Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Nicketick schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn
Zou dat niet te hard zeggen, ze hebben er in DAV ook mee ingeschreven.
Klopt maar dat zegt dan weer niks over deze concessie inschrijving.
Zou kunnen, hoeft natuurlijk niet. Is afwachten.
Persoonlijk zeg ik houd het maar op Qbuzz. Wat anderen hier ook aanhalen, grote kwaliteitsslag gemaakt in het OV met deze vervoerder de afgelopen jaren.
Milco schreef:Ik hoop op Qbuzz. Zij kwamen hier immers als nieuw bedrijf in de concessie en hebben Qlink geïntroduceerd wat heel veel reizigers heeft opgeleverd. Arriva heeft al kennis uit eerdere concessies, maar als ik de twee bedrijven vergelijk heeft Qbuzz enorme stappen gezet in GD.
Het Qlink systeem is door het OV bureau bedacht. Qbuzz is slechts uitvoerder.
Dat kan ik inderdaad bevestigen. De naam Q-link kwam ongeveer 5 jaar geleden uit de koker van Qbuzz, welke samen was ontwikkeld met het ovbgd, ter vervanging van de tram.
Het bestek is overduidelijk op het lijf van Qbuzz geschreven, men wil duidelijk voor een bepaalde mate van kwaliteit. Qbuzz heeft een straatlengte voorsprong op Connexxion als outsider. Ik zie de kansen voor Arriva als winnaar als nihil.
nv_busfreak schreef:Naar mijn weten heeft Qbuzz Q-Link juist wel ontwikkelt dan wel mede-ontwikkelt.
Evenals in de afgelopen periode blijft het OV-bureau, in samenwerking met provincies, gemeenten en andere betrokkenen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het lijnennet. Het ontwerp van de dienstregeling is dus geen onderdeel van deze aanbesteding.
Ik hoop dat Qbuzz daar blijft rijden. Anders Connexxion. Arriva liever niet (vind dat ze eigenlijk al te groot zijn op dit moment). En anders wordt geheel Noord-Nederland straks het Arriva bolnetwerk
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
nv_busfreak schreef:Naar mijn weten heeft Qbuzz Q-Link juist wel ontwikkelt dan wel mede-ontwikkelt.
Evenals in de afgelopen periode blijft het OV-bureau, in samenwerking met provincies, gemeenten en andere betrokkenen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het lijnennet. Het ontwerp van de dienstregeling is dus geen onderdeel van deze aanbesteding.
Zeker waar, maar Qbuzz heeft alsnog medeontwikkelt aan alles binnen GD.
JP13357 schreef:HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".
Ik denk dat de Friese Qliners en 304/314 bewust met elkaar gemixt zijn, zo kan bijvoorbeeld ook lijn 324 worden aangeboden. Dat wordt totaal onaantrekkelijk als je aan het begin van de avond eerst materieel moet gaan verslepen met lege ritten en bij einde dienst weer.
Dan vind ik de 7501 t/m de 7518 een betere oplossing. Dat is in een gewone qliner huisstijl dan van arriva zelf met OV fryslân infoschremen. Dan z'n volledige OV Fryslân gezichten bus. Deze rijden de gehele dag op de 304 en de 314, je kunt het wel combineren met de 315. Er rijdt meestal een ZOF fryske snelliner op de 304, die eerst als de 192 vanuit Leeuwarden vertrekt daarna de 335 daarna gaat die door als de 304 de gehele dag door.
Ik heb Qbuzz nog nooit betrapt op het aanschaffen van VDL-bussen op die paar in Groningen na, maar Mercedessen is allesbehalve een garantie natuurlijk: van de totaal vijf concessies die Qbuzz heeft gehad, nu nog heeft of binnenkort krijgt zijn er immers maar twee waarin bij de start het nieuwe wagenpark uit Mercedessen bestond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik was altijd sceptisch tegen over VDL met de comfortabelheid. Mijn meningen over VDL was altijd gebaseerd door arriva, die schaft steeds de verkeerde Citea serie voor streek lijnen. De VDL citea LLE 120, deze bus is gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierbij heeft VDL kleine wielen toegepast en weinig isolatie materiaal om de bus zo licht mogelijk te maken. Die kleine wielen zorgen ervoor dat de bus erg oncomfortabel rijdt en weinig isolatie zorgt voor veel geluid.
Daniel schreef:Ik heb Qbuzz nog nooit betrapt op het aanschaffen van VDL-bussen op die paar in Groningen na, maar Mercedessen is allesbehalve een garantie natuurlijk
Voor Limburg stond een bijna volledig VDL-park op het programma, totdat de gunning werd ingetrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas schreef:Er is een impressie van een VDL Citea SL in GE voor Abellio Limburg te zien achter Deze link.
In de eerste video filmpjes van Qbuzz over DAV was ook een busje te zien dat verdacht veel leek op een Citea......uiteindelijk is Qbuzz bij de chinees en de Italiaan gaan shoppen. Dus met Qbuzz kun je maar zo Chinese Qliners krijgen in GD.
Qbuzz kon bij de start van de GD concessie niet veel anders kiezen dan Mercedes. Mercedes was in die tijd (economische crisis), bereid om het toen nog kleine Qbuzz zoveel bussen te leveren. VDL wilde/kon dat risico niet aan gaan.
Ze kunnen volgens mij ook geen VDL citea LLE 120 aanschaffen, er is een verplichte overnamen van de Euro 6 Citaro LE Ü. Dan heb z'n groot verschil in rij comfort. En Mercedes levert ook geen integro's meer alleen nog maar intouro's van maximaal 13 meter. Er moeten per see 15 meter bussen komen op Qliners. Het liefst volgens mij lagevloers, dan zijn de kans hebbers de Volvo 8900 BRLE, de Setra S418 LE, VDL citea XLE 145 of hoge vloers de S419 UL of de Scania interlink LD die komen het dichtstbij in de buurt van de Integro L die op dit moment rondrijdt op de 312,309 en de 300. Touringcars zijn niet handig vanwege de versnellingsbakken. We moeten maar afwachten wat er op de markt komt in 2019