Pagina 5 van 5

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: do 04 jun 2009, 20:18
door Daniel
Stads- en streekvervoer wordt een mix van MAN en Mercedes. Qliners kunnen dus Lions Regio's zoals in Friesland of Integro's worden.

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 16:53
door Meltrain
Op het Busfreaks forum staat:
'Materiaal in hoofdlijnen:
Citaro 12m en geleed voor stad
Citaro LE voor streek, Integro voor Q liner
Capacity heeft nog geen goedkeur voor Nederland, dus dat wordt nog even wachten.
Er komen geen MAN's, ook de wagens van lijn 22 worden NIET overgenomen.'

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 17:03
door tsov
En de kleur scheen te moeilijk te zijn dus dat zou dan donkerrood worden (~ Schiphol Sternet). Dit zwerft overal over internet, maar is nergens officieel bevestigd ;)

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 20:03
door Daan
Hmm, leuk lijstje :) Zou gaaf zijn als die CapaCity echt deze kant op komt :P

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met het materieel wat er nu rijdt?

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 20:08
door Daniel
Het oude materieel zal de verkoop wel ingaan. Voor het nieuwere materieel is er deels de mogelijkheid tot herverdeling in andere concessies in Nederland, maar Arriva is in nog veel meer Europese landen actief waar ze er wat aan kunnen hebben.

Er rijden immers inmiddels al ex-NL'se Dennissen in Tsjechië en ex-NL'se O408'en in Portugal.

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 09:35
door Stefan
Die MAN's zijn wel weggegooid geld eigenlijk.. Maar Capacity's zouden leuk zijn! :pos:

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 18:42
door Daan
Ach, die MAN's van 22 zullen vast wel ergens anders een leuke bestemming krijgen :-)

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 19:41
door Daniel
Die MAN's zijn geleast, die gaan dus gewoon weer terug naar MAN :wink:

Connexxion wint aanbesteding in Zuidwest Drenthe

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 21:31
door Daniel
Connexxion wint aanbesteding in Zuidwest Drenthe
Geplaatst op: vrijdag 19 juni 2009 om 21:30
Laatst bijgewerkt: vrijdag 19 juni 2009 om 21:30

Regio - Vanaf december 2009 tot medio december 2014 mag Connexxion het kleinschalig openbaar vervoer, het Regiotaxivervoer (waaronder Wmo-vervoer) en leerlingenvervoervervoer verzorgen in de gemeenten Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Westerveld en De Wolden. Bij een uitstekende uitvoering kan het contract zelfs verlengd worden tot uiterlijk december 2017.
Lees verder

Busbedrijf Qbuzz vecht vervoersbedrijven regio uit

Geplaatst: di 23 jun 2009, 20:24
door Daniel
Busbedrijf Qbuzz vecht vervoersbedrijven regio uit
Geplaatst op: dinsdag 23 juni 2009 om 20:21
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 juni 2009 om 20:21

MARKELO - Een jaar geleden kondigde Rob van Holten (53) aan met compagnon Leon Struijk de strijd aan te gaan met de grote drie uit het streekvervoer. Hun gezamenlijke bedrijf, Qbuzz, bezat op dat moment nog niet één bus. Maar het zou de luis in de pels moeten worden van de gevestigde orde: Connexxion, Arriva en Veolia. Binnenkort heeft Qbuzz 550 bussen op de weg en 1600 personeelsleden in dienst.
Hij heeft zich voorgenomen om in december, bij de eerste rit in zijn geboortestad Groningen, zelf achter het stuur te kruipen. "Ik heb mijn rijbewijs voor de bus niet voor niets gehaald", glimlacht Rob van Holten.
Lees verder

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 jun 2009, 21:05
door Gekko123
Mijn compagnon Leon Struijk en ik komen zeker twee keer per week op de vestigingen en praten rechtstreeks met het personeel."
Ik ben benieuwd of ze dat ook gaan volhouden als ze uit weten te groeien tot de grootste vervoerder van het land :lol:

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 23 jun 2009, 21:13
door webguy
Misschien niet, maar als ze uitgroeien neem ik aan dat iemand anders / een hoge manager de meer uitvoerende kant overneemt zoals dit soort dingen. Nog steeds hoog geplaatst en invloedrijk dus, maar iets anders opgezet. Lijkt mij iig logisch gezien de werkwijze...

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: za 27 jun 2009, 16:40
door Suus
Arriva dwarsboomt overdracht ov in het Noorden
DVHN | Gepubliceerd op 26 juni 2009, 16:07
Laatst bijgewerkt op 26 juni 2009, 21:32


Assen - Arriva heeft bij het college van beroep voor het bedrijfsleven een voorlopige voorziening aangevraagd tegen de gunning van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe aan QBuzz. Het college kan de overdracht stil leggen. QBuzz won de aanbesteding eind mei. Het bedrijf zou het vervoer op 15 december overnemen van Arriva en Connexxion.

Bron: Dagblad van het Noorden

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 22:48
door JWM
Monteurs Arriva vrezen voor baan
ASSEN - Monteurs van vervoersbedrijf Arriva zijn bang om hun baan te verliezen. Dat heeft te maken met de gunning van het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen aan de nieuwe vervoerder Qbuzz.
Qbuzz wil de bussen gaan leasen en dat kan betekenen dat de huidige werkplaatsen van Arriva met 45 monteurs verdwijnen. De monteurs zullen gedetacheerd worden bij garagebedrijven of ze moeten ander werk accepteren. Vakbond FNV vreest dat er ook ontslagen vallen. De bond en de ondernemingsraad van Arriva praten woensdag met de directie van Qbuzz.

Bron: RTV Drenthe

Bussen met staatsgarantie

Geplaatst: di 07 jul 2009, 17:40
door Daniel
Opinie: Bussen met staatsgarantie
Geplaatst op: dinsdag 7 juli 2009 om 17:32
Laatst bijgewerkt: dinsdag 7 juli 2009 om 17:32

Als leverancier van bussen maak je van alles mee. Je hebt te maken met overheden, vervoerders en concurrenten. Nu weer de concessie Groningen-Drenthe. Deze is voorlopig gegund aan QBuzz.
QBuzz is financieel niet in staat om de nodige financiële dekking te verschaffen bij de concessie. Om hen een 'operational lease' aan te bieden hebben wij contact gezocht met zowel de ING Bank als de Rabobank. Beide banken vonden het niet verantwoord om een 'operational lease' aan te bieden aan een bedrijf met zo weinig eigen vermogen.
Conclusie: de Nederlandse staat verstrekt via de NS garanties om QBuzz in staat te stellen bussen in Duitsland te kopen. De koper, de provincies Groningen en Drenthe, en de NS denken bij deze transactie niet aan de Nederlandse werkgelegenheid.
Lees verder

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 07 jul 2009, 18:15
door Wubbo
Aantekening daarbij: dit artikel is geschreven door de directeur van VDL.

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 07 jul 2009, 18:42
door Meltrain
Maar zou Qbuzz úberhaupt wel bussen kopen bij VDL, zelfs als ze wel het geld hadden? :roll:
Volgens mij heeft Rob van Holten veel meer op MAN (dus is het alsnog vreemd als ze nu bij Mercedes-Benz bussen kopen) en ik denk dat het voor de reizger ook prettiger is. :P

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 07 jul 2009, 19:29
door Daniel
Er schijnt nog wat anders mee te spelen waar de directeur van VDL het niet over heeft in z'n artikel. Ik trof namelijk nog een reactie van een Qbuzz-chauffeur aan op de plek waar ik het artikel tegenkwam...
Niels op www.htmfoto.net schreef:Jammer dat hij er niet bij vermeldt dat VDL ook benaderd was om de bussen te leveren voor de eerste Qbuzz-concessies en dat men toen de hoofdprijs vroeg voor de benodigde 300 bussen. Men wilde geen korting geven en daarom is uitgeweken naar een andere leverancier.
Meneer VDL wist dus precies waar hij aan toe was. En nu hij heeft verloren gaat hij dit soort dingen doen.... een verhaal wat vol onwaarheden en "misschien" staat.
Bah.....

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 07 jul 2009, 21:16
door webguy
Daarnaast zegt de kreet "Een gelijk speelveld in West-Europa is onontbeerlijk voor onze industrie." mij al genoeg... Hallo zeg, stem dan op iets anders met de verkiezingen voor Euro-parlement, vast iets Wilders-achtigs. Waar zijn we al tientallen jaren mee bezig met de EU? Protectionisme helpt zelfs onze koeien niet :P

Oh, en over de inhoud: lijkt me dat Qbuzz als NS-dochter vast wel hogere kredietwaaridgheid hebben, maar is Arriva dan minder kredietwaardig? Of Veolia? En CXX heeft toch link met Frankrijk, die zullen ook wel hogere kredietwaardigheid hebben...

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: di 07 jul 2009, 22:55
door Geert
Het is een beetje verkapt chauvinisme ("huh, QBuzz bestelt Duitse in plaats van Nederlandse bussen!") en VDL baalt natuurlijk dat ze de order is misgelopen. Allebei geen gronden om een aanbesteding over te doen, en ik hoop van ganser harte ook dat dat niet gaat gebeuren.
Alsof de Nederlandse overheid alleen bij Nederlandse leveranciers bestelt, daarom draaien alle overheidscomputers zeker op het Amerikaanse Windows - om maar een dwarsstraat te noemen :roll:

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Geplaatst: do 09 jul 2009, 09:10
door Daan
Dat jankbericht van VDL stond vanmorgen ook in het Dagblad van het Noorden :neg: Ga lekker verder met huilen, zou ik zeggen. Toch helemaal niet vreemd dat een vervoerder voor een andere leverancier kiest als die goedkoper is, lijkt me? :?

Qbuzz: Offerte VDL was duurder

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 16:49
door Chauf21
Struijk in verweer:
Qbuzz: Offerte VDL was duurder
Geplaatst op: maandag 13 juli 2009 om 16:46
Laatst bijgewerkt: maandag 13 juli 2009 om 16:48

In het ED van 7 juli deed Wim van der Leegte zijn beklag over QBuzz. Het is onbegrijpelijk dat juist hij als topman van de Nederlandse VDL Groep onjuistheden over Qbuzz verspreidt en daarmee een ander puur Nederlands bedrijf in diskrediet probeert te brengen.
[...]
Qbuzz spreekt, net zoals alle vervoerders, met diverse leveranciers voor de afname van bussen. Voor Groningen Drenthe is gekozen voor samenwerking met Mercedes, omdat Mercedes het beste aanbod heeft gedaan.
Lees verder