Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Wubbo »

Reizen plannen is zooo 1990. Tegenwoordig moeten we het hebben van een voorspelbare dienstregeling, hoge frequenties en zonder plannen naar het station gaan. Alleen voor lange, incidentele reizen wordt vantevoren gepland, de rest gaat op de bonnefooi of gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Door een ondoorzichtige dienstregeling aan te bieden verlies je reizigers, daar ben ik echt van overtuigd. Hoge frequenties trekt reizigers, bekijk de groeicijfers maar op bijvoorbeeld de MerwedeLingeLijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Geert »

En terecht, niet iedereen heeft zin om van te voren een complete reis te plannen. Mis je de trein kun je je hele reis opnieuw plannen, bij een voorspelbare dienstregeling weet je zeker dat dezelfde reis een half uur later ook mogelijk is (dat reduceert ook onzekerheid vooraf).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Vinny »

Ik begrijp het gewoon echt niet. In Oost-Duitsland rijden treinen soms één keer per dag en zelfs dan laat ik me niet weerhouden om de trein te nemen. Je kunt toch gewoon je reis plannen op de onvolprezen website van de NS? Met allerlei digitale tooltjes is het nog nooit zo makkelijk geweest als tegenwoordig.

Ik kan me nog herinneren dat ik in Italië heb rondgereisd, kon al meteen bij aankomst met het vliegtuig mijn reisschema in de prullenbak gooien, en heb ik er over geklaagd? Nee. Gewoon op het actuele vertrekschema kijken wanneer de volgende trein reed en een kopje koffie gehaald bij de locale snackbar...

Ook in Polen heb ik tussen Wroclaw en Krakow en Krakow en Warschau gereisd zonder spoorboekje en zonder planning. Er valt op het station altijd wel genoeg te beleven om jezelf te vermaken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Wubbo »

Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen de reiswensen van een hobbyist, een toerist, een forens en een dagje-uit-er. Voor een hobbyist en een toerist kan 1x per dag inderdaad genoeg zijn, die mensen vallen in de categorie incidentele reizen en die worden over het algemeen wel gepland. Je verleidt alleen geen enkele forens om het OV te nemen als dat maar een keer per dag rijdt (moet je een keer overwerken dan kom je niet meer thuis), en iemand die een dagje uit gaat doet dat 1x met de trein, komt er dan achter dat ie 2,5 uur op de trein terug moet wachten omdat ie de vorige op 45 minuten gemist heeft, en gaat de volgende keer ook niet meer. Dat zijn allemaal potentiele reizigers, die je allemaal niet (meer) in het OV hebt, alleen maar omdat je dienstregeling niet aantrekkelijk genoeg is.

@Vinny: als je een beeld wil van de reizigerswensen van deze tijd moet je je eens een dag in een NS-uniform hijsen en op een willekeurig station gaan staan. De rijen voor de informatiebalie, ook in de niet-verstoorde situatie, laten heel duidelijk zien hoeveel mensen hun reis niet plannen. Dan kun je wel heel hard roepen dat ze dat wel moeten doen, maar ze doen het gewoon niet. En dat verander je echt niet bij ze.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Stefan »

Vinny schreef:Sowieso vond ik het Engelse openbaar vervoer - in weerwil van de spookverhalen op de diverse fora - goed.
Inderdaad, ik heb het zelfde ervaren. Tuurlijk, er kan altijd wel wat gebeuren, maar in die weken dat ik er gezeten heb, heb ik weinig meegemaakt..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Suus »

Je hebt allemaal van die kleine trajectboekjes daar, maar bij het bekijken van de meeste wordt het mij al snel duidelijk dat er weinig cadans in zit. En dat is toch jammer, want door een vast treinpatroon ontstaan vaak goede aansluitingen en is vooraf plannen veel minder nodig. Ik loop op een vast tijdstip naar het station en weet wat ik kan verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

'Compromis over intercity Assen en Hoogeveen'

GRONINGEN - Groningen en Drenthe willen dat Minister Camiel Eurlings van Verkeer een compromis sluit met de NS om toch een snellere intercity tussen Groningen en Schiphol te laten rijden.

De trein zou dan alleen nog moeten stoppen in Assen en Hoogeveen en niet op de tussengelegen stations. De NS wilde aanvankelijk alle tussenliggende stations schrappen, maar de Tweede Kamer ging daar niet mee akkoord. De NS liet het hele plan vervolgens vallen.

Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

Belachelijk voorstel van de provincies. 2 stoptreinen en 2 intercity's per uur waarvan 1 intercity in Hoogeveen gaat stoppen. Dag strak patroon :evil:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Daan »

Totaal doorgeslagen, en compleet kansloos natuurlijk... :x
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Vinny »

4 keer per uur een intercity Zwolle - Groningen:
Schiphol/Den Haag/Rotterdam - Zwolle - Hoogeveen - Assen - Haren - Groningen (2x per uur)
Zwolle - Meppel - Beilen - Assen - Groningen (2x per uur)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Caspar »

Vanuit Hoogeveen zijn er redelijk wat mbo'ers voor Meppel en Beilen, Vinny.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Meltrain »

De lijnvoering op Zwolle-Leeuwarden blijft wel gelijk toch?
Waarom komt daar geen extra stoptrein, dan kan de s10500 Steenwijk overslaan?

In elk geval: het huidige plan om Hoogeveen 3x per uur te bedienen is netzoiets als de Rotterdamse sneltram: niemand is er blij mee, maar omdat we niks anders kunnen verzinnen als compromis, doen we het maar zo. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Caspar »

Ik snap niet wat ze in Hoogeveen moeilijk doen. Met 2 treinen per uur gaan ze er helemaal niet op achteruit. Men zou Hoogeveen nog tegemoet kunnen komen de stopper uit Groningen in Zwolle op het spoor te laten stoppen waar nu de treinen van en naar Emmen worden afgehandeld, dan hoeft men maar een paar meter te lopen voor een overstap.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat die 4 treinen per uur er gaan komen tussen Zwolle en Groningen en ze allemaal in Hoogeveen gaan stoppen.

De hele intercity formule brokkelt zo weer iets verder af. Tot een paar jaar terug werd er tussen Amsterdam en Amersfoort, Utrecht en Rotterdam Alexander of Helmond en Venlo ook nergens gestopt..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Suus »

Gouda is anders wel intercitywaardig, de reizigersaantallen op dat station zijn en bijna altijd hoger geweest dan in Hoogeveen en daarnaast zijn er in Gouda een aantal veelgemaakte overstappen:
Voorburg, Ypenburg en Zoetermeer -> Utrecht e.v.
Capelle en Nieuwerkerk -> Utrecht e.v./Den Haag
Boskoop en Waddinxveen -> Utrecht e.v./Rotterdam e.v./Den Haag
Terwijde en Vleuten -> Rotterdam e.v.

Daar komt nog bij dat de s9600 en s19800 (vooral die laatste) vrij nutteloze series worden, die is er vooral zijn om Capelle (in de spits) en Zoetermeer elk kwartier een overstap te geven naar Utrecht (en in vrij beperkte mate Rotterdam).

Gouda is dus niet vergelijkbaar met Hoogeveen, omdat er 3 spoorlijnen bijeen komen en 4 kanten opkan, terwijl je in Hoogeveen maar twee kanten op kan. Voorburg was wel een twijfelachtig station dat terecht is geschrapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Daan »

meltrain schreef:De lijnvoering op Zwolle-Leeuwarden blijft wel gelijk toch?
Waarom komt daar geen extra stoptrein, dan kan de s10500 Steenwijk overslaan?
Te weinig reizigers, denk ik?

Anyway, we zien wel wat het gaat worden met Hgv...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Vanuit Hoogeveen zijn er redelijk wat mbo'ers voor Meppel en Beilen, Vinny.
Ik begrijp dat Hoogeveen geen eigen MBO heeft? Nja, dan moet je dus een andere oplossing verzinnen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Caspar »

Ik bedoel eigenlijk dat er juist wel een MBO school zit, en dat daar vanuit er veel reizigers zijn naar Beilen en Meppel, en erheen natuurlijk.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Dubbele P »

Och, wie weet is het maar voor één dienstregelingsjaar en wordt Hoogeveen daarna weer net zo makkelijk gedegradeerd. Voor de NS is het misschien niet meer dan een proef.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Geert »

Bee schreef:Voorburg was wel een twijfelachtig station dat terecht is geschrapt.
Voorbug is vroeger een IC-station geweest op basis van afspraken tussen NS en de gemeente voorburg. NS wilde graag een station openen in Voorburg, en de gemeente eiste toen dat de intercity er moest stoppen. De sneltrein die vroeger wel in Zoetermeer stopte sloeg Voorburg dan wel weer over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Daar komt nog bij dat de s9600 en s19800 (vooral die laatste) vrij nutteloze series worden
Ik weet niet wat de stoptrein 's-Hertogenbosch - Deurne met Gouda te maken heeft :P Je bedoelde vast de s9700 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Suus »

Iedereen mag wel eens een typfout maken toch :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Daniel »

Uiteraard, maar ik dacht ik meld het even :wink: Die s9700 is trouwens ook erg handig om wachttijd te besparen als je van Den Haag naar Rotterdam via Gouda om moet reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Suus »

Hij is ook populair bij forenzen die vanaf Leiden Lammenschans of Alphen aan den Rijn naar Rotterdam willen (!), die stappen vanuit de s19500 over op de s9700. In Alexander loopt hij dan zo goed als leeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

Voorbug is vroeger een IC-station geweest op basis van afspraken tussen NS en de gemeente voorburg. NS wilde graag een station openen in Voorburg, en de gemeente eiste toen dat de intercity er moest stoppen. De sneltrein die vroeger wel in Zoetermeer stopte sloeg Voorburg dan wel weer over.

Er is toch wel een hoop veranderd, tegenwoordig wil elke gemeente wel een station openen maar wil de NS dat juist niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten