Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Durashift »

Uitbesteding aan onderaannemers door de inschrijving o.b.v. Besloten Bus CAO, denk jij?

Ik vind het wel vreemd dat het, kennelijk, een openbaar toegankelijke vervoersvorm / concept, onder een 'besloten CAO' op in te schrijven.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nielsie600 »

Wel raar dat FNV dit schrijft over Qbuzz. Bedrijven als TCR hebben mede dankzij deze regel groot bestaansrecht.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Statler Rail »

Komt er dan weer een HOV-concessie? Volgens mij niet, dus "op de Qliner inschrijven met chauffeurs uit de Besloten Busvervoer CAO" is sowieso onzin. Het is gewoon onderaanneming, wat volstrekt legaal is. Ook veel scholierenlijnen en versterkingsritten worden door onderaannemers gereden die onder de Besloten Busvervoer CAO vallen.

Volgens de reflexbepalingen in de CAO Besloten Busvervoer worden chauffeurs die op Openbaar Vervoer worden ingezet volgens mij gewoon zoals in de OV-CAO uitbetaald, dus 6/6 ipv 5/6.

Op OV-Magazine staat nog een interessante toevoeging:
Update:
Willem van der Werf, voorzitter van de ondernemingsraad van QBuzz Groningen-Drenthe, distantieert zich van FNV-bestuurder Beuzenberg, laat hij in een toelichting op zijn reactie onder dit verhaal weten. “Het had meneer Beuzenberg gesierd als hij eerst contact met ons had opgenomen, voordat hij maar wat roept”, aldus Van der Werf. “De meeste leden van de OR, onder wie ikzelf, zijn FNV-lid, maar wat Beuzenberg doet, is stemmingmakerij.” Hij vindt dat Beuzenberg voor zijn beurt praat als het gaat om een eventuele gescheiden inschrijving. “Die situatie is helemaal nog niet aan de orde”, aldus de OR-voorzitter.
Typisch de FNV: ergens moord en brand over schreeuwen voor de bühne. Het OV is één van de laatste sectoren in Nederland waar nog de vakbond enige invloed heeft. Dat is echter vooral in het belang van de oudere werknemers en juist niet van de jongeren. Juist dankzij die goudomrande CAO, krankzinnig lange loondoorbetalingen bij ziekte en moeilijk ontslagrecht dwingen ze de werkgevers er toe om jonge werknemers vooral geen vast contract te geven, maar in te huren via uitzendbureaus, onderaannemers of als ZZP´er. En als ze al op de loonlijst komen, dan eerst met een jaarcontract. Ga eens in Duitsland kijken, daar krijgt iedere werknemer direct een vast contract omdat ze daar maar 6 weken ziektedoorbetaling en een veel soepeler ontslagrecht hebben.

Ik hoop dat het OV-bureau zich niet laat gek maken door de FNV die ergens "uit betrouwbare bron" een klok heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Ik denk dat het klopt wat je zegt. De bussen zullen wel door een onderaannemer worden gereden, wellicht wegens het 'afwijkende' wagenpark met nu ook de dubbeldekkers, daar is ook wel expertise mee bij veel touringcarvervoerders.

HOV wordt inderdaad in GD ondergebracht in de nieuwe concessie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door CamilleKreemers »

misschien een aantal rare vragen, maar:
  • Schoolritten worden toch ook door andere bedrijven uitgevoerd dan de hoofdvervoerder? TCR rijdt meerdere concessies in onderaanneming. Dat mag dan aldus FNV toch ook niet?
  • Hoe zit dat met taxiritten? Die chauffeurs vallen ook niet onder OV-CAO, terwijl er genoeg taxivervoer bestaat.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

locale touringcar/taxi bedrijven. 604 Doornbos/Dalstra, 39/133 versterking Dalstra en 665 UVO dacht ik. Dat is tot zover ik weet.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Statler Rail »

In (vrijwel) elke OV-concessie wordt vervoer in onderaanneming verricht. Met name bussen die alleen voor één (of enkele) ritten in de spits nodig zijn kan je veel beter inhuren van een touringcarbedrijf. Die rijdt dan 's ochtends spitsritten op OV-lijnen, en rijdt daarna kinderen naar het zwembad of bejaarden op een dagtochtje.

Als onderaanneming verboden zou zijn, zou de concessiehouder zelf bussen moeten aanschaffen en personeel in dienst nemen die maar heel weinig worden ingezet. Dat is erg inefficiënt en dus duur, en die rekening komt uiteindelijk bij de reiziger die minder OV aangeboden krijgt.

Bij de FNV is "marktwerking" een vies woord, maar marktwerking is juist ook dat er efficiënter gewerkt wordt waardoor voor hetzelfde geld meer openbaar vervoer aangeboden kan worden. Zonder marktwerking waren verschillende regionale spoorlijnen gesloten en was de bus op het platteland al lang verdwenen, want onbetaalbaar. Alsof dát in het belang van het OV-personeel zou zijn geweest...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef: (..)

Volgens de reflexbepalingen in de CAO Besloten Busvervoer worden chauffeurs die op Openbaar Vervoer worden ingezet volgens mij gewoon zoals in de OV-CAO uitbetaald, dus 6/6 ipv 5/6.

(..)
Ja, precies. Duss, waar zit dan het voordeel voor de inschrijvers om op de 'besloten vervoer' CAO in te willen schrijven? Kan dan niet op loonkosten zijn, denk ik dan.

Overigens, binnen Groningen zullen er nog mensen onder de oude (gemeentelijke stadsvervoer) CAO vallen, als ik dat artikel zo lees.
Daarnaast moeten de Ebusco lijnen ook onder een andere CAO gaan vallen... Ben je lekker mee als chauffeur... wordt je 'vast' op niet zo heel betrouwbaar, elektrisch aangedreven, materieel gezet en krijg je, als 'bonus' ook nog een andere CAO dan je collega's op dieselbussen.. :cry: :?:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nvdw »

Zoals Statler Rail al zegt... en bovendien wordt de nu nog aparte HOV-concessie al jaren door Arriva Touring uitgevoerd, niet door een van de 'ov-vestigingen'.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Durashift »

^^^ nou ja, naar mijn idee is dat HOV deel toch niet een spits of scholierenlijn maar toch wel iets waarmee je een werkweek kan vullen, toch?

Daarnaast: inzetten op toerritten / schoolzwemmen enzo.. Dat lijkt mij toch ook beperkt mogelijk. Met een dagtocht ben je vaak niet vroeg terug (of kan je laat beginnen..) en schoolzwemmen bestaat bijna niet meer, volgens mij.

Maar goed, als die HOV concessie nu al door een 'besloten bus constructie' wordt uitgevoerd, begrijp ik het wat beter. Die betreffende concessie wordt in de hoofdconcessie geschoven.. Arriva wil voor dat stuk graag de bestaande praktijk handhaven en schrijft dus onder 'besloten bus' in, als de tender dat mogelijk maakt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Post »

Durashift schreef:
Statler Rail schreef: (..)

Volgens de reflexbepalingen in de CAO Besloten Busvervoer worden chauffeurs die op Openbaar Vervoer worden ingezet volgens mij gewoon zoals in de OV-CAO uitbetaald, dus 6/6 ipv 5/6.

(..)
Ja, precies. Duss, waar zit dan het voordeel voor de inschrijvers om op de 'besloten vervoer' CAO in te willen schrijven? Kan dan niet op loonkosten zijn, denk ik dan.

Overigens, binnen Groningen zullen er nog mensen onder de oude (gemeentelijke stadsvervoer) CAO vallen, als ik dat artikel zo lees.
Daarnaast moeten de Ebusco lijnen ook onder een andere CAO gaan vallen... Ben je lekker mee als chauffeur... wordt je 'vast' op niet zo heel betrouwbaar, elektrisch aangedreven, materieel gezet en krijg je, als 'bonus' ook nog een andere CAO dan je collega's op dieselbussen.. :cry: :?:
Volgens mij is het "probleem" dat de ebusco's door streek worden gereden onder de cao OV en niet door stad met de cao qbuzz Groningen stad. Waardoor het werkgebied van de mensen die onder de stads cao vallen weer wat kleiner wordt. Wat ook niet zo gek is als de groep die onder de stad cao valt kleiner wordt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door gebruiker77 »

Welke lijnen worden er momenteel dan gereden door de Groningen stad chauffeurs?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door regenmaker »

In ieder geval is de kleinschalige concessie GD al aanbesteed: http://www.publiekvervoer.nl/publish/pa ... it_def.pdf. Deze gaat aankomende december in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:Welke lijnen worden er momenteel dan gereden door de Groningen stad chauffeurs?
De stadschauffeurs rijden op lijn 1, 2, 3, 4, 5, 15, 26, 35 en 100 een deel van de ritten en lijn 7, 8, 9 en 10 alle ritten.
Momenteel wordt de CAO Groningen stad uitgefaseerd en er zijn gesprekken met de bonden om de chauffeurs die nog onder de stads CAO vallen de ov-CAO te geven, waardoor op termijn alle chauffeurs dezelfde CAO hebben.
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

regenmaker schreef:In ieder geval is de kleinschalige concessie GD al aanbesteed: http://www.publiekvervoer.nl/publish/pa ... it_def.pdf. Deze gaat aankomende december in.
Laten we dat hopen, want de BIOS schijnt nog bezwaar te willen maken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door regenmaker »

Het kortgeding is in ieder geval gecanceld. Ze gaan nu via een andere weg proberen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Meltrain »

CTS en De vier Gewesten winnen fors, terwijl zo te zien de VMNN de verliezer is. In de overige gebieden verandert er (vrijwel) niks.
Ik ben alleen wel benieuwd hoeveel lijnen er nog over blijven, want alle LijnBelBussen worden in december opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door regenmaker »

VMNN is samengegaan met taxi Dorenbos. Die met De Vier Gewesten in Zuidoost Drenthe gaat rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Meltrain schreef:CTS en De vier Gewesten winnen fors, terwijl zo te zien de VMNN de verliezer is. In de overige gebieden verandert er (vrijwel) niks.
Ik ben alleen wel benieuwd hoeveel lijnen er nog over blijven, want alle LijnBelBussen worden in december opgeheven.
Daarvoor in de plaats mogen de vervoerders die routes als Hubtaxi rijden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn65 »

De aanbesteding is gestart! https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... gen/109943

Speculaas over welke vervoerders gaan inschrijven en met welke bussen mag hieronder.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Nicketick »

Eerste ding dat mij opvalt: geel als kleur voor stad&streek in plaats van rood. Ziet er opzich wel fris uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Daniel »

In dat document staat overigens ook dat de kleur geel nog niet definitief vastgesteld is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Selivio »

Opzich jammer dat ze van t bordeauxrood afstappen, vond t altijd wel chique, maar geel is wel weer fris én tikkeltje terug naar t verleden met geel :)
Grt. Stefan
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door FRAM-9390 »

Daniel schreef:In dat document staat overigens ook dat de kleur geel nog niet definitief vastgesteld is.
Over de kleuren staat een artikel in het Dagblad van het Noorden:
Keert de gele streekbus terug in Groningen en Drenthe?
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten