Pagina 34 van 34

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 22 dec 2023, 20:36
door Lange_Dre
Is er inmiddels al bekend wanneer we in Groningen de eerste nieuwe bussen mogen verwachten?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 22 dec 2023, 21:01
door Selivio
Planning is mei de Ebusco's 12 meter en de E-Citaro Qlink. Daarna juni de Qlink Ebusco's, juli de streek E-Citaro. Als laatste pas ergens begin 2025 de VanHool Qliners(levering is naar achter geschoven door Qbuzz vanwege ZHN). Ergens eerste kwartaal 2024 komen er wel van elk merk een voorbeeld(demo)bus buurten op de stallingen.

Nog even geduld dus.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 22 dec 2023, 21:48
door Milco
Krijgen de huidige bussen die blijven dan ook de nieuwe gele kleuren?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 18:26
door Nicketick
28 september maakte Qbuzz op Facebook bekend dat de oude Citaro's uit 2009 uit dienst zouden gaan in 2023, echter lijken er volgens Busposities nog steeds bussen rond te rijden. Iemand enig idee waarom ze nog steeds rijden?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 20:42
door Lange_Dre
QBuzz schijnt de nieuwe de nieuwe waterstof van Hools voor Zuid holland voorrang te hebben laten geven. Dat type gaat zowel in Zuid Holland als in GD (qliner) rijden.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 20:47
door Selivio
Die C1s rijden waarschijnlijk nog wel zolang de nieuwe streekbussen nog niet geleverd zijn, en die komen pas in mei op zn vroegst...

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 20:59
door omaylie
Lange_Dre schreef: wo 03 jan 2024, 20:42 Qbuzz schijnt de nieuwe de nieuwe waterstof Van Hools voor Zuid-Holland voorrang te hebben laten geven. Dat type gaat zowel in Zuid-Holland als in GD (Qliner) rijden.
Ik dacht dat al die nog niet geleverde Van Hool's op elektriciteit gingen rijden?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 20:59
door DPDelft
Lange_Dre schreef: wo 03 jan 2024, 20:42 QBuzz schijnt de nieuwe de nieuwe waterstof van Hools voor Zuid holland voorrang te hebben laten geven. Dat type gaat zowel in Zuid Holland als in GD (qliner) rijden.
Waterstof? Dat worden toch gewoon batterij elektrische bussen?

Oftewel wat omaylie zegt.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 21:01
door Selivio
Worden inderdaad gewoon elektrische bussen (dat de GD VanHooll Qliners tbv van de ZHN order doorgeschoven worden naar eerste kwartaal 2025 klopt dan weer wel).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 22:27
door Nicketick
De VanHools eerst in Zuid-Holland inzetten is toch een hele logische keuze omdat het Hoofdstation dan nog niet af is? Je zal die bussen ergens moeten kunnen laden gedurende de omloop en tientallen zo niet honderden MAT-ritten tussen Hoofdstation en Peizerweg is ook gewoon onwenselijk.

Als de C1s pas uit dienst gaan in mei ben ik wel benieuwd welke afspraken Qbuzz heeft gemaakt met het OV-Bureau, immers: de originele concessie eisen hadden een leeftijdsgrens van 144 maanden met een uitzonderingsmogelijkheid tot 180 maanden na ontheffing voor versterking en spitsritten. Eerstgenoemde grens van 144 zijn ze al fors overheen en heb niet de indruk dat ze uitsluitend op versterking en spitsritten rijden. Sommige bussen (volgens mij voornamelijk 35xx 18m) rijden ook rond met U-OV huisregels aan de plafonds.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 04 jan 2024, 08:03
door Gartlin9
Het plan was altijd al om in de loop van 2024-2025 de nieuwe bussen binnen te krijgen en in te zetten. Qbuzz heeft nooit gezegd (volgens mij) waneer ze verwachten de Van Hool’s binnen te krijgen. Maar gezien inderdaad dat ze op het Hoofdstation willen laden lijkt het mij logisch dat het plan al was om ze dus in 2025 in te laten stromen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 04 jan 2024, 15:10
door Selivio
https://www.vanhool.com/nl/nieuws-beurz ... -nederland

Je zou denken dat VanHool zelf wel weet wanneer ze zouden moeten leveren (A) (naast het feit dat de planning intern aan de chauffeurs ook gecommuniceerd is, maar dat terzijde).

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 04 jan 2024, 23:05
door Gartlin9
Vanaf Laatste kwartaal 2024, oftewel, lijkt niet veel in de planning gewijzigd, misschien met een maandje of 2

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 06 jan 2024, 19:18
door marcel.nl
Selivio schreef: do 04 jan 2024, 15:10 https://www.vanhool.com/nl/nieuws-beurz ... -nederland

Je zou denken dat VanHool zelf wel weet wanneer ze zouden moeten leveren (A) (naast het feit dat de planning intern aan de chauffeurs ook gecommuniceerd is, maar dat terzijde).
Van Hool kan misschien wel sneller leveren dan verwacht OF gaan over de kop voor die tijd. Staan er niet best voor maar verwachtten bestellingen van De Lijn. Die echter gaan bestellen bij het chinese BYD. 500stuks... Dus heel slecht nieuws voor Van Hool en ook wel voor VDL

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 26 mar 2024, 19:17
door marcel.nl
https://www.oogtv.nl/2024/03/vanaf-vrij ... den-hoorn/

wordt deze lijn 16 gewoon een 6 die doorrijdt van Haren PR naar Corpus den Hoorn?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 26 mar 2024, 19:24
door Etienne
Nee, want lijn 6 rijdt in deze periode niet tussen het Haren P+R en het Hoofdstation.
Misschien wel een koppeling met lijn 1 en 11 die wel doorrijden naar P+R Haren.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 26 mar 2024, 23:39
door Natorious
Nee, lijn 1 en 11 worden in de spits doorgetrokken naar *P+R Hoogkerk* via de route van lijn 3 & 4.
Lijn 16 wordt, vermoed ik, één bus die in de spits een rondjes P+R Haren - Martini zkhs rijdt. Denk niet dat deze doorgekoppeld wordt.

Ze zijn überhaupt wel creatief geweest met de extra bussen, zo rijdt lijn 5 tot 8x/u tussen de P+R's, maar dat verschilt nogal. Zo wordt er 8x/u gereden van 14-18 tussen UMCG en P+R Haren en van 16-18 tussen P+R Meerstad en P+R Haren.

Sterke wijzigingen all in all, zeker met de frequentie verhogingen naar de P+R's.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 16:00
door Kevster
Lijn 16 is een ringlijn met twee omlopen, elektrische 12 meter Citea. De lijn rijdt een rondje via P+R Haren (Haren-zijde) - Meerweg - Groningerweg - Paterswoldseweg - Van Swietenlaan - Laan Corpus den Hoorn - A28 retour. Rijdt op verzoek van enkele bedrijven rond kantorenpark Corpus den Hoorn, zoals Martini ZKH en Maartenshof.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 29 apr 2024, 19:57
door Etienne
Gaat de tijdelijke lijn 55 voor het bevrijdingsfestival in Assen ook door externen gereden worden?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 29 apr 2024, 20:42
door nv_busfreak
Nee die rijdt Qbuzz zelf

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: za 04 mei 2024, 22:31
door Etienne
En dan is er nog een parkeerpendel vanaf de TT. Wie rijdt dat dan?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 06 mei 2024, 10:36
door Lijn65
Die werd gereden door Drenthe Tours

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 06 mei 2024, 21:34
door Etienne
Maar helaas niet met de ex GVB 1401; dus mijn tripje naar Assen was voor niets geweest.