Pagina 13 van 26

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:05
door bys1
Zoals al bekend komen er Setra's op de Qliners.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:11
door mjlieffijn
Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:21
door nvdw
Och... ‘t komt uit dezelfde winkel in Nijkerk (EvoBus).

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:33
door bys1
mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Het OV-Bureau eist 15 meter Qliners en die kan Mercedes niet meer leveren. De Integro wordt helaas niet meer geproduceerd en de Inturko is niet langer dan 13 meter omdat de motor dat niet aankan.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:49
door Nicketick
mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

De eCitaro is nog lang niet zo volwassen als andere elektrische bussen en er is geen 18 meter variant. Dat speelt behoorlijk mee in deze natuurlijk.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 20:55
door Suus
mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Nou, plotsklaps... Mercedes innoveert niet of veel te traag maar vraagt nog wel de hoofdprijs, dus gaan klanten die wel nieuwe innovaties willen (bijvoorbeeld elektrische aandrijving) of wat minder willen betalen vanzelf op zoek naar de alternatieven.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 14:32
door Cpt.Iglo
Weet iemand welke bussen op waterstof van Van Hool, welke straks nieuw aangeschaft worden, eruit komen te zien? Wordt dit een ander (nieuw) type van de huidige Van Hools die nu in omgeving Groningen rijden? Ik vind het huidige model qua design een behoorlijk gedateerde verschijning, dus ik hoop dat er inmiddels een nieuwer model bestaat..

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 14:48
door Lijn 45
Waarschijnlijk worden het dezelfde als de huidige, veel anders heeft Van Hool niet in het assortiment qua waterstofbussen.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 19:56
door The Greyhound
mjlieffijn schreef:Ah, weer wat geleerd... Wel opmerkelijk dat Qbuzz zo plotsklaps van z'n mercedesliefde af is (helaas...) ben benieuwd hoe mijn dagelijkse uurtje regio gaat worden met dat nieuwe ebuscospul

Mercedes verliest op meer plekken terrein. De Oostenrijkse Post koopt op dit moment veel Iveco en MAN. MAN kan nog steeds 15 meter lagevloer bussen leveren. Ook viel mij op dat veel oudere Citaro's in Tirol rondrijden met enorme roestplekken. Daar wordt je als klant natuurlijk ook niet blij van.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 20:34
door bys1
Ook de Qliners kan Mercedes maximaal 13 meter leveren. Meer kan de Turkse motor niet aan of zo. Omdat het OV-Bureau 15 meter Qliners eist, wijkt Qbuzz nu uit naar Setra.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: za 04 mei 2019, 06:40
door nvdw
Setra is een volledige dochter van Mercedes... het geld komt uiteindelijk in hetzelfde laatje terecht.

En ook voor Qbuzz geldt: als het ‘favoriete’ bedrijf niet kan of wil leveren, of niet voor de beste prijs, dan is een andere fabrikant aan de beurt.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: za 18 mei 2019, 20:50
door Meltrain
Daniel (in topic over Haaglanden) schreef:Ga eens in Utrecht, Leiden en Dordrecht kijken zou ik zeggen. En vanaf december ook in Groningen. Allemaal plekken waar de pantograaf niet op de bus zit, bij het ABB OppCharge-systeem zit die namelijk aan de laadpaal.

In deze concessie gaan elketrische bussen van zowel Ebusco als Heuliez als VDL rijden. Maar die krijgen dus wel allemaal hetzelfde systeem om op te laden?

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: za 18 mei 2019, 20:53
door Nicketick
Dan zouden de huidige VDL’s en de laadpalen weer omgebouwd moeten worden, zou wel opvallend zijn.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: za 18 mei 2019, 20:57
door Daniel
@Meltrain: Lijkt me wel voor de hand liggend, Ebusco levert überhaupt geen bussen met pantograaf op het dak. En HeuliezBus is ook partner van ABB OppCharge.

De huidige Citea LLE's in Groningen hebben wel een pantograaf en dus andere laadpalen. Maar we gaan vanzelf in Gorinchem zien of de combi van VDL en OppCharge mogelijk is, of dat er een ander soort paal komt daar.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 19 mei 2019, 12:52
door nv_busfreak
Ebusco's die in de streek gaan rijden (55-60 stuks) in de GD 2020 concessie zullen ook niet worden opgeladen tijdens ritten, alleen op de stallingen aan de stekker.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:05
door JeroenSpock
bys1 schreef:Ook de Qliners kan Mercedes maximaal 13 meter leveren. Meer kan de Turkse motor niet aan of zo. Omdat het OV-Bureau 15 meter Qliners eist, wijkt Qbuzz nu uit naar Setra.

Turkse motor? Volgens de RDW ligt er wel een iets andere motor in dan wat we in de Qbuzz Integro's hebben liggen nu, maar om het verschil nou heel groot te noemen...
Inturko M (Arriva 7531) , 10837cc 378pk
Integro L (Qbuzz 3650), 10677cc 360pk.

Bij Mercedes lees ik over de OM936 7,7 liter 6 cilinder, maar ook die zit al op 354 pk en 1400Nm. Geen kinderachtig blok dacht ik.
Arriva 7532 is dan wel weer de bezuinigingsversie met minder pk...

Blijft hoe dan ook idioot dat een groot deel van de Integro's eruit gaat. 6-7 ton gelopen, die kunnen nog wel een miljoen km mee.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:15
door bys1
Ik vermoed dat de 7191-7195 naar Arriva gaan omdat de frequentie op de 315 omhoog gaat. Al gaat dat al 26 augustus in, vraag me niet hoe ze het dan willen doen..
De oudjes zullen wel bij Touring blijven voor TVV en versterking.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 25 jun 2019, 12:15
door Michael
JeroenSpock schreef:Bij Mercedes lees ik over de OM936 7,7 liter 6 cilinder, maar ook die zit al op 354 pk en 1400Nm.


De motor die jij noemt (260 kw variant) is tegen meerprijs leverbaar. De intouro word standaard met de 220 kw variant geleverd. En heeft 299 pk.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 15:18
door Nicketick
Qbuzz heeft de 3400 verbouwd:
Oude boordcomputer is eruit en is vervangen door de pinkassa, deze heeft nu ook de functionaliteiten van de boordcomputer.

Nieuwe Vix CiCo's:
Afbeelding

Nieuwe displays in de lengterichting van de bus boven deur twee en drie:
Afbeelding

Nieuwe extra brede displays (3 stuks, waaronder eentje omgekeerd tegen rijrichting in):
Afbeelding

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 15:31
door nv_busfreak
Jep dat is nr 1 van de velen die deze zomer omgebouwd worden voor GD2020. :pos: :pos:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 15:47
door bys1
Ziet er goed uit! :pos:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 16:31
door JP13357
Ziet er goed uit. Zo te zien hebben ze Maestronic schermen gebruikt. Ik zag op andere foto's ook dat ze nieuwe camera's hebben toegepast. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe informatie lay-out er gaat uitzien, of het zelfde is als bij het gebied DMG. Ik waardeerde wel dat de huidige/oude gorba schermen mat waren. Helaas hebben ze niet gekozen voor de thales Bv600. De Thales poortjes werken sneller en hebben een veel groter leesvlak dan vix readers.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 16:33
door Milco
Nieuwe in- en uitcheckapparatuur is logisch, dat krijgen alle wagens van Qbuzz. Dat komt doordat bij Connexxion de Infoxx is/wordt vervangen door Viribus en dat het Qbis daarvan is afgeleid.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:31
door JeroenSpock
Dus daar zijn ze mee bezig in die loods aan de Bornholmstraat..
Dacht even dat ze het oude pand weer hadden gehuurd maar het zit er net een deur naast.
Ziet er wel goed uit trouwens. Heb je ook foto's van die camera's achterin de bus?

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 22:38
door Nicketick
De camera's die ik kon zien waren ongeveer hetzelfde model als wat er nu in de bussen op Q-Link Blauw zit, geen foto's helaas.