Concessie Fryslân (2023-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42269
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Suus » do 26 sep 2019, 20:26

Zoals wel eens eerder tegen je gezegd: de stroomproductie is makkelijker te vergroenen dan aardolie of aardgas. Bovendien is stroomproductie efficiënter dan een verbrandingsmotor in een voertuig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5778
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Chrysa » do 26 sep 2019, 20:54

Klopt. Maar als ik dit zo lees heb ik toch de indruk dat we er netto op achteruit zullen gaan.
Volgens het Klimaatakkoord moet het Friese busvervoer in 2030 emissievrij zijn. Grote plaatsen krijgen laadstations, plattelandsritten verdwijnen.
(...)
Ophet platteland zullen vanaf 2022 minder bussen gaan rijden. Gedeputeerde Staten kijken naar het inkorten van lijnen en naar dienstregelingen die zijn toegespitst op scholieren en forenzen. Flexoplossingen, zoals de Opstapper, kunnen de gaten dichten. GS voorspellen dat dit ,,ta reaksjes út de mienskip liede sil’’.
(...)


Leuk als je bussen schoner zijn, maar als de dienstregeling versobert wordt zullen er mensen toch weer terug naar de auto gaan, waardoor het totaalplaatje misschien anders kan zijn.

zone2000
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » di 08 okt 2019, 13:14

Lege bussen vragen maatwerk op platteland én in stad in Friesland

In de nieuwe concessie voor de provincie Friesland mag maximaal 10 procent van het huidige reguliere busvervoer worden vervangen door maatwerk of een andere vorm van vervoer. Dit is noodzakelijk om lege bussen te voorkomen. Dit schrijft de provincie in de Nota van Uitgangspunten. Elke bus met structureel minder dan vijf passagiers kan worden vervangen door maatwerk. En maatwerk zal ook in de steden nodig zijn.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/10/08/leg ... friesland/

Dennenboom
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Dennenboom » di 08 okt 2019, 15:52

Die norm van "vijf passagiers" is al ontzettend oud:
https://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?v2=true&id=LC-19760916-1009&vw=org&lm=westerterp%2CLC%2C0
Een idee van het meest linkse kabinet dat Nederland ooit heeft gehad en ook in de praktijk is gebracht.

Svenosss
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Svenosss » wo 09 okt 2019, 19:47

Iemand iets van cijfers om welke lijnen dat ongeveer gaat?

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor JP13357 » wo 09 okt 2019, 22:13

https://fryslan.maps.arcgis.com/home/we ... 7075,28992

Hier kun je mooi zien de reizigers aantallen per lijn. Misschien hebben we hier wat aan.
Je kunt hier ook leuke dingen uithalen.
- In 2016 is de reizigers aantal explosief gestegen in ZOF. Dit komt denk ik doordat de studenten OV sinds 2016 geldig is op MBO studenten.
- Na 2016 dus dat het arriva werd, kelderde de reizigers aantal op lijn 13 met 26.800 mensen op jaar basis.
- Op aantal andere lijnen zoals de 115 steeg de reizigers weer. Lijn 13 en lijn 12/11 was wel het ergst getroffen.

Ben benieuwd hoe Arriva dit ook gaat doen in het NZWF gebied.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

zone2000
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » do 10 okt 2019, 11:48

JP13357 schreef:https://fryslan.maps.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=6ee329d2aba14964a4a188cb8fb487bd&extent=120990,533762,221778,617075,28992


leuke link :pos:

Svenosss
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Svenosss » do 10 okt 2019, 20:11

Inderdaad, ben zéér benieuwd hoe NZWF ingedeeld gaat worden. Maatwerk, het nieuwe bezuinigen... -o-

Chauffeur Friesland
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Chauffeur Friesland » vr 25 okt 2019, 10:27

Svenosss schreef:Iemand iets van cijfers om welke lijnen dat ongeveer gaat?


Alle huidige spitslijnen zullen minder vaak gaan rijden en zullen (waarschijnlijk) omgezet worden naar scholierenlijnen welke 2/3 slagen per spits en enkel in de spitsrichting zullen rijden. Verder zal mogelijk lijn 84 (Assen - Drachten - Heerenveen) tussen Drachten en Heerenveen worden omgezet in een scholierenlijn en veel minder vaak gaan rijden. Op lijnen waar (veel) versterking rijdt, gaat waarschijnlijk de frequentie omhoog. Hoe het precies eruit komt te zien, moeten we nog even afwachten.

Verder zal lijn 19 tussen Drachten en Noordwolde (waarschijnlijk) komen te vervallen. Lijn 17 zal tussen Oosterwolde en Noordwolde (waarschijnlijk) komen te vervallen.

zone2000
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » ma 10 feb 2020, 15:38

A. Nota van Uitgangspunten aanbesteding busvervoer Fryslân 2022 - 2032.pdf

B. Ontwerp Programma van Eisen Openbaar vervoer Concessie Fryslan 2022-2032.pdf

https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/o ... 20978.html :wink:
Laatst gewijzigd door zone2000 op ma 10 feb 2020, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor bys1 » ma 10 feb 2020, 15:58

Error 403.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor bys1 » ma 10 feb 2020, 16:40

Ik heb het PvE via de website wel kunnen openen. Alvast een korte samenvatting en enkele opvallende zaken:

-> Er komt een verdeling van A-, B- en C-lijnen en daarnaast Stadslijnen, Schoollijnen, Buurtbussen en Spitslijnen.

A-lijnen zijn HOV-lijnen met frequenties die grotendeels overeenkomen met de huidige. Opvallend is:
- Geen eisen voor verhoogde spitsfrequentie Heerenveen - Groningen
- Lijn Leeuwarden - Drachten heeft veel lagere eisen (2x/uur doordeweeks en 1x/uur zaterdag, zo/av geen eisen)
- Lijn 322 wordt niet genoemd.
Verder vind ik het opvallend dat lijn 355 richting Dokkum bij de Bote van Bolswertstraat moet halteren en richting Leeuwarden niet (ook niet bij Koepelkerk). Dit terwijl men er juist voor heeft gekozen om dat met lijn 355 niet te doen vanwege de lengte van de bussen.

B-lijnen moeten altijd 1x/uur rijden en doordeweeks overdag 2x/uur.

C-lijnen moeten doordeweeks overdag en zaterdag overdag 1x/uur rijden

Spitslijnen moeten in spitsrichting 3x/dag rijden.

-> Voor de HOV-lijnen wordt geëist dat de bussen 100 km/h rijden en alle bussen die 100 km/h kunnen rijden mogen hogevloers zijn (mits voorzien van een rolstoellift).

-> Alle bussen (muv versterkingsbussen) moeten Euro 6 zijn en vanaf 2025 mag alleen ZE-materieel instromen.

-> De 6 elektrische bussen in Leeuwarden (geledes) en de 6 elektrische bussen op Schiermonnikoog moeten verplicht worden overgenomen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Roeland
Berichten: 1014
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Roeland » do 13 feb 2020, 15:59

Friesland is wel heel ambitieus.
De eisen voor de A-lijnen zijn ongeveer hetzelfde als nu.
Maar veel B- en C-lijnen moeten vaker gaan rijden.
Zo moeten B-lijnen moeten ook tussen 9 en 14 uur 2x/uur rijden (voor bijv. Surhuisterveen, Hemelum, Kollum of Nicolaasga) en ook 's avonds 1x/uur.
En de C-lijnen moeten ook op zaterdag 1x/uur rijden, ook waar ze nu op zaterdag niet rijden. Zelfs een gehucht als Boijl (nu op zaterdag niet bediend) moet op zaterdag worden bediend...

Dat kan volgens mij drie dingen betekenen:
- ofwel vervoerders moeten veel meer DRU's gaan bieden
- ofwel vervoerders gaan hevig besparen op overige lijnen (spitslijnen en stadslijnen), om deze verplichte B- en C-lijnen te kunnen bieden
- ofwel: de aanbesteding mislukt omdat de eisen te hoog zijn

Svenosss
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Svenosss » do 13 feb 2020, 17:36

Ik vrees de tweede, als ik OP mag geloven.

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor sirvinniei » do 13 feb 2020, 23:26

Ik vermoed 3, met een kans op 1 (Keolis heeft in Almere en Ijssel-Vecht ook bizare DRU-verhogingen doorgevoerd).
Spitslijnen en stadslijnen zijn erg rendabel, daar gaan ze echt niet flink op snijden. Spitslijnen rijden grotendeels vol en kunnen gemakkelijk uitbesteed worden. Stadslijnen zijn vooral rendabel door het instaptarief: een korte rit is relatief duur voor de reiziger.
Veel stadslijnen vallen overigens onder categorie B

Leuke uit het PvE:
Een reiziger die een reis met de Opstapper telefonisch wil reserveren moet naar wens
van de reiziger in de Nederlandse, Friese of Engelse taal worden geholpen.

Ik heb nog nooit gehoord van het spreken van Fries als een verplichte competentie bij een sollicitatie :')
Ik heb geen onderschrift

Klaasje
Berichten: 6665
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Klaasje » vr 14 feb 2020, 07:34

Bij een busvervoerder die in Friesland rijdt dus wel... Dat is al eventjes zo overigens. Vroegâh bij de doorgaande 315 Lelystad-Groningen was het ook verplicht.

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor sirvinniei » vr 14 feb 2020, 09:12

Begrijp ik het overigens goed dat Dokkum-Leeuwarden alleen maar doordeweeks overdag geboden moet worden (staat onder categorie A, maar met alleen doordeweekse bediening) en dat de Opstapper niet meer de verantwoordelijkheid wordt van de provincie, maar van de vervoerder?

Roeland schreef:Zo moeten B-lijnen moeten ook tussen 9 en 14 uur 2x/uur rijden (voor bijv. Surhuisterveen, Hemelum, Kollum of Nicolaasga) en ook 's avonds 1x/uur.
En de C-lijnen moeten ook op zaterdag 1x/uur rijden, ook waar ze nu op zaterdag niet rijden. Zelfs een gehucht als Boijl (nu op zaterdag niet bediend) moet op zaterdag worden bediend...


3.1.11/3.1.15 De genoemde begintijden betreffen de uiterste eerste aankomsttijd op alle Knooppunten waarmee de Kern verbonden is. De genoemde eindtijden betreffen de vroegst toegestane vertrektijd vanaf de Knooppunten. Deze tijden zijn richttijden: verbindingen
die in de Dienstregeling 2020 niet aan deze tijden voldoen, hoeven dat in Dienstregeling voor het eerste jaar van de Concessieperiode in die mate ook niet.
Ik heb geen onderschrift

Chauffeur Friesland
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Chauffeur Friesland » za 15 feb 2020, 12:35

Roeland schreef:Friesland is wel heel ambitieus.
De eisen voor de A-lijnen zijn ongeveer hetzelfde als nu.
Maar veel B- en C-lijnen moeten vaker gaan rijden.
Zo moeten B-lijnen moeten ook tussen 9 en 14 uur 2x/uur rijden (voor bijv. Surhuisterveen, Hemelum, Kollum of Nicolaasga) en ook 's avonds 1x/uur.
En de C-lijnen moeten ook op zaterdag 1x/uur rijden, ook waar ze nu op zaterdag niet rijden. Zelfs een gehucht als Boijl (nu op zaterdag niet bediend) moet op zaterdag worden bediend...

Dat kan volgens mij drie dingen betekenen:
- ofwel vervoerders moeten veel meer DRU's gaan bieden
- ofwel vervoerders gaan hevig besparen op overige lijnen (spitslijnen en stadslijnen), om deze verplichte B- en C-lijnen te kunnen bieden
- ofwel: de aanbesteding mislukt omdat de eisen te hoog zijn


De provincie is naar mijn mening iets te ambitieus. Echter staat er ook bij dat als een c-lijn/rit structureel minder dan 5 mensen vervoerd, dan mag deze worden wegbezuinigd. Het gehucht als Boijl wordt door lijn 17 bediend en, omdat lijn 17 tussen Oosterwolde en Noordwolde structureel met te weinig reizigers rijdt, wordt dit stuk volledig wegbezuinigd.

Daarnaast zijn er een aantal A en B lijnen waar de frequentie nu hoger is dan wat voor de nieuwe concessie wordt gevraagd. Daar kunnen vervoerder dus DRU's weghalen, om ze elders in te zetten.

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor sirvinniei » za 15 feb 2020, 17:18

Hoezo? Zoals ik mijn vorige bericht geciteerd had hoeven ritten die in dienstregeling 2020 niet geboden worden in principe ook niet in de nieuwe dienstregeling geboden te worden. De basiseisen zijn dus heel mild.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Vinny » za 15 feb 2020, 18:18

Ik heb nog nooit gehoord van het spreken van Fries als een verplichte competentie bij een sollicitatie
Het Fries is een rijkstaal. Daarmee is vastgelegd dat de overheid burgers indien gevraagd in het Fries te woord moet kunnen staan. Blijkbaar wordt het openbaar vervoer ook gezien als kernpunt. De stationsomroepen zijn tegenwoordig halfslachtig tweetalig en de chipkaartautomaten werken nu ook op het Fries. Overigens, is het Fries ook niet zo moeilijk om te leren lezen en verstaan en van terugpraten in het Nederlands doet vrijwel niemand echt moeilijk.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

ICE105
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor ICE105 » za 15 feb 2020, 18:29

sirvinniei schreef:Hoezo? Zoals ik mijn vorige bericht geciteerd had hoeven ritten die in dienstregeling 2020 niet geboden worden in principe ook niet in de nieuwe dienstregeling geboden te worden. De basiseisen zijn dus heel mild.

Het staat helder in je quote uit het PvE: in het eerste jaar niet, in het tweede jaar dus wel

sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor sirvinniei » za 15 feb 2020, 19:01

Ehhhm, er wordt geboden op het eerste jaar. De dienstregeling van het tweede jaar maakt voor de aanbesteding niks uit en heeft de provincie überhaupt weinig over te zeggen.
Ik heb geen onderschrift

umbusko
Berichten: 1329
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor umbusko » za 15 feb 2020, 19:06

Vinny schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van het spreken van Fries als een verplichte competentie bij een sollicitatie
Het Fries is een rijkstaal. Daarmee is vastgelegd dat de overheid burgers indien gevraagd in het Fries te woord moet kunnen staan. Blijkbaar wordt het openbaar vervoer ook gezien als kernpunt. De stationsomroepen zijn tegenwoordig halfslachtig tweetalig en de chipkaartautomaten werken nu ook op het Fries. Overigens, is het Fries ook niet zo moeilijk om te leren lezen en verstaan en van terugpraten in het Nederlands doet vrijwel niemand echt moeilijk.

Maar dat laatste is geen argument natuurlijk. Of je neemt het als competentie op, en dat moet je het ook kunnen, of je neemt het niet als competentie op. :wink:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor Vinny » ma 17 feb 2020, 20:07

Als vervoerder kun je in Friesland in de problemen komen als er bij de provincie geklaagd wordt dat de buschauffeur geen Fries kan verstaan. Het is dus wel handig om dat bij sollicitaties als competentie-eis op te nemen ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone2000
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2023-2032)

Berichtdoor zone2000 » do 20 feb 2020, 11:48

Friesch Dagblad zit er bovenop.

Provincie Fryslân schrapt bus op vroege ochtend
Friese reizigers kunnen in de toekomst ’s ochtends minder vroeg op de bus stappen. De provincie Fryslân staat in de eisen voor de nieuwe aanbesteding toe dat de bussen op alle dagen van de week later beginnen met rijden. Volgens de provincie zijn er ’s ochtends vroeg te weinig passagiers
https://frieschdagblad.nl/2020/2/18/pro ... ge-ochtend


Provincie vergeet dorpen bij busplannen
Veel kleine Friese dorpen en buurtschappen moeten oppassen dat ze hun openbaar vervoer niet helemaal kwijtraken. Uit een inventarisatie van deze krant blijkt dat zeker dertien Friese dorpen en buurtschappen ontbreken in de eisenlijst voor de nieuwe busconcessie.
https://frieschdagblad.nl/2020/2/19/pro ... busplannen


Waarom de provincie één goede busverbinding per dorp genoeg vindt
Bij de aanbesteding van het busvervoer in Fryslân dreigt vooral voor Oosterwolde en Surhuisterveen en omliggende dorpen een verslechtering. De provincie vindt voor deze regiocentra één goede verbinding met een ov-knooppunt voldoende.
https://frieschdagblad.nl/2020/2/19/waa ... noeg-vindt


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten