Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

Mijn naam is Kim Bos, ik ben 2e jaars afstudeerstudent van de opleiding AD Commerciële Economie op Stenden Hogeschool te Emmen. Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik studenten nodig die woonachtig zijn in Hoogeveen of Emmen en gebruik maken van het openbaar vervoer of eigen vervoer om tussen Hoogeveen en Emmen te reizen. Het doel van dit onderzoek is te kijken of het haalbaar is dat er een snelbusdienst s’ochtends en aan het einde van de middag vertrekt vanuit Hoogeveen naar Emmen en vanuit Emmen naar Hoogeveen. Het is de bedoeling dat deze snelbusdienst langs een aantal scholengemeenschappen gaat rijden.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stenden Hogeschool om te achterhalen of er ook daadwerkelijk behoefte is aan de snelbusdienst. Deze resultaten worden niet gepubliceerd en enkel gebruikt voor interne bedrijfsdoeleinden.

Hierbij de link naar de enquête: http://www.thesistools.com/web/?id=538942
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Aking »

Als je je bericht één keer plaatst snappen we het ook :Y
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

Is prima! *bus*
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 06 jun 2017, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door nielsie600 »

Sorry, maar das war einmal en komt ook niet terug omdat het niet kostendekkend was. Wellicht kun je eens informatie opzoeken over Q-liner 327 Emmen Hoogeveen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Hainje »

Of je vult gewoon de enquête in natuurlijk. Een onderzoek hoeft niet te betekenen dat er daadwerkelijk ook een dergelijke verbinding komt.
🍉
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

Inderdaad, het is een haalbaarheidsonderzoek het doel is om te kijken of het überhaupt haalbaar is. Mocht dat zo zijn komt er een vervolg onderzoek. :Y
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 07 jun 2017, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Statler Rail »

Het is al een keertje geprobeerd inderdaad, als Qliner 327 in de HOV-concessie. Dat was toen (nog) geen succes.

Maar het is ook een beetje kip-ei-discussie. Er is (te) weinig vraag, maar dat komt ook omdat er geen goed OV-aanbod is, en dat is weer omdat er te weinig vraag is, enzovoort, enzovoort. MBO'ers en HBO'ers uit Hoogeveen zullen daardoor eerder in Assen, Zwolle of Groningen een opleiding gaan volgen. Stel dat er al jaren een goede Qliner-verbinding was, dan zouden meer jongeren uit Hoogeveen na hun middelbare school in Emmen een opleiding gaan volgen, waardoor er meer vraag ontstaat en zo'n busdienst na verloop van tijd misschien wél uit kan.

De hamvraag is hoe lang je geduld hebt om zo'n busverbinding een kans te geven zich te ontwikkelen en een klantenkring op te bouwen. Kennelijk wou of kon het OV-bureau die Qliner 327 niet meer tijd geven. Of dat terecht is weet ik niet, ik heb die cijfers niet.

Het zou misschien een ander verhaal worden wanneer de onderwijsinstellingen in Emmen zouden meebetalen aan zo'n buslijn... Of misschien ook Wildlands meenemen?
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Klaasje »

De vraag is ook of bij afdoende alternatieven voor HBO/MBO-ers het een goed idee is om een ei aan te bieden. Zeker als er ooit bezuinigd moet owrden kan zo'n verbinding heel vervelend zijn: De gebruikers zijn ervan afhankelijk terwijl het best wel zo kan zijn dat het de meest voor de handliggende verbinding is om op te bezuinigen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Dennenboom »

Misschien maakt het meer kans als je de lijn de "Intercitybus" noemt. :oops:
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Roeland »

In Hoogeveen vast wel :D
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 09 jun 2017, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

@Dennenboom

Dat is een goeie! Bedankt :D
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door CamilleKreemers »

hoi, we hebben al een hoogwaardige naam voor snelwegdiensten (Qliner). Ik denk alleen niet dat deze lijn aantrekkelijk genoeg was.
Ik zag de lijn weleens rijden in de spits en er was nog zeeën van ruimte in de bus over. Wat je misschien wel kan doen is vragen aan OV-bureau wat het gebruik was van de toenmalige 327.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door sirvinniei »

Had dat ook niet te maken met de frequentie? Ik heb het idee dat uursdiensten nooit zoveel groeipotentie hebben door de onaantrekkelijkheid, terwijl je dit wel regelmatig ziet bij halfuursdiensten.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Jef400 »

Ligt er aan waar die uursdiensten op aansluiten denk ik dan. Als die aansluiten op de tijden werkt het prima. Anders niet.

Overigens, het lijkt dat de frequenties van lijn 27 al genoeg zeggen over de rendabelheid van een snelbus.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Hans »

Zelfs voor de Qliner tijd was er een sneldienst. Toen met het lijnnummer 127.
Enkele keren gedaan met een dagkaart, maar altijd een van de weinige in de bus.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Dennenboom »

sirvinniei schreef:Had dat ook niet te maken met de frequentie? Ik heb het idee dat uursdiensten nooit zoveel groeipotentie hebben door de onaantrekkelijkheid, terwijl je dit wel regelmatig ziet bij halfuursdiensten.
Ook de snellijnen Leeuwarden - Drachten, Drachten - Groningen en Groningen - Emmen zijn ooit als uurdiensten begonnen. Als er vraag is komt dat inderdaad wel naar voren in het gebruik van de huidige diensten.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou liever eerder zien dat de 27 2x/uur in de spits gaat rijden. Dan heb je de kerk Oosterhesselen, wat naar mijn idee veel reizigers lijkt te maken ook ontsloten.
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

Het is geen topdrukte in de spits bij de reguliere bus 27 dat deze 2x per uur moet gaan rijden naar mijn mening. Dit kan denk ik al helemaal niet uit qua kosten van de Qliner. Wat ik wil bereiken met dit onderzoek is speciaal gebaseerd op scholieren, waarschijnlijk komt er een verbinding maar wordt dit opgezet vanuit de scholengemeenschappen door middel van aanschaf van een eigen bus. Mocht dit goed lopen zal het OV-bureau misschien overwegen om wel weer een Qliner in te gaan zetten. Maar dit kan pas nadat de resultaten zijn gemeten van het eigen busvervoer.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Klaasje »

Het is natuurlijk ook al de vraag wat uberhaupt de potentie is. Ik heb even gekeken en de volledige bevolking tussen 15 en 24 jaar bestaat uit zo'n 6000 mensen in Hoogeveen. Dat lijkt heel wat maar een hele hoop zitten nog op de middelbare school of hebben werk waardoor al waarschijnlijk meer dan de helft afvalt. Dan moet je nog kijken naar welk deel HBO of MBO doet. MBO's vind je in Assen, Meppel, Zwolle en Hoogeveen zelf. De groep die voor een opleiding in Emmen zou kiezen is dus marginaal. Voor HBO geldt hetzelfde want in Zwolle en Groningen is een groter aanbod aan opleidingen maar de reistijd zal ook met een Q-liner naar Emmen niet veel sneller zijn dan naar Zwolle en Groningen. Emmen zal het dan dus echt van het opleidingsaanbod moeten hebben. Ik zou dat nou ook niet meteen als heel denderend willen omschrijven. Kortom de groep die inclusief snelle verbinding aangeboord zal worden zal hooguit 300 studenten zijn, waarschijnlijk minder.

300 studenten lijkt heel veel maar die gaan op verschillende tijdstippen naar de Hogeschool of het MBO, je hebt dus al snel 3 á 4 ritten 's ochtends richting Emmen en 3 á 4 ritten terug naar Hoogeveen nodig. Die studenten gaan niet 5 dagen in de week maar 4 dagen in de week en de ritten moeten ook nog de tegenrichting rijden. Kortom, als de verbinding jarenlang goed draait mag je hopen dat je een gemiddelde bezetting van 20 reizigers per rit haalt en dat is wellicht al niet heel veel. De aanloopperiode zal echter nog veel slechter scoren. Daarmee schat ik de kansen erg beperkt in. Ga je één rit per richting per dag rijden dan is het helemaal kansloos: De kans is heel groot dat die meerdere dagen in de week niet aansluit op de collegetijden van de studenten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kevster »

Het Terra College rijdt voor de Groene School Winsum zo'n soort private schoolbus. Misschien kun je daar eens iets informeren hoe ze het daar doen? Ze hebben het aanbesteed bij UVO in Uithuizermeeden. Hier is wat meer info over die aanbesteding: https://www.tenderguide.nl/aanbesteding ... rra-winsum.
Kimbos
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 15:24

Re: Haalbaarheidsonderzoek OV snelbusdienst Hoogeveen - Emmen

Bericht door Kimbos »

Bedankt voor de reactie, ik heb het Terra in Winsum al een bericht gedaan maar helaas nog geen reactie op mogen ontvangen. Maar met deze informatie kom ik zeker al een heel eind! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten