Concessie GD (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Berichten: 916
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 06 Dec 2017, 21:55

Geel voor streek en rood voor stad zou natuurlijk helemaal mooi zijn (A)

FRAM-9390
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 06 Dec 2009, 00:10

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor FRAM-9390 » Wo 06 Dec 2017, 23:57

Mee eens. Eenduidigheid. Overigens vond ik de kleurencombinatie die de NZH in de laatste jaren o.a. op hun HAINJE-DUVEDEC's voerde de mooiste.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 07 Dec 2017, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 537
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Frank93 » Ma 30 Apr 2018, 13:45

De inschrijvers zijn Arriva, Connexxion en Qbuzz.

Gebruikersavatar
NajGeetsrev
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 07 Aug 2015, 12:36

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor NajGeetsrev » Ma 30 Apr 2018, 14:08

Ik had an sich verwacht dat EBS en Keolis hier ook wel een gooi naar zouden doen. Maar misschien vinden ze het ook wel te riskant omdat het een echt op prijs per DRU gestuurde tender is.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Ma 30 Apr 2018, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38059
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Suus » Ma 30 Apr 2018, 14:26

De kracht van EBS blijkt tot op heden te zitten in kleinere concessies. Helaas zijn dat wel de concessies die met uitsterven zijn bedreigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6636
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor regenmaker » Ma 30 Apr 2018, 14:50

Ik gok dat Keolis zijn pijlen richt op Haaglanden Streek (gezien de hints van de CEO te willen uitbreiden naar het westen) en natuurlijk moet het bedrijf zijn thuisgebied in Overijssel/Gelderland over een klein jaar verdedigen. Ze raken een groot stuk van hun gebied kwijt als ze de concessie IJssel-Vecht niet weten binnen te slepen. Hetzelfde geldt ook voor Qbuzz als ze GD verliezen.

Connexxion vind ik hier de meest opvallende inschrijver. Ik dacht dat het een tweestrijd zou gaan worden tussen Arriva en Qbuzz.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 231
Lid geworden op: Wo 14 Dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor JP13357 » Ma 30 Apr 2018, 15:27

Ik denk dat Arriva het gaat winnen, maar wel op een oneerlijke manier. Ik heb het vermoeden dat arriva weer dezelfde streek uithaalt als in Friesland. Dan rijdt een ZOF of een NZWF bus op de 189 of vanuit Surhuisterveen en andersom. Ja het zijn aangrenzende concessies/lijnen. Dat speelt nu heel erg in Friesland, kijk maar in het topic busvervoer in Fryslân. Ik heb ook geen zin in om op streek in een Citea LLE te zitten.

Ik denk dat connexxion interesse heeft gekregen in deze concessie doordat deze uitdrukkelijk inzet op elektrische bussen wordt getoond.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3647
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor isadora » Ma 30 Apr 2018, 15:35

Nou ja, dan ga je zo'n hobbyclub toch gewoon eens uitsluiten van deelname.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Tony_OV_GD
Berichten: 32
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Tony_OV_GD » Ma 30 Apr 2018, 15:49

Word een hele interessante. Qbuzz heeft natuurlijk de meest recente gebiedskennis en doet het wat ik zie en hoor gewoon goed in samenwerking met het OV Bureau. Ook is het zeer succesvolle Qlink natuurlijk in de huidige concessie ontwikkelt. Zie hun zeker weer goede kans maken.

CXX heeft misschien wel een soort gelijkbare "kwaliteitsconcessie" als AML in de wacht gesleept en heeft daar op grote schaal veel HOV werk(wat ook in deze concessie is) en natuurlijk het elektrische gebeuren.

Arriva is altijd een kanshebber zeker als het om de prijs gaat, het is inderdaad wel te hopen dat het dan op een eerlijke manier gaat en met de juiste bussen.

We gaan het meemaken!

Lange_Dre
Berichten: 257
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Lange_Dre » Ma 30 Apr 2018, 16:10

Ik hoop dat Connexxion er mee aan de haal gaat. Qbuzz word door steeds meer mensen uitgekotst hier. Nee dan liever Connexxion, heeft al veel succesvolle ervaring met elektrische bussen (Eindhoven en AML) waar Qbuzz nog steeds maaar wat doet met die Ebusco wat je nu niet echt een succes bus kunt noemen. :roll:

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6636
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor regenmaker » Ma 30 Apr 2018, 16:21

Ik hoop dat het niet Connexxion wordt, aangezien dat verschraling van het aanbod oplevert met name in landelijke gebieden. Laat Connexxion maar in het westen blijven. Ik ga voor Arriva, aangezien die Ebusco's van Qbuzz mij ook niet echt aantrekken. :|
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Tony_OV_GD
Berichten: 32
Lid geworden op: Wo 10 Mei 2017, 20:15

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Tony_OV_GD » Ma 30 Apr 2018, 16:31

Dat zal in deze concessie wel meevallen als ik het bestek zo lees. Als vervoerder ben je vooral uitvoerder in deze concessie. Het OV Bureau bepaalt en ontwikkelt zo'n beetje alles.

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 231
Lid geworden op: Wo 14 Dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor JP13357 » Ma 30 Apr 2018, 16:35

HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 832
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Statler Rail » Ma 30 Apr 2018, 16:48

Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6636
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor regenmaker » Ma 30 Apr 2018, 16:51

Tja, als je alleen 'dom' lijntjes mag rijden en je niet opbrengstverantwoordelijk bent dan valt er natuurlijk ook wel wat voor te zeggen om je niet in te schrijven. De kracht van een aanbesteding zit hem wat mij betreft in het vervoersplan van de vervoerder.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

busfanNL
Berichten: 1763
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Apr 2018, 19:02

JP13357 schreef:HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".

Wat jij beschrijft is dezelfde ov autoriteit/zelfde provincie. Deze concessie is van OVBGD en heeft een verplichte geel grijze huisstijl. Ik neem aan dat het OV-Bureau handhaaft op de juiste bussen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13656
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Meltrain » Ma 30 Apr 2018, 19:51

Statler Rail schreef:Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.

Misschien hebben deze vervoerders nog te weinig bekendheid met elektrische bussen?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1164
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor flipje » Ma 30 Apr 2018, 20:08

regenmaker schreef:Connexxion vind ik hier de meest opvallende inschrijver. .

Zo verrassend is het niet dat CXX mee doet. Een groot deel (zo'n beetje de helft) van het kleinschalig vervoer in GD is in handen van Connexxion Taxi Service (+dochter). Lees mooie bodem voor flex vervoer..
Ik denk dat CXX nog wel eens de verassende winnaar zou kunnen worden.
Ik hoop echter dat Qbuzz mag blijven rijden. Ik heb het afgelopen jaren juist als een van de meeste fijne vervoerders ervaren, een hele verbetering t.o.v. Arriva.
Laatst gewijzigd door flipje op Ma 30 Apr 2018, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30636
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Apr 2018, 20:12

flipje schreef:Zo verrassend is het niet dat CXX mee doet. Een groot deel (zo'n beetje de helft) van het kleinschalig vervoer in GD is handen van Connexxion Taxi Service (+dochter). Lees mooie bodem voor flex vervoer..

Dat kleinschalig vervoer valt echter onder een aparte concessie die al eerder aanbesteed is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

zone2000
Berichten: 384
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor zone2000 » Ma 30 Apr 2018, 20:13

Meltrain schreef:
Statler Rail schreef:Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.

Misschien hebben deze vervoerders nog te weinig bekendheid met elektrische bussen?


ja, maar dat hadden andere vervoerders in het verleden ook niet. bovendien zul je toch een keer die omslag moeten maken.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5371
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Etienne » Ma 30 Apr 2018, 20:45

Daniel schreef:Dat kleinschalig vervoer valt echter onder een aparte concessie die al eerder aanbesteed is.

Maar, als ik het goed begrepen heb komen de OV-lijnen in de Publiek Vervoer-concessies in december 2019 weer terug naar de GD-concessie.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Nicketick
Berichten: 515
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Nicketick » Ma 30 Apr 2018, 21:15

Lange_Dre schreef:Ik hoop dat Connexxion er mee aan de haal gaat. Qbuzz word door steeds meer mensen uitgekotst hier. Nee dan liever Connexxion, heeft al veel succesvolle ervaring met elektrische bussen (Eindhoven en AML) waar Qbuzz nog steeds maaar wat doet met die Ebusco wat je nu niet echt een succes bus kunt noemen. :roll:


Ik herken dat sentiment eigenlijk niet dat Qbuzz hier uitgekotst wordt. Qbuzz rijdt ondertussen in Groningen ook al weer een aantal maanden met hetzelfde materieel waar CXX mee rondrijdt in Eindhoven en AML, dus daar wordt ook genoeg ervaring opgedaan (inclusief opportunity charging, hoewel dat even wat opstarttijd nodig had).

EDIT: Stukje over Ebusco’s in spoiler gezet omdat het gebaseerd was op onjuiste aanname dat Qbuzz niet met Ebusco’s zou gaan rijden in DAV (ivm transparantie wil ik het wel laten staan).
Spoiler: show
Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn (hoewel ze nu volgens mij prima meedraaien in de dienstregeling, en het grootste deel van de problemen niet meer spelen. Ben zelf als passagier ondertussen aardig tevreden over die bussen, maar ze zijn niet te vergelijken met de Citaros.) en ik denk dat dat ook wel meespeelt. Ik verwacht ook geen elektrische Citaro’s (tenzij Mercedes er binnen een jaar behoorlijk wat meer range in propt en er een pantograaf op knalt) dus ik vermoed dat Qbuzz ook gewoon heeft ingeschreven met VDL bussen of iets anders.


Waar ik mij meer zorgen om maak qua materieel is het feit dat de Capacities van lijn 15 tot 2027 moeten blijven rijden, ongeacht vervoerder.
Laatst gewijzigd door Nicketick op Ma 30 Apr 2018, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30636
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Apr 2018, 21:17

Nicketick schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn

Zou dat niet te hard zeggen, ze hebben er in DAV ook mee ingeschreven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Nicketick
Berichten: 515
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Nicketick » Ma 30 Apr 2018, 21:21

Ik had nog gezocht in dat topic, dan moet ik niet goed gezocht hebben. Dan gaan mijn argumenten niet meer op in ieder geval.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4966
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Berichtdoor Milco » Ma 30 Apr 2018, 21:25

Ik hoop op Qbuzz. Zij kwamen hier immers als nieuw bedrijf in de concessie en hebben Qlink geïntroduceerd wat heel veel reizigers heeft opgeleverd. Arriva heeft al kennis uit eerdere concessies, maar als ik de twee bedrijven vergelijk heeft Qbuzz enorme stappen gezet in GD.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 28-11-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-11-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten