Pagina 10 van 17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 19:40
door zone2000
bys1 schreef:Sinds wanneer moeten de Qliners elektrisch? Alleen Q-link toch?



kan nog wel even duren, veel aanbod van Qlinerwaardige elektrische bussen is er ook niet

Behalve de stadsbussen, moeten gaandeweg ook alle snelbussen in Groningen, de zogenaamde Qliners, elektrisch zijn aangedreven. 'Duurzaamheid vinden wij een van de belangrijke voorwaarden aan de nieuwe vervoerder', aldus Stoker

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 19:51
door nielsie600
Ik neem aan dat inderdaad de Q-links worden bedoeld en deze worden inderdaad gaandeweg de concessie elektrisch.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 20:32
door bys1
Over qliners stond niks in het PvE en voor de lange afstand zijn nu nog geen elektrische bussen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 20:42
door Mdk
Jawel hoor, het zijn er alleen nog niet veel. Ik kan me herinneren ergens op dit forum een artikel te hebben gezien over een franse flixbus lijn die elektrisch ging rijden.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 20:50
door Stadsbus
Hier zijn er een paar plaatjes van de (chinese) bus te vinden.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 21:31
door bys1
Hebben we behoefte aan nog meer Chinese troep? Die BYD's op schier zijn ook al van die rare dingen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 22:14
door dylanwild94
Nee die Ebusco zijn mooie bussen. :')

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 23:30
door Nicketick
Hoorde deze week wel van een chauffeur dat je met 25% twee slagen lijn 100 kan doen met zo'n Ebusco. Vind ik indrukwekkend, gezien het lange stuk snelweg.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 28 Jun 2018, 23:32
door Hainje
Juist op de snelweg kun je energiezuinig rijden, mits je er in slaagt de snelheid vrijwel constant te houden. Continu remmen en optrekken in de stad vergt veel meer energie.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 15:04
door Kevster
Ik kan mij niet herinneren dat elektrische Qliners (op termijn) in het bestek stonden. Wel Q-links. Mooie foto bij het Noord-artikel trouwens. :mrgreen:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 16:05
door thijsvandebles
De uitslag zou vandaag komen. Iemand een idee?

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 16:08
door Stadsbus
marcel.nl schreef:Aanbesteding wordt niet morgen maar pas 12 juli bekend gemaakt ivm de staking.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/195889/Alle-bussen-in-Stad-rijden-vanaf-volgend-jaar-elektrisch?r=nieuws

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 16:21
door JeroenSpock
Nicketick schreef:Hoorde deze week wel van een chauffeur dat je met 25% twee slagen lijn 100 kan doen met zo'n Ebusco. Vind ik indrukwekkend, gezien het lange stuk snelweg.

Zo ver is dat eigenlijk niet :) Had eergisteren een Ebusco mee, kilometers niet bijgehouden. Accu van 98 naar iets van 70% gereden in 3 ritten 100 op en neer plus een extra rondje stadsdienst.
Snelweg kost altijd iets meer dan in de stad door de snelheid. C2's rijden het meest zuinig tussen 40-60 km/u. Zal met de elektrische bus niet anders zijn maar die Ebusco geeft het niet aan.
De VDL wel, daarmee doe ik gemiddeld zo'n 1,0-1,3 kWh per kilometer (10-13 liter diesel/100 km).
VDL kan op papier 100km rijden, de Ebusco 300 met dimlicht en airco.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 20:41
door Mdk
Waar zit het verschil hem dan in? Grootte van het accupakket? Het feit dat de vdl geleed is en dus zwaarder en groter? Hoe kan die ebusco op papier 3x zo ver rijden, en hoe vertaalt zich dat in de vraagprijs van het product?

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Vr 29 Jun 2018, 23:17
door JeroenSpock
Ik heb geen idee van prijzen voor de bussen.
Accupakket is wel anders idd. VDL heeft 180kWh, Ebusco weet ik niet.
Gewicht zal zeker een rol spelen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Za 30 Jun 2018, 01:00
door Durashift
Hainje schreef:Juist op de snelweg kun je energiezuinig rijden, mits je er in slaagt de snelheid vrijwel constant te houden. Continu remmen en optrekken in de stad vergt veel meer energie.


Remmen levert ook energie op.. dat heb je niet op de snelweg met een relatief groot oppervlak en hogere snelheid.
Kunst is natuurlijk om in de stad zo vloeiend mogelijk te rijden :wink:


Qliners kunnen ook waterstofbussen worden, is uiteindelijk ook elektrisch aangedreven.

________

Batterijpakket van een Ebusco is (standaard) 311 kWh.

(pagina 12 in onderstaand document)
https://www.elaad.nl/uploads/downloads/ ... r_2017.pdf

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Za 30 Jun 2018, 12:18
door The Greyhound
dylanwild94 schreef:Nee die Ebusco zijn mooie bussen. :')

Ook dat is Chinese troep.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Za 30 Jun 2018, 12:19
door regenmaker
Wel geïmporteerd door een Nederlands bedrijf. (A)

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Za 30 Jun 2018, 21:05
door The Greyhound
regenmaker schreef:Wel geïmporteerd door een Nederlands bedrijf. (A)

Tja, iemand moet ze toch in Nederland krijgen. Je zou Ebusco zo de afhaal Chinees kunnen noemen. De eigenaar heeft eerder geprobeerd MPVs uit China te importeren. Die scoorden qua veiligheid zo slecht dat ze in Europa nooit de weg op zijn gekomen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Za 30 Jun 2018, 21:11
door Nicketick
Die Ebusco’s zullen ook wel niet heel hoog scoren op passagiersveiligheid. Bij het tochtschot bij de voordeur zit de stalen stang precies op hoofdhoogte. Als je dus voorin zit en je krijgt een aanrijding kop je die stang dus. Dan heb ik toch liever zo’n mooi glasplaatje van Mercedes, met een beetje geluk vlieg je daardoorheen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Wo 04 Jul 2018, 15:42
door Martijnm88
Ik hoorde vandaag een aantal buschauffeurs al druk speculeren, dit omdat er nieuwe zonneschermen aan het pand aan de peizerweg worden opgehangen in de qbuzz oranje kleur. Volgens hen zou het dan alleen nog maar qbuzz kunnen worden omdat het ov bureau dit zou vergoeden. Afwachten maar!

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Wo 04 Jul 2018, 15:59
door Roeland
Martijnm88 schreef:Ik hoorde vandaag een aantal buschauffeurs al druk speculeren, dit omdat er nieuwe zonneschermen aan het pand aan de peizerweg worden opgehangen in de qbuzz oranje kleur. Volgens hen zou het dan alleen nog maar qbuzz kunnen worden omdat het ov bureau dit zou vergoeden. Afwachten maar!

Dan staat er straks in het PVE bij volgende aanbestedingen vast zoiets als: "gedurende de aanbestedingsperiode is het verboden om zonneschermen te vernieuwen aan uw panden in het concessiegebied".

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Wo 04 Jul 2018, 18:47
door Post
Het pand is gewoon van het OV-bureau, dus denk maar niet dat de volgende vervoerder uit zichzelf die zonneschermen gaat vervangen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Wo 04 Jul 2018, 18:55
door Suus
80% van de zonneschermen in Nederland is oranje, dus ik denk niet dat hier een verborgen hint in zit.

Ik maak mij wel zorgen over het algehele proces bij het OV Bureau, dat al eerder probeerde zo min mogelijk aan te besteden of aanbestedingen organiseert die eigenlijk alleen door zittende vervoerders zijn te winnen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: Do 05 Jul 2018, 08:14
door marcel.nl
Suus schreef:Ik maak mij wel zorgen over het algehele proces bij het OV Bureau, dat al eerder probeerde zo min mogelijk aan te besteden of aanbestedingen organiseert die eigenlijk alleen door zittende vervoerders zijn te winnen.

Hoezo??, Qbuzz was een nagenoeg nieuwe speler op deze markt en kreeg in 1 klap deze grote concessie 9 jaar geleden