hun afleveringsproefritten in de winter gereden, je zou zeggen dat je er dan toch wel achter komt. Aan de andere kant: het zijn natuurlijk ook de eerste twee leveringen van een nieuw type en dat gaat bij meer leveranciers niet direct goed (hoeveel Citaro's zijn er bijvoorbeeld wel niet afgebrand voordat Mercedes daar een oplossing voor had).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Nicketick
Berichten: 622
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Nicketick » za 11 jan 2020, 19:01

Ik vraag mij ook af hoeveel problemen er veroorzaakt worden door rijdend personeel dat niet of nauwelijks naar de instructies heeft gekeken en daardoor niet weet hoe sommige dingen bediend moeten worden. Er zit helaas nog vaak een gat tussen het geven van instructies en het opvolgen van instructies.

The Greyhound
Berichten: 503
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor The Greyhound » za 11 jan 2020, 19:12

Daniel schreef:Die dingen in DMG hebben notabene hun afleveringsproefritten in de winter gereden, je zou zeggen dat je er dan toch wel achter komt. Aan de andere kant: het zijn natuurlijk ook de eerste twee leveringen van een nieuw type en dat gaat bij meer leveranciers niet direct goed (hoeveel Citaro's zijn er bijvoorbeeld wel niet afgebrand voordat Mercedes daar een oplossing voor had).


Daarom rijden er nu in de tweede winter dat die dingen rijden in grote getale dieselbussen uit Groningen in Dordt omdat de verwarming het niet doet in de Ebusco's. De Ebusco's in Groningen hebben voor zover ik weet een olie kachel. Een beroet schoorsteenpijpje heb ik achter op het dak in Dordt nog nooit gezien.
Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33439
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Daniel » za 11 jan 2020, 19:40

The Greyhound schreef:Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....

Er zal altijd ooit eens een bustype voor het eerst aangeschaft worden, anders hadden we nu nogsteeds met MB200's rondgereden in het OV :wink:

The Greyhound schreef:Daarom rijden er nu in de tweede winter dat die dingen rijden in grote getale dieselbussen uit Groningen in Dordt omdat de verwarming het niet doet in de Ebusco's.

Slechts 5 op een vloot van 35 en nog niet eens dagelijks, maar da's hier off-topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 503
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor The Greyhound » za 11 jan 2020, 20:04

Daniel schreef:
The Greyhound schreef:Een hoop ellende was te voorkomen geweest als er bussen van beproeft type aangeschaft waren. Dan weet je wat je krijgt....

Er zal altijd ooit eens een bustype voor het eerst aangeschaft worden, anders hadden we nu nogsteeds met MB200's rondgereden in het OV :wink:

.

Er zijn genoeg elektrische bussen op een markt te koop met een goed track record. 35 prototypes uit China halen is vragen om problemen. Blijkbaar waren er vandaag niet eens voldoende EBUSCO's beschikbaar om de zaterdagdienst te rijden. Hoeveel bussen zijn daarvoor nodig?

Bollenstad
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Bollenstad » za 11 jan 2020, 21:03

Ebusco's zijn toch Nederlandse bussen(?); zie https://www.ebusco.nl/bedrijfsprofiel/. Je bent wellicht in de war met BYD's?
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5798
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor ArrivaBas » za 11 jan 2020, 21:10

De ruwbouw wordt in een Chinese fabriek gedaan. Alleen de afbouw van de Ebusco 2.2 vindt in Deurne plaats.
4-2-2020: Trein 978 km, Bus 42 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33439
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor Daniel » za 11 jan 2020, 21:16

En eigenlijk is de carrosserie een Australisch ontwerp bij mijn weten, het wordt alleen in China gebouwd dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 503
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor The Greyhound » za 11 jan 2020, 21:30

Bollenstad schreef:Ebusco's zijn toch Nederlandse bussen(?); zie https://www.ebusco.nl/bedrijfsprofiel/. Je bent wellicht in de war met BYD's?

De Ebusco 2.2 wordt gebouwd in China bij http://bcibus.com/
De Ebusco 2.1 die in Utrecht ( en twee stuks in Groningen) rijdt komt van Golden Dragon http://www.goldendragonbus.com/news/272819.html. Aan dat model kan je goed zien dat Golden Dragon ooit ook samenwerkte met M.A.N.

Het plan is om de 3.0 om Deurne te gaan bouwen. Zo’n bus in China laten bouwen is geen optie omdat dan de kennis over het compositie/kunststof chassis direct in Chinese handen komt.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Berichtdoor JeroenSpock » ma 13 jan 2020, 13:28

De 3.0 zou ook hun eerste bus moeten worden met de accu volledig verwerkt in de vloer. Die zal wel een cm of 5-10 hoger worden om de accu kwijt te kunnen, en als ze dan de motor net als MB in de wielen verwerken krijg je toch een hele mooie basis.
Ebusco moet alleen wel wat aan hun controller software gaan doen want de reactie op het gaspedaal is echt droevig, en dat is met de 2.2 niet opgelost.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten