Concessie GD (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 807
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor bys1 » Zo 14 Apr 2019, 20:05

Zoals al bekend komen er Setra's op de Qliners.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

mjlieffijn
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 14 Apr 2019, 19:47
Locatie: Groningen

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor mjlieffijn » Zo 14 Apr 2019, 20:11

Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

nvdw
Berichten: 1964
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor nvdw » Zo 14 Apr 2019, 20:21

Och... ‘t komt uit dezelfde winkel in Nijkerk (EvoBus).
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 807
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor bys1 » Zo 14 Apr 2019, 20:33

mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Het OV-Bureau eist 15 meter Qliners en die kan Mercedes niet meer leveren. De Integro wordt helaas niet meer geproduceerd en de Inturko is niet langer dan 13 meter omdat de motor dat niet aankan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Nicketick
Berichten: 561
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Nicketick » Zo 14 Apr 2019, 20:49

mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

De eCitaro is nog lang niet zo volwassen als andere elektrische bussen en er is geen 18 meter variant. Dat speelt behoorlijk mee in deze natuurlijk.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40301
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Suus » Zo 14 Apr 2019, 20:55

mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Nou, plotsklaps... Mercedes innoveert niet of veel te traag maar vraagt nog wel de hoofdprijs, dus gaan klanten die wel nieuwe innovaties willen (bijvoorbeeld elektrische aandrijving) of wat minder willen betalen vanzelf op zoek naar de alternatieven.
Rame à l'approche

Cpt.Iglo
Berichten: 266
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Cpt.Iglo » Vr 03 Mei 2019, 14:32

Weet iemand welke bussen op waterstof van Van Hool, welke straks nieuw aangeschaft worden, eruit komen te zien? Wordt dit een ander (nieuw) type van de huidige Van Hools die nu in omgeving Groningen rijden? Ik vind het huidige model qua design een behoorlijk gedateerde verschijning, dus ik hoop dat er inmiddels een nieuwer model bestaat..

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2669
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Lijn 45 » Vr 03 Mei 2019, 14:48

Waarschijnlijk worden het dezelfde als de huidige, veel anders heeft Van Hool niet in het assortiment qua waterstofbussen.

The Greyhound
Berichten: 416
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor The Greyhound » Vr 03 Mei 2019, 19:56

mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Mercedes verliest op meer plekken terrein. De Oostenrijkse Post koopt op dit moment veel Iveco en MAN. MAN kan nog steeds 15 meter lagevloer bussen leveren. Ook viel mij op dat veel oudere Citaro's in Tirol rondrijden met enorme roestplekken. Daar wordt je als klant natuurlijk ook niet blij van.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 807
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor bys1 » Vr 03 Mei 2019, 20:34

Ook de Qliners kan Mercedes maximaal 13 meter leveren. Meer kan de Turkse motor niet aan of zo. Omdat het OV-Bureau 15 meter Qliners eist, wijkt Qbuzz nu uit naar Setra.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

nvdw
Berichten: 1964
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor nvdw » Za 04 Mei 2019, 06:40

Setra is een volledige dochter van Mercedes... het geld komt uiteindelijk in hetzelfde laatje terecht.

En ook voor Qbuzz geldt: als het ‘favoriete’ bedrijf niet kan of wil leveren, of niet voor de beste prijs, dan is een andere fabrikant aan de beurt.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14475
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Meltrain » Za 18 Mei 2019, 20:50

Daniel (in topic over Haaglanden) schreef:Ga eens in Utrecht, Leiden en Dordrecht kijken zou ik zeggen. En vanaf december ook in Groningen. Allemaal plekken waar de pantograaf niet op de bus zit, bij het ABB OppCharge-systeem zit die namelijk aan de laadpaal.

In deze concessie gaan elketrische bussen van zowel Ebusco als Heuliez als VDL rijden. Maar die krijgen dus wel allemaal hetzelfde systeem om op te laden?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Nicketick
Berichten: 561
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Nicketick » Za 18 Mei 2019, 20:53

Dan zouden de huidige VDL’s en de laadpalen weer omgebouwd moeten worden, zou wel opvallend zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32049
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Daniel » Za 18 Mei 2019, 20:57

@Meltrain: Lijkt me wel voor de hand liggend, Ebusco levert überhaupt geen bussen met pantograaf op het dak. En HeuliezBus is ook partner van ABB OppCharge.

De huidige Citea LLE's in Groningen hebben wel een pantograaf en dus andere laadpalen. Maar we gaan vanzelf in Gorinchem zien of de combi van VDL en OppCharge mogelijk is, of dat er een ander soort paal komt daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

nv_busfreak
Berichten: 73
Lid geworden op: Di 05 Jan 2010, 20:53

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor nv_busfreak » Zo 19 Mei 2019, 12:52

Ebusco's die in de streek gaan rijden (55-60 stuks) in de GD 2020 concessie zullen ook niet worden opgeladen tijdens ritten, alleen op de stallingen aan de stekker.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 419
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor JeroenSpock » Ma 24 Jun 2019, 21:05

bys1 schreef:Ook de Qliners kan Mercedes maximaal 13 meter leveren. Meer kan de Turkse motor niet aan of zo. Omdat het OV-Bureau 15 meter Qliners eist, wijkt Qbuzz nu uit naar Setra.

Turkse motor? Volgens de RDW ligt er wel een iets andere motor in dan wat we in de Qbuzz Integro's hebben liggen nu, maar om het verschil nou heel groot te noemen...
Inturko M (Arriva 7531) , 10837cc 378pk
Integro L (Qbuzz 3650), 10677cc 360pk.

Bij Mercedes lees ik over de OM936 7,7 liter 6 cilinder, maar ook die zit al op 354 pk en 1400Nm. Geen kinderachtig blok dacht ik.
Arriva 7532 is dan wel weer de bezuinigingsversie met minder pk...

Blijft hoe dan ook idioot dat een groot deel van de Integro's eruit gaat. 6-7 ton gelopen, die kunnen nog wel een miljoen km mee.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 807
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor bys1 » Ma 24 Jun 2019, 21:15

Ik vermoed dat de 7191-7195 naar Arriva gaan omdat de frequentie op de 315 omhoog gaat. Al gaat dat al 26 augustus in, vraag me niet hoe ze het dan willen doen..
De oudjes zullen wel bij Touring blijven voor TVV en versterking.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Michael
Berichten: 10757
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Michael » Di 25 Jun 2019, 12:15

JeroenSpock schreef:Bij Mercedes lees ik over de OM936 7,7 liter 6 cilinder, maar ook die zit al op 354 pk en 1400Nm.


De motor die jij noemt (260 kw variant) is tegen meerprijs leverbaar. De intouro word standaard met de 220 kw variant geleverd. En heeft 299 pk.

Nicketick
Berichten: 561
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Nicketick » Wo 03 Jul 2019, 15:18

Qbuzz heeft de 3400 verbouwd:
Oude boordcomputer is eruit en is vervangen door de pinkassa, deze heeft nu ook de functionaliteiten van de boordcomputer.

Nieuwe Vix CiCo's:
Afbeelding

Nieuwe displays in de lengterichting van de bus boven deur twee en drie:
Afbeelding

Nieuwe extra brede displays (3 stuks, waaronder eentje omgekeerd tegen rijrichting in):
Afbeelding

nv_busfreak
Berichten: 73
Lid geworden op: Di 05 Jan 2010, 20:53

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor nv_busfreak » Wo 03 Jul 2019, 15:31

Jep dat is nr 1 van de velen die deze zomer omgebouwd worden voor GD2020. :pos: :pos:

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 807
Lid geworden op: Vr 12 Mei 2017, 16:37

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor bys1 » Wo 03 Jul 2019, 15:47

Ziet er goed uit! :pos:
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 288
Lid geworden op: Wo 14 Dec 2016, 21:17

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor JP13357 » Wo 03 Jul 2019, 16:31

Ziet er goed uit. Zo te zien hebben ze Maestronic schermen gebruikt. Ik zag op andere foto's ook dat ze nieuwe camera's hebben toegepast. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe informatie lay-out er gaat uitzien, of het zelfde is als bij het gebied DMG. Ik waardeerde wel dat de huidige/oude gorba schermen mat waren. Helaas hebben ze niet gekozen voor de thales Bv600. De Thales poortjes werken sneller en hebben een veel groter leesvlak dan vix readers.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5325
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Milco » Wo 03 Jul 2019, 16:33

Nieuwe in- en uitcheckapparatuur is logisch, dat krijgen alle wagens van Qbuzz. Dat komt doordat bij Connexxion de Infoxx is/wordt vervangen door Viribus en dat het Qbis daarvan is afgeleid.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-07-2019
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 11-06-2019

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 419
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor JeroenSpock » Wo 03 Jul 2019, 20:31

Dus daar zijn ze mee bezig in die loods aan de Bornholmstraat..
Dacht even dat ze het oude pand weer hadden gehuurd maar het zit er net een deur naast.
Ziet er wel goed uit trouwens. Heb je ook foto's van die camera's achterin de bus?

Nicketick
Berichten: 561
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie GD (2020-2029)

Berichtdoor Nicketick » Wo 03 Jul 2019, 22:38

De camera's die ik kon zien waren ongeveer hetzelfde model als wat er nu in de bussen op Q-Link Blauw zit, geen foto's helaas.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten