Pagina 1 van 2

Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: di 18 nov 2008, 20:24
door Daniel
Kantoren rond station Buitenpost

Buitenpost - Het stationsgebied in Buitenpost zal een totale gedaanteverwisseling krijgen. De gemeente Achtkarspelen wil dat er kantoren komen en een nieuw stationsgebouw. Ook zullen er parkeerplaatsen en een fietstunnel onder het spoor worden gerealiseerd.

Burgemeester Van der Zwan denkt dat momenteel de potentie van de spoorlijn en station nauwelijks wordt benut. In samenwerking met bureau Bügel Haijema heeft de gemeente de nieuwe visie ontwikkeld. Per dag stappen passeren zo'n 1800 mensen het stationsgebied in Buitenpost om de trein te nemen naar bijvoorbeeld Leeuwarden of Groningen.

Bron: Waldnet

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 10:49
door Vinny
Ze zijn erachter gekomen dat het dorp een IC station bezit? :mrgreen:

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 10:58
door JeePee
Sneltrein station. Er zijn ook vervoerders die zich wel realiseren dat niet elke trein dat af en toe vergeet te stoppen een IC is...

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 16:14
door Vinny
Af en toe? Ik heb eens het spoorboekje van 1989 erbij gepakt en toen stopte de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen beduidend meer...
De treinserie heeft een behoorlijke gemiddelde snelheid tegenwoordig en bovendien stopt deze niet op stations die door andere treinen worden overgeslagen. Een serie die het predikaat IC waard is.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 18:18
door Aking
Er stappen per dag wel meer als 1800 man hier door de flat :P Krijgen we hier nu ook kantoren? :roll:

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 18:32
door Ruben
Vinny schreef:Af en toe? Ik heb eens het spoorboekje van 1989 erbij gepakt en toen stopte de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen beduidend meer...
De treinserie heeft een behoorlijke gemiddelde snelheid tegenwoordig en bovendien stopt deze niet op stations die door andere treinen worden overgeslagen. Een serie die het predikaat IC waard is.
BAM, in één keer de spijker op de kop. Het predikaat IC wordt tegenwoordig op relatieve schaal gemeten in tegenstelling tot absoluut. Vergeleken met de sprintertjes en stoptreintjes heet het dan opeens IC, omdat er stations overgeslagen worden. Zou het op de absolute schaal gemeten worden (zoals het in het verleden over het algemeen wel gebeurde) dan ging het over een snelle verbinding tussen de steden van Nederland. Nee, nu kunnen we met het ding naar de grote stad Bodegraven. :pos:

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 18:57
door Daan
Vinny schreef:Af en toe? Ik heb eens het spoorboekje van 1989 erbij gepakt en toen stopte de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen beduidend meer...
Ja duh, omdat toen die maatschappij daar reed die nu ook totaal doorslaat met treinen IC's noemen...

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 20:58
door Vinny
De TGV Parijs Montparnasse - Brest stopt ook in Lamballe. Dat is nou ook niet het schoolvoorbeeld van een grote stad 8-)

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:01
door Ruben
Met de TGV is dat nog in een ander daglicht te plaatsen doordat je op veel stations in the middle of nowhere een makkelijke overstap van auto op snelle trein hebt. Dat is in de talloze omhooggevallen stoptreinstationnetjes van Nederland natuurlijk niet zo.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:03
door Vinny
De stop in Buitenpost is volgens mij noodzakelijk omdat het anders niet dgl-technisch inpasbaar is...

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:05
door Ruben
En alle nieuwe stops van de IC's zijn er ook vanwege dat gemak bij gekomen. :P
Probleem is dus de infra. Laten we daar eens wat aan gaan veranderen, om een écht goede dienstregeling te krijgen. ;)

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:07
door Karl
NS-Reiziger schreef:Met de TGV is dat nog in een ander daglicht te plaatsen doordat je op veel stations in the middle of nowhere een makkelijke overstap van auto op snelle trein hebt. Dat is in de talloze omhooggevallen stoptreinstationnetjes van Nederland natuurlijk niet zo.
Och, met de stop van de ICE in Limburg (Lahn) kun je overstappen op de bus naar het dorp zelf.
Maar goed, dat is dan weer een 'politieke stop'.

In ieder geval, de verbinding Lw - Gn vv werd toch verbeterd met de Zuiderzeegelden? Wat als de stop in Buitenpost dan verdwijnt, is daar al over na gedacht?
NS-Reiziger schreef:En alle nieuwe stops van de IC's zijn er ook vanwege dat gemak bij gekomen. :P
Gelukkig kan ik op Hilversum Sportpark overstappen op allemaal andere belangrijke verbindingen.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:08
door Ruben
Als de stop in Buitenpost verdwijnt, mag het ding IC gaan heten. Verder hebben we dan -kennelijk- een kantorenpark + nieuw stationsgebouw bij een stoptreinstation wat dan ook daadwerkelijk bediend wordt voor wat het waard is. :pos:

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:10
door Ruben
Karl schreef:
NS-Reiziger schreef:En alle nieuwe stops van de IC's zijn er ook vanwege dat gemak bij gekomen. :P
Gelukkig kan ik op Hilversum Sportpark overstappen op allemaal andere belangrijke verbindingen.
Nu heb je het over dienstregelingen ten gunste van de reiziger. Zo werkt het natuurlijk niet. We voeren IC-stops in, omdat de IC anders niet meer tussen de stoppers -ahum sprinters- passen op het baanvak. ;)

En de t4900 is nou het meest typische voorbeeld van stoptrein met een verkeerde naam.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: wo 19 nov 2008, 21:30
door JeePee
Vinny schreef:Af en toe? Ik heb eens het spoorboekje van 1989 erbij gepakt en toen stopte de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen beduidend meer...
De treinserie heeft een behoorlijke gemiddelde snelheid tegenwoordig en bovendien stopt deze niet op stations die door andere treinen worden overgeslagen. Een serie die het predikaat IC waard is.
Je mist het punt. Een intercity is een trein (komt ie) die grote steden verbindt. En dat is dus geen trein die per ongeluk een station overslaat. Dat is een RE of en sneltrein. Dat NS propaganda heilig gelooft in de merknaam IC, doet niet af aan het feit dat de huidige situatie met de IC's werkelijk nergens op slaat...

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 01:13
door playertwo
En die IC's hebben we dus niet in NL, aangezien deze treinen stoppen op meerdere stations per stad (op zich nog niet het ergste), maar ook deels stoptreindiensten rijden (Nijmegen - Arnhem, Deventer - Zwolle, Helmond - Venlo, Zwolle - Groningen (nog wel), Zwolle - Leeuwarden, complete series 4900 en 8800. In de toekomst Enkhuizen - Amsterdam en Roosendaal - Vlissingen. Ik zal er uiteraard nog wel een paar kunnen noemen die me zo niet te binnen schieten.

Over Buitenpost: de sneltreinstop is op dat station vanwege de dienstregeling, maar ook zodat je bijv. een betere aansluiting kan bieden op het busvervoer en op bussen richtingen boten naar de Waddeneilanden. Het oude stationsgebouw is toch al vervangen door een standaardbouw, dus dat zou wel een verbetering zijn (mist overkapping op de perrons behouden blijft uiteraard).

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 08:54
door Wubbo
Bij mijn weten vertrekken er vanaf Buitenpost geen bussen richting Wadden?

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 09:16
door Caspar
Nee alleen de bus naar Kollum en Dokkum rijdt vrij frequent, als ook de bus naar Leeuwarden hebben een uur dienst. Verder rijdt er nog wat richting Drachten een paar ritjes per dag buiten de schoolvakanties om op maandag tot en met vrijdag.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 23:37
door Vinny
je mist het punt. Een intercity is een trein (komt ie) die grote steden verbindt. En dat is dus geen trein die per ongeluk een station overslaat. Dat is een RE of en sneltrein. Dat NS propaganda heilig gelooft in de merknaam IC, doet niet af aan het feit dat de huidige situatie met de IC's werkelijk nergens op slaat...
Ik vind het echt een kulargument. De IC Amsterdam-Berlijn mag geen IC meer genoemd worden omdat dat ding toevallig in Bad Bentheim stopt? Kom nou zeg... :roll:
Daarnaast is het helemaal niet erg dat Buitenpost door een IC wordt bediend. Het kost hooguit 2 minuten extra (en vanwege de opzet van de dienstregeling) helemaal niets extra, dus als de IC tussen Leeuwarden en Groningen non-stop zou rijden, zou deze toch moeten stilstaan (of een tijd lang heel langzaam moeten rijden).

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 23:46
door JeePee
Waar haal jij Bad Betnheim vandaan??? Ik heb het over de propaganda pareltjes als de s4900, de s5400, de s3600 volgend jaar en de s8800. De stop in Bh is te billijken ivm locwissel. Anders zou die trein daar echt niet stoppen. Zulke treinen mogen gewoon IC genoemd worden. Het gaat mij om treinen die af en toe eens een station overslaan...

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: do 20 nov 2008, 23:54
door Vinny
De s30300 stopt

Code: Selecteer alles

Groningen
Buitenpost
Leeuwarden

reisduur 0:36
De s30200 stopt

Code: Selecteer alles

Groningen
Zuidhorn
Grijpskerk
Buitenpost
Zwaagwesteinde
Veenwouden
Hurdegaryp
Leeuwarden Cammingaburen
Leeuwarden

reisduur 0:50
Wat nou af en toe een station overslaan :x

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 00:00
door Ruben
NS zou het een IC noemen ja, want het stopt idd veel minder dan de stoptrein. NS noemt echter alles dat minder stopt dan een stoptrein een IC, ook al is dat maar 1 station verschil. Volgens NS-maatstaven mag de t30300 dus een IC heten.
Echter, een IC hoort alleen in steden te stoppen; of tenminste op belangrijke stations. Arriva heeft het gesnapt, en noemt de t30300 dus geen IC ondanks dat ie veel minder stopt dan de t30200. Dát is waar het hier om gaat.

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 11:14
door JeePee
Kijk jij begrijpt het :)

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 21:34
door Vinny
Nou leg me dan maar uit waarom de IC zo nodig in Rilland-Bath moet stoppen :evil:

(Wat mij betreft schrappen we de term IC dan helemaal uit het Nederlandse treinsysteem. Het IC-net heeft immers dezelfde prijs-kwaliteitverhouding als de RE-treinen in Duitsland, die meestal nog sneller zijn ook :twisted: )

Re: Kantoren rond station Buitenpost

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 22:10
door Caspar
Zit liever in een Nederlandse IC dan in een Duitse RE, in ieder geval als het met ICM, ICR/K/L of Virm wordt gereden. Die Duitse dubbeldekkers zijn na een half uurtje wel leuk geweest. Overigens zie ik niet in waarom het zo erg is als de sneltrein Groningen- Leeuwarden een IC zou worden. Alleen zou ik dan een wat ander materieel voorstellen dan de huidige spurts. Ze zien er echt uit als locale stoptreintjes.
Al leggen bv Desiro stellen in Roemenie afstanden af van ruim 750 kilometer als IC terwijl het vergelijkbaar mat is als een Spurt.