Pagina 2 van 2

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: di 09 nov 2010, 15:17
door Vinny
Ik denk niet dat de kosten van de bochtafsnijding tegen de baten opwegen, maar om nou een simpel houthakkersbos als "onaantastbaar natuurgebied" te bestempelen gaat me ook wat ver. Kom op zeg, de meeste natuurgebieden zijn gewoon door de mens zelf gecreerd in de laat 19e eeuw, en met voldoende natuurcompensatie elders zou ik de bomen gewoon omhakken!

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: wo 24 nov 2010, 19:14
door menno47
Friesch Dagblad (24 november 2010) schreef:Zorgen om spoorlijn in Heerenveen


Heerenveen - Als er een spoor wordt aangelegd tussen Groningen en Heerenveen, dan moeten aan de noordkant van Heerenveen woningen wijken. Bijna tweehonderd inwoners kwamen gisteren naar een informatieavond en zetten hun vraagtekens bij de plannen.
Het is nog helemaal niet duidelijk of er een spoorverbinding kan komen tussen Heerenveen, Drachten, Leek en Groningen. Fryslân en Groningen hebben samen 577 miljoen te besteden en dat is niet genoeg voor de aanleg. De komende twee maanden moeten gesprekken met marktpartijen zoals Arriva duidelijk maken of het op een andere manier lukt. Voor Heerenveen zijn al wel voorbereidingen getroffen. In het Hajé Restaurant presenteerden de provincie en de gemeente Heerenveen gisteren verschillende tekeningen waarop te zien is waar het spoor mogelijk komt te liggen. Omwonenden hadden duidelijk grote moeite met een spoor in hun achtertuin.
De provincie heeft twee varianten bedacht. Allereerst een spoor dat parallel loopt aan de A7 en ongeveer bij het knooppunt Heerenveen stopt. Daar moeten passagiers uitstappen en een shuttlebusje nemen naar het huidige treinstation. De tweede variant volgt de A7 tot enkele kilometers voor Heerenveen, buigt dan af naar het noorden en haakt met een bochtje aan op het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen. Passagiers kunnen dan gewoon uitstappen op het huidige station. Afhankelijk van hoe snel de trein op het station komt aanrijden, is het bochtje krapper of ruimer.

Tegen de vlakte
Bij de tweede variant kan het zijn dat huizen en bedrijven in Tjalleberd en Heerenveen tegen de vlakte moeten. ,,Ik kan me voorstellen dat daar zorgen over zijn’’, aldus gedeputeerde Adema. ,,Het kan zijn dat mensen moeten wijken voor algemeen belang. Het kan níét zo zijn dat mensen met schade uit dit proces komen.’’
Voor Henk Akkerman, die drie jaar geleden zijn ,,droomhuisje’’ kocht aan de Leeuwarderstraatweg, was het gisteravond even slikken toen hij geconfronteerd werd met de tekeningen. ,,In alle gevallen gaat het spoor door mijn voortuin of achtertuin.’’ Hij vreest voor waardedaling van zijn woning. ,,Ik snap het algemeen belang wel, maar natuurlijk liever niet door mijn achtertuin. Het kan zijn dat we een zak met geld krijgen, maar feit blijft dat de meeste mensen helemaal niet weg willen. Ik ook niet. Ik heb eindelijk wat ik wil: ruimte, water en een bootje vlakbij huis.’’
Waar hij en andere omwonenden vooral moeite mee hebben, is dat ,,Heerenveen er zelf niets mee opschiet.’’ Met de nieuwe treinverbinding is het 35 minuten reizen naar Groningen en dat is evenveel als met de auto nu. ,,Alles is gebaseerd op een grote luchtballon. Er wordt geredeneerd met ‘als dit, dan hopen we dat’. Zo kan ik geen zelf zaken doen en ik snap dan ook niet dat de provincies hiermee weg denken te komen. Het gaat wel heel makkelijk allemaal zo.’’

Nieuwe variant
Landschapsarchitect Teun Appelman uit Tjalleberd bedacht gisteren een variant waaraan de provincie nog niet had gedacht. Hij stelt voor de A7 te blijven volgen richting Joure en pas na Heerenveen een bochtje terug te maken, zodat Tjalleberd gespaard blijft. ,,Het lijkt me logischer dat te doen, zeker omdat het spoor dan klaar ligt om doorgetrokken te worden naar Emmeloord en Lelystad, waar de provincie op hoopt. Een paar wissels erin en het is klaar.’’

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: wo 24 nov 2010, 19:23
door iljitsch
Tja, men vraagt de kalkoen ook niet om z'n mening aangaande het kerstmenu...

Dat mensen niet zitten te wachten op een spoorlijn door hun tuin is te begrijpen maar kan op zich geen voldoende argument tegen zijn, want dan kan er nooit meer wat gebouwd worden in Nederland.

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: do 25 nov 2010, 08:23
door Gekko123
Weet je hoe dat hier in Nederland werkt? Een spoorlijn komt er dan niet meer en een extra lap asfalt wordt zonder al te veel gezeur aangelegd omdat de bewoners liever extra asfalt zien dan een spoorlijn (terwijl de geluidsoverlast bij een snelweg nog wel eens hoger zou kunnen zijn dan bij een spoorlijn).

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: do 25 nov 2010, 11:34
door Geert
Ik denk dat dat ook wel meevalt en dat veel mensen ook liever niet een zesbaans snelweg voor de deur hebben. Kijk maar naar de aanleg van de A4 bij Midden-Delfland, die is ook al decennia met succes tegengehouden.

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 09:41
door menno47
Leeuwarder Courant (4 januari 2010) schreef:
Provinciale partijen zuinig over trein


LEEUWARDEN - De partijen die op 3 maart meedoen aan de verkiezingen voor provinciale staten, zijn zuinig over hun inzet voor een spoorlijn Heerenveen-Groningen.

Het is op voorhand niet zeker of er na 3 maart nog een meerderheid is voor de trein langs Drachten. De huidige coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie steunt het plan. FNP en VVD, die straks mogelijk nodig zijn voor een meerderheid, laten alvast weten dat ze het spoor niet willen.

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Geplaatst: do 10 feb 2011, 19:51
door menno47
RTV Noord (9 februari 2010) schreef:
Knoop over spoorlijn Groningen - Heerenveen in zomer doorgehakt

GRONINGEN - Rond de zomer komt er meer duidelijkheid over de spoorlijn Groningen - Heerenveen. De aanleg van het traject kost zo'n zeshonderd miljoen euro.

Daarvan ontbreekt nog wel 100 miljoen euro. De afgelopen maanden heeft de provincie inwoners van Groningen, Leek en Marum gevraagd wat zij van de nieuwe treinverbindig vinden.
Ook zijn er marktpartijen gepolst. De resultaten daarvan worden nu uitgewerkt.

Daarbij wordt gekeken aan welke kant van de A-7 het spoor moet komen en waar plek is voor stations.