Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor JeePee » Di 18 Mar 2008, 13:28

Akkoord over Noorden-miljarden

Gepubliceerd op 18 maart 2008, 12:33
Laatst bijgewerkt op 18 maart 2008, 12:36


Leeuwarden -
Het Noorden en het rijk zijn het eens over de besteding van de €2,2 miljard compensatiegeld voor de afgeblazen Zuiderzeelijn. Verkeersminister Camiel Eurlings stemde gisteren in met een akkoord, dat de gewenste zeggenschap biedt aan de drie provincies.

Afgesproken is dat van het rijksgeld 48 procent naar de provincie Groningen gaat, 38 procent naar Friesland en de resterende 14 procent naar Drenthe. Gezamenlijk leggen zij hier €670 miljoen eigen geld naast om voorrang te kunnen geven aan wensen waar Den Haag minder belang aan hecht.

Hiervan is €300 miljoen bestemd voor structuurversterking van de noordelijke economie. De rest gaat naar wegen en spoorwegen, die anders misschien niet of pas veel later zouden zijn aangelegd of verbeterd.

Hiervan is €1 miljard voor projecten die nu al zijn aangewezen. De Friese ‘rijksprojecten' uit deze categorie (met vermelding totale kosten) zijn : een spoorlijn Heerenveen-Groningen (€600 miljoen), invalswegen van Leeuwarden (€222 miljoen), treinstation Werpsterhoek (ca. €22 miljoen) en gedeeltelijke uitbreiding spoor Leeuwarden-Groningen (€120 miljoen).

Er is €500 miljoen Haags geld voor investeringen in Noord-Nederlandse wegen. Friesland mag rekenen op geld voor de N31 in Harlingen (traverse en aquaduct onder Van Harinxmakanaal, €200 miljoen), een bijdrage van maximaal €40 miljoen in de Centrale As (Dokkum-Nijega) en oplossing rotondeprobleem bij Joure (€100 miljoen).

De verbinding van Sneek en Heerenveen met Emmeloord wordt buiten de rotonde omgeleid. Verder mag Heerenveen rekenen op een bijdrage in de kosten voor de verdere ontwikkeling van Sportstad, het gebied rond het Abe Lenstastadion.


Bron: Leeuwarder Courant

Interessant dat er een gedeeltelijke uitbreiding van de spoorlijn Lw - Gn bij staat en de opening van station Lw Werpsterhoek. Nu nog streefdata en het lijkt echt ergens op :).

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn compensatie gelden.

Berichtdoor JeePee » Wo 19 Mar 2008, 09:40

In Groningen begint men inmiddels wel erg enthousiast te worden:

Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten

Gepubliceerd op 19 maart 2008, 07:00

emmen -
Het Drentse provinciebestuur ziet goede kansen voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal. Het wil bijdragen aan de verbetering van het openbaar vervoer in en naar de Veenkoloniën.

Dat maakte gedeputeerde Rob Bats gisteren bekend na de persconferentie in Den Haag, waarin minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) het akkoord over de verdeling van de 'Zuiderzeelijngelden' toelichtte. Om er zeker van te zijn, dat treinvervoer tussen Oost-Groningen en Emmen financieel verantwoord is, wordt onderzoek verricht naar de mogelijkheden.

Bats liet weten dat dit onderzoek wordt bekostigd door het ministerie. "Die afspraak is met de staatssecretaris gemaakt. Hiermee wil ik ook het misverstand wegnemen dat de provincie Drenthe weinig waarde hecht aan ontsluiting van de Veenkoloniën. In de media is dat wel eens ten onrechte gesuggereerd."

Vervoerbedrijf Arriva dat in de provincie Groningen het treinvervoer in handen heeft, zit al op het vinkentouw. "Ik hoop dat wij betrokken worden bij het onderzoek naar Stadskanaal-Emmen. Als dat gebeurt, grijpen we die kans met beide handen aan. Sterker nog, het is een 'dikke' lijn waarvan ik nu al weet dat we hem zullen omarmen", zegt directeur Anne Hettinga.

Arriva wil al zijn kennis inzetten om de verbinding rendabel te krijgen. "Nog niet zo lang geleden werden spoorlijnen afgebroken. In Groningen kennen we een enorme reizigersgroei. Dat smaakt naar meer", aldus Hettinga, die binnenkort contact opneemt met Bats.

Glunderend betoogde de gedeputeerde gisteren in Den Haag dat de provincie Drenthe na het afblazen van de Zuiderzeelijn in de prijzen is gevallen. De bereikbaarheid van Emmen-centrum en Assen-zuid (222 miljoen) wordt een stuk beter. De spoorlijn Emmen-Coevorden-Zwolle wordt met enkele aanpassingen sneller gemaakt.

Dat laatste geldt ook voor de treinverbinding Groningen-Zwolle, waar om tijd te winnen enkele scherpe bochten verdwijnen. Omstreden is op dat punt de aanpassing van de spoorboog Hoogeveen. Tegenstanders vinden een ingreep zonde van het geld. Zeker als de trein in de toekomst vaker mocht stoppen in Hoogeveen.

Bron: Dagblad van het Noorden


Nieuw spoor van Veendam via Pekela naar Stadskanaal

Gepubliceerd op 19 maart 2008, 07:05

veendam -
De toekomstige trein tussen Veendam en Stadskanaal zou kunnen stoppen op stations in de Pekela's en Alteveer/Onstwedde. Het staat allerminst vast dat een vervoerder gebruik maakt van de bestaande spoorverbinding via Wildervank en Bareveld.

De Groninger vervoersgedeputeerde Henk Bleker stelt het huidige tracé, waar 's zomers de stoomtreinen van Stichting Stadskanaal Rail (STAR) rijden, ter discussie. Hij voelt veel voor een andere route door Oost-Groningen. "Een goede treinverbinding brengt dit deel van de Veenkoloniën via Veendam en Zuidbroek naar de stad Groningen."

Volgens Bleker vergroot dat de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van het gebied. Hij dringt aan op een studie waarin voor- en nadelen van beide verbindingen op een rij worden gezet. "Wat we moeten weten is welk traject de meeste reizigers trekt. Daarnaast staat het voor mij niet vast dat de aanleg van nieuwe rails duurder is dan herstel en modernisering van een bestaande spoorlijn."

De gedeputeerde zei dit gisteren na de persconferentie in Den Haag, waarin minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en commissaris van de koningin Max van den Berg het akkoord over de verdeling van de 'Zuiderzeelijngelden' toelichtten.

In dit alternatief pakket, ter compensatie van de Zuiderzeelijn, is de spoorlijn Veendam-Stadskanaal opgenomen. Bleker schat de kosten van een treinverbinding via de Pekela's en Alteveer/Onstwedde tussen de 50 en 65 miljoen euro.

Hij gaat met vervoersbedrijf Arriva om de tafel en wil met Oost-Groninger gemeenten praten over een bijdrage in de kosten. Na de zomer moet blijken of de 'Pekelder variant' financieel kan worden gedekt. "Veel zal afhangen van de onderhandelingen met Arriva. Bij het doortrekken van de lijn naar Veendam, hebben we goede zaken gedaan."

Directeur Anne Hettinga van Arriva zegt van alle kanten te willen meewerken. "De lijn is voor ons zeer interessant. De keuze van het tracé wordt er een waar we veertig jaar profijt van moeten hebben."

Bron: Dagblad van het Noorden

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor Daan » Wo 19 Mar 2008, 10:09

Stond vanmorgen een hele kaart in de krant (DvhN) met daarop de projecten waar het geld voor gebruikt zou moeten worden. Zal eens kijken of ik het vanmiddag kan scannen.

Gebruikersavatar
Woepje
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen
Contact:

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor Woepje » Wo 19 Mar 2008, 21:42

'Groningen-Heerenveen wordt stukje HSL'

GRONINGEN - Het nieuw aan te leggen spoor tussen Groningen en Heerenveen moet geschikt worden voor hoge snelheden. Dat zegt de provincie.

Hoewel het plan voor de Zuiderzeelijn is afgeschoten, het zal wel weer eens opduiken, zo is de gedachte. Met een bestaand stuk HSL zou de keuze voor een volledige snelle verbinding tussen de Randstad en het Noorden makkelijker zijn.

Dinsdag werd bekend dat Noord-Nederland 2,2 miljard euro van het Rijk krijgt als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Dit geld wordt vooral besteed aan vervoersprojecten. Voor de lijn Groningen-Heerenveen is 600 miljoen uitgetrokken. Volgens directeur Hettinga van Arriva kan de spoorlijn snel worden aangelegd. Hij zegt dat de plannen al op tafel liggen en dat het nu een kwestie is van aan de slag gaan.

Voor een hogesnelheidsverbinding is 600 miljoen echter niet voldoende en moet er geld bij. Arriva wil wel bijspringen, maar wil dan meer commerciële mogelijkheden rondom de lijn.

Arriva wil overigens ook dat de lijn Groningen-Veendam binnen afzienbare tijd wordt doorgetrokken naar Stadskanaal en Emmen. Daarnaast zouden er meer treinen moeten gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden.

bron: RTV Noord
HSL Groningen - Heerenveen. Laat me niet lachen zeg.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor tsov » Wo 19 Mar 2008, 21:47

Hoewel de redenatie niet heel gek is - het ZZL-plan komt vast nog wel eens tevoorschijn - zie ik voorlopig toch meer in een conventionele lijn met stations in Drachten, Marum en Leek, het lijkt me dat dat meer reizigers genereert.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor Caspar » Wo 19 Mar 2008, 21:50

Dat laatste geldt ook voor de treinverbinding Groningen-Zwolle, waar om tijd te winnen enkele scherpe bochten verdwijnen. Omstreden is op dat punt de aanpassing van de spoorboog Hoogeveen. Tegenstanders vinden een ingreep zonde van het geld. Zeker als de trein in de toekomst vaker mocht stoppen in Hoogeveen.


Gewoon mooi aftakken die boog, 2x per uur stoppen op een eventueel nieuw station, en 2x per uur doorrijden. Het lijkt me niet dat er in de toekomst vaker gestopt wordt daar dan nu. 2x is voldoende voor dat soort plaatsen. Het is wel handig als er een normale .00 .30 verdeling komt voor Hoogeveen, Beilen en Haren.

tsov schreef:Hoewel de redenatie niet heel gek is - het ZZL-plan komt vast nog wel eens tevoorschijn - zie ik voorlopig toch meer in een conventionele lijn met stations in Drachten, Marum en Leek, het lijkt me dat dat meer reizigers genereert.


Dat lijkt me ook, en als men verder geen overwegen etc aanlegt dan zou hij toch ook voor 200 kmh (voor toekomstige doelen) geschikt kunnen worden? Als er dan over 20 jaar toch wordt besloten voor een HSL kan je die paar stations altijd nog aanpassen.
Laatst gewijzigd door Caspar op Do 20 Mar 2008, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor aswnl » Wo 19 Mar 2008, 21:51

Leeuwarder Courant (29-1-1952) schreef:Pleidooi voor spoorlijn door oostelijk Friesland is irreëel
Te weinig centra tussen Heerenveen en Groningen; de toekomst is aan de grote "snelbussen"

Volledige artikel (na registratie) te vinden op: http://www.archiefleeuwardercourant.nl

Feitelijk is er aan de ruimtelijke situatie nog bar weinig veranderd: tussen Heerenveen en Groningen ligt alleen Drachten.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor Caspar » Wo 19 Mar 2008, 21:54

Wat natuurlijk wel is veranderd is het aantal studenten en andere forensen die vanuit Leek, Drachten etc naar Groningen afreizen iederen dag. 50 jaar geleden zou er ook niet iedere dag een file van een km of 5 voor Groningen staan op de A7 (als die dan al zou bestaan).

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: Akkoord over besteding Zuiderzeelijn-compensatiegelden

Berichtdoor aswnl » Wo 19 Mar 2008, 22:09

Van een groot aantal studenten en een handjevol forensen die enkel de laatste paar kilometers van de rit de treinen vullen krijg je geen kostendekkende exploitatie rond. Daarvoor is de bus maatschappelijk gezien een veel betere oplossing. Het idee dat een op de laatste kilometer naar de stad uitpuilende trein ook een winstgevende trein zou zijn, is nu eenmaal onjuist. Daar moeten jaarlijks echt bakken met aanbestedingsgeld bij.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten