Pagina 1 van 1

'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 20:14
door Cookie
'Superbus trekt half miljoen reizigers per jaar'

GRONINGEN
- De Superbus van de Randstad naar het Noorden gaat jaarlijks 500.000 reizigers vervoeren. Dat voorspelt het onderzoeksbureau Infratheker, dat de haalbaarheid van de Superbus heeft onderzocht.

Lees verder op http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.a ... &pid=80090

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 20:25
door Daan
Op een of andere manier geloof ik nog steeds helemaal niks van die superbus... :?

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 20:40
door Fles
Is dat die Wubbo Ockels Turbo Expres? :D Iets belachelijkers is er sinds de Kruckenberg Schienenzeppelin niet meer op de baan verschenen, dus laat maar komen!! :lol:

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 21:44
door Raymond
Stel dat er 365 dagen per jaar even veel reizigers met dat kreng reizen: dan kom je op 1370 reizigers per dag. Dat is belachelijk weinig voor zo'n groot project.. NS hanteert een norm van 1000 reizigers per dag voor een stoptreinstation en als je daar ietsje boven zit dan ben je al succesvoller dan die hele superbus bij elkaar :P

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 21:46
door Ruben
Precies, daar een vrijliggende betonnen bak van 200km voor aanleggen is een beetje teveel van het goede. Waardeer het spoor maar goed op voor dat geld.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 21:47
door Wubbo
1370 per dag, met een bedieningsperiode van 18 uur, 2 ritten per uur, in 2 richtingen. Da's toch wel 19 reizigers per rit.

En gemiddelde streekbuslijn trekt meer reizigers dan dit.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 22:40
door Vinny
Nou 19 reizigers per rit is in de buurt van rendabel. De opheffingsnorm bedraagt 8 reizigers per rit ;)

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 22:48
door JeePee
19 reizigers per rit op een lijn van een dergelijke afstand die vrijliggende hoogwaardige infra nodig heeft is NIET rendabel.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 22:51
door Vinny
Kwestie van definitie natuurlijk. Als de overheid die baan aanlegt en niet in rekening brengt bij de vervoerder dan valt dat best mee. Ergens staat me bij dat er ook niet meer dan 20 mensen in die bus passen... :?

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 22:54
door JeePee
Eens, maar als al die 19 mensen nu eens gebruik maken van het gedeelte Groningen - Leek en de rest is leeg -> niet rendabel. Maar goed, deze reizigersprognoses maken een dergelijk project natuurlijk bij voorbaat mega kansloos.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: do 12 mar 2009, 23:01
door Vinny
Ik ga er vanuit dat het HSL principe van toepassing is: Instaphaltes in Groningen - Leek t/m Afsluitdijk en in Amsterdam Uitstaphaltes, en in omgekeerde richting natuurlijk andersom... (ik mag hopen dat ze dát in iedergeval als uitgangspunt voor het reizigerspotentieel hebben genomen).

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 07:40
door deadlock
NS-Reiziger schreef:Precies, daar een vrijliggende betonnen bak van 200km voor aanleggen is een beetje teveel van het goede. Waardeer het spoor maar goed op voor dat geld.
Inderdaad. Knik bij Harderwijk er uit, alle gelijkvloerse kruisingen weg en ERTMS installeren en je kan zo 200 jakkeren :)

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 13:36
door Jurjen
deadlock schreef:
NS-Reiziger schreef:Precies, daar een vrijliggende betonnen bak van 200km voor aanleggen is een beetje teveel van het goede. Waardeer het spoor maar goed op voor dat geld.
Inderdaad. Knik bij Harderwijk er uit, alle gelijkvloerse kruisingen weg en ERTMS installeren en je kan zo 200 jakkeren :)
Knik bij Harderwijk eruit? Waarom, voor die paar lokalo's tussen Zwolle en Amersfoort? Jeweettoch, snelle verbindingen gaan via Flevoland straks.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 16:23
door Karl
Dan graag wel een Stichtselijn, niet de hele wereld reist naar Amsterdam, de verbindingen naar de zuidelijke Randstad blijven bagger.

Re: 'Superbus Groningen-Randstad: 0,5 miljoen reizigers/jaar'

Geplaatst: zo 15 mar 2009, 10:09
door Jurjen
Karl schreef:Dan graag wel een Stichtselijn, niet de hele wereld reist naar Amsterdam, de verbindingen naar de zuidelijke Randstad blijven bagger.
Via A'dam Zuid en Schiphol zit je zo in Den Haag en Rotterdam. ;-)