Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JWM » Di 08 Sep 2009, 19:28

Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle
DVHN
Gepubliceerd op 08 september 2009, 15:23


assen/emmen - Gloednieuwe treinen die vaker tussen Emmen en Zwolle gaan rijden. Dat is de gezamenlijke inzet van de provincies Drenthe, Overijssel en de regio Twente.

De overheden willen de inzet van nieuwe treinen en een hogere ritfrequentie vastleggen in het zogeheten programma van eisen. Dat programma wordt voorgelegd aan geïnteresseerde vervoerders die met ingang van 2012 de verbinding Emmen-Zwolle willen exploiteren. De beste aanbieding wordt vervolgens door beide provincies gehonoreerd.
Bron

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor 88122903 » Do 10 Sep 2009, 23:24

Het zou me niet verbazen als de nieuwe treinen er pas per 2013/2014 er zijn.
Dus per 2011/2012 zou het nog weleens kunnen dat je er nog mat treinen nog tegen gaat komen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 23:26

88122903 schreef:Het zou me niet verbazen als de nieuwe treinen er pas per 2013/2014 er zijn.

En waarom zou je dat niet verbazen?

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor 88122903 » Do 10 Sep 2009, 23:46

JWM schreef:
88122903 schreef:Het zou me niet verbazen als de nieuwe treinen er pas per 2013/2014 er zijn.

En waarom zou je dat niet verbazen?


Treinconcessies worden vaak pas relatief laat geregeld, in eerdere treinconcessies hebben we kunnen zien dat er het eerste jaar vaak nog met oud materiaal gereden moest worden omdat het nieuwe materiaal er nog niet was.
Dus de historie heeft niet veel geluk gebracht daarom wil ik nog zien of het lukt!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Suus » Do 10 Sep 2009, 23:51

Als je een gebied drie jaar voordat de concessie ingaat aanbesteed heeft de vervoerder vaak tijd zal om spoormaterieel te bestellen. Het lukt in Duitsland, waarom zou het hier met zo'n opzet dan niet lukken?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JeePee » Do 10 Sep 2009, 23:55

Zwolle - Emmen is nu juist de eerste spooraanbesteding waar overheden eens op tijd begonnen zijn met het proces. Als het goed is blijven er 19 maanden over voor de implementatie. Daar moeten wel redelijk wat mogelijkheden liggen om de treinen op tijd in Nederland te krijgen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 23:59

Het wordt vast heel Interessant wie hier aan mee gaan doen:

- Connexxion en Veolia zitten natuurlijk met hun fusieplannen dus gaan ze hier waarschijnlijk niet beide energie in steken. Misschien zelfs geen van beide omdat ze marktaandeel moeten kwijtraken?

- De combi NS/Syntus/Qbuzz gaat waarschijnlijk niet met elkaar concurreren

- Arriva blijkt niets te zien in treinconcessies als ze het omliggende busvervoer niet mogen verzorgen. Als je hun reacties op het verlies van de busconcessie Groningen/Drenthe natuurlijk serieus neemt.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Karl » Vr 11 Sep 2009, 00:11

Qbuzz schrijft niet in, omdat ze anders steun van NS (49%) kwijt raken, Syntus ook niet, omdat de helft bij NS hoort. Wat betreft CXX/Veolia hangt het helemaal af van hun gezamelijke toekomst. Op deze lijn valt daarbij vast geen luxe brood te verdienen.
Ik zet mijn kaarten op NS RegionNS of Arriva. Arriva wil alleen ook de bussen in de omgeving exploiteren als ze wat te mekkeren kunnen hebben. Verder ga ik voor een versie van de SLT (met toilet als dat een eis is) respectievelijk E-GTW, als we toch aan het speculeren zijn.

Wanneer vindt gunning eigenlijk plaats, neem aan tweede kwartaal volgend jaar? Begin 2012 - 19 maanden implementatietijd...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor gkw1969 » Vr 11 Sep 2009, 01:09

Waar komt die illusie vandaan dat Qbuzz en Syntus niet inschrijven voor angst van het kwijtraken van het NS-aandeel.
Qbuzz is juist daarom opgezet, zodat de NS een ingang heeft naar busvervoer(lees concessie Salland die binnenkort bekend wordt).

Ik denk dat je in het verhaal hierboven eerder kunt zeggen dat waar nu "RegioNS" staat Qbuzz hoort te staan.
De NS staat sterker dan je denkt en dan kom ik terug op de concessie Salland:
Zowel Syntus als Qbuzz zullen daar op inschrijven, de verwachting is dat Veolia en Connexxion terughoudend zullen worden i.v.m. de grootte van het marktaandeel.
Op het moment dat de concessie Salland bekend is kun je ook ongeveer nagaan wie alles-op-alles zet om Zwolle-Emmen binnen te halen(en in een later stadium Zwolle-Almelo).

Let op mijn woorden..... RegioNS is een aflopende zaak en zal overgenomen worden door Qbuzz of Syntus.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JWM » Vr 11 Sep 2009, 01:34

gkw1969 schreef:Zowel Syntus als Qbuzz zullen daar op inschrijven,
Waarom laat de NS twee dochterondernemingen met elkaar vechten om één concessie? En volgensmij is het zo dat Syntus nergens meer meestrijd om nieuwe concessies buiten hun eigen thuismarkt na het Limburg-debacle.

Waarom is er hier eigenlijk niet gekozen voor een multimodale aanbesteding? Valt de spoorlijn Almelo-Marienberg ook niet onder de grote (multimodale) concessie Twente?

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor gkw1969 » Vr 11 Sep 2009, 02:06

Even voor de duidelijkheid: de NS is op de hoogte van haar aandelenpakket en zal daar ook naar werken. Welke afspraken er zijn tussen Keolis(2e partner Syntus) en Rob van Holten(2e partner Qbuzz) weet ik niet.
Ik weet wel uit betrouwbare bron(binnen Syntus) dat Syntus gaat voor zowel de concessies Salland, Achterhoek als Veluwe en dat ze daarin ook gesteund worden door beide aandeelhouders.

Of Syntus Salland wint of Qbuzz... dat maakt voor de NS niet uit, beide bedrijven geven de NS voldoende efficiency mogelijkheden om goed in te kunnen schrijven op Zwolle-Emmen.

De keuze voor een niet-multi-modale aanbesteding is mij ook onduidelijk aangezien je met de 3 opdrachtgevers een groot multi-modaal pakket weg kunt zetten:
spoorlijnen Zwolle-Emmen, Zwolle-Almelo, Zwolle-Kampen;
stadsdienst Zwolle, concessie Salland, concessie Overijssel overig(wat over gebleven is na GGD)

Maar je ziet toch dat multi-modaal niet de gewenste vorm is. Zo worden de trein- en busconcessies in de Achterhoek apart aanbesteed. Dus ja, welk deel van efficiency Marijke van Haaren niet snapt weet ik niet....maar volgens mij is zij blond(Marijke van Haaren is gedeputeerde van de provincie Gelderland met in haar portefullie Openbaar Vervoer, zij is ook degene geweest achter het "geniale" idee van de sneldiensten.)
Maar ik ga OT.

Wat ik wil aangeven is dat het de NS niet echt zal boeien of Qbuzz of Syntus de aanbesteding Salland wint. Met beide kunnen ze de spoorlijn Zwolle-Emmen exploiteren.
When you're tired of London, you're tired of life

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Freek » Vr 11 Sep 2009, 12:35

gkw1969 schreef: Zo worden de trein- en busconcessies in de Achterhoek apart aanbesteed.


De concessie Achterhoek wordt niet apart aanbesteed. Er zit echter een verschil in de startdatum. Het busgedeelte van de concessie start december 2010. Tot december 2012 blijft Syntus de treindienst uitvoeren, vervolgens zal voor Ah-Doetinchem de vervoerder van de Stadsregio Ah-Nm (de concessie 2013-2028) het vervoer over nemen en voor de verbinding Ah-Ww de vervoerder die de concessie Achterhoek heeft gewonnen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Fles » Vr 11 Sep 2009, 12:50

Freek schreef:
gkw1969 schreef: Zo worden de trein- en busconcessies in de Achterhoek apart aanbesteed.


De concessie Achterhoek wordt niet apart aanbesteed. Er zit echter een verschil in de startdatum. Het busgedeelte van de concessie start december 2010. Tot december 2012 blijft Syntus de treindienst uitvoeren, vervolgens zal voor Ah-Doetinchem de vervoerder van de Stadsregio Ah-Nm (de concessie 2013-2028) het vervoer over nemen en voor de verbinding Ah-Ww de vervoerder die de concessie Achterhoek heeft gewonnen.


Ah, nu wordt het leuk. Marktwerking op Ah - Doetinchem, zoals we dat sinds Lovers niet meer gekend hebben :pos: Of begrijp ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Suus » Vr 11 Sep 2009, 12:57

Nee, wat je zegt klopt inderdaad.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Fles » Vr 11 Sep 2009, 13:03

Bee schreef:Nee, wat je zegt klopt inderdaad.


Dat lijkt me tof dan :pos: Ik was even bang dat die lijn geknipt zou worden en dat iedereen in Doetinchem zou moeten gaan overstappen. Maar ja, alleen een concessie Ww - Doetinchem is natuurlijk totaal niet aantrekkelijk, behalve als je kunt doorrijden naar Ah. :idea:

Maar: terug naar Zwolle - Emmen. Ben heel benieuwd wat voor gloednieuwe treinen dat dan zullen gaan worden. Als NS inschrijft en wint, dan ligt SLT wat mij betreft het meest voor de hand. Maar misschien dat een andere partij eindelijk eens een homologatie voor een FLIRT aandurft, dat zou helemaal Super-ober-Affen-Titten-geil zijn :mrgreen:

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Gekko123 » Vr 11 Sep 2009, 16:39

Het zal me uiteindelijk niet verbazen dat er met verschillende vervoerders op de concessies (Ah - Dtc en Ah - Ww) nog wat rechtzaken gaan komen wie het alleenrecht krijgt op Ah - Dtc, tenzij het expliciet vermeld staat natuurlijk.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Karl » Vr 11 Sep 2009, 16:41

En natuurlijk gezeik als vervoerder A net één minuut eerder wil vertrekken dan de andere vervoerder. Of er staat omschreven dat er bijvoorbeeld een 15" interval gehandhaafd moet worden, maar welke dienstregeling is dan leidend... et cetera.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JeePee » Vr 11 Sep 2009, 18:32

De provincie Gelderland en SAN hebben geloof ik een DRGL opgesteld. Daar moet je je aan houden. Simpel geregeld toch ;)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Ruben » Vr 11 Sep 2009, 19:16

JeePee schreef:De provincie Gelderland en SAN hebben geloof ik een DRGL opgesteld. Daar moet je je aan houden. Simpel geregeld toch ;)

Als we nu weer die kant opgaan snap ik niet waarom de overheid zelf geen treintjes gaat rijden. Wat hebben we dan geprivatiseerd? Het onderhoud en de personeelskosten? :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Bastiaan » Vr 11 Sep 2009, 19:35

Ja, de rest wil de provincie zelf in handen hebben. In steeds meer concessies mogen vervoerders niet eens hun eigen huisstijl op het materieel aanbrengen, maar wordt er een speciale provinciale of regionale huisstijl voorgeschreven.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Ruben » Vr 11 Sep 2009, 19:52

Precies. Als Veolia Connexxion overneemt ben ik in ieder geval de mening toegedaan dat marktwerking 1 grote flop is. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JeePee » Vr 11 Sep 2009, 19:58

Bij gebrek aan buitenlandse bedrijven lukt de marktwerking nog niet echt nee. Probleem was ook altijd de verdeling van de reizigersinkomsten. Leg iemand maar eens uit hoe een verdeelsleutel werkt en hij rent gillend weg naar huis. Met de OVCP is het misschien wat duidelijker allemaal en zou het mogelijk kunnen zijn dat er eens wat nieuwe partijen de hoek om komen kijken. De tijd zal het leren...

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Ruben » Vr 11 Sep 2009, 20:06

Bij overname van Nederlandse OV-bedrijven, zoals Connexxion destijds, haal je de expertise en daarmee indirect de uitleg van de verdeelsleutel ook binnen. In dat geval lijkt me dat je prima kan verlangen dat de cijfers van de afgelopen jaren met daarbij de prognoses op tafel komen, en je op die manier als buitenlandse investeerder daar toch inzicht in hebt zonder je daadwerkelijk in te lezen. Nu dat tot daaraantoe is gebeurd, maar deze bedrijven nu weer van de hand worden gedaan, vraag ik me af of er nog wel een tijd gaat komen waarbij de OV-markt hier ook uitverkocht aan het buitenland wordt?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor JWM » Vr 11 Sep 2009, 22:55

Voor buitenlandse vervoerders is de Nederlandse OV-markt nauwelijks interessant. De marges zijn laag en de echt interessante percelen zoals het stadsvervoer in de grote steden en het hoofdrailnet zijn niet eens vrijgegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Gloednieuwe treinen op spoor Emmen-Zwolle

Berichtdoor Vinny » Za 12 Sep 2009, 01:41

NS-Reiziger schreef:
JeePee schreef:De provincie Gelderland en SAN hebben geloof ik een DRGL opgesteld. Daar moet je je aan houden. Simpel geregeld toch ;)

Als we nu weer die kant opgaan snap ik niet waarom de overheid zelf geen treintjes gaat rijden. Wat hebben we dan geprivatiseerd? Het onderhoud en de personeelskosten? :?

In Duitsland is het echter de normaalste zaak van de wereld, de overheid schrijft alles tot in detail voor (dienstregeling/tarieven), de bedrijven voeren het gewoon zo goedkoop en efficient als mogelijk uit. Nou heeft het Duitse systeem voor- en nadelen, maar het is geen "heel vreemd" model: Bij onze oosterburen is het gewoon van toepassing ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten