Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lange_Dre »

bys1 schreef:Belachelijk om zo te redeneren. Dus om die drie mensen per dag die in een rolstoel mee willen moeten er dus alleen maar oncomfortabele lagevloersbussen worden ingezet? Op een Qliner mag je een beetje comfort verwachten en dat krijg je echt niet van een LE-bus. Als de lift niet werkt is dat jammer, maar dat is iets wat de vervoerder en busbouwer op moeten lossen. Als een chauffeur niet uit wil stappen om de lift te bedienen, zal hij dat bij een lagevloersbus ook niet doen. Ook dit is iets waarop de vervoerder de chauffeurs moet aanspreken.
Ik reis al vele jaren met de bus, zes dagen per week, twee tot drie ritten per dag. In al die jaren heb ik nog maar één keer iemand in een rolstoel mee zien rijden. Moeten dan voor die ene persoon duizenden andere reizigers in een oncomfortabele rammelbus gaan rijden?
De Volvo's waar Arriva in oa. Zuid-Holland en Limburg mee rijd zijn ook LE voertuigen, rijden prima. In Zuid Holland rijden die op Qliner en R-net lijnen. Van zo veel comfort minder kun je niet spreken. Daarnaast, een rolstoelplank is ook electronisch mogelijk dat laten Breng en de HTM wel zien. En daarnaast het is wel erg minderwaardig om te stellen dat iemand in een rolstoel, minder waard is dan een valide persoon. Dat is waar het op neer komt wat je zegt, aangezien je vind dat die valide reizigers een comfortabele reis verdienen. Volgens mij heeft een minder valide persoon daar net zo veel recht op. En de hoogvloersbussen bussen zorgen er vaak voor dat iemand in een rolstoel niet mee kan,of dit door een technisch mankement komt wat vaak gebeurd of dat dit komt omdat een chauffeur niet wil of kan helpen omdat hij de apparatuur niet kan bedienen doet er dan niet toe.

Het feit dat er weinig mensen in een rolstoel met een qliner reizen is daar een gevolg van. Wanneer een reiziger vaak de ervaring krijgt dat hij of zij niet mee kan of niet mee mag omdat ofwel de rolstoel lift het niet doet en dit extreme vertraging op kan leveren met als gevolg dat er een vervangende bus moet komen, dan wel de chauffeur de lift niet weet te bedienen, dan wel "geen zin in heeft". Dan is het gevolg dat minder valide reizigers er niet meer op durven te vertrouwen dat ze mee kunnen.

Vroeger toen er nog geen LE voertuigen bestonden gingen er ook geen mensen in een rolstoel met de bus, nadat de LE bussen geleverd werden konden deze mensen ook mee. Wannee een bedrijf zorgd dat ook minder valide reizigers gemakkelijk mee kunnen zullen ze inderdaad de bus pakken. Dat brengt ons weer bij de hoogvloersbussen waarbij dit vaak niet mogelijk is. :X
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op ma 25 jun 2018, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lange_Dre »

zone2000 schreef:
Dit komt daardoor de lift welke in de bus zit het haast nooit doet.
Of weet de chauffeur niet hoe de lift werkt?

Die mogelijkheid is er inderdaad ook nog. Maar het resultaat is wel dat een mindervalide persoon vaak niet mee kan.
Busser

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Busser »

Het gunningsbesluit voor de nieuwe concessie GD-2020 is uitgesteld naar 12 juli 2018.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nv_busfreak »

Waar haal je dit weg? Ik heb dit nog niet gezien. En wat voor reden heeft het OV Bureau daar in hemelsnaam voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Suus »

bys1 schreef:Belachelijk om zo te redeneren. Dus om die drie mensen per dag die in een rolstoel mee willen moeten er dus alleen maar oncomfortabele lagevloersbussen worden ingezet? Op een Qliner mag je een beetje comfort verwachten en dat krijg je echt niet van een LE-bus.
Dit is gewoon niet waar. Er zijn genoeg bussen met een lage vloer die ook met langere trajecten voldoende comfort aanbieden. Ik denk alleen al aan de Setra’s van Syntus, de Volvo 8900’s van Arriva of de Iveco’s van DoorZeeland (Connexxion).
Als de lift niet werkt is dat jammer, maar dat is iets wat de vervoerder en busbouwer op moeten lossen. Als een chauffeur niet uit wil stappen om de lift te bedienen, zal hij dat bij een lagevloersbus ook niet doen. Ook dit is iets waarop de vervoerder de chauffeurs moet aanspreken.
Een lift kost een stuk meer tijd dan het uitklappen van een rijplank, of die plank nu elektrisch uitschuift of met de hand moet worden uitgeklapt. Chauffeurs worden door hun werknemer aangesproken op punctualiteit.
Ik reis al vele jaren met de bus, zes dagen per week, twee tot drie ritten per dag. In al die jaren heb ik nog maar één keer iemand in een rolstoel mee zien rijden. Moeten dan voor die ene persoon duizenden andere reizigers in een oncomfortabele rammelbus gaan rijden?
Ook personen die slecht ter been zijn of reizen met kinderwagens of zware bagage profiteren van een lage instap. Als jij je been breekt en met krukken rondloopt ben je toch erg blij dat de bus geen trappetje omhoog heeft. De inrichting van de bus heeft meer invloed op de beleving van het comfort dan hoe hoog de vloer is tussen voor- en achterdeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Lage vloers LE ü bussen zijn ideaal voor de toegankelijkheid. Het gaat om sneldienst bussen met een T-100 certificaat. Ik rij geregeld in de 314, een lijn met 1 groot stuk snelweg. Ik rij geregeld in de intouro's/integro's als de Volvo 8900 die beide 100Km/h gaan. Ik ga mijn voorkeur uit naar de hogevloers bussen, vanwege op de lange stukken snelweg stabieler op de weg liggen dan de lagevloersbussen. Dit zijn hele andere soort lijnen als bijvoorbeeld lijn 365 in provincie Zuid-Holland, waar voornamelijk meer haltes zijn en 80km/h provinciale wegen stukken tussen zitten. Ik snap anno 2018 wel dat toegankelijkheid hoog in het vandel staat. Dan is wel een idee om voor een Setra S418LE, scania citywide LE Suburban 15 meter, VDL Citea XLE 145, Volvo 8900 LE bogie, Man Lion’s City L LE te wel goed. Maar ik weet dat die Citea XLE 145 een ongelofelijke stuiterbak is op de snelweg al bij 85 Km/h. Ik heb dan in de 14 meter variant gereden op lijn 320 vanuit muiden naar Hilversum. Setra S418LE komt het dichtstbij in de buurt, alleen heb ik in deze bus gereden met 85 km/h op de a28 ik weet niet wat het gedrag is bij 100km/h is. Ze kunnen niet aan de comfortabelheid tippen van een hogevloers bus bij een snelheid van 100km/h. Dan snappen we ook niet, dat qbuzz ook voor hogevloersbussen hebben gekozen voor het DAV gebied als Snelbuzz.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Lange_Dre schreef:En daarnaast het is wel erg minderwaardig om te stellen dat iemand in een rolstoel, minder waard is dan een valide persoon. Dat is waar het op neer komt wat je zegt, aangezien je vind dat die valide reizigers een comfortabele reis verdienen. Volgens mij heeft een minder valide persoon daar net zo veel recht op. En de hoogvloersbussen bussen zorgen er vaak voor dat iemand in een rolstoel niet mee kan,of dit door een technisch mankement komt wat vaak gebeurd of dat dit komt omdat een chauffeur niet wil of kan helpen omdat hij de apparatuur niet kan bedienen doet er dan niet toe.
Ik heb niet gezegd dat een mindervalide persoon minderwaardig is. Maar wil jij dan, dat duizenden "valide" mensen een minder comfortabele reis hebben omdat die ene mindervalide persoon ook graag mee wil? Natuurlijk, als je in een rolstoel zit moet je mee kunnen. Maar of er nu een hogevloersbus rijdt of een LE-bus maakt daarin echt geen verschil. Technische mankementen kunnen bij alle bussen voorkomen en het is aan de vervoerder en busbouwer om dat te voorkomen dan wel op te lossen. Chauffeurs die niet willen helpen moeten hier door hun werkgevers op worden aangesproken. Suus kan dan zeggen dat chauffeurs worden aangesproken op punctualiteit en dat is ook wel zo, maar jij weet net zo goed als ik dat het helpen van een mindervalide persoon zwaarder weegt. Als de vervoerder dit niet snapt is het de taak van het OV-Bureau om daarmee aan de slag te gaan.

De enige lagevloersbus die nog enigszins in aanmerking zou komen voor een Qliner is de Setra S 418 LE Business. Setra's zijn behoorlijk comfortabel. En toch zal een lagevloersbus, zelfs een Setra, nooit het comfort hebben van een hogevloersbus.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Milco »

Volvo 8900 is ook comfortabel hoor en zo zijn er wel meer. Comfort ligt meer aan het type stoelen, niet of de bus een trappetje heeft of niet. De VDL Citea-bussen op de HOV-lijnen in de regio Eindhoven hebben naar mijn mening erg comfortabele stoelen terwijl er elders in het land Citea's rijden met minder comfort en tussen beide bussen onderling is geen hoogteverschil te merken. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JeroenSpock »

julsteren schreef:De Qliners van GD zijn nu al op 80 begrensd (alleen die 15m wagens, van de oude wagens en de astromini weet ik het niet).
Alle Mercedes bussen in GD rijden 85km/u, behalve de 19,54m CapaCity's. Die hadden destijds door de lengte een speciaal kenteken (ZZ) en mogen niet harder dan 80. De 21m CapaCity's rijden wel weer gewoon 85.
In mijn ogen ook zinloos om 100 te gaan rijden op lijn 300 en 312 voor de 5 km A28. 309/304 en vooral 314 hebben er wel wat aan.
Suus schreef:
bys1 schreef:Als de lift niet werkt is dat jammer, maar dat is iets wat de vervoerder en busbouwer op moeten lossen. Als een chauffeur niet uit wil stappen om de lift te bedienen, zal hij dat bij een lagevloersbus ook niet doen. Ook dit is iets waarop de vervoerder de chauffeurs moet aanspreken.
Een lift kost een stuk meer tijd dan het uitklappen van een rijplank, of die plank nu elektrisch uitschuift of met de hand moet worden uitgeklapt. Chauffeurs worden door hun werknemer aangesproken op punctualiteit.
Nou, nee dus. Over punctualiteit worden chauffeurs zo goed als nooit aangesproken.

En daar over gesproken:
Lange_Dre schreef:Helaas niet, he ov bureau wil hoogvloersbussen zodat niet iedereen mee kan met de bus. Mensen in een rolstoel komen namelijk haast niet in die hoogvloersbussen. Dit komt daardoor de lift welke in de bus zit het haast nooit doet. Maar ook weigeren chauffeurs vaak uit de bus te stappen om de lift te bedienen. In de tijd dat ik in een rolstoel zat (tot ongeveer een jaar geleden) heb ik dit zo vaak mee gemaakt waardoor ik niet meer met een hoge qliner durf te reizen.

Anno 2018 moet dat toch niet kunnen? :N
Dat moet zeker niet kunnen. Nou kom je een rolstoel bijna altijd tegen op trajecten waar LE's op rijden, maar die ene keer dat ik wel een rolstoel in de Qliner heb meegenomen was het gewoon uitstappen, lift er uit, rolstoel naar binnen, lift weer opruimen en bij het uitstappen net zo.
We bellen de verkeersleiding dat we een rolstoel in de bus hebben van waar naar waar, en dat de boordcomputer dan een melding 'vertraging' geeft doet me niet zo veel.
Qbuzz heeft intern alle chauffeurs instructie gegeven voor de lift, iedereen die voor 2016 in dienst was weet hoe dat ding werkt.
Een defecte lift is wel lastig idd.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lange_Dre »

Milco schreef:Volvo 8900 is ook comfortabel hoor en zo zijn er wel meer. Comfort ligt meer aan het type stoelen, niet of de bus een trappetje heeft of niet. De VDL Citea-bussen op de HOV-lijnen in de regio Eindhoven hebben naar mijn mening erg comfortabele stoelen terwijl er elders in het land Citea's rijden met minder comfort en tussen beide bussen onderling is geen hoogteverschil te merken. ;)
Dat bedoelde ik inderdaad. Er is veel mogelijk zolang je maar betaald :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Chrysa »

JeroenSpock schreef: In mijn ogen ook zinloos om 100 te gaan rijden op lijn 300 en 312
De N34 is toch ook gewoon een 100-weg?
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

2 witte strepen met een groene streep in het midden is toch een 100km/h weg? @Milco, Ik wil je graag uitnodigen om rondjes te rijden in lijn 314 over de snelweg, de ene keer met een intouro/integro en de andere keer met een 8900. In het Noorden zit net iets anders dan in het rest van het Land. In het noorden zit tussen bepaalde grote plaatsen geen trein verbinding, hierdoor is er het qliner/interliner concept ontstaan. Op lange afstanden snel op plaatsen komen en daarnaast ook comfortabel. Er zijn voornamelijk studenten en forenzen die er gebruik van maken. Daarom heeft Arriva brabant ook voor intouro's gekozen tussen Oosterhout en Utrecht en tussen Breda en Utrecht.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Zonnig »

De N34 is een 100 km/h weg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door BrengMe »

bys1 schreef:De enige lagevloersbus die nog enigszins in aanmerking zou komen voor een Qliner is de Setra S 418 LE Business. Setra's zijn behoorlijk comfortabel. En toch zal een lagevloersbus, zelfs een Setra, nooit het comfort hebben van een hogevloersbus.
De gemiddelde reiziger zal het echt aan z'n reet roesten of zo'n bus hogevloers is of niet. Vele reizigers (ik ook) merken daar totaal geen verschil in comfort tussen. En als ik het comfort van een bus tegen vindt vallen ligt het vaak aan andere redenen, zoals een slecht zitcomfort (harde stoelen, weinig beenruimte) of aan het onderhoud.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Zonnig schreef:De N34 is een 100 km/h weg.
Ga je daar alleen niet halen ivm de vele vrachtwagens daar
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Chrysa »

In het weekend rijden die er al een heel stuk minder, en naar mijn ervaring valt het ook op weekdagen wel mee.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:Volvo 8900 is ook comfortabel hoor en zo zijn er wel meer. Comfort ligt meer aan het type stoelen, niet of de bus een trappetje heeft of niet. De VDL Citea-bussen op de HOV-lijnen in de regio Eindhoven hebben naar mijn mening erg comfortabele stoelen terwijl er elders in het land Citea's rijden met minder comfort en tussen beide bussen onderling is geen hoogteverschil te merken. ;)
Hoewel ik het zeker met je eens ben dat die bussen comfortabele stoelen hebben, helpt het ook wel mee dat die Citea's rond Eindhoven een iets andere constructie hebben dan het gros van de Citea's.
De constructie en veringen hebben namelijk ook een invloed op het comfort.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Suus »

JP13357 schreef:@Milco, Ik wil je graag uitnodigen om rondjes te rijden in lijn 314 over de snelweg, de ene keer met een intouro/integro en de andere keer met een 8900. In het Noorden zit net iets anders dan in het rest van het Land. In het noorden zit tussen bepaalde grote plaatsen geen trein verbinding, hierdoor is er het qliner/interliner concept ontstaan. Op lange afstanden snel op plaatsen komen en daarnaast ook comfortabel. Er zijn voornamelijk studenten en forenzen die er gebruik van maken. Daarom heeft Arriva brabant ook voor intouro's gekozen tussen Oosterhout en Utrecht en tussen Breda en Utrecht.
Hetzelfde Arriva rijdt met Volvo 8900’s over de A2/A27 tussen Utrecht en Gorinchem en niemand die klaagt over het comfort. En de enige klacht over de bus tussen Goes en Terneuzen over de A256, A58 en N62, gereden met een Iveco, is dat het instaptarief 10 euro is.

Het Noorden is echt niet uniek met bussen die langere afstanden afleggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door regenmaker »

In het noorden hebben ze helemaal niets te klagen. Hier rijden we gewoon met amba's en mercedes gasploffers over de snelweg heen naar Arnhem/Zwolle.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Stefan »

Als chauffeur vind ik de 8900LE's die we bij Arriva hebben vreselijk... Bij elk zuchtje wind zwabbert de bus over de hele weg... Heb ook met enige regelmaat met Intouro gereden, rijdt een stuk prettiger en ligt een stuk beter op de weg.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Michael »

Die Intouro's kunnen anders ook behoorlijk zwabberen bij een beetje wind. Het zal wel gevoelsmatig zijn maar zou het te maken kunnen hebben met de afstelling van de stuurbekrachtiging? Ik heb zelf het idee dat sommige meer dweilen dan andere. Bij de Volvo's idem. Ik vind ze persoonlijk beide prima rijden. Wel remt een Volvo naar mijn mening beter dan een Intouro. Een Intouro moet als je het rempedaal intrapt 9 van de 10 keer eerst even nadenken, dan een versnelling terugschakelen en dan pas gaat de retarder zijn werk doen. Bij Volvo werkt dat veel soepeler en kan ook veel comfortabeler mee geremd worden is mijn mening.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Mdk »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als chauffeur ook een stuk gevoeliger bent voor hoe de wagen rijdt dan de passagier,et name betreffende het sturen en onbedoelde bewegingen van de bus.
Bij twijfel altijd klagen
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door marcel.nl »

Aanbesteding wordt niet morgen maar pas 12 juli bekend gemaakt ivm de staking.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/195889/A ... h?r=nieuws
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Sinds wanneer moeten de Qliners elektrisch? Alleen Q-link toch?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door timtrein »

Kennelijk niet. Zal daarna wel weer klagen worden dat het allemaal zo duur is :P ben benieuwd wat voor accu's je nodig hebt om een paar slagen Groningen-Emmen te kunnen rijden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten