Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door CamilleKreemers »

streeklijnen rijden overal en nergens.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Tien euro per kilo voor wat water en een beetje stroom?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door CamilleKreemers »

Het opslaan van waterstof is enorm moeilijk. Waterstof is het kleinste gas wat er is. Dat maakt het duur.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door flipje »

Niet allen de opslag maakt het duur, maar ook de productie van waterstof. Daarbij moet je vanuit gaan dat je bij deze 'oude' manier van produceren er meer energie in moet stoppen (fossiele brandstoffen) dan het oplevert (waterstof) en tadah! Daar heb je de hoge prijs voor 1 kilo waterstof.
Ik moet er wel bij zeggen dat er op dit moment druk geëxperimenteerd wordt door universiteiten/energiemaatschappijen etc om op een duurzamere en vooral rendabele manier waterstof te produceren.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Zonnig »

Wel een goede zet om alle Q-liners T-100 te maken.
Dit zorgt voor er voor dat de bussen in de regel vlotter kunnen doorrijden en eerder op hun bestemming zijn / later kunnen vertrekken met de zelfde aankomsttijd op de eindbestemming.

Heb eigenlijk niet begrepen dat dit bij de vernieuwing van de Q-liners is gedaan.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Ik denk dat men voor de nieuwe aanbesteding vooral inzet op een hoger serviceniveau dan bij de vorige aanbesteding. Qbuzz heeft atuurlijk voor een groot deel een hoger serviceniveau ingevoerd. Dat moet bevallen zijn, dus nu als eis.

Persoonlijk verwacht ik inschrijvingen van Arriva, Connexxion en Syntus. Qbuzz verwacht ik ook wel, maar dat zal vast liggen aan de mogelijke verkoop die bezig is. Qbuzz wil eigenlijk niet meer op nieuwe aanbestedingen inschrijven sinds Limburg, maar GD is het grootste gebied en bepaalt voor een zeer groot deel de waarde van het bedrijf bij overname, dus wat dat betreft is GD zeer belangrijk.

Als je ziet hoe Qbuzz presteert, ook qua samenwerking met overheden en het OV-bureau, is het wellicht opnieuw de beste keuze, maar we weten niet wat een andere partij zou doen. Arriva heeft al te kennen gegeven GD koste wat het kost terug te willen hebben, onder meer vanwege de treinen, maar of we dat moeten willen in GD weet ik niet. Op basis van wat Arriva nu in andere gebieden presteert en de voormalige prestaties van Arriva in GGD kan dat niet veel beter worden, maar in het PvE is alles zo dichtgetimmerd dat men bijna alleen maar Mercedes aan kan schaffen dus wellicht zou de schok dan toch minder groot zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door CamilleKreemers »

ik ben het met je opmerking over alleen Mercedes niet eens. Je kan vast ook bij andere bedrijven dezelfde kwaliteit krijgen. Daarnaast heeft MB nog geen 18m elektrische bussen of waterstofbussen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Klopt, de gelede electrische bussen die binnenkort op lijn 1 en 11 (dan 1 en 2) gaan rijden zijn ook citea's.
Kon in PvE nket veel vinden over de streekbussen, moet de nieuwe concessiehouder verplicht met Citaro's op streek gaan rijden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Chiel »

Denk het niet, maar ik denk dat het OV-Bureau wel de voorkeur heeft voor Citaro's, omdat (muv de elektrische en de waterstofbussen en de bussen voor Qlink groen) alle bussen in GD bussen van Mercedes zijn. Uiteraard hangt alles af van de aanbiedingen die de vervoerders doen.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 29 mei 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute van voorgaand bericht verwijderd. Probeer hier beter op te letten!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door isadora »

Quoten op voorgaand bericht is totaal nutteloos!!!! :evil:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Tony_OV_GD »

Kevster schreef:Ik denk dat men voor de nieuwe aanbesteding vooral inzet op een hoger serviceniveau dan bij de vorige aanbesteding. Qbuzz heeft atuurlijk voor een groot deel een hoger serviceniveau ingevoerd. Dat moet bevallen zijn, dus nu als eis.

Persoonlijk verwacht ik inschrijvingen van Arriva, Connexxion en Syntus. Qbuzz verwacht ik ook wel, maar dat zal vast liggen aan de mogelijke verkoop die bezig is. Qbuzz wil eigenlijk niet meer op nieuwe aanbestedingen inschrijven sinds Limburg, maar GD is het grootste gebied en bepaalt voor een zeer groot deel de waarde van het bedrijf bij overname, dus wat dat betreft is GD zeer belangrijk.

Als je ziet hoe Qbuzz presteert, ook qua samenwerking met overheden en het OV-bureau, is het wellicht opnieuw de beste keuze, maar we weten niet wat een andere partij zou doen. Arriva heeft al te kennen gegeven GD koste wat het kost terug te willen hebben, onder meer vanwege de treinen, maar of we dat moeten willen in GD weet ik niet. Op basis van wat Arriva nu in andere gebieden presteert en de voormalige prestaties van Arriva in GGD kan dat niet veel beter worden, maar in het PvE is alles zo dichtgetimmerd dat men bijna alleen maar Mercedes aan kan schaffen dus wellicht zou de schok dan toch minder groot zijn.
Qbuzz had wel geprobeerd om ZOF te behouden had ingeschreven op AML (gegund aan CXX)

Qbuzz lijkt me een grote kanshebber om ook de nieuwe concessie binnen te halen, precies wat jij zegt met hun serviceniveau en kwaliteit waar ze op hameren. Beetje het tegenovergestelde van Arriva(kwantiteit)
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Nicketick »

En waarschijnlijk is Qbuzz helemaal niet meer in handen van NS/Abellio ten tijde van de aanbesteding dus dat vergroot de kans dat ze mee gaan doen enorm.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

isadora schreef:Quoten op voorgaand bericht is totaal nutteloos!!!! :evil:
En jouw bericht is nog nuttelozer.

Inderdaad een grote kans dat Qbuzz het wordt gezien de kwaliteit en hoe ze inspelen op wat de reizigers willen. Over Arriva daarentegen heeft men over het algemeen, geloof ik, meer klachten, en Arriva heeft bijvoorbeeld ook vaak lagere frequenties, zag je ook toen ZOF van Qbuzz naar Arriva ging. Toch maakt, vind ik, ook Arriva veel kans gezien ook Arriva zich wel inzet voor comfortabel vervoer en met name op HOV (in ieder geval Qliners) is Arriva vrij sterk.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door isadora »

Dank je gezellige, gezellige gast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Gekko123 »

isadora schreef:Quoten op voorgaand bericht is totaal nutteloos!!!! :evil:
bys1 schreef:
isadora schreef:Quoten op voorgaand bericht is totaal nutteloos!!!! :evil:
En jouw bericht is nog nuttelozer.
Quotes gaan regelmatig fout, niet alleen hier. Voortaan dit soort dingen melden ipv een bericht te posten, als beheer proberen we ze indien noodzakelijk weg te halen maar zien ze weleens over het hoofd.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Zonnig »

@bys1 > Arriva had daar het beste bod gedaan en dat zal overall zijn. Lagere frequenties kan een wens van de aanbestedende partij zijn. Als Qbuzz hogere frequenties had geboden voor de zelfde prijs als Arriva dan hadden zij die concessie nog gehad.

Moge diegene die het beste bod doet winnen!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Chiel schreef:Denk het niet, maar ik denk dat het OV-Bureau wel de voorkeur heeft voor Citaro's, omdat (muv de elektrische en de waterstofbussen en de bussen voor Qlink groen) alle bussen in GD bussen van Mercedes zijn. Uiteraard hangt alles af van de aanbiedingen die de vervoerders doen.
Er gaan natuurlijk flink wat bussen mee naar de nieuwe concessie, nagenoeg alles Citaro en Capacity.

Er is een serviceniveau vastgesteld per soort vervoer, daaraan moeten de voertuigen vasthangen. Op basis van wat daar wordt geeist worden een zeer groot deel van het wagenpark van goede/zeer hoge kwaliteit. Ik ben er niet van overtuigd dat VDL dat kan leveren. Daar is vooral Arriva goed in, VDL kopen. Als Qbuzz blijft wordt het sowieso Mercedes.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Michael »

@Kevster

Ik zou je zelf niet te snel vastpinnen dat VDL geen kwaliteit kan leveren. Heb je al eens een ritje gemaakt in de nieuwe Citea's die bij Hermes Eindhoven rijden? Die vind ik in ieder geval erg comfortabel en degelijke bussen. En veel dingen hangen ook af van hoe een bus besteld word. Er is echt heel veel mogelijk alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

De nieuwe Citeas zijn inderdaad erg comfortabel, maar er rijden ook nog veel te veel citea's en ambassadors uit 2012/2013 rond en dat zijn echt verschrikkelijke rammelbakken en een vervelende gierende versnellingsbak.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Ik rij ook geregeld in de Nieuwe citea's. Ik vind ze stuitterig overkomen en zit veel onrust in de koets voornamelijk bij het schakelen, dat voel je direct. Ik vind de Citaro LE of een Setra S416/415 LE/NF veel beter. Heeft iemand ook ervaring met Solaris? Gaat 15 in de toekomst wel volledig over N370? Misschien een leuk idee om 15 geheel over de N370 als de 335 en dan via de Verzetsstrijderslaan naar het HS. Als arriva de concessie gaat winnen zie ook vaker weer Friese propaganda rijden. Ik vind het niet netjes dat ze OV Fryslân materieel rijden als lijn 304 en 314
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn65 »

bys1 schreef: Inderdaad een grote kans dat Qbuzz het wordt gezien de kwaliteit en hoe ze inspelen op wat de reizigers willen. Over Arriva daarentegen heeft men over het algemeen, geloof ik, meer klachten, en Arriva heeft bijvoorbeeld ook vaak lagere frequenties, zag je ook toen ZOF van Qbuzz naar Arriva ging. Toch maakt, vind ik, ook Arriva veel kans gezien ook Arriva zich wel inzet voor comfortabel vervoer en met name op HOV (in ieder geval Qliners) is Arriva vrij sterk.
Zonnig schreef:@bys1 > Arriva had daar het beste bod gedaan en dat zal overall zijn. Lagere frequenties kan een wens van de aanbestedende partij zijn. Als Qbuzz hogere frequenties had geboden voor de zelfde prijs als Arriva dan hadden zij die concessie nog gehad.
Het heeft bij deze concessie weinig zin om uitspraken te doen over de frequenties. Het OV-bureau bepaalt de dienstregeling, de vervoerder hoeft het in principe alleen maar uit te voeren.
Basislijn
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

JP13357 schreef:Ik rij ook geregeld in de Nieuwe citea's. Ik vind ze stuitterig overkomen en zit veel onrust in de koets voornamelijk bij het schakelen, dat voel je direct. Ik vind de Citaro LE of een Setra S416/415 LE/NF veel beter. Heeft iemand ook ervaring met Solaris? Gaat 15 in de toekomst wel volledig over N370? Misschien een leuk idee om 15 geheel over de N370 als de 335 en dan via de Verzetsstrijderslaan naar het HS. Als arriva de concessie gaat winnen zie ook vaker weer Friese propaganda rijden. Ik vind het niet netjes dat ze OV Fryslân materieel rijden als lijn 304 en 314
Kan het misschien zelf minder goed beoordelen, maar ik heb dat gevoel eerder bij de oude Citeas. Setra is inderdaad beter, maar die rijden hier helaas niet..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Wageningen1998 »

Setra LE Business zit eigenlijk precies tussen een normale streekbus (zoals een VDL of een MAN) en een luxe bus (zoals een Intouro in. Daarmee bedoel ik: Stuk beter dan een 'normale streekbus maar kan nog niet tippen aan bijvoorbeed een Intouro of een Volvo 8900.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door CamilleKreemers »

Als we dan toch materieel gaan hopen, hoop ik het volgende:
  • Qliners: Van Hool Astromega 14m en Mercedes Benz Integro 15m (als dubbeldekker op meer lijnen mag kun je namelijk fors in capaciteit uitbreiden zonder extra personeel te hoeven aanschaffen)
  • Qlink Paars: Deze waterstofbussen van Van Hool, met als reden de waterstofstations te Delfzijl en Groningen.
  • Overige Qlinkbussen: VDL SLFA 181 Electric
  • Streekbus 12m: Setra S415 Business (lijkt me heel lekker zitten, moet toch een keer naar Utrecht ervoor)
  • Streekbus 18m: Huidige nieuwste Qlink Paars-bussen (moeten worden overgenomen)
  • Stadsbus 12m: VDL SLF 121 Electric
  • Stadsbus 18m: VDL SLFA 181 Electric
Hiermee krijg je:
  • MB: voor de huidige 26 Qlinerbussen en de huidige Qlinkbussen
  • Van Hool: waterstofgeledes en dubbeldekkers
  • VDL: elektrische 12m en 18m bussen
  • Setra: Streeknetwerk, de reden hierin ligt in het feit dat steeds meer lijnen gestrekt en versneld worden. Door de lage instap kan men snel in de bus komen en toch hoogwaardig zitten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

De nieuwste Citaro LE's gaan ook mee naar de nieuwe concessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten