Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Gekko123 »

Om het nog sterker te maken: tegenwoordig wil elke gemeente en een station aan het hoofdrailnet en een IC-status. Volgens mij is NS niet slim geweest met het schrappen van de term Sneltrein. Dan kun je beter direct terug vallen op een 1-treinensysteem. Dan is die formule ook altijd duidelijk :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

Dat is natuurlijk wel heel erg overdreven. Ik kan me best voorstellen dat plaatsen die net niet in aanmerking komen voor een intercity status dat wel graag zouden willen. Het maakt een stad toch een stukje aantrekkelijker op heel veel gebieden. De plaatsen die je nu vooral hoort schreeuwen zijn diegene die in 2007 qua treinaanbod fors achteruit zijn gegaan.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Ennes »

Maar waar hebben we het nu eigenlijk over?

de 500 rijdt in 57 min tussen Zl en Gn,
de 700 in 1.06 uur,
de 9100 in 1.08 uur

In het slechtste geval doe je er met de stoptrein dus 11 min langer over als met de intercity.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Wubbo »

We hebben het over status. Niet meer en niet minder. Reistijden doen er (voor Hoogeveen) niet toe, qua hoeveelheden overstappers verandert er ook erg weinig, de frequentie wordt niet verminderd, kortom: status.

Ik stel voor om alle treinen IC te noemen en voortaan geen stations meer te laten overslaan. Dan creëren we een nieuwe treinsoort, ik opteer voor Sprinter, die snel tussen grote steden heen en weer rijdt.
O wacht, zo'n systeem hadden we ooit al eens ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Maar waar hebben we het nu eigenlijk over?

de 500 rijdt in 57 min tussen Zl en Gn,
de 700 in 1.06 uur,
de 9100 in 1.08 uur

In het slechtste geval doe je er met de stoptrein dus 11 min langer over als met de intercity.
Wat vooral vervelend is, is dat het patroon niet netjes 30/30 verdeeld is over het hele uur en dat is vervelend voor aansluitingen: of je krijgt dezelfde vreemde verdeling op de rest van de lijn, of een halfuursdienst sluit maar een keer per uur aan op de trein. Overigens lijkt 11 minuten niet veel, maar er worden miljoenen geïnvesteerd in tijdswinst van 1 minuut :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door JWM »

Ennes schreef:de 500 rijdt in 57 min tussen Zl en Gn,
de 700 in 1.06 uur,
de 9100 in 1.08 uur
Van Groningen naar Zwolle zitten de tijden blijkbaar anders in elkaar:
500 in 0.59
700 in 1.09
9100 in 1.07

Zeer opvallend dat de diesel sneller is dat de surrogaat intercity. Maar goed, die wil men in Hoogeveen ook niet hebben getuige de volgende bijdrage van Mastwijk in de discussie:
Dan nog even over de stroptreinen, de boemeltjes, de stinkende diesels die nu nog rijden tussen Zwolle en Groningen. Die moeten binnen de kortste keren worden vervangen door moderne treinen, mét toilet en voldoende zitplaatsen.
Bron
Daarnaast moet de discussie over de reistijden wel eerlijk gevoerd worden. Als je kijkt naar Hoogeveen dan vertrekt om .03 de stoptrein en .41 de IC naar Zwolle. Volgensmij betekent dat voor nagenoeg alle reizigers die verder dan Zwolle reizen 1x/u een reistijdtoename van 8 minuten en in veel gevallen een extra overstap.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Wubbo »

Als ik het me goed herinner gingen de tijden in Hoogeveen nog wat schuiven, zodat de uiteindelijke vertrektijd tussen .03 en .11 (of analoog in het andere halfuur) kwam te liggen. En het klopt dat mensen een keer extra moeten overstappen, maar dat zijn alleen de mensen naar Amersfoort, Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol. Voor mensen naar Utrecht verandert er in de spits niets (overstap in Zwolle op de s12500 / s12700), in het dal alleen als ze nu de s700 nemen. Dat scheelt een boel overstappers.

En over DM90 heb ik nog niemand horen klagen daar, ik hoor van lokalo's wel dat mensen het nog steeds mooie moderne treinen vinden, en niet in de gaten hebben dat het een dieseltrein is. En terecht: het zitcomfort van DM90 is ook prima.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:We hebben het over status. Niet meer en niet minder. Reistijden doen er (voor Hoogeveen) niet toe, qua hoeveelheden overstappers verandert er ook erg weinig, de frequentie wordt niet verminderd, kortom: status.

Ik stel voor om alle treinen IC te noemen en voortaan geen stations meer te laten overslaan. Dan creëren we een nieuwe treinsoort, ik opteer voor Sprinter, die snel tussen grote steden heen en weer rijdt.
O wacht, zo'n systeem hadden we ooit al eens ;-)

Goed als we het alleen over status hebben, laten we dan ook eens kijken naar het verschil in rijtijden tussen een stoptrein in de randstad en een in de noord-oost :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten