Pagina 1 van 4

Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 22:33
door Daniel
Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij
Hoogeveen - De Nederlansche Spoorwegen hebben donderdagavond de fracties in de gemeenteraad van Hoogeveen geïnformeerd over de plannen voor de dienstregeling voor 2010. In de nieuwe dienstregeling, waarbij Hoogeveen vanaf 14 december 2009 niet meer als Intercitystation opgenomen wordt, is gekozen voor frequentieverhoging en reistijdversnelling voor de grote vervoersstromen vanuit Groningen en Assen.

Dit betekent voor reizigers vanuit de stations Groningen en Assen één maal per uur een reistijdversnelling van ongeveer tien minuten. Uit onderzoek van de NS is gebleken dat het overgrote deel van de reizigers die in Hoogeveen in-of uitstappen, reizen naar de stations tussen Groningen en Zwolle. Een klein deel reist daadwerkelijk verder vanaf Zwolle richting Schiphol.

Voor NS reden om Hoogeveen niet meer als Intercity station, uitgezonderd de eerste trein van 05.42 uur, op te nemen in de nieuwe dienstregeling. “Ik ben niet ontevreden met het voornemen van NS. De stoptrein vertrekt namelijk elke dertig minuten, gelijk verdeeld over het uur, vanuit Hoogeveen. Dit is gunstig voor de aansluiting op het busvervoer. Ook is er een prima aansluiting in Zwolle richting de Randstad. De overstaptijd bedraagt ongeveer vier tot acht minuten” aldus wethouder Ton Bargeman.

Wat betekenen deze plannen voor de dienstregeling 2010 in Hoogeveen? In de dienstregeling voor het weekend wijzigt niets ten opzichte van de huidige dienstregeling. In de dienstregeling op doordeweekse dagen wijzigt de dienstregeling wel:

Hoogeveen wordt twee maal per uur opgenomen in de stoptrein. Dit betekent twee maal per uur, gelijk verdeeld over het uur een verbinding richting Groningen en Zwolle waarbij op alle tussengelegen stations wordt gestopt. Voor reizigers die verder reizen richting Randstad kan men in Zwolle overstappen naar bijvoorbeeld Utrecht, Schiphol of verder. De overstaptijd in Zwolle bedraagt circa acht minuten. In de ochtendspits is de overstaptijd slechts vier minuten omdat reizigers dan kunnen overstappen op de apart rijdende Intercity Leeuwarden-Rotterdam.

De eerste trein die ’s morgens in Hoogeveen stopt, blijft de Intercity naar Schiphol (vertrek om 5.42 uur). Daarna zijn de vertrektijden van de stoptreinen 6.07, 6.37, 7.06 uur enz. In april wordt met alle andere vervoerders op het spoorwegnet formeel capaciteit aangevraagd bij ProRail.Verwacht wordt dat dit geen problemen oplevert omdat alle partijen, ook het goederenvervoer, betrokken zijn bij deze plannen.

Bron: Blik op Nieuws

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 22:44
door Daniel
Dagelijks ruim 40 treinreizigers richting Schiphol
Hoogeveen - Zo ongeveer vijftig treinreizigers hebben donderdagavond in het gemeentehuis geprotesteerd tegen het plan van NS om de Schipholtrein eind dit jaar niet meer op het station in Hoogeveen te laten stoppen. Reizigers worden daardoor gedwongen met de stoptrein te reizen en in Zwolle over te stappen. NS stelt daarmee tijdwinst op het tracé boven het comfort van reizigers. Voor de zomer valt een definitief besluit, nadat ook consumentenorganisaties zich er over uitgesproken hebben.

NS gaf donderdagavond uitleg aan de gemeenteraad over de nieuwe dienstregeling. Zo werd duidelijk dat op station Hoogeveen dagelijks zo ongeveer 4100 mensen in de trein stappen. Van die groep maakt zo ongeveer 1 procent (ruim veertig personen) gebruik van de Schipholtrein. Verder reist in totaal tussen de 10 en 15 procent van de ingestapte reizigers verder dan Zwolle. De rest blijft binnen het treinvak Zwolle � Groningen. NS maakte overigens nog een vreemde uitglijder door stellig te beweren dat de bochtverruiming bij Hoogeveen niet doorgaat. "Er staat tot 2020 geen geld voor in de begroting", onderbouwde een woordvoerder. "Onzin", sprak wethouder Ton Bargeman na afloop. "Daar gaat NS niet over, maar ProRail. Volgende maand praten we er met hen over."

Bron: Blik op Nieuws

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 22:55
door Mark
Als Hgv overgeslagen wordt, dan stopt de s700 ook niet meer in Mp, Bl en Hrn lijkt me zo?
Mp en Hgv valt nog over te twisten, maar Bl en Hrn vind ik nou niet van het kaliber Intercity-station...

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 23:24
door Doc Zenith
Ja, de 700 gaat eindelijk doorkarren (terecht overigens, gezien de aantallen). 40 reizigers krijgen een extra overstap en een minuutje of wat aan de broek, de rest moest toch al overstappen of kwam niet verder dan Zwolle - Groningen.

Feitelijk verandert er voor de meesten dus weinig, het voordeel is juist een strakke 30/30 dienst. Tja, of je moet wel heel erg tegen het DM'90 opkijken :mrgreen:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: vr 23 jan 2009, 23:45
door Fles
:lol: De Intercity stopte toch altijd al alleen maar in Gn - Asn - Zl - Amf etc? :D

Sowieso belachelijk als NS nou ineens naar wel VEERTIG man gaat luisteren. Dan lust ik er nog wel een paar. Zo wed ik dat er zeker 20 keer zoveel mensen graag een directe stoptrein zouden zien tussen Ut en Ashd.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 22:10
door playertwo
Doc Zenith schreef:Feitelijk verandert er voor de meesten dus weinig, het voordeel is juist een strakke 30/30 dienst. Tja, of je moet wel heel erg tegen het DM'90 opkijken :mrgreen:
Dm'90 willen ze dus ook nog gaan vervangen door e-mat (geen idee waar ze dat vandaan gaan halen, en welke materieel het gaat worden), dus ook daar hebben zal men in Hgv geen last van hebben.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 22:30
door Geert
Fles schreef::lol: De Intercity stopte toch altijd al alleen maar in Gn - Asn - Zl - Amf etc? :D

Sowieso belachelijk als NS nou ineens naar wel VEERTIG man gaat luisteren. Dan lust ik er nog wel een paar. Zo wed ik dat er zeker 20 keer zoveel mensen graag een directe stoptrein zouden zien tussen Ut en Ashd.
Die stoptrein is er, zij het alleen in de spits, als de s17400 doorrijdt naar Asd. :)
De s700 stopt op alle stations tussen Gn en Zl, maar dat wist je vast al ;)

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 22:39
door Meltrain
playertwo schreef:
Doc Zenith schreef:Feitelijk verandert er voor de meesten dus weinig, het voordeel is juist een strakke 30/30 dienst. Tja, of je moet wel heel erg tegen het DM'90 opkijken :mrgreen:
Dm'90 willen ze dus ook nog gaan vervangen door e-mat (geen idee waar ze dat vandaan gaan halen, en welke materieel het gaat worden), dus ook daar hebben zal men in Hgv geen last van hebben.
Zal wel Mat '64 gaan worden of eventueel ICM. Iets anders kan ik me daar niet voorstellen eigenlijk.
Maar andere vraag: wordt de Drgl op de lijn Zwolle-Leeuwarden ook gelijk aangepast of niet?

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 22:42
door Wubbo
Materieel zal wel Mat '64 gaan worden, dat verschuift door inzet van SLT in de Randstad. Al is een mix van DM90 en ICM ook niet ondenkbaar. Ach, allemaal speculaties, we zien het in december wel ;-).

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 22:51
door Daniel
Geert schreef:
Fles schreef:Zo wed ik dat er zeker 20 keer zoveel mensen graag een directe stoptrein zouden zien tussen Ut en Ashd.
Die stoptrein is er, zij het alleen in de spits, als de s17400 doorrijdt naar Asd. :)
En dit weekend, want de s4000 rijdt wegens werkzaamheden om via Ut :wink: (Hoewel, mag je daar op Ut wel instappen of maakt 'ie kop op een niet-perronspoor.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: za 24 jan 2009, 23:05
door Wubbo
Hij stond aangekondigd op de CTA van spoor 9, dus je mag er zeker in.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:11
door JWM
Behoud intercitystation Hoogeveen bijna zeker
DVHN | Gepubliceerd op 01 juli 2009, 21:43
Laatst bijgewerkt op 01 juli 2009, 22:03

hoogeveen - Het is nog steeds onduidelijk of de huidige Schipholtrein vanaf 15 december nog in Hoogeveen stopt. Of dat het NS-plan doorgaat om Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel voorbij te rijden. Er komt dan een extra stoptrein voor in de plaats.
Lees verder...


Klasse! Voor een handjevol schreeuwende reizigers in Hoogeveen wordt waarschijnlijk een flinke verbetering voor een veel grotere groep niet gerealiseerd. Jammer dat de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Groningen zich zo weinig laten horen in deze.

En dit is vooral te danken aan een sterk staaltje symboolpolitiek van tweede kamerlid én inwoner van Hoogeveen Jan Mastwijk. In Harderwijk of Zoetermeer hebben ze hem bijvoorbeeld nog nooit gezien. De voorkeursstemmen uit Hoogeveen zullen bij de volgende verkiezingen wel binnenstromen.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:14
door Fles
"Behoud"? :?: Hoezo "Behoud"? Extra stop zal je bedoelen. En ik ben nog steeds tegen. De Pimpel in Barneveld-Noord laten stoppen heeft nog meer zin. Maar goed. Men zal het allemaal wel beter weten.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:21
door Vinny
Ach zolang de (mijn) TGV maar in Lamballe blijft stoppen ... :lol:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 10:06
door Wubbo
De second opinion die minister Eurlings heeft laten uitvoeren bevestigt de cijfers van NS. Dat het 'bijna zeker' is vind ik dus erg voorbarig.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 10:16
door JWM
Er is een grote kamermeerderheid die waarschijnlijk vandaag vóór het stoppen van intercitytreinen op Hoogeveen gaat stemmen ondanks deze onafhankelijke rapporten. Dit komt voornamelijk door het verongelijkte geschreeuw van de gemeente Hoogeveen én het gelobby van symboolpoliticus Jan Mastwijk.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 10:52
door webguy
Sowieso heeft de tweede kamer neem ik aan een adviesfunctie richting de NS dienstregeling? Het is belachelijk om de tweede kamer over zo iets kleins te laten stemmen: als ze nou eens criminaliteitsproblemen op losten :P

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 11:08
door Gekko123
Als het aan de tweede kamer ligt is straks elke verzameling stoeptegels langs het spoor een IC-station. Kunnen we meteen terug naar een 1-treinensysteem. Hebben we ook geen last meer van onduidelijke formules, zoals nu bij sommige IC's en Sprinters :evil:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 12:26
door Thijs
Ik vind het echt heel triest dat zo'n (in dit geval CDA) kamerlid zich zo laat leiden door sentimenten en gevoelens van zo'n plaatsje, terwijl alles uitwijst dat het voorgestelde NS-model een hele goede is.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 12:39
door Fles
als dit er echt door komt is het hek van de dam natuurlijk. Dat betekent dan dat iedereen alles wel voor elkaar kan krijgen, simpelweg door maar hard genoeg te schreeuwen :? En wat webguy ook al zegt: Heeft de Kamer geen betere zaken om zijn tijd aan te spenderen??

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 13:02
door Geert
De Tweede Kamer moet zich uberhaupt al niet op zo'n gedetailleerd niveau bezig houden met beleid volgens mij. Als blijkt dat meer mensen baat hebben bij het overslaan van Hoogeveen, dan moet die IC gewoon doorrijden. Nu bestaat de kans dat het ding blijft stoppen omdat er toevallig een tweede kamerlid met een grote mond in Hoogeveen woont, als dat niet zo was bestond die kans helemaal niet.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 13:22
door Suus
Zou meneer Mastwijk nu zelf de trein gebruiken? Ik durf het te betwijfelen.

Maar al zou meneer Mastwijk de trein gebruiken, dan zou hij vast tegen een stop in Harderwijk, Woerden of Zoetermeer zijn, want daardoor wordt zijn trein zo langzaam :roll:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 15:00
door Daan
Fles schreef:"Behoud"? :?: Hoezo "Behoud"? Extra stop zal je bedoelen.
Inderdaad, welk behoud? Een status die je niet hebt, kan je ook niet houden... :roll: Verder blijft het inderdaad een kutplan. Maar ik heb geen zin om me met dit weer daarover op te winden.

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 17:06
door reisthijs
Daan schreef:Inderdaad, welk behoud?
Het behoud van de huidige situatie bedoelen ze dit keer. Dat laatste krantenartikel stelt dat het goed kan dat het hele plan van de NS met twee échte IC's op Zwolle-Groningen in 2010 helemaal niet doorgaat en alles dus nog een jaartje bij het oude blijft.
NS heeft gedreigd om de voorgenomen uitbreiding af te blazen als de intercity in Hoogeveen stopt.
NS wil de s700 dus óf overal laten stoppen tussen Groningen en Zwolle, óf alleen in Assen. Een tussenweg door wie het hardst schreewt z'n zin te geven zien ze dus niet zitten

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Geplaatst: do 02 jul 2009, 23:01
door JWM
"Intercityplan NS klopt"
HOOGEVEEN - Het is jammer voor velen, maar het is voor het overgrote deel van de treinreizigers in Drenthe en Groningen beter dat de Schiphol-Intercity niet meer stopt in Beilen, Hoogeveen en Meppel.
En Hoogeveen als Intercitystation met twee sneltreinstops per uur is alleen voor Hoogeveen mooi, maar levert echt minder reizigersgroei op voor de intercity's Groningen-Randstad. Die mening is hoogleraar en vervoerseconoom Jan Oosterhaven van de Rijksuniversiteit Groningen toegedaan. Hij schaart zich dus achter het standpunt van de NS dat het niet meer stoppen in Beilen, Hoogeveen en Meppel inderdaad meer reizigers oplevert.

Bron: RTV Drente
(incl. radiointerview met vervoerseconoom Jan Oosterhaven)