Aanbesteding GGD-gebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Chauf21 » Wo 22 Apr 2009, 14:23

meltrain schreef:Op zich zou het nog niet zo'n heel slecht idee zijn om het gebied gewoon in te besteden bihj een eien vervoerder (mogelijke naam: GD-bus :P ).
Ik vraag me echter af of de provincies dan geen problemen krijgen met Brussel áls de vervoerders gaan klagen.

Nee, niet met Brussel: Europese regelgeving staat het toe dat het vervoer niet hoeft te worden aanbesteed als het vervoer vanuit het eigen bedrijf uitgevoerd wordt. Het is eerder de vraag of Nederlandse regelgeving alle decentrale overheden toestaat vervoers- of totaal andere activiteiten te gaan ondernemen.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Karl » Wo 22 Apr 2009, 19:08

Op welke grond mogen de stadsregionale bedrijven dat wel dan?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Chauf21 » Wo 22 Apr 2009, 19:34

Voorlopig mogen zij dat op basis van de Wet Personenvervoer (Hoofdstuk 3 (artikel 61) en Besluit Personenvervoer (Hoofdstuk 3 (artikel 36b)) .
Maar de manier waarop nu wordt gehandeld (concessie onderhands gunnen) dient wel nader onderzocht te worden: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/CBb/Actualiteiten/Inbesteding+busvervoer+door+stadsregio+Rotterdam+aan+RET+dient+nader+onderzocht+te+worden.htm (volledige uitspraak).

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Karl » Wo 22 Apr 2009, 20:39

Ok, duidelijk, jammer voor GGD dat de grote steden expliciet staan genoemd. Zou dat aan te vechten zijn?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Cookie » Wo 22 Apr 2009, 21:36

Drenthe doet beroep op minister Eurlings

De Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats wil het conflict tussen Groningen en Drenthe over de gunning van het busvervoer voorleggen aan verkeersminister Camiel Eurlings. (...) Bats hoopt dat Eurlings met extra geld over de brug komt om de impasse te doorbreken.

Verder lezen: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... r_Eurlings

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor JeePee » Wo 22 Apr 2009, 22:47

Karl schreef:Ok, duidelijk, jammer voor GGD dat de grote steden expliciet staan genoemd. Zou dat aan te vechten zijn?

Kleine kans, er is bewust gekozen voor alleen grote steden aangezien hier een grote samenhang bestaat tussen diverse modaliteiten. Hierbij werd gedacht dat dit grote problemen zou opleveren. Voor kleine steden speelt dit 'probleem' uiteraard niet.

Busvervoer als onderdeel van de provincie / gemeente was vroeger ook het geval. Het is niet voor niets dat dit bewust niet meer zo is...

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Cookie » Wo 22 Apr 2009, 23:08

Aanbesteding busvervoer uitgesteld

De aanbesteding van het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen wordt waarschijnlijk een jaar uitgesteld. Provinciale Staten van Groningen zijn in meerderheid voor uitstel.
(...)
Het besluit tot uitstel komt als geroepen voor busbedrijf Arriva, dat nog een jaar in Drenthe en Groningen mag doorrijden, waar anders het vermoedelijk goedkopere Qbuzz de lijndiensten had mogen overnemen.

Uitgebreid bericht op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws- ... wsID=34991

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Meltrain » Do 23 Apr 2009, 22:54

Is het anders geen optie dat de lijnen in Drenthe al wel naar de nieuwe vervoerder gaan en de lijnen in Groningen nog niet?
Dan hoeven die twee provincies ook geen ruzie meer te maken. :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding GD-gebied

Berichtdoor Chauf21 » Do 28 Mei 2009, 16:53

Voorlopig mag Qbuzz de dienst gaan uitvoeren in deze concessie. Arriva Touring mag de lijnconcessies exploiteren.

Zie voor meer informatie: Concessies openbaar vervoer in Groningen en Drenthe gegund.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Suus » Do 28 Mei 2009, 17:15

Ruim 400 voertuigen :shock: Over monsterhoeveelheden bussen gesproken, zullen ze bij MAN vast leuk vinden :P
Rame à l'approche

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Concessies openbaar vervoer in Groningen en Drenthe gegund

Berichtdoor Daan » Do 28 Mei 2009, 17:45

Concessies openbaar vervoer in Groningen en Drenthe gegund
Geplaatst op: donderdag 28 mei 2009 om 17:44
Laatst bijgewerkt: donderdag 28 mei 2009 om 17:45

Het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft besloten de concessies voor het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe te gunnen. De concessie met vrijwel al het busvervoer in Groningen en Drenthe, de zogeheten GD-concessie, gaat naar vervoerbedrijf Qbuzz. Arriva Touring wint de concessie van de sneldiensten tussen Drachten en Groningen, Emmen en Groningen én Hoogeveen en Emmen. De concessies gelden voor 6 jaar met een verlengingsoptie van 2 jaar.

Lees verder

Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 28 Mei 2009, 19:13

Bee schreef:Ruim 400 voertuigen :shock: Over monsterhoeveelheden bussen gesproken, zullen ze bij MAN vast leuk vinden :P
Ik hoop het voor die Groningers :D - Hier bevallen ze in ieder geval prima (hoewel wel van connexxion). Verder niet zo gek, >400 bussen, GGD omvat daar zo wat de hele provincie + nog een stuk Drenthe als ik het goed had? Echt een enorm gebied (Als je bijvoorbeeld alleen al naar Noord-Holland kijkt, dat ingedeeld is in meer dan 5 gebieden zal je ook wel rond de 1000 zitten).

En aangezien Qbuzz daar toch gaat rijden: kan die Citea niet ff richting Waterland komen?

|Pim|
Berichten: 425
Lid geworden op: Za 09 Mei 2009, 16:53
Locatie: Mill

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor |Pim| » Do 28 Mei 2009, 19:20

Man bussen zitten heerlijk. Wel jammer dat arriva daar weg is. Kunnen ze misschien de buslijnen hier in de buurt wat uitbreiden :P

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva verliest grootste gedeelte GD-concessie

Berichtdoor Daniel » Do 28 Mei 2009, 19:44

Ik zou die Citea eerder naar Dordrecht sturen, 'tis immers een echte stadsbus en hier hebben we er ook een echte stadsdienst bij :P Materieel schijnt trouwens een mix van MAN en Mercedes te worden volgens een ander forum.

Het persbericht van Arriva hierover...

Arriva verliest grootste gedeelte GD-concessie
Geplaatst op: donderdag 28 mei 2009 om 19:41
Laatst bijgewerkt: donderdag 28 mei 2009 om 19:42

Nieuwsfoto
Vandaag heeft het OV Bureau Groningen Drenthe bekend gemaakt dat het grootste gedeelte van de concessie GD (Groningen/Drenthe) gegund wordt aan Qbuzz, dochteronderneming van NS. Van het totaalpakket resteert nog een klein gedeelte voor Arriva, namelijk het HOV-vervoer (de Qliners). Gezien de omstandigheden zoals deze zich in de afgelopen weken ontvouwden bij de opdrachtgevers, is Arriva verbaasd dat tot deze gunning wordt overgegaan. De komende weken wordt hard gewerkt aan het zo snel mogelijk helder krijgen van de consequenties voor alle betrokkenen én het zorgen voor een goede en rustige opvang voor de medewerkers. Uiteraard kunnen reizigers tot 13 december onveranderd blijven rekenen op Arriva.

Vastgesteld kan worden dat deze aanbesteding verre van vlekkeloos is verlopen. Arriva beraadt zich dan ook op vervolgstappen.

Een deel van de Arriva-medewerkers treedt automatisch in dienst bij de nieuwe vervoerder. Daarnaast behoort een deel van het kantoorpersoneel bij de concessie. In een zogeheten artikel 40-overleg (verwijzend naar het betreffende artikel in de Wet Personenvervoer 2000) bepalen beide vervoerders om welke mensen het in dit geval gaat.

De gunning raakt echter niet alleen Arriva, maar ook een groot aantal bedrijven waar het in Groningen mee samenwerkt. Hun medewerkers staan niet onder bescherming van de wet en Arriva doet dan ook een dringend beroep op de opdrachtgevers om haar zorgplicht in de richting van deze mensen na te komen.

In de komende tijd wordt onderzocht of en zo ja hoe Arriva haar initiatieven op het gebied van het verbeteren van het openbaar vervoer in het Noorden verder vormgeeft.

Arriva zal zich tot het einde van de concessie inzetten een product neer te zetten zoals de opdrachtgever en de reiziger dat van haar gewend zijn.

Ondanks het verlies van een groot deel van de GD-concessie, heeft Arriva nog steeds een goed gevulde orderportefeuille waarmee de continuïteit van de onderneming in Nederland gewaarborgd is. Een voorbeeld hiervan is het regionale treinvervoer in het gehele Noorden tot 2020.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Wubbo » Do 28 Mei 2009, 21:00

Het blijft een beetje een rare situatie. Arriva heeft ooit de concessie GGD gewonnen, heeft een deel van dat werk uitbesteed aan andere (kennelijk lokale) bedrijven, en gaat nu huilen dat die lokale bedrijven straks geen werk meer hebben. Als Arriva dat zo belangrijk had gevonden, hadden ze dat zelf beter moeten regelen tijdens de concessie. Ze wisten immers dat die weer aanbesteed zou worden, en dan is er volgens mij altijd een kans dat je verliest.

Maarja, het hoort er volgens mij bij dat je als je een concessie verliest een tijdje heel hard in de pers gaat huilen. Zo ook hier.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Raymond » Vr 29 Mei 2009, 17:17

@ Wubbo: Er schijnt één positieve uitzondering te zijn waar de verliezende vervoerder of overheid niet ging janken (maar het ook niet volop in de publiciteit gooide) Dat was nadat Hermes de SRE-concessie had gewonnen ten koste van Veolia. Zowel de provincie als Veolia schijnen complimenten gegeven te hebben over hoe de aanbesteding verlopen was. Dat is tenminste nog eens een sportieve verliezer..

Nu is het in het GGD-gebied alles behalve vlekkeloos gegaan, maar Arriva moet het ook maar sportief opvatten. Het wordt voor Q-buzz nu wel een groot materieelpark zeg. Ik weet niet hoeveel versterkingsbussen er rijden, maar die de rest van de tijd stil laten staan is natuurlijk ook duur..

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Ruben » Vr 29 Mei 2009, 17:46

@ Raymond, was dat dan ook niet de enige concessie in Brabant waar de winnende vervoerders niet gingen jammeren dat ze een fout hadden gemaakt? Relatief gezien is er dan natuurlijk al snel lof, de rest van de concessies is uitgelopen op rechtzaken. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Karl » Vr 29 Mei 2009, 18:31

Let wel dat SRE door SRE wordt gegund en de rest door de provincie Brabant, dat maakt natuurlijk erg veel verschil. Vergt ook veel van je afdeling vervoer om je hele gebied in één keer in verschillende aanbestedingen aan te bieden. :roll:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Qbuzz wint concessie Groningen Drenthe

Berichtdoor Daniel » Vr 29 Mei 2009, 19:07

Een persbericht van Qbuzz waarin het in het andere topic over deze concessie genoemde in te zetten materieel bevestigd wordt...

Qbuzz wint concessie Groningen Drenthe
Geplaatst op: vrijdag 29 mei 2009 om 19:03
Laatst bijgewerkt: vrijdag 29 mei 2009 om 19:03

We hebben gewonnen!!!! Qbuzz gaat de komende jaren het openbaar bus vervoer verzorgen in de provincies Groningen en Drenthe en in de stad Groningen.

Het is de grootste busconcessie van Nederland. Wij zijn heel erg blij en trots. Blij omdat de gemeente en provincies de speciale aanpak van Qbuzz zien en erkennen. En trots op onze mensen in Rotterdam en Friesland. “ Door hun inzet en betrokkenheid laten we in de praktijk zien dat Qbuzz een ander openbaar vervoerbedrijf is”, aldus Rob van Holten, een van de oprichters.

Qbuzz is een kwalitatief hoogwaardig OV bedrijf. Dat kan alleen maar als de chauffeurs, die immers dagelijks in contact staan met onze klanten zich prettig voelen bij het bedrijf en dat ook overbrengen.

Wij zijn er van overtuigd dat de huidige werknemers van Arriva en Connexxion zich snel thuis zullen voelen bij Qbuzz en we heten onze 1000 nieuwe collega’s van harte welkom. Voor uitvoering van de concessie worden 350 nieuwe bussen aangeschaft van het merk Mercedes en MAN.

De komende maanden gaan we met elkaar hard aan het werk om ervoor te zorgen dat we op 14 december klaar staan voor onze klanten.

De concessie heeft een looptijd van 8 jaar en een totale omzet van € 750 mln. Door winst van deze concessie stijgt het marktaandeel van Qbuzz naar 10% en het aantal medewerkers naar 1600. Qbuzz is het enige Nederlandse streekvervoerbedrijf. De aandelen zijn voor 51% in handen van Rob van Holten en Leon Struijk. De Nederlandse Spoorwegen houdt de overige aandelen.
Lees verder

En voor de liefhebbers: de bussen krijgen ook hier een aparte regionale kleur...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Daan » Vr 29 Mei 2009, 20:14

Paars :shock: Naja, weer eens wat anders dan groen/wit :P

|Pim|
Berichten: 425
Lid geworden op: Za 09 Mei 2009, 16:53
Locatie: Mill

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor |Pim| » Vr 29 Mei 2009, 20:36

Dat was ook mijn eerste reactie :P

We zien wel hoe het eruit komt te zien later :D

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Karl » Za 30 Mei 2009, 00:20

Ik vind 't er nog best aardig uitzien, iig beter dan de SAN bussen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Caspar » Za 30 Mei 2009, 00:23

Al vind ik dat bloemetjes motiefje erg lelijk op de wanden van de bus :?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Meltrain » Zo 31 Mei 2009, 17:55

Wat heeft elke opdrachtgever toch tegenwoordig dat alle bussen een 'regionale' kleur moeten hebben? :?
Ik geef toe dat het er voor busliefhebbers (soms) leuker op wordt, maar het lijkt erop dat de aanbetsdedende overheden hiermee willen zeggen: ;'Deze bus is dankzij ons tot stand gekomen. Wat zijn wij goed, hè? Dat de kleur lelelijk is, maakt niet uit, want het is wel regionaal en WIJ vinden het goed passen. ' :roll:

Overigens vind ik di paars nou niet echt bepaald mooi.
Weet iemand toevallig of de QLiners van Arriva ook die kleuren krijgen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding GGD-gebied

Berichtdoor Daniel » Zo 31 Mei 2009, 17:57

De blauwe Qliner-kleurstelling is al een kleur die door het OVBGD bedacht is, dus die zullen wel blauw blijven. Ook makkelijk uit elkaar te houden in de verte: komt er nu een donkerblauwe of paarse bus aan :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten