Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door Daniel »

Drenthe steekt zelf geld in busvervoer
Geplaatst op: vrijdag 17 april 2009 om 18:49
Laatst bijgewerkt: vrijdag 17 april 2009 om 18:49

De provincie Drenthe wil de komende zes jaar 12 tot 15 miljoen euro in beter busvervoer investeren. Dat zegt de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats aan de vooravond van een besluit over de aanbesteding van het busvervoer in Groningen, Drenthe en de stad Groningen. De kans dat provincies en stadsbestuur volgende week het busvervoer aan een van drie geïnteresseerde vervoerders gunnen lijkt miniem.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door Fles »

De impasse rond de aanbesteding heeft te maken met de hoogte van de inschrijvingen van Connexxion, Arriva en Qbuzz. Alle drie vervoerders vragen voor een periode van zes jaar meer geld dan provincies en stadsbestuur beschikbaar hebben. Het OV-bureau werkt in de aanloop naar een besluit over de aanbesteding koortsachtig aan een bezuinigingspakket met een omvang van jaarlijks zes miljoen euro.

Door de dienstregeling te versoberen, minder bussen in te zetten en langere overstaptijden te hanteren, lijken die bezuinigingen haalbaar.
Nou, lang leve de marktwerking :pos: Het beste product voor de laagste prijs! :lol: Chapeau!! :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door Chauf21 »

Fles schreef:Nou, lang leve de marktwerking :pos: Het beste product voor de laagste prijs! :lol: Chapeau!! :pos:
Het is een keuze van het OV-bureau om de kosten of gestelde eisen aan bv. materieel zo zwaar mee te laten wegen, niet zo zeer een effect van marktwerking :idea:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door JeePee »

Precies, opvallend ook dat de heer Bleker verwacht dat het volgend jaar goedkoper kan. Ik ben benieuwd waarom hij dat verwacht...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door Daniel »

Hij verwacht dat jullie scherper inschrijven, maar verwacht vast niet dat precies jij nu dit artikel leest :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door JeePee »

Ik baseer mij eerder op de trend de laatste paar jaar. De eerste ronde aanbestedingen zijn de vervoerders tot de bodem gegaan (en er met zeer grote regelmaat doorheen). Lager dan het laagste bedrag kan gewoon niet. Veel concessies zijn al verlieslatend. Veel aanbestedingen kenden al maar één of geen inschrijver en dat lijkt me toch wel een teken aan de wand. Als er geen fatsoenlijk bod gemaakt kan worden -en dat is niet meer dan inkomsten - uitgaven = niet negatief- dan komt er geen bod. Als alle vervoerders nu boven de prijs zitten, dan zal dat volgend jaar (kosten stijgen elk jaar gewoon) niet anders zijn.

Los daarvan vind ik de argumentatie erg opvallend. Er wordt aangegeven dat de rijksbezuinigingen hier ten grondslag aan liggen, maar ik heb nog niets gehoord over bezuinigingen. Ook kan men het Zuiderzeelijn potje aanbreken uiteraard :)

Ongeacht wie er de beste offerte heeft voor de concessie, vermoed ik persoonlijk dat ze een behoorlijke misrekening maken door niet te gunnen. Maar goed de tijd zal het leren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:
Fles schreef:Nou, lang leve de marktwerking :pos: Het beste product voor de laagste prijs! :lol: Chapeau!! :pos:
Het is een keuze van het OV-bureau om de kosten of gestelde eisen aan bv. materieel zo zwaar mee te laten wegen, niet zo zeer een effect van marktwerking :idea:

Nou, wel. Direct gevolg van de marktwerking is dat simpelweg ALLES moet wijken voor de centen. Of geloof je serieus dat het een uitzondering is als een vervoerder onder de kostprijs gaat zitten om een concessie binnen te halen? Mja, en binnen is binnen, en de realiteit wordt dan wel naar de portemonnee van de vervoerder omgebogen. Geweldig :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten