Pagina 2 van 2

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: za 16 jan 2010, 15:33
door Ronald
verzameldirk schreef: vindt jij het duur om 48,00 euro per jaar te betalen voor twee betaalkaarten en een creditcard en internet bankieren en nog wat handigheden zoals sleutelservice bij verlies van je sleutelbos ?
Ja, schandalig duur. Banken verdienen al genoeg aan je als rekeninghouder. Elk jaar wordt het bedrag voor je betaalpas hoger, terwijl je steeds meer zelf moet doen en de banken steeds minder service verlenen. (Maar goed, het gaat een beetje off-topic geloof ik...)

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: za 16 jan 2010, 15:35
door webguy
:P 48 euro vind ik duur ja. Helemaal omdat ik bij de ING voor 12,50 een (studenten)rekening heb met een Pinpas en een Creditcard/Mastercard

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: za 16 jan 2010, 16:44
door Suus
Sterker nog, je betaalt alleen voor die creditcard, de rest is gratis. Zoals het ook hoort te zijn :X

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: za 16 jan 2010, 17:56
door Ruben
Als je geen student meer bent, want ik denk dat je daaraan refereert, kost de basisdienst van elke bank geld. Niet veel, en in Nederland ook het minst van de EU, maar los van een credit card kost het geld. Met credit card kost het enkel (veel) meer. :Y

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: za 16 jan 2010, 18:19
door Suus
NS-Reiziger schreef:Als je geen student meer bent, want ik denk dat je daaraan refereert, kost de basisdienst van elke bank geld. Niet veel, en in Nederland ook het minst van de EU, maar los van een credit card kost het geld. Met credit card kost het enkel (veel) meer. :Y
Studentenpakketten zijn bij de meeste banken wel gratis, ook bij de ING, dus webguy betaalt alleen voor zijn creditcard.

Bij de Postbank was het betaalpakket jarenlang gratis, dat is niet zo heel lang geleden pas afgeschaft.

Maar verder een beetje off-topic geloof ik :X

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 13:59
door midnet
Terug naar de vraag:
in de tijden van de NTM was ereen ander soort het de reiziger nmakkelijk makende regeling: bij de conducteur op de bus Drachten-Heerenveen kon je (nadat hij de gewone kaartjes per Beckson machine had verkocht) tegen de toen geldende NS-prijs retours vanaf Heerenveen naar diverse grote steden kopen. Die moest je dacht ik dan tegen een (toen kartonnen Edmonson) kaartje omruilen bij de ingangscontrole-zodat je niet in de rij hoefde te staan voor het loket met angst het niet te halen. Dat heeft nog de FRAM gehaald, meen ik.
Later kwam de eerste fase interliner (groene streep), die Drachten volop bediende. Een jaar of 2 goldt er een doorgaand tarief met NS/liner. Je kon zodoende zelfs met je NS-kortingskaart korting krijgen op die bus. En er was een verkoopkantoor in het busstation van Drachten.
de toekomst is natuurlijk simpel: met die OV-sjipkaart kan alles, alleen niet doorgaand. Maar als je daarmee bvb NS en ARRIVA trein kombineert betaal je ook voor beide apart-dus dat maakt niet uit (in de ogen van de grote regelaar).
En wat bankentarief betreft: diezelfde ING die de Postbank overnam maakt in vele buitenlanden het de al gevestigde banken zuur met ING-direkt, een online bankrekening, die dan vrijwel altijd helemaal gratis is. Dus blijkbaar kunnen ze daar wel wat ze zeggen hier niet te kunnen vanwege de kosten.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 13:31
door reisthijs
midnet schreef:de toekomst is natuurlijk simpel: met die OV-sjipkaart kan alles, alleen niet doorgaand. Maar als je daarmee bvb NS en ARRIVA trein kombineert betaal je ook voor beide apart-dus dat maakt niet uit (in de ogen van de grote regelaar).
Een doorgaand tarief (voor trein+trein of trein+bus) kan wel degelijk, juist met de chipkaart, dat dit er niet is komt niet door beperkingen van de chipkaart maar is een keus van de vervoerders.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 17:05
door Bart
Ik denk niet dat dat aan vervoerders is. Alles wordt door de aanbestedende overheid bepaald: als de aanbesteder van de lijn Heerenveen-Drachten (provincie Friesland, denk ik) bepaalt dat het instaptarief 80 cent is kan de vervoerder niet opeens geen instaptarief rekenen. Het zou uiteraard veel klantvriendelijker zijn om bij een overstap trein-bus ook niet opnieuw het instaptarief te rekenen.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 17:15
door Gekko123
De aanbestedende overheden hebben helemaal niets te maken met het instaptarief: dat is voor bus/tram/metro landelijk vastgesteld op 78 cent (voor de jaarwisseling 75 cent).

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 19:58
door Daniel
Geloof dat het trouwens wel de bedoeling was dat de MerwedeLingeLijn een tarief krijgt gelijk aan de omliggende streeklijnen van de concessie DAV. Daar zou je dus in de uiteindelijke situatie wel met zowel trein als bus met doorgaand tarief kunnen reizen.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 21:55
door Bart
Gekko123 schreef:De aanbestedende overheden hebben helemaal niets te maken met het instaptarief: dat is voor bus/tram/metro landelijk vastgesteld op 78 cent (voor de jaarwisseling 75 cent).
Ook goed, de landelijke overheid dan. Maar ik neem aan dat de landelijke overheid dan ook bepaalt dat telkens het instaptarief wordt berekend (en dus niet wordt weggelaten bij een overstap trein-bus), klopt dat?

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 22:02
door Geert
Voor NS geldt het landelijke instaptarief in ieder geval niet. Of dat ook door de overheid bepaald is of dat dat zo is omdat NS het graag wilde weet ik niet, ik denk zelf het laatste.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:27
door Meltrain
Gekko123 schreef:De aanbestedende overheden hebben helemaal niets te maken met het instaptarief: dat is voor bus/tram/metro landelijk vastgesteld op 78 cent (voor de jaarwisseling 75 cent).
Volgens mij was het in SRR toch echt 70 cent hoor. :?
(Of was dat in 2007?)

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:32
door Suus
2008: 70 cent
2009: 75 cent
2010: 78 cent
Het stijgt elk jaar, net zoals de strippenkaart ook duurder wordt.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:36
door Meltrain
Maar dan stijgt het zo te zien niet erg regelmatig. :?

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:38
door Suus
Van 2008 naar 2009 is de strippenkaart ook in een klap veel duurder geworden dan van 2009 naar 2010. Komt door de stakingen.

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: wo 20 jan 2010, 22:42
door Geert
Bee schreef:2008: 70 cent
2009: 75 cent
2010: 78 cent
Het stijgt elk jaar, net zoals de strippenkaart ook duurder wordt.
Een stijging van 11% in 2 jaar. Klinkt niet als een inflatiecorrectie... :roll:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Geplaatst: do 21 jan 2010, 10:49
door reisthijs
Bart schreef:
Gekko123 schreef:De aanbestedende overheden hebben helemaal niets te maken met het instaptarief: dat is voor bus/tram/metro landelijk vastgesteld op 78 cent (voor de jaarwisseling 75 cent).
Ook goed, de landelijke overheid dan. Maar ik neem aan dat de landelijke overheid dan ook bepaalt dat telkens het instaptarief wordt berekend (en dus niet wordt weggelaten bij een overstap trein-bus), klopt dat?
Dat de hoogte van het basistarief (want daar hebben we het hier over, het instaptarief is wat anders) landelijk is vastgesteld betekent nog niet dat het verplicht is dat ook altijd te berekenen. bij overstappen tussen verschillende stads/streekvervoerders hoef je het ook niet dubbel te betalen.

Het probleem hier is dus dat je bij de trein helemaal geen basistarief betaalt: dan is dus lastig weg te laten. Hoewel men ook zou kunnen afspreken dat je bij een overstap bus-trein 78 cent korting krijgt op de trein. Maar dat is dus iets dat de vervoerders onderling moeten afspreken.