Pagina 1 van 26

Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 12:16
door Kevster
De inspraakprocedure staat de komende twee maanden open bij het OV-bureau.

Weinig nieuwigheden in het Plan van Eisen. Men neemt veel uit het huidige serviceconcept van Qbuzz over als eis, zoals het niet te vroeg vertrekken en de kleurenlijnfilms plus bestemmingen aan alle zijden van de nieuwe bussen.

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... usvervoer/

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 09:33
door bys1
Zal wel weer Arriva of Qbuzz worden gok ik.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 09:45
door CamilleKreemers
Wat zou je niet verwachten in het PvE? Dat is interessanter.

Stadsdiensten en Qlink moeten zero-emissie (elektrisch of waterstof) worden. Daarmee wordt een flinke slag in verduurzaming geboden.

Persoonlijk zie ik dat er 20 waterstofbussen moeten gaan rijden. Aldus hetzelfde PvE zijn er waterstoflaadpunten in Groningen en Delfzijl. Persoonlijk zou ik dan Qlink paars (lijn 5 en 6) met waterstofbussen gaan uitvoeren (is daar een 15m variant van?). Echter moet een Qlink-lijn minimaal 18m zijn. Ik had dit wel als kans gezien om de langste Qlinklijnen met Qliner-achtig materieel uit te voeren en hopelijk meer groei te krijgen. Zover ik weet is er toch maar een bedrijf dat waterstofbussen bouwt. Daarnaast ben je ongeveer 30 bussen nodig voor heel Qlink paars met waterstof.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 11:34
door Chiel
Zal Keolis, Arriva of Qbuzz worden denk ik. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Arriva (Touring). Wel mooi dat er voor de lijnen 304 en 314 geen aparte lijnconcessie meer is, maar dat deze samen gaat met GD. Wat mij ook niet verkeerd lijkt is dat deze lijnen naar Friesland gaan (evt met een onderhandse gunning voor 1 of 3 jaar, afhankelijk of de Friese opties gelicht gaan worden). Ze hebben tenslotte meer haltes in Drachten dan in Groningen. Dan heeft het OV-Bureau het vizier op Groningen en Drenthe en hebben ze minder kosten. Maar dat is mijn mening

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 11:54
door flipje
Ik zou Connexxion ook niet vergeten. Op het gebied van zero-emissie busvervoer is Connexxion op dit moment 'koploper' in Nederland. Met hun dochterbedrijven in de taxi branche (De Grooth, Van Dijk en CTS in Hoogeveen/Meppel) bedienen ze op dit moment een aardig gebied in het kleinschalig vervoer in GD.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 12:49
door Chiel
Daar zit ook wat in

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 12:50
door Meltrain
flipje schreef:Met hun dochterbedrijven in de taxi branche (De Grooth, Van Dijk en CTS in Hoogeveen/Meppel).

Zijn De Grooth en Van Dijk ook dochters van Connexxion? :|

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 12:52
door nielsie600
Chiel schreef:Zal Keolis, Arriva of Qbuzz worden denk ik. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Arriva (Touring). Wel mooi dat er voor de lijnen 304 en 314 geen aparte lijnconcessie meer is, maar dat deze samen gaat met GD. Wat mij ook niet verkeerd lijkt is dat deze lijnen naar Friesland gaan (evt met een onderhandse gunning voor 1 of 3 jaar, afhankelijk of de Friese opties gelicht gaan worden). Ze hebben tenslotte meer haltes in Drachten dan in Groningen. Dan heeft het OV-Bureau het vizier op Groningen en Drenthe en hebben ze minder kosten. Maar dat is mijn mening

Van waar je voorkeur voor Arriva.. als je ziet wat voor zooi het is in Friesland, hoop ik echt niet dat dat in de veel grotere GD concessie komt.. Ik ben absoluut geen voorstander van 304 en 314 naar Friesland. Zou een super slechte zaak zijn. In de GD concessie zou dan namelijk financieel moeten worden gesneden. De lijn naar Drachten maakt tenslotte een redelijk goede winst. De afspraken over de lijnverdeling zijn jaren terug reeds met de provincie Friesland gemaakt.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 13:14
door Chiel
Waarom mijn voorkeur naar Arriva gaat? Ik vind de bussen (vooral de Qliners) comfortabel en de punctualiteit op de meeste lijnen is ook wel goed vind ik. De benaming zooi valt hartstikke mee vind ik. De eerste week onder Arriva was wel een grote chaos, maar daarna hebben ze zich goed herpakt vind ik. Arriva loopt ten opzichte van Qbuzz wel voorop met de faciliteiten in de bus. Hierbij denk ik aan de USB-poorten, draadloos wifi (is wel te vinden in de Qliners uit 2014 dacht ik) en mogelijkheid tot opladen van de OV-Chipkaart. Uiteraard hebben niet alle bussen van Arriva dit, maar de meeste wel.

Dit is wat ik er van vind. Uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 13:22
door Chiel
Tevens heeft Connexxion pas echt zooi, vind ik

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 13:26
door CamilleKreemers
Mag ik voorstellen dat we het gokspelletje elders voortzetten? Het vergelijken van ZOF nu en GD nu kan niet, door andere PvE's. Toen Qbuzz begon waren die faciliteiten niet in de bus of enorm in de kinderschoenen. 8 jaar later zijn die dingen algemeen recht.

Ik stel voor dat we het hier over het PvE hebben en wat we verwachten aan keuzes. De winnaar interesseert me niet zo erg als de kwaliteit maar hoog is.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 13:51
door bys1
Ben het met je eens dat de Intouro's van Arriva erg comfortabel zijn, dat ben ik ook wel gewend van Mercedes-Benz bussen. In het PvE staat wel aangegeven dat de nieuwe QLiners, de dubbeldeks-QLiners en een aantal nieuwe streek- en qlink-bussen overgaan naar de nieuwe vervoerder.
Ook zou Arriva goede aansluitingen met de treinen kunnen realiseren en ik vind de support op sociale media van Arriva beter. Heb een aantal keren bericht naar QBuzz gestuurd via twitter, en nooit antwoord gehad.
Qua stiptheid vind ik dat Qbuzz beter is. Meeste Arriva chauffeurs vinden hun kop koffie vijf minuten na officiële vertrektijd belangrijker dan op tijd rijden.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 13:58
door Chiel
De nieuwste bussen moeten idd overgenomen worden, daar ben ik wel blij mee. Qua aansluitingen is het idd ook beter wanneer Arriva de nieuwe vervoerder wordt. Social media ben ik ook met je eens. Wat je zegt over de stiptheid herken ik soms ook wel, alleen zag/zie ik dat bij Qbuzz chauffeurs ook wel eens

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 14:12
door JP13357
Voor mij kort samengevat.

Arriva friesland, VDL zooi en in de spits alles te laat Vooral lijn 13 bij Torenplein richting drachten vol en standaard 10 minuten vertraging. Comfortabelheid een C volgens PVE. (prodata, Kapsch systeem werkt traag)
Connexxion, VDL en MAN, + onduidelijke schermen van meastronic. Comfortabelheid een C volgens PVE (Thales werkt goed)
Keolis, Kijk naar Syntus Utrecht. Alles standaard vertraagd. (prodata, Kapsch werkt traag)
Qbuzz, Ga zo door, graag door heel Nederland 1 vervoerder. (thales werkt goed)

Voor mij mogen er geen VDL citea LLE's of MAN lion's city op streek lijnen. Ook wel weer mooi dat 314 en de 304 weer 1 Concessie wordt. Eindelijk weer 15 meter bussen.

A+ Zeer hoog Ongeschonden
A Hoog Mooi en comfortabel
B Basis Functioneel
C Laag Onrustig beeld, enige vorm van hinder
D Zeer laag Kapitaalvernietiging, functieverlies, (sociaal) onveilig

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 14:15
door Hainje
Moet dat gefantaseer nu echt? Laten we het in dit topic anders gewoon even bij de feiten houden alsjeblieft?

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 14:17
door flipje
Meltrain schreef:Zijn De Grooth en Van Dijk ook dochters van Connexxion? :|

Ja, ergens in 2014 heeft Connexxion beide bedrijven overgenomen.
Pagina 77 van het financieel jaarverslag van Transdev zie je alle bv'tje van Connexxion/Transdev in NL Check!

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 14:23
door bys1
JP13357 schreef:Voor mij kort samengevat.

Arriva friesland, VDL zooi en in de spits alles te laat Vooral lijn 13 bij Torenplein richting drachten vol en standaard 10 minuten vertraging. Comfortabelheid een C volgens PVE. (prodata, Kapsch systeem werkt traag)
Connexxion, VDL en MAN, + onduidelijke schermen van meastronic. Comfortabelheid een C volgens PVE (Thales werkt goed)
Keolis, Kijk naar Syntus Utrecht. Alles standaard vertraagd. (prodata, Kapsch werkt traag)
Qbuzz, Ga zo door, graag door heel Nederland 1 vervoerder. (thales werkt goed)

Voor mij mogen er geen VDL citea LLE's of MAN lion's city op streek lijnen. Ook wel weer mooi dat 314 en de 304 weer 1 Concessie wordt. Eindelijk weer 15 meter bussen.

A+ Zeer hoog Ongeschonden
A Hoog Mooi en comfortabel
B Basis Functioneel
C Laag Onrustig beeld, enige vorm van hinder
D Zeer laag Kapitaalvernietiging, functieverlies, (sociaal) onveilig

De nieuwe VDL Citeas in ZOF vind ik persoonlijk prima bussen. Buitenkant mooie en schone uitstraling, vliegen over de weg, stil, en WiFi en USB-poorten. De kapsch scanners vind ik minder, zijn vrij traag en soms scannen ze twee keer direct achter elkaar.
De MAN Lion's City bussen van Arriva zijn waardeloos. Gaan om de haverklap kapot en je krijgt een houten kont van die stoelen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 14:37
door Tony_OV_GD
Chiel schreef:
nielsie600 schreef:
Chiel schreef:Zal Keolis, Arriva of Qbuzz worden denk ik. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Arriva (Touring). Wel mooi dat er voor de lijnen 304 en 314 geen aparte lijnconcessie meer is, maar dat deze samen gaat met GD. Wat mij ook niet verkeerd lijkt is dat deze lijnen naar Friesland gaan (evt met een onderhandse gunning voor 1 of 3 jaar, afhankelijk of de Friese opties gelicht gaan worden). Ze hebben tenslotte meer haltes in Drachten dan in Groningen. Dan heeft het OV-Bureau het vizier op Groningen en Drenthe en hebben ze minder kosten. Maar dat is mijn mening

Van waar je voorkeur voor Arriva.. als je ziet wat voor zooi het is in Friesland, hoop ik echt niet dat dat in de veel grotere GD concessie komt.. Ik ben absoluut geen voorstander van 304 en 314 naar Friesland. Zou een super slechte zaak zijn. In de GD concessie zou dan namelijk financieel moeten worden gesneden. De lijn naar Drachten maakt tenslotte een redelijk goede winst. De afspraken over de lijnverdeling zijn jaren terug reeds met de provincie Friesland gemaakt.


Waarom mijn voorkeur naar Arriva gaat? Ik vind de bussen (vooral de Qliners) comfortabel en de punctualiteit op de meeste lijnen is ook wel goed vind ik. De benaming zooi valt hartstikke mee vind ik. De eerste week onder Arriva was wel een grote chaos, maar daarna hebben ze zich goed herpakt vind ik. Arriva loopt ten opzichte van Qbuzz wel voorop met de faciliteiten in de bus. Hierbij denk ik aan de USB-poorten, draadloos wifi (is wel te vinden in de Qliners uit 2014 dacht ik) en mogelijkheid tot opladen van de OV-Chipkaart. Uiteraard hebben niet alle bussen van Arriva dit, maar de meeste wel.

Dit is wat ik er van vind. Uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening.

Met betrrekking tot de door u genoemde faciliteiten in de bus... dat zijn eisen in een PVE. Die nog niet in het GD contract stonden (2009). Voor de nieuwe concessie wel (Ook alleen HOV)

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 15:22
door Ardan
Even wat quotes opgeruimd in dit topic. De vorige post hoef je niet geheel te quoten, dat maakt het topic onleesbaar, zeker als er al nog meer quotes in staan.
Tevens gaat dit topic over de aanbesteding, de concessie en het PvE, niet over faciliteiten in en meningen over bussen. Daar zijn andere topics voor.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 20:24
door CamilleKreemers
CamilleKreemers schreef:Mag ik voorstellen dat we het gokspelletje elders voortzetten? Het vergelijken van ZOF nu en GD nu kan niet, door andere PvE's. Toen Qbuzz begon waren die faciliteiten niet in de bus of enorm in de kinderschoenen. 8 jaar later zijn die dingen algemeen recht.

Ik stel voor dat we het hier over het PvE hebben en wat we verwachten aan keuzes. De winnaar interesseert me niet zo erg als de kwaliteit maar hoog is.
Mag ik dan eindelijk voorstellen dat we de gokacties elders doen en hebben over PvE inhoudelijk gezien.

Ik vind persoonlijk het PvE best fors qua eisen. Alle Qlink en stadsdiensten moeten zero-emissie worden (Stadsdienst elektrisch verplicht). Daarnaast 20 waterstofbussen verplicht.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 20:51
door Hainje
Twintig waterstofbussen is wel een flinke eis. Zo ver is die techniek toch nog niet gevorderd? Of is de afstand tot het tankstation nu het voornaamste probleem voor die bus in Apeldoorn?

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 20:54
door bys1
Lijkt me nu niet zo'n groot probleem even voor wat waterstoftankstations te zorgen. Beetje water en wat elektrolyse en klaar, zou je zeggen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 21:25
door CamilleKreemers
aldus onderstaande geldt:
OVpro schreef:Naast de hoge prijs per bus, staat de kostprijs van waterstof zelf een doorbraak in de weg. De nu algemeen geldende prijs is €10 euro per kilogram waterstof. Daarmee kan een 12-meterbus gemiddeld tien kilometer rijden. Een vlugge rekensom leert ons dat de brandstofkosten per kilometer 1 euro bedragen. De huidige, gunstige dieselprijs van nog geen 0,90 euro per liter én een gemiddeld verbruik van 1:3 voor een moderne dieselbus, zorgen voor een kilometerprijs van 0,30 euro.

Bij een redelijke jaarlijkse kilometerproductie van een bus in het OV, zou de overgang op waterstof al snel een kostenverhoging van 50.000 euro per bus per jaar teweeg brengen. De enorm hoge investeringskosten in de waterstofbussen zelf rekenen we dan nog niet eens mee.
Die 20 bussen hebben dus forse meerkosten met zich mee. Deels in investering en deels in km-verbruik. Er komt dus meer bij kijken dan even 2 tankstations dumpen (er komen in Delfzijl en Groningen een paar te staan) Ik zou persoonlijk door de locatie kiezen om Qlink paars waterstof te maken.

EDIT: Waarom werkt de citaat niet zoals normaal?

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 21:31
door Chrysa
CamilleKreemers schreef: De huidige, gunstige dieselprijs van nog geen 0,90 euro per liter

Weet iemand nog een leuke bussenstalling waar ik kan tanken? Ik mocht gisteren gewoon €1.08 afrekenen. :X

Verder lijkt lijn 61 me handiger om met waterstof te rijden als je met 12-meterbussen rijdt...

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 21:34
door Post
Moet je de btw even terugvragen, dan kom je vanzelf op ongeveer € 0,90 per liter.