Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Hoho! Nee, ik zeg zeker niet dat de Qliner moet verdwijnen. :) Lekker laten rijden! Groot succes. Eerder uitbreiden. ;)
Fles schreef:Ik tel even af tot een user met de naam "Mp" zich registreert. Die heeft namelijk veel meer echt van spreken. Zowel qua reizigersvolume, als qua knooppuntigheid :pos:
Klopt. Alleen zit Mp al dichter bij Zwolle. En heeft Mp niet echt uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast is Hoogeveen qua inwoneraantal groter. (3e plaats van Drenthe na Assen en dan Emmen.)En is Meppel 's ook een overstap station. Dus sowieso hoger aantal in- en uitstappers.
hgv schreef: Maar serieus: Hoezo heeft Hoogeveen aan twee stoptreinen per uur (je schrijft halfuur, maar dat lijkt me wel erg hebberig) niet genoeg?
Oeps, ik bedoel twee per uur. ;). De rechtstreekse verbindingen dus..;)
Wubbo schreef:In het geval Hoogeveen is het de vraag wat een goede verbinding is. Hoeveel mensen reizen er vanaf Hoogeveen verder dan Zwolle in de richting Amersfoort? Hoeveel daarvan gaan er wachten op een 1x per uur rijdende (rechtstreekse) trein en hoeveel daarvan komen er 'gewoon' naar het station en zien daar hoe de verbinding is? Hoeveel mensen haken er af als je in Zwolle moet overstappen? Hoeveel mensen komen er extra als je een klokvaste halfuursverbinding hebt?
Er is een voorstel gedaan om een proef te doen tot 2012 om Hoogeveen IC te maken. Dat lijkt me de enige juiste manier om dat te testen.
Chauf21 schreef:Volgens mij is de huidige maatschappij veel meer gediend bij duidelijke en frequente verbindingen dan bij rechtstreekse verbindingen. Hoogeveen is tot nu toe de enige uitzondering die ik daarop ken, van alle andere kanten wordt gestuurd op klokvaste diensten (kwartierdiensten zelfs, op veel trajecten). Waarom dat in Noord-Nederland niet kan is me nog steeds een raadsel. De busvervoerders en alle busreizigers op lijnen die vaker dan 1x per uur rijden zullen er ook blij mee zijn (not).
Zoals ik al eerder zei: een strakke halfuursdienst is ook geen probleem! :)
Laatst gewijzigd door hgv op vr 27 nov 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
Als het aantal IC-stations in Drenthe het argument is om Hoogeveen maar te bedienen door de IC stel ik voor om die suffe sneltrein op de Emmerlijn voortaan maar IC te noemen.
Helaas, de spoorlijn Emmen - Zwolle wordt aanbesteed, en op de aanbestede lijnen gaan geen intercity's rijden, want die horen immers bij het hoofdrailnet... :|
*KUCH* Heuvellandlijn *KUCH*

maar daar gaat het nu niet over.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door JWM »

Ongeveer een jaar geleden kwam dit bericht naar buiten. Waarom dan nu opeens weer net doen of "de regio" als verloren gebied gezien kan worden als er geen intercity's stoppen?

En laten we de zaak eens omdraaien: Wat hebben inwoners uit de rest van Nederland in Hoogeveen te zoeken? Helemaal niets. Die hele "regio" heeft werkelijk niets met een bovenregionale uitstraling.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Caspar »

Zei het enigszins beperkt met wegtransport van goederen naar Duitsland.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door playertwo »

hgv schreef:Een rechtstreekse verbinding met de randstad! Het is toch best wel raar dat je in heel Drenthe maar 1 IC station hebt? En dat is in Assen. Wel wat sneltrein stationnetjes, maar das toch anders. Het gaat ook om de bereikbaarheid van een regio. Even overdreven: "Ik moet naar Drenthe!" "Ow ja, daar kom je alleen maar met de stoptrein". De NS wou geloof ik ook dat het Noorden betere rechtstreekse verbindingen had met het westen. Een overstap voor Zuid-Drenthe past daar dan niet bij denk ik?
Nu is het aanbod niet goed als je het mij vraagt, met de scheve verdeling van treinen over het uur. NS wilde dit repareren (althans buiten de echte daluren), met 2x per uur een IC (die alleen stopt in Assen) en 2x per uur een stoptrein die stopt op alle tussengelegen stations. Die stoptrein zou dan in Zwolle en goede aansluiting geven op de IC's, zodat je vanuit alle stations feitelijk 2x per uur een goede verbinding hebt met Zwolle en de Randstad.

4x per uur een trein Hoogeveen - Zwolle is niet nodig, en je houdt op die manier een nog minder rendabele stoptrein over, dan nu al het geval is. Met slechts een tussenstation Meppel, en daarna alleen Beilen tot Assen, omdat Hoogeveen ook IC's zou hebben. Dan kan je net zo goed alleen de s9100 inleggen tussen Assen en Groningen (2x per uur), en de s500 en s700 als stoptrein laten rijden tussen Assen en Zwolle. Dat lijkt me voor de doorgaande reiziger zeer onwenselijk.

Voor alle reizigers die nu met een scheve halfuursdienst zitten zou het een verbetering zijn als er een duidelijk aanbod is met 2x per uur (dus ieder half uur) een stoptrein, met een goede overstap in Zwolle. Daar is helemaal niets mis mee, maar ga je er zelfs nog mee op vooruit, ten opzichte van de huidige situatie omdat je aansluiting op het voor- en natransport verbeterd kan worden van 1 aansluiting naar 2 aansluitingen per uur. Dit geldt niet alleen voor Hoogeveen en de andere stations die geen stop van 700 meer zouden hebben, maar ook voor Zwolle, Assen en Groningen.

Overigens krijgt Zeeland op termijn in de praktijk alleen nog maar stoptreinstations, als de s2100 2x per uur gaat rijden tussen Dordrecht en Vlissingen, en als stoptrein tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee komt de s12100 te vervallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten