Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Cookie » Wo 02 Apr 2008, 19:12

Heb voor Veendam-Stadskanaal even een eigen topic gemaakt:

Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

GRONINGEN -
De provincie Groningen zet een belangrijke stap in de richting van een nieuwe spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal. Gedeputeerde staten laten op korte termijn een planstudie verrichten naar de meest geschikte tracés tussen de twee plaatsen. Daarmee maakt de provincie zich sterk voor de verbinding die de bereikbaarheid van de Veenkoloniën met de stad Groningen sterk verbetert.

Nagegaan wordt of en op welke wijze de lijn verantwoord te exploiteren valt. Het onderzoek maakt deel uit van het akkoord dat het Noorden en de minister van verkeer en waterstaat hebben gesloten. Dit na het afblazen van de Zuiderzeelijn. Gedeputeerde Henk Bleker voelt veel voor een verbinding via de Pekela's-Alteveer/Onstwedde naar Stadskanaal. "Al heb ik geen idee waar de spoorlijn het beste kan worden aangelegd. Ten westen of ten oosten van de N366. Of misschien toch via Wildervank en Bareveld. Dat zullen we moeten bekijken. Ik ben er van overtuigd dat de spoorlijn een geweldige opsteker is voor de regio. Voor de Pekela's en Alteveer-Onstwedde zou het de eerste directe verbinding zijn naar de stad Groningen. Met de bus, al dan niet in combinatie met de trein, is het nu overstappen geblazen." De aanleg is interessant als volgens afspraak het traject Groningen-Veendam is gerealiseerd. Wanneer de verbinding wordt doorgetrokken? De gedeputeerde waagt zich niet aan een voorspelling. Hij noemt de planstudie een goede stap in de richting. Dergelijke studies worden alleen uitgevoerd als overheid en marktpartij( en), in dit geval vervoersbedrijf Arriva, het project zien zitten. Voor de bereikbaarheid van de Veenkoloniën is 46 miljoen euro gereserveerd. Dat bedrag wordt opgebracht door rijk en provincie. Ook van de gemeenten wordt een bijdrage verlangd. Provinciale staten van Groningen spreken zich maandag uit over de samenstelling van het alternatief pakket en de verdeling van de gelden over de noordelijke provincies.

Bron: Dagblad van het Noorden (papieren editie), 2-4-2008

En iets eerder meldde men al:

Liever trein uit Winschoten

OUDE PEKELA -
Gedeputeerde Henk Bleker (CDA) ziet een spoorverbinding Veendam- Stadskanaal via de Pekela's en Alteveer/Onstwedde, in plaats van de bestaande spoorverbinding via Wildervank en Bareveld (STAR-lijn), best zitten. Zei hij anderhalve week geleden in deze krant. "Over het idee van Bleker zeggen we, dat is leuk. Maar zou het niet beter zijn dat de trein vanuit Winschoten naar Pekela rijdt", zegt PvdA-raadslid Jan Boneschansker. "En dan via Stadskanaal naar Emmen, waarna de trein naar Zwolle kan rijden. Dit zou een geweldige stimulans zijn voor Oost- Groningen." Boneschansker is benieuwd of het idee van Bleker een serieuze is of dat het een proefballonnetje van hem is. De Pekelder PvdA-fractie wil deze zaak eerst intern bespreken, voordat ze die in de gemeenteraad wil aankaarten. Boneschansker: "We willen niet maar zo iets roepen.

Bron: Dagblad van het Noorden (papieren editie), 28-3-2008
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 26 Okt 2010, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verruimd

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor timtrein » Za 05 Apr 2008, 21:23

Trein-O-Fiel / DvhN schreef:[b]Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal
Nagegaan wordt of en op welke wijze de lijn verantwoord te exploiteren valt.
...
Voor de Pekela's en Alteveer-Onstwedde zou het de eerste directe verbinding zijn naar de stad Groningen. Met de bus, al dan niet in combinatie met de trein, is het nu overstappen geblazen.
...
Voor de bereikbaarheid van de Veenkoloniën is 46 miljoen euro gereserveerd. Dat bedrag wordt opgebracht door rijk en provincie. Ook van de gemeenten wordt een bijdrage verlangd.

Verantwoord te exploiteren? Ik denk dat je dat redelijk kunt vergeten. Het aantal mensen dat Stadskanaal-Groningen per OV doet is niet zo groot...
Enne, het feit dat er nu geen rechtstreekse bussen van Pekela en Alteveer richting Groningen rijden betekent misschien wel dat er ook geen vraag naar is...
Tot slot: 46 miljoen? Als dat alles is, dan kun je het haast wel vergeten om daarmee een fatsoenlijke dienst Groningen-Stadskanaal op te zetten. Want dan moet je nogal wat versleutelen, ook aan Groningen-Zuidbroek! Je maakt immers een behoorlijke omweg, die je moet compenseren met een hogere snelheid.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Cookie » Wo 16 Apr 2008, 14:14

Afbeelding
Bron: Teletekst RTV Noord, 16 april 2008

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Cookie » Do 17 Apr 2008, 10:24

Een iets uitgebreidere variant:

'Bedrijven moeten investeren in spoor'
DVHN | Gepubliceerd op 17 april 2008, 09:01

STADSKANAAL -
Gedeputeerde Henk Bleker vindt dat bedrijven in de regio moeten meebetalen aan de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal. Hij gaat ervan uit dat die voor 2015 gereed is. Mogelijk wordt het traject dan in één keer doorgetrokken naar Emmen.

De uitspraken, die Bleker deed tijdens een debat op banenbeurs Job Explosion in Stadskanaal, verrassen algemeen secretaris Hans Haerkens van VNO/NCW Noord. "Met heel grote terughoudendheid investeert het bedrijfsleven in infrastuctuur. Als je er als overheid te weinig geld voor hebt, moet je je wellicht afvragen of zo'n spoorlijn er wel moet komen. En áls je bij het bedrijfsleven aanklopt, is een chiquere benadering denkbaar." Haerkens verwacht niet veel investeringsanimo. "Wie heeft er belang bij zo'n spoorlijn? Dan kom ik op jongens als Connection en Arriva. Maar dan heb je het meer over de uitvoering en niet over het financieel veiligstellen van de aanleg."

De studie naar de spoorlijn begint na de zomer. Bleker is overtuigd dat de spoorlijn komt. De financiën zijn nog niet rond. Uit de Zuiderzeelijnpot is 50 miljoen euro beschikbaar. "We zullen niet voor miljoenen aankloppen bij het bedrijfsleven", zegt Bleker.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... n_in_spoor

Ik ben toch wel heel benieuwd waar dhr. Bleker zijn optimisme vandaan haalt eigenlijk. Er is best vraag naar een spoorlijn Veendam-Stadskanaal, maar volgens mij is dit niet dusdanig veel dat een trein gerechtvaardigd is.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Cookie » Vr 20 Jun 2008, 10:41

Vlagtwedde wil trein terug

TER APEL -
Als er een spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal wordt aangelegd, moet die worden doorgetrokken naar Ter Apel. Dat is de wens van de gemeenteraad van Vlagtwedde.

De politieke partijen hebben burgemeester en wethouders gevraagd er alles aan te doen het spoor binnen de gemeentegrenzen te halen. Ze zijn ook bereid er geld voor op tafel te leggen. Er ligt nu het plan om de bestaande spoorlijn van Groningen richting Winschoten bij Veendam van een nieuw traject richting Stadskanaal te voorzien. Daar zouden personen over vervoerd moeten worden. De provincie, betrokken gemeenten, Pro Rail en exploitant Arriva zien veel in de nieuwe lijn. Cruciaal is wel dat er via het rijk geld beschikbaar komt. Geld dat uit het compensatiepotje voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn moet komen. Bruni Batterman, fractievoorzitter van de PvdA in Vlagtwedde, vindt dat het spoor niet moet stoppen in Stadskanaal. "Het moet doorlopen naar Emmen, via Ter Apel. Zo'n verbinding is een opkikker voor ons gebied." De meerderheid van de gemeenteraad denkt er zo over en heeft B en W gevraagd zich voor de komst van de spoorlijn in te zetten. Wethouder Herman Kuipers zegt te willen wachten op het convenant tussen de drie noordelijke provincies waarin staat wat er met het 'Zuiderzeelijn-geld' gebeurt. "Dan weten we hoeveel er beschikbaar is." Hij laat wel weten de verbeteringen aan de N366 minstens zo belangrijk als de komst van het spoor te vinden.

Bron: Dagblad van het Noorden (papieren editie), 18 juni 2008

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Daan » Vr 20 Jun 2008, 10:47

Als er een spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal wordt aangelegd,
Die ligt er al... :roll:

Maargoed, lijkt me niet toch niet dat er veel mensen in dat gebied wonen die gebruik willen maken van de lijn.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Cookie » Vr 20 Jun 2008, 10:53

Trein-o-Fiel, nieuwsbericht schreef:Er ligt nu het plan om de bestaande spoorlijn van Groningen richting Winschoten bij Veendam van een nieuw traject richting Stadskanaal te voorzien.

:wink:

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Daan » Vr 20 Jun 2008, 12:06

Ah, op die fiets :) Naja, ben dan wel benieuwd, zou mooi zijn voor de STAR iig :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Spoorlijn Veendam-Stadskanaal komt dichterbij

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Jul 2008, 09:45

Spoorlijn Veendam-Stadskanaal komt dichterbij

VEENDAM - De spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal is weer een stap dichterbij gekomen. De lijn die vurig wordt bepleit door Arriva-directeur Hettinga, kan op warme sympathie van de provincie rekenen.

Donderdagmiddag vond er informeel overleg plaats tussen Hettinga en verkeersgedeputeerde Bleker. Van de twee miljard euro compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn is vijftig miljoen gereserveerd voor nieuw spoor tussen Veendam en Stadskanaal.

Gedeputeerde Henk Bleker wil eerst onderzoek laten doen naar het aantal reizigers dat in de toekomst gebruik zal maken van de verbinding. Bovendien zal Arriva uitzoeken welk tracé het beste is voor de nieuwe verbinding.

Bron: RTV Noord (incl video- en geluidsfragment)

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Snel begin spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor Cookie » Do 16 Okt 2008, 10:25

Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar
DVHN | Gepubliceerd op 16 oktober 2008, 07:15
Laatst bijgewerkt op 16 oktober 2008, 10:16


EMMEN/STADSKANAAL
- De aanleg van een spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen is financieel onhaalbaar. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe.

De onderzoeksresultaten worden vanmiddag in Stadskanaal gepresenteerd. De studie, die is verricht door de Groninger hoogleraar ruimtelijke economie Jan Oosterhaven, spitste zich toe op de haalbaarheid van een spoorverbinding tussen Groningen en Emmen met als tussenstations Veendam en Stadskanaal.

Een spoorlijn tussen Groningen-Veendam-Stadskanaal en vooral het traject Groningen-Veendam, is denkbaar volgens Oosterhaven, maar dan vooral uit politiek bestuurlijke overwegingen om Oost-Groningen zo optimaal mogelijk te ontsluiten. Voor deze verbinding geldt echter ook dat de baten in geen verhouding staan tot de kosten.

Hetzelfde geldt voor het doortrekken van de spoorlijn van Stadskanaal naar Emmen. De bange vermoedens van de provincie Drenthe dat er tussen beide plaatsen onvoldoende reizigers instappen, worden in de studie van Oosterhaven bevestigd. Zelfs als voor de inzet van het goedkoopste materieel en een sobere dienstregeling wordt gekozen, is de spoorverbinding niet rendabel te exploiteren. Bussen, bijvoorbeeld Q-liners, worden als volwaardig alternatief gezien voor de trein.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... t_haalbaar

Maar het kan ook anders belicht worden ;) :

Advies: trek Groningse spoorlijn door naar Emmen
16-10-2008

EMMEN - Wel een tekort, maar de omvang daarvan is 'vrij gebruikelijk'. Dat blijkt uit het onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn van Groningen naar Veendam en Emmen. Donderdag wordt het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen gepresenteerd. In 2010 start de provincie Groningen de aanleg naar Veendam en de Drentse staten wilden weten of het ook interessant is om die nieuwe lijn door te trekken naar Emmen.

In een periode van vijftig jaar moet er dertig miljoen euro worden toegelegd op een spoorlijn tussen Groningen en Veendam, tachtig miljoen euro op een spoorlijn Groningen-Stadskanaal/Musselkanaal en zestig miljoen euro op een spoorlijn Groningen-Emmen. Kortom, zo stellen student Dierderick van der Lely en professor Jan Oosterhaven: het is beter de spoorlijn van Groningen naar Emmen door te trekken, dan in Stadskanaal te stoppen. Het belangrijkste voordeel bestaat uit het veel grotere aantal buspassagiers dat overstapt naar de trein bij een verlenging tot Emmen en dat betekent een hogere kaartverkoop voor de vervoerder en een belangrijke winst in reistijd en comfort voor de passagiers.

De verlenging naar Emmen heeft wel negatieve gevolgen voor het landschap, maar positieve op de regionale economie en levert bovendien de kans op extra goederenvervoer op richting Randstad. Er is verder onderzoek nodig om te bepalen of het financieel gunstiger is de lijn Groningen-Emmen in etappes aan te leggen of in één keer. In ieder geval wordt in 2010 begonnen met het stuk Groningen-Veendam.

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602- ... wsID=28530

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Daan » Do 16 Okt 2008, 11:27

Hmm, ik had niet anders verwacht eigenlijk...

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Cookie » Do 16 Okt 2008, 12:24

De volledige scriptie is trouwens hier te downloaden, de beleidsmatige samenvatting van professor Jan Oosterhaven hier.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Cookie » Vr 17 Okt 2008, 11:00

En we gaan vrolijk verder :P :

Emmen blijft vechten voor spoorlijn
17-10-2008

EMMEN - De gemeente Emmen blijft knokken voor een spoorverbinding met Stadskanaal, maar gedeputeerde Bats blijft tegen een Drentse investering in de spoorverbinding tussen Emmen en Stadskanaal.
Volgens Bats is de huidige snelle busverbinding tussen Emmen en Groningen een veel betere variant voor de inwoners van Emmen en de Veenkoloniën. Wethouder Jan Kuper van Emmen baalt van dat standpunt, maar toch blijft hij geloven in een spoorlijn naar Stadskanaal. De komende weken gaat Emmen alsnog proberen de provincie op andere gedachten te brengen.

Bron / Audiotoelichting: http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602- ... wsID=28558

Gemeente Emmen overweegt treinverbinding Stadskanaal - Emmen

EMMEN
- De gemeente Emmen heeft er alle belang bij dat de treinverbinding Groningen - Emmen via Veendam en Stadskanaal er komt.

Dat bleek gistermiddag tijdens een vergadering van de Agenda voor de Veenkoloniën. Gemeentebestuurders, vervoerders en onderzoekers discussieeerden over de wenselijkheid en haalbaarheid van dat nieuwe spoortraject.

Het feit dat nu ook Emmen heeft aangegeven serieus naar de treinverbinding te willen kijken, verraste gedeputeerde Henk Bleker aangenaam.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=76511

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor playertwo » Vr 17 Okt 2008, 17:12

Wel geinig dat 2 verschillende media op basis van 1 rapport 2 totaal verschillende berichten geven. Weten ze wel zeker, dat ze beiden dezelfde scriptie hebben gelezen :mrgreen: ?

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Cookie » Wo 12 Nov 2008, 21:45

Half miljoen voor de trein door Ter Apel

SELLINGEN
- De gemeente Vlagtwedde zet een half miljoen euro opzij voor een railverbinding van Stadskanaal naar Emmen via Ter Apel. Ze hoopt dat dit 'signaal' ook andere partijen over de streep trekt en zo de kansen voor deze verbinding vergroot.

De provincie, betrokken gemeenten en vervoerder Arriva onderzoeken momenteel al concreet de mogelijkheden om de railverbinding tussen Veendam en Stadskanaal nieuw leven in te blazen. Over het doortrekken van het spoor naar Emmen via Ter Apel is ook gesproken en de gemeenteraad van Vlagtwedde, waar Ter Apel toe behoort, liet eerder al weten veel te zien in zo'n voorziening.

Gisteravond kwam oppositiepartij PvdA tijdens de raadsvergadering met het voorstel om een apart 'potje' voor de verbinding Stadskanaal-Emmen via Ter Apel te creëren en daar een half miljoen in te stoppen. "Deze verbinding zal een enorme economische impuls betekenen voor de regio en vooral Ter Apel", zei het PvdA-raadslid Jouke Dijkstra. "Met dit bedrag maken wij duidelijk dat we het niet alleen bij woorden laten. Hopelijk pakken andere partijen dit signaal op." Het CDA en GroenLinks steunden de PvdA en dat betekende dat het potje' zal worden gevormd.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... r_Ter_Apel

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal

Berichtdoor menno47 » Ma 25 Okt 2010, 21:27

RTV Noord (25 oktober 2010) schreef:Binnen half jaar definitief besluit spoorlijn Veendam-Stadskanaal

GRONINGEN - Arriva wil haast maken met de spoorlijn Veendam - Stadskanaal; binnen een half jaar moet duidelijk zijn of er op het traject definitief een personentrein gaat rijden.

Het traject, dat eigendom is van museumspoorlijn Star, moet voor 60 miljoen worden aangepakt. Volgens een onderzoek dat maandag is aangeboden aan het Provinciebestuur is dat haalbaar.

Maar om de trein te laten rijden komt daar nog een bedrag van jaarlijks 4,5 miljoen euro bij. En dát is nog wel een probleem. Door samen met bouwbedrijf Ballast Nedam een consortium te vormen wil het vervoersbedrijf dat probleem zelf oplossen.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor EHH » Di 26 Okt 2010, 00:57

Altijd maar die onderzoeken, waar niks uitkomt.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor menno47 » Wo 27 Okt 2010, 19:43

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor hgv » Za 30 Okt 2010, 20:15

Kunnen ze hem niet beter doortrekken naar Musselkanaal. Is een klein stukje, en tot daar ligt ongeveer de rails er nog. Moet wel vervangen worden waarschijnlijk, maar die meerkosten lijken me klein samen met de gehele klus.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Suus » Za 30 Okt 2010, 20:21

Ik weet niet hoe men het trace tussen Emmen en Stadskanaal wil laten lopen. Als het vroegere trace gebruikt zou worden moeten de treinen in Stadskanaal kopmaken dus dat lijkt mij niet echt waarschijnlijk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat Musselkanaal mij niet zo'n heel erg grote reizigersmagneet lijkt. Maar ik ben nog nooit in Musselkanaal geweest en heb dus waarschijnlijk weinig recht van spreken (A)
Rame à l'approche

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor hgv » Za 30 Okt 2010, 20:25

Het is een dorp, maar das Wildervank ook, en als je dan toch bezig bent. Nog beter kunnen ze hem direct doortrekken naar Emmen inderdaad. Als er dan tussen Meppel en Zwolle wat gebeurt kan je nog nog wel naar het noorden des lands! ;) (Met bus ook wel maar goed.)

WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: Za 05 Mar 2011, 10:19

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor WillemGN » Za 05 Mar 2011, 10:40

Toch nog weer gewijzigd:
Ik zou er groot voorstander van zijn dat als er weer een 'onderzoek' komt van de 'universiteit' van Groningen, deze eens de plannen die er zijn met elkaar vergelijkt met de zelfde maatstaven en methodieken. Ik vind het nogal merkwaardig dat een magneetzweefbaan die miljarden kost als 'rendabel' wordt aangemerkt, terwijl elk initiatief van / uit ten Oosten van Groningen per definitie als niet rendabel wordt aangemerkt ook al zijn de investeringskosten tientallen miljoenen en exploitatiektekorten aanmerkelijk lager op bijvoorbeeld het traject Groningen - Emmen.

Is het wel eens opgevallen dat als het traject Groningen - Veendam - Stadskanaal - Emmen - Almelo - Deventer realiseerd, en je sluit via Deventer aan op de IC naar Roosendaal, je met conventionele (trein)technieken al in een gezonde 3 uur zo goed als 3/4 Nederland en een flink stuk van Vlaanderen met elkaar verbindt? Maar helaas blijft onderzoekend Groningen zich nogal blind staren op nog een treintje naar Amsterdam, zodat de professor 10 minuten eerder terug is van zijn weekeindje vakantie...

Dus bij deze het pleidooi om volgens de zelfde systematiek in een onderzoek nu eens door te rekenen of een spoorlijn Groningen richting Heerenveen over Drachten, aanlegkosten alleen al ruim 900 miljoen en exploitatiekosten onbekend én Groningen richting Almelo via Veendam Stadskanaal Emmen, waarvan grote delen van het spoor er al liggen en delen van het traject in de steigers staan, wat dan de lusten en lasten zijn.

Met andere woorden leg in een onderzoek beide lijnen spoorlijn Groningen richting Heerenveen over Drachten, én Groningen richting Hengelo via Veendam Stadskanaal Emmen nu eens naast elkaar in een onderzoek, waardoor de lusten en lasten veel transparanter naar voren komen. Misschien iets voor een burgerinitiatief? Graag uw inzicht. :arrow:
Laatst gewijzigd door WillemGN op Za 05 Mar 2011, 18:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Suus » Za 05 Mar 2011, 11:11

Nu is er in Hengelo geen intercity naar Roosendaal, dus ik weet niet precies wat je nu wil bereiken.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Mar 2011, 12:12

WillemGN schreef:Is het wel eens opgevallen dat als het traject Groningen - Veendam - Stadskanaal - Emmen - Zwolle cq via Olst / Hengelo realiseerd, en je sluit via Olst / Hengelo cq Zwolle aan op de IC naar Roosendaal, je met conventionele (trein)technieken al in een gezonde 3 uur zo goed als 3/4 Nederland en een flink stuk van Vlaanderen met elkaar verbindt?
Ik heb deze zin nu een keer of 4 gelezen, maar ik begrijp hem niet. Kun je uitleggen wat je bedoelt? Groningen heeft volgens mij al een verbinding met Zwolle, dus een spoorlijn via Stadskanaal lijkt me dan niet heel veel toevoegen?

WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: Za 05 Mar 2011, 10:19

Re: Spoorstudie Veendam-Stadskanaal-Emmen

Berichtdoor WillemGN » Za 05 Mar 2011, 12:50

Wubbo schreef:
WillemGN schreef:Is het wel eens opgevallen dat als het traject Groningen - Veendam - Stadskanaal - Emmen - Zwolle cq via Olst / Hengelo realiseerd, en je sluit via Olst / Hengelo cq Zwolle aan op de IC naar Roosendaal, je met conventionele (trein)technieken al in een gezonde 3 uur zo goed als 3/4 Nederland en een flink stuk van Vlaanderen met elkaar verbindt?
Ik heb deze zin nu een keer of 4 gelezen, maar ik begrijp hem niet. Kun je uitleggen wat je bedoelt? Groningen heeft volgens mij al een verbinding met Zwolle, dus een spoorlijn via Stadskanaal lijkt me dan niet heel veel toevoegen?


Mag ik dat in een tegenvraag beantwoorden aan de hand van het andere door mij genoemde traject?

Nou is er volgens mij ook al een verbinding Amsterdam - Groningen, dus waarom zou je via Heerenveen nog een verbinding Amsterdam - Groningen (uiteindelijk) willen realiseren? (Welke uiteindelijk qua realisatie veel duurder is.)


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten