Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Durashift »

De trein met brandstofcellen, gevoed door waterstof, dat zorgt voor een elektrische aandrijving gaat op het traject tussen Groningen en Leeuwarden rijden.

De waterstoftrein komt naar Nederland. Vanaf volgend jaar zal de trein rijden tussen het traject Leeuwarden-Groningen. Het gaat in eerste instantie om een proef, die duidelijk moet maken of de waterstoftrein überhaupt kan functioneren binnen ons treinsysteem.

Een waterstoftrein is uitgerust met brandstofcellen die ervoor zorgen dat de meegevoerde waterstof om wordt gezet in elektriciteit. Goed voor het milieu, want de trein produceert alleen waterdamp als uitlaatgas.
Leeuwarden Culturele Hoofdstad

In Duitsland worden al tests gedaan met een waterstoftrein. In de deelstaat Nedersaksen worden twee waterstoftreinen ingezet. In Nederland zal de waterstoftrein vooral worden ingezet tijdens festiviteiten van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

De waterstoftrein zou een afstand kunnen afleggen van meer dan 800 kilometer zonder tussendoor hoeven te 'tanken'. Waar een waterstofstation komt, is nog niet bekend. „Wellicht komt er in zowel Leeuwarden als Groningen een oplaadstation, of in een van beide steden", zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail tegen het Dagblad van het Noorden.

Bron: https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... -nederland


Hopelijk maakt men zo'n waterstofvulpunt multimodaal, zodat in toekomst ook OV bussen er kunnen tanken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Z2N »

Durashift schreef: Hopelijk maakt men zo'n waterstofvulpunt multimodaal, zodat in toekomst ook OV bussen andere treinen er kunnen tanken.
FTFY. Waterstofmotoren bieden alle voordelen van elektrisch rijden, maar zonder de nadelen van grote, dure en niet bepaald onschadelijke accu's. Dit soort innovaties zijn katalysatoren om waterstof als brandstof te generaliseren, daarmee waterstofopwekking per elektrolyse mainstream te maken, en zo een volwaardige vervanger van fossiele brandstoffen te creëren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door sirvinniei »

Huh? Waterstoftreinen? Ik dacht dat het op deze lijn accutreinen werden met kleine stukken bovenleiding om op te laden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door isadora »

Groningen=korreltje zout, :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door ov'tje »

sirvinniei schreef:Huh? Waterstoftreinen? Ik dacht dat het op deze lijn accutreinen werden met kleine stukken bovenleiding om op te laden.
De waterstoftrein is een test.

De GTW krijgt accu's zodat bijvoorbeeld bij het keren de motoren uit kunnen en ze helpen bij het optrekken, zodat er brandstof bespaard wordt. De FLIRTino krijgt een panto op het dak, zodat deze hiermee onder de waslijn kan rijden.

Kleine stukken bovenleiding is nog steeds een plan omdat volledige elektrificatie als te duur wordt ervaren. Voorlopig blijft het op dit gebied alleen bij praten. Daarom gaan er stemmen op voor waterstoftreinen, omdat deze 'eenvoudiger' te introduceren zijn. Nadeel is dat de opslag van waterstof wat lastiger is en er bij de productie van waterstof nog te veel energie verloren gaat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Z2N »

Het ideale einddoel is natuurlijk waterstofproductie met zonne- of windenergie, dan is het niet zo erg als er energie verloren gaat, de ontstane waterstof is dan namelijk klimaatneutraal. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door JeroenSpock »

In theorie ja. Wel jammer dat het bouwen van windmolens nog steeds zo veel energie kost, dus echt energie neutraal is het alleen in de krant en uit de mond van boomknuffelaars.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Durashift »

Intussen is/was 2020 het plan om een proef te houden.. maar dat is ook hoogst onzeker geworden..

(toelating dingetje etc..)
Het is nog maar de vraag of de pilot begin 2020 met de Corodia iLint, de waterstoftrein, op het traject Groningen-Leeuwarden haalbaar is, laat de ILT aan OV-Magazine weten. Er is namelijk nog geen vergunningsaanvraag ingediend.

Tijdens de Klimaattop Noord maakten provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie bekend dat zij begin 2020 een proef willen starten met een waterstoftrein op het traject Groningen – Leeuwarden. Op het Nederlandse spoor heeft nog niet eerder een waterstoftrein gereden en daarom hebben de betrokken partijen eerst toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nodig, zoals dat bij elke nieuwe trein gebeurt die wordt toegelaten op het spoor in Nederland. De proef kan pas starten als de ILT toestemming verleend heeft. (..)

Lees meer: https://www.ovmagazine.nl/2019/11/nog-g ... lint-1350/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Durashift »

Ik hoor net op radio 1 dat deze trein (gesleept) bij Oldenzaal de grens over gekomen is, vanmiddag. Kerel van Pro-Rail vertelt nu dat de trein onderweg is naar Groningen/Leeuwarden.

Test is in de nachtelijke uren, inclusief stops. Zonder reizigers vooralsnog.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Suus »

Ik vraag mij vooral af wat het hele nut van dit gebeuren is. Er is een veel efficiëntere en goedkopere energiebron beschikbaar voor treinen: elektriciteit uit het normale stroomnetwerk, eventueel met accupakketten.

Nu ga je met aardgas met vrij matige efficiëntie waterstof produceren om daarmee vervolgens met matige efficiëntie elektriciteit op te wekken in een trein om die vooruit te laten rijden. Misschien is dat ook wel de reden dat van de vier grootste treinproducenten (Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler) er slechts één treinen produceert met waterstoftractie, en dat de serieproductie daarvan na bakken subsidie nog steeds niet echt op gang komt, omdat bij alle aanbestedingen voor treinen met nog weinig courante aandrijvingen accutreinen steeds maar weer goedkoper en efficiënter blijkt. Alle waterstoftreinen die je steeds weer in de media ziet opduiken zijn de twee exemplaren geleverd aan de EVB. Dit exemplaar reed vorige week nog proefritjes bij de Rurtalbahn in Düren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickGD
Berichten: 32
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 08:35

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door PatrickGD »

https://www.rtvnoord.nl/media/92153/Eer ... -Nederland

Deze trein is te zien op 7 maart op het HS van Groningen. Hij gaat volgende week 2 week test rijden tussen Gr-Lw !!!GEEN REIZIGERS!!! 't is tevens ook in de nacht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Milco »

Dat worden lange testritten dan ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Hendrik »

Suus schreef:Nu ga je met aardgas met vrij matige efficiëntie waterstof produceren .
Volgens ProRail gaat het om groene waterstof. Dus niet geproduceerd met aardgas.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Suus »

Dat maakt het er niet veel beter op. Elektrolyse is zeer inefficiënt, je raakt minstens 45% van de energie direct kwijt bij de productie. Bij waterstof uit biomassa kan je genoeg andere vraagtekens stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Klaasje »

Dan kan je beter een stoomtrein laten rijden... Oh wacht..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door trolly »

:Y

Rendement vijf procent *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Hainje »

Suus schreef:Dat maakt het er niet veel beter op. Elektrolyse is zeer inefficiënt, je raakt minstens 45% van de energie direct kwijt bij de productie. Bij waterstof uit biomassa kan je genoeg andere vraagtekens stellen.
Als je er niet mee oefent zal de techniek nooit verbeteren.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Daniel »

En elektrolyse mag dan misschien inefficiënt zijn, het is in elk geval altijd efficiënter om bijvoorbeeld energie uit overtollige zonne- of windenergie in waterstof op te slaan dan om die maar gewoon verloren te laten gaan.
Overigens onderschat Suus de efficiëntie wel wat: ik lees hier een efficiëntie van 65%. Waarbij er ook een voordeel in zit dat een bus (of trein) op waterstof efficiënter rijdt dan op diesel, waarmee een deel van het energieverlies weer goedgemaakt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Dat maakt het er niet veel beter op. Elektrolyse is zeer inefficiënt, je raakt minstens 45% van de energie direct kwijt bij de productie. Bij waterstof uit biomassa kan je genoeg andere vraagtekens stellen.
Greenwashing. :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Suus »

Daniel schreef:En elektrolyse mag dan misschien inefficiënt zijn, het is in elk geval altijd efficiënter om bijvoorbeeld energie uit overtollige zonne- of windenergie in waterstof op te slaan dan om die maar gewoon verloren te laten gaan.
Overigens onderschat Suus de efficiëntie wel wat: ik lees hier een efficiëntie van 65%. Waarbij er ook een voordeel in zit dat een bus (of trein) op waterstof efficiënter rijdt dan op diesel, waarmee een deel van het energieverlies weer goedgemaakt wordt.
De genoemde 60% in het artikel wijkt niet veel af van een efficiëntieverlies van 45%.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Durashift »

In het noorden van ons land (met name Groningen) is men al aardig 'fan' van waterstof aan het worden... dus dit plaatje past er dan wel prima bij.
Het doel van de test is onder meer om te kijken of waterstof als energiebron voor de aandrijving kan voldoen t.o.v. de investering in elektrificatie, begreep ik vanochtend.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door busfanNL »

Ik zag hem gisteren in Leeuwarden staan bij het Arriva terrein en het is een mooi treintje van buiten vind ik zelf. *trein*
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door marvinkok »

Och, het is gewoon een Lint, maar dan weer iets vlotter vormgegeven..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door Suus »

Het is een LINT54, daarom wat groter en langer dan wat bijvoorbeeld Blauwnet heeft rondrijden, dat is een LINT41. Ook de moderne LINT41 heeft een facelift gehad vanwege de TSI-botsnormen, ook die is in Nederland niet te zien. De meeste LINT54 (en LINT81, dat is de driedelige variant) rijden gewoon op diesel. Ik geloof dat er in Zuid-Italië een paar elektrische LINT’s zijn, verder heb je die nergens zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Waterstoftrein: in 2018 op Groningen - Leeuwarden.

Bericht door KL577 »

Hendrik schreef:Volgens ProRail[/url] gaat het om groene waterstof. Dus niet geproduceerd met aardgas.
Dat artikel van prorail is uitermate (en waarschijnlijk bewust) vaag. Groene waterstof zegt helemaal niets, er is immers geen keurmerk o.i.d. Ik zou er maar vanuit gaan dat het gewoon conventioneel opgewekte waterstof is (met gas). Er is praktisch nog geen productie van waterstof d.m.v. elektrolyse met groene stroom. Alle productiefaciliteiten, zoals het linkje hierboven naar die fabriek in Mainz, zitten allemaal nog in de testfase. Groen in het artikel van Prorail slaat waarschijnlijk dus op zero-emissie aan de uitlaat. Maar dat zegt helemaal niets, net zo weinig als elektrische bussen of auto's groen zijn als ze op kolen-stroom rijden.
Daniel schreef:En elektrolyse mag dan misschien inefficiënt zijn, het is in elk geval altijd efficiënter om bijvoorbeeld energie uit overtollige zonne- of windenergie in waterstof op te slaan dan om die maar gewoon verloren te laten gaan.
Als opslaan van overtollige groene energie het enige doel is, dan zijn er ook andere opties met wellicht betere efficiënties. Bv. Op zijn Deens/Noors water omhoog pompen in stuwmeren of het samendrukken van lucht in compressoren (of lege gasvelden :roll: ), die dan later weer door een vliegwiel wordt vrijgelaten. Er vindt op dat vlak enorm veel onderzoek plaats. En waterstof is dan zeker niet de enige optie.
Durashift schreef:In het noorden van ons land (met name Groningen) is men al aardig 'fan' van waterstof aan het worden... dus dit plaatje past er dan wel prima bij.
Het doel van de test is onder meer om te kijken of waterstof als energiebron voor de aandrijving kan voldoen t.o.v. de investering in elektrificatie, begreep ik vanochtend.
De belangrijke vragen die hier gesteld moeten worden zijn: 1) is waterstof de meest kosten-efficiente manier om de spoorlijn te decarboniseren, en 2) is het gebruik van eventueel beschikbare groen-opgewekte waterstof het meest rendabel in spoorvervoer? Voor beide vragen geldt het antwoord: nee.

1) Klassieke elektrificatie met licht materieel is het meest kosten-effectief op intensief bereden baanvakken. Alleen zijn die investeringskosten relatief hoog (te hoog?) voor provincies.

2) Vooralsnog is er praktisch geen groen opgewekte waterstof beschikbaar. Als die er wel is liggen de kosten relatief hoog ten opzicht van natuurlijk gas. Desalniettemin zijn er een aantal toepassingen waar je met elektriciteit niet ver komt en bij een energietransitie dus echt groen gas of waterstof nodig hebt. Dat zijn: zwaar wegverkeer (zoals de provincie Groningen wel gebruikt bij bussen en vuilniswagens); verwarming van huizen/gebouwen (veel huizen en lokaties zijn weinig geschikt voor warmtenetten of bodemwarmtepompen; en zware industrie zoals hoogovens of kunstmestfabrieken. Dus als je al schaarse groene waterstof hebt wil je die daarvoor inzetten .... en dus niet voor een hoogfrequente trein op een vaste baan waar je met bovenleiding goedkoper uit bent.

Veel meer achtergrond over waterstof (productie en toepassingen):
https://www.irena.org/publications/2019 ... erspective
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten