Concessie Fryslân (2024-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wilco78
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 sep 2023, 09:21

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Wilco78 »

Is het nou vandaag die hoorzitting?
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Wilco78
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 sep 2023, 09:21

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Wilco78 »

Nou zal mij benieuwen dan
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Qbuzzie »

Heeft iemand nog een update van wat er uit de hoorzitting kwam? Ik heb namelijk niks gelezen erover.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Wilco78
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 sep 2023, 09:21

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Wilco78 »

Ik heb er ook nog niks over gehoord of gelezen.
baszwl
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door baszwl »

Dat kan helaas ook nog wel even duren. Dit is een hoorzitting van de bezwaarcommissie van de concessieverlener (provincie Fryslân) geweest. Die commissie is onafhankelijk en brengt in bezwaarprocedures advies uit aan het provinciebestuur. Na zo’n hoorzitting duurt het zo enkele weken voordat dat advies er is. Op basis daarvan neemt GS dan een beslissing op bezwaar. Kan dus maar zo nog een week of 4 duren voordat we meer horen en dus weten wat er uit die bezwaarprocedure komt. Vervolgens kunnen partijen nog zes weken in beroep bij een rechterlijke instantie, voordat er zekerheid is, is het dus minstens mei en met een beetje pech veel later.
Fryslanboppe
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 00:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Fryslanboppe »

Weet iemand of er inmiddels al een definitief besluit genomen is of wanneer dit genomen gaat worden ?
baszwl
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door baszwl »

De hoorzitting van de bezwaarcommissie is in tegenstelling tot eerdere berichten pas vandaag. Duurt dus waarschijnlijk nog wel een week of 4 voordat er een beslissing op bezwaar is.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Wat duurt dit lang zeg
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door huibf »

Besluitvorming/besluiteloosheid duurt lang...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door ZO6176 »

Op zijn elf en dertigst komt niet voor niets uit Friesland
nickdenboer
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door nickdenboer »

Vandaag, 26 maart, vond op het provinciehuis in Leeuwarden de hoorzitting plaats over de ingediende bezwaren van Arriva en Qbuzz tegen het gunningsbesluit van de busconcessie Fryslân. Een deel van de zitting was openbaar, maar een groot gedeelte ook niet. Dit komt omdat er bedrijfsvertrouwelijke informatie (over de inschrijvingen van de partijen) werd besproken. Uiteraard was er ook pers aanwezig tijdens het openbare gedeelte.

Een belangrijk argument in ons bezwaar is de manier van beoordelen: deze wijkt af van hoe de provincie had vastgelegd dit te gaan doen. Daarnaast hebben we ook inhoudelijke bezwaren. We hebben bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het platteland. Tot onze verbazing is dit negatief beoordeeld. Dit is opmerkelijk omdat juist de bereikbaarheid van het platteland een belangrijk thema is voor de provincie Fryslân. Onlangs werd dit nogmaals benadrukt door het vrijmaken van extra geld hiervoor (motie Kruis). Tot slot zien we grote verschillen in de kwaliteit van de aangeboden pilotplannen van Qbuzz en Arriva. Dit terwijl het beoordelingsresultaat voor deze plannen voor beide partijen gelijk was.

We hebben een prachtige bieding neergelegd als Arriva waarin we meer hebben aangeboden dan door de provincie is gevraagd. Zoals meer dan het uitgevraagde maximaal aantal dienstregelingsuren van 668.000 en een maximale ontsluiting van de dorpen. En daar staan we nog steeds achter. Over enkele weken verwachten we de uitspraak van de bezwarencommissie van de provincie Fryslân.

Bron : Intranet Arriva
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Daniel »

Tja, da's wel een reactie op z'n Arriva's. Prachtige plannen met meer DRU en maximale ontsluiting... in het eerste dienstregelingjaar, want daarna wordt alles weer geschrapt omdat het te onrendabel is zonder dat reizigers er ooit aan hebben kunnen wennen.
Mijns inziens terecht dat de provincie daar doorheen prikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Tuurlijk Arriva, maak dat excuus maar. Niemand heeft dat gecontroleerd?
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Tijdens de zitting vroeg Arriva-advocate Lombert zich af of Qbuzz überhaupt wel voldoende bussen kan inzetten. Het heeft namelijk een order geplaatst van 166 bussen bij het Belgische Van Hool, een bedrijf dat op het punt van omvallen staat. Ook plaatste ze vraagtekens bij het plan van Qbuzz om extra chauffeurs aan te trekken.
Nou als je geen bezwaar had aangetekend dan had qbuzz hier al ongeveer 3 maand aan kunnen besteden.
Oh en Van Hool er bij trekken terwijl dit pas sinds een paar weken aan het licht wakkert is ook niet toepasselijk.

Als ik dat artikel lees dan lijkt arriva echt een hele slechte verliezer te zijn. En zoals in het laatste stuk staat wordt hier de reiziger uiteindelijk de dupe van
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zijn de aangedane redenen voor het bezwaar? Ik kon alleen het eerste stukje lezen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door ArrivaBas »

166 bussen is volgens mij precies het aantal bussen dat Qbuzz heeft besteld voor ZHN en GD. Het lijkt mij namelijk sterk dat er al bussen besteld zijn zolang er bezwaar loopt. En dat maakt het extra laf van Arriva om Van Hool er met de haren bij te slepen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

ArrivaBas schreef: wo 27 mar 2024, 07:47 166 bussen is volgens mij precies het aantal bussen dat Qbuzz heeft besteld voor ZHN en GD. Het lijkt mij namelijk sterk dat er al bussen besteld zijn zolang er bezwaar loopt. En dat maakt het extra laf van Arriva om Van Hool er met de haren bij te slepen.
Dat is het inderdaad. Dit heeft niets direct met de concessie friesland te maken. Al zou er wel een kans zijn dat qbuzz de gd Q-liners door wilt/wou schuiven naar friesland, maar alsnog. Dit wist bijna niemand toen de gunning werd gemaakt
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: di 26 mar 2024, 21:55 Tja, da's wel een reactie op z'n Arriva's. Prachtige plannen met meer DRU en maximale ontsluiting... in het eerste dienstregelingjaar, want daarna wordt alles weer geschrapt omdat het te onrendabel is zonder dat reizigers er ooit aan hebben kunnen wennen.
Mijns inziens terecht dat de provincie daar doorheen prikt.
Waar moet de provincie doorheen prikken? Een plan moet bij een aanbesteding beoordeeld worden zoals het is ingediend. Anders had de provincie ook kunnen zeggen dat de Qbuzz implementatie in DMG zo’n puinhoop was en dat na een jaar nog steeds niet geleverd werd wat er in het plan beloofd dat ze met zo’n bedrijf niets te maken willen hebben.
Daarnaast heeft die maximale ontsluiting bij Arriva voor het grootste deel tot het einde van de concessie bestaan, weliswaar in bepaalde gevallen met kleinere busjes, omdat de vraag in landelijke gebieden nu eenmaal laag is en blijft.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef: wo 27 mar 2024, 07:47 166 bussen is volgens mij precies het aantal bussen dat Qbuzz heeft besteld voor ZHN en GD. Het lijkt mij namelijk sterk dat er al bussen besteld zijn zolang er bezwaar loopt. En dat maakt het extra laf van Arriva om Van Hool er met de haren bij te slepen.
Los van het mogelijke faillissement van Van Hool is het wel interessant om te weten wat voor backup plan Qbuzz zou hebben als een deel van de elektrische bussen niet beschikbaar is bij de start. Met de lange levertijden van elektrische bussen zien we eigenlijk in alle concessies de elektrische bussen te laat binnenstromen.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Overigens geeft onderstaande gedeelte wel enig inzicht op het tijdpad vanaf nu:
lc.nl schreef:De provinciale bezwaarschriftencommissie komt binnen vier tot vijf weken met een advies voor Gedeputeerde Staten van Fryslân. Die hebben vervolgens nog vier weken om een besluit te nemen.
Oftewel:
  • Rond eind april (uiterlijk) komt de bezwaarschriftencommissie met een advies.
  • Rond eind mei (uiterlijk) volgt het besluit van de provincie.
  • Vervolgens is uiterlijk rond half juli (= zes weken tijd) bekend of een eventueel beroep bij het CBb volgt. Op zijn vroegst is dan pas bekend of Qbuzz definitief de concessie behoudt (uitgaande van geen beroep)
  • In het geval van wel een beroepsprocedure volgt dan de termijn waarin de provincie een verweerschrift schrijft en alle stukken van de zaak opstuurt. Hierbij staat geen termijn benoemd, maar wel staat er het volgende:
    rechtspraak.nl schreef:U kunt tot maximaal 10 dagen vóór de zitting nieuwe stukken indienen. Zo hebben de rechter en andere partij(en) voldoende tijd om de stukken te lezen.
    Uitgaande van deze 10 dagen en enige tijd voor het schrijven van het verweerschrift reken ik voor deze termijn voor het gemak even met vier weken. We zitten dan rond half augustus.
  • Vervolgens volgt er een zitting, waarna het CBb zes weken heeft om een uitspraak te doen. Het is dan dus rond eind september voordat er volledige zekerheid is of Qbuzz de concessie behoudt.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Dat is dan een duur a4tje geweest voor Arriva.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door sirvinniei »

Je zal toch dat dat soort fouten worden opgepikt als je een team met meerdere personen hebt.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten