Pagina 17 van 34

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 13 aug 2019, 22:32
door Nicketick
Was te verwachten, voor die 2 slagen naar Eelde op een dag kan een aparte huisstijl niet uit.

Iemand trouwens enig idee of de buitenomroep al geïnstalleerd is op de Oranje CapaCity's? Volgens de Ambitie 2030 website van OVBGD zou die op de Q-links komen maar als ie er nu al op zit scheelt dat in september met het in het gareel houden van de nieuwe studenten ;)

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 00:22
door bys1
Wat is überhaupt het nut van een buitenomroep, behalve dat je automobilisten kunt uitschelden?

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 07:14
door Suus
Een automatische buitenomroep kan omroepen wat de bestemming is van de bus, buitengewoon praktisch voor slechtzienden.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 09:47
door Nicketick
Dat zal inderdaad het primaire doel van de buitenomroep wel zijn, maar dat betekent niet dat dat het enige doel hoeft te zijn. Je kan het bijvoorbeeld ook gebruiken om "overtreders" van het instapbeleid aan te spreken, ouders met kinderwagen te laten weten dat ze bij deur 3 in moeten stappen omdat die plaats nog vrij is, passagiers vragen achterin in te stappen in verband met drukte, fietsers die gevaarlijk in de bocht staan vragen te verplaatsen en zo zijn er vast nog meer mogelijkheden te bedenken. Ik ga er vanuit dat de chauffeurs ook een knop krijgen op het dashboard om, net als via de binnenomroep, de buitenomroep zelf te kunnen gebruiken.

Daarnaast kan de buitenomroep ook gebruikt worden door chauffeurs om "tingting" te roepen, want ja: trambel is gevoelig in Groningen.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 09:59
door bys1
Nicketick schreef:Daarnaast kan de buitenomroep ook gebruikt worden door chauffeurs om "tingting" te roepen, want ja: trambel is gevoelig in Groningen.
In dat geval zou ik eerder heel hard muziek afspelen door de buitenomroep. De wielen van de bus gaan rond en rond (A)

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 13:37
door Michael
Nicketick schreef:Daarnaast kan de buitenomroep ook gebruikt worden door chauffeurs om "tingting" te roepen, want ja: trambel is gevoelig in Groningen.
Waarom is een trambel gevoelig in Groningen dan?

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 14:10
door bys1
Google is uw beste vriend :Y

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 15:18
door Michael
Blijkbaar dus omdat er een regiotram afgewezen is. Maar zou het wel apart vinden als de elektrische bussen om die reden niet van een trambel worden voorzien.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 15:19
door julsteren
Dat zijn ze dus wel :lol:

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 15:37
door Michael
Oh. Ik haalde eruit dat dat dus niet het geval was

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 16:35
door bys1
Nou, niet alle bussen zijn elektrisch. Voor Qlink 6 en 15 blijven er voorlopig gewoon Citaro's rijden voor zover ik weet.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 17:21
door Post
bys1 schreef:Google is uw beste vriend :Y
Ik kom niet zover met googlen op Groningen en trambel.

Maar misschien ligt dat wel aan mij :X

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 19:37
door Michael
Ik kreeg ook vrijwel geen resultaat. Toevallig 1 nieuwsartikel wat achter een betaalmuur zat waarvan ik een klein stukje kon lezen wat dus net genoeg was om eruit te halen dat het met die regiotram te maken zou hebben

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: wo 14 aug 2019, 20:37
door Nicketick
julsteren schreef:Dat zijn ze dus wel :lol:
Echt een trambel kan je dat niet noemen, het is meer het geluid van een speelgoedtreintje dat onder een kerstboom rijdt... Of ze moeten het geluid gewisseld hebben deze zomer met de ombouw.

Maar de reden van mijn opmerking over de trambel is dat het onderwerp tram nogal gevoelig ligt na het klappen van de regiotram (wat ons Q-Link opleverde *bus*). Hier een tijdlijn: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202439/G ... schiedenis

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 27 aug 2019, 06:26
door Daniel

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 27 aug 2019, 07:52
door Post
Ik moet zeggen dat de kleur mij op de Setra's al beter bevalt, maar misschien komt het ook wel om dat ik er langzaam aan gewend raak.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 27 aug 2019, 11:37
door Nicketick
De zwarte folie lijkt ook een beetje mat te worden als deze wat viezig is. Vind dit wel een mooi effect geven, vind matzwart eigenlijk mooier dan glanzend zwart.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: di 27 aug 2019, 19:20
door cassie127
bys1 schreef:
Nicketick schreef:Daarnaast kan de buitenomroep ook gebruikt worden door chauffeurs om "tingting" te roepen, want ja: trambel is gevoelig in Groningen.
In dat geval zou ik eerder heel hard muziek afspelen door de buitenomroep. De wielen van de bus gaan rond en rond (A)
Zo heb ik in Zwolle een SNG na een testrit voorbij zien komen... Alleen dan met Ke-deng Ke-deng over de buiten omroep en een personeels lid dat zwaaiend door de cabinedeur aan het meezingen was _O-

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: do 29 aug 2019, 12:56
door Nicketick
Afbeelding

De 3410 (CapaCity L) rijdt rond met nieuwe bekleding.

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 08:54
door Lijn 45
Krijgen de busjes van het publiek vervoer ook de nieuwe huisstijl?

Re: Concessie GD (2020-2029)

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 15:33
door nv_busfreak
Nee publiek vervoer staat buiten deze concessie.
Wel komt er 1 type 8 persoonbus voor bediening op de rustige momenten van bepaalde streeklijnen.
Die komt wel in de nieuwe kleuren, ook krijgen deze busjes een lijnfilm, communicatie met de grote bussen etc. Mooie kwaliteitsslag op dat gebied

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 14 sep 2019, 11:11
door Nicketick
Op P+R Hoogkerk wordt hard gewerkt aan de laadvoorzieningen. Op de drie binnenste haltes worden laadpalen geïnstalleerd.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 22:38
door Globetrotter
Ik weet niet of het volgende artikel nog nieuwe onthullingen bevat, maar ik deel hem toch maar even: https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... naar-2020/

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 22:49
door Nicketick
Ik heb nog steeds niets gehoord van wat er op de streeklijnen moet gaan rijden qua geleed materieel, want zonder geleed materieel gaat Qbuzz het denk ik niet redden op de streeklijnen.

Enige plaatje wat er is is deze van https://ovbureau.nl/ambitie2030:
Afbeelding

De Ebusco 2.2 komt blijkbaar tegenwoordig ook in 18m uitvoering, maar die is alleen besteld in 12m uitvoering (en die wordt ook door Ebusco gepresenteerd op Busworld in de nieuwe Streek livery). De huidige 18m bussen mogen niet mee, want die voldoen niet aan de eisen. De huidige Q-link Blauw bussen hebben de verkeerde stoelen (al is dat om te bouwen natuurlijk) en zouden mogelijk naar Utrecht gaan. En ik vermoed dat er met Q-link 6 + 12 te weinig Citaro's met streekstoelen overblijven om deze in te zetten voor de streeklijnen.

Iemand enig idee waarmee Qbuzz geleed op de streek gaat rijden?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 23:18
door Selivio
https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... pnieuw-in/

Hier staat ook wat er met de stallingen in provincie Groningen gaat gebeuren. Nieuwe stalling op Driebond was de meeste hier wel bekend. Leek. Uithuizen, Veendam en Winschoten gaan dicht en dat gaat herverdeeld worden over de nog overblijvende stallingen en een stalling in Pekela. Verder wat hier nog niet bij staat is dat er een dependance komt verderop op de Peizerweg.