Concessie Fryslân (2023-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41432
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Suus » do 26 sep 2019, 20:26

Zoals wel eens eerder tegen je gezegd: de stroomproductie is makkelijker te vergroenen dan aardolie of aardgas. Bovendien is stroomproductie efficiënter dan een verbrandingsmotor in een voertuig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5616
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Chrysa » do 26 sep 2019, 20:54

Klopt. Maar als ik dit zo lees heb ik toch de indruk dat we er netto op achteruit zullen gaan.
Volgens het Klimaatakkoord moet het Friese busvervoer in 2030 emissievrij zijn. Grote plaatsen krijgen laadstations, plattelandsritten verdwijnen.
(...)
Ophet platteland zullen vanaf 2022 minder bussen gaan rijden. Gedeputeerde Staten kijken naar het inkorten van lijnen en naar dienstregelingen die zijn toegespitst op scholieren en forenzen. Flexoplossingen, zoals de Opstapper, kunnen de gaten dichten. GS voorspellen dat dit ,,ta reaksjes út de mienskip liede sil’’.
(...)


Leuk als je bussen schoner zijn, maar als de dienstregeling versobert wordt zullen er mensen toch weer terug naar de auto gaan, waardoor het totaalplaatje misschien anders kan zijn.

zone2000
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » di 08 okt 2019, 13:14

Lege bussen vragen maatwerk op platteland én in stad in Friesland

In de nieuwe concessie voor de provincie Friesland mag maximaal 10 procent van het huidige reguliere busvervoer worden vervangen door maatwerk of een andere vorm van vervoer. Dit is noodzakelijk om lege bussen te voorkomen. Dit schrijft de provincie in de Nota van Uitgangspunten. Elke bus met structureel minder dan vijf passagiers kan worden vervangen door maatwerk. En maatwerk zal ook in de steden nodig zijn.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/10/08/leg ... friesland/

Dennenboom
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Dennenboom » di 08 okt 2019, 15:52

Die norm van "vijf passagiers" is al ontzettend oud:
https://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?v2=true&id=LC-19760916-1009&vw=org&lm=westerterp%2CLC%2C0
Een idee van het meest linkse kabinet dat Nederland ooit heeft gehad en ook in de praktijk is gebracht.

Svenosss
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Svenosss » wo 09 okt 2019, 19:47

Iemand iets van cijfers om welke lijnen dat ongeveer gaat?
Aankomend buschauffeur Arriva!

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor JP13357 » wo 09 okt 2019, 22:13

https://fryslan.maps.arcgis.com/home/we ... 7075,28992

Hier kun je mooi zien de reizigers aantallen per lijn. Misschien hebben we hier wat aan.
Je kunt hier ook leuke dingen uithalen.
- In 2016 is de reizigers aantal explosief gestegen in ZOF. Dit komt denk ik doordat de studenten OV sinds 2016 geldig is op MBO studenten.
- Na 2016 dus dat het arriva werd, kelderde de reizigers aantal op lijn 13 met 26.800 mensen op jaar basis.
- Op aantal andere lijnen zoals de 115 steeg de reizigers weer. Lijn 13 en lijn 12/11 was wel het ergst getroffen.

Ben benieuwd hoe Arriva dit ook gaat doen in het NZWF gebied.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

zone2000
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » do 10 okt 2019, 11:48

JP13357 schreef:https://fryslan.maps.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=6ee329d2aba14964a4a188cb8fb487bd&extent=120990,533762,221778,617075,28992


leuke link :pos:

Svenosss
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Svenosss » do 10 okt 2019, 20:11

Inderdaad, ben zéér benieuwd hoe NZWF ingedeeld gaat worden. Maatwerk, het nieuwe bezuinigen... -o-
Aankomend buschauffeur Arriva!

Chauffeur Friesland
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Chauffeur Friesland » vr 25 okt 2019, 10:27

Svenosss schreef:Iemand iets van cijfers om welke lijnen dat ongeveer gaat?


Alle huidige spitslijnen zullen minder vaak gaan rijden en zullen (waarschijnlijk) omgezet worden naar scholierenlijnen welke 2/3 slagen per spits en enkel in de spitsrichting zullen rijden. Verder zal mogelijk lijn 84 (Assen - Drachten - Heerenveen) tussen Drachten en Heerenveen worden omgezet in een scholierenlijn en veel minder vaak gaan rijden. Op lijnen waar (veel) versterking rijdt, gaat waarschijnlijk de frequentie omhoog. Hoe het precies eruit komt te zien, moeten we nog even afwachten.

Verder zal lijn 19 tussen Drachten en Noordwolde (waarschijnlijk) komen te vervallen. Lijn 17 zal tussen Oosterwolde en Noordwolde (waarschijnlijk) komen te vervallen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten