Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Cookie » Di 08 Apr 2008, 10:57

Chauffeurs voelen zich onveilig in lagevloerbussen

GRONINGEN
- Buschauffeurs van Arriva maken zich zorgen over hun veiligheid in lagevloerbussen.

In deze bussen, die ideaal zijn voor mensen die slecht ter been zijn, zit de veilige zone ook heel laag. Ter hoogte van de chauffeur is er enkel glas, blik en plastic. Ook is er geen kooicontructie. Als een scooter tegen zo'n bus rijdt, gaat hij er van voren in en van achteren uit, zo zeggen de chauffeurs. Ze eisen dat de beveiliging van de bussen geregeld wordt bij de komende aanbesteding van het openbaar vervoer.

Reportage RTV Noord (video)
Verslaggever neemt kijkje in een lagevloersbus (audio)

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... pid=72637#

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor timtrein » Di 08 Apr 2008, 11:13

Trein-O-Fiel schreef:Als een scooter tegen zo'n bus rijdt, gaat hij er van voren in en van achteren uit, zo zeggen de chauffeurs.
Lijkt me toch lichtelijk overdreven...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Geert » Di 08 Apr 2008, 17:18

De botsveiligheid van bussen lijkt me iets wat je eerder landelijk en bij wet regelt dan in een regionale aanbesteding...

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Apr 2008, 19:10

Ik vind het eerlijk gezegd wat overdreven gesteld allemaal. Er is naar mijn weten nog nooit een onderzoek geweest naar de botsveiligheid van nieuwe bussen, dus daar zo stellig over roepen is niet zo heel zinnig. Gezien de foto's die van recentere zwaardere aanrijding zijn getoond, doet de veiligheid van de bus niet echt onder voor bv. die van een auto.

Hieronder een korte analyse van mijn kant;
Door mij geschatte snelheid (van de bus of van de tegenpartij) van tussen de 30-50 km/h:
Aanrijding Goes (bus contra bestelbus): http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Picture? ... &pid=11872
Aanrijding Den Haag (bus contra personenauto): http://www.xs4all.nl/~goofy123/07-10-27/07-10-27.htm
Aanrijding Leiderdorp (bus contra personenauto): http://www.112regioleiden.nl/nieuws_200 ... oepweg.htm
Aanrijding Schiphol (bus contra personenauto): http://www.112fotografie.nl/item-x.php?itemId=83649

Bij geen van bovenstaande ongevallen is de chauffeur gewond geraakt, hooguit heeft hij of zij wat schrammen of lichte verwondingen. De bestuurder of inzittenden van de tegenpartij zijn dat wel, hebben zwaardere verwondingen of zijn zelfs overleden door het ongeval.

Geschatte snelheid van hoger dan 50 km/h:
Aanrijding Ilpendam (bus contra personenauto): http://www.mp-produktie.nl/railn/pic1737.html
Aanrijding Aalsmeer (bus contra vrachtwagen): http://www.petershotnews.nl/nieuws/5555
Aanrijding Hoofddorp (bus contra vrachtwagen): http://www.nufoto.nl/2008/03/21/dodelij ... ofddorp-3/

Bij al deze aanrijdingen geldt dat de chauffeur ernstiger gewond raakte of zelfs overleden is als gevolg van de aanrijding.

Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen, maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor WSM » Di 08 Apr 2008, 19:14

Het lijkt er eerder op dat de Arriva-elementen weer iets te zeiken moeten hebben om te zeiken.
Wellicht dat ze denken daardoor een betere uitgangspositie te hebben nu de CAO-onderhandelingen geen bevredigend resultaat hebben opgeleverd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor M57 » Di 08 Apr 2008, 19:17

Chauf21 schreef:A: Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen
B: maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.

Uitspraken A en B zijn totaal niet verenigbaar. Dat is net zo goed in het wilde weg roepen als de chauffeurs die scooters van voor naar achter door de bus zien vliegen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Daniel » Di 08 Apr 2008, 19:21

Heb er diep voor moeten graven in de archieven, maar hier dan 'n foto van de schade die de Arriva 3666 5 jaar geleden opliep bij de onbedoelde ontmoeting met een tram in Utrecht...

Afbeelding

Edit: nog eentje, vergelijk vooral even de schade aan de auto met die aan de bus...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor WSM » Di 08 Apr 2008, 19:26

Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Apr 2008, 19:32

M57 schreef:
Chauf21 schreef:A: Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen
B: maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.

Uitspraken A en B zijn totaal niet verenigbaar. Dat is net zo goed in het wilde weg roepen als de chauffeurs die scooters van voor naar achter door de bus zien vliegen.

Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat lagevloerbussen helemaal niet zo gevaarlijk als gesuggereerd zijn.

WSM schreef:Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?

Lijnbuschauffeurs hoeven geen gordel te dragen en deze is ook niet geïnstalleerd in die bussen. Chauffeurs van touringcarbussen en overige bussen dienen wél een gordel te dragen (evenals de passagiers als de gordels aanwezig zijn).

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor M57 » Di 08 Apr 2008, 19:34

Chauf21 schreef:Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat lagevloerbussen helemaal niet zo gevaarlijk als gesuggereerd zijn.
Met het laten zien van een stuk of wat tegenvoorbeelden, doe je dat zeker niet. (Dat ik verder wel denk dat je gelijk hebt, is een ander punt.)

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor WSM » Di 08 Apr 2008, 19:37

Chauf21 schreef:Lijnbuschauffeurs hoeven geen gordel te dragen en deze is ook niet geïnstalleerd in die bussen. Chauffeurs van touringcarbussen en overige bussen dienen wél een gordel te dragen (evenals de passagiers als de gordels aanwezig zijn).
Ik ben namelijk benieuwd welk mechanisme zwaar letsel toebrengt in geval van aanrijdingen. Voordat je volledig klem zit in de bus zijn er al zeer forse vervormingen opgetreden, een lancering tegen de voorruit aan zou wel eens veel onveiliger kunnen zijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor STF » Di 08 Apr 2008, 22:23

WSM schreef:Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?


In Nederland niet, omdat ze er niet in gemonteerd worden.
In diezelfde bussen in Luxemburg zitten ze er wel in gemonteerd, en worden praktisch altijd gedragen.

Waarom Nederland kiest om geen gordel te monteren bij de chauffeur, weet ik niet?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Apr 2008, 09:46

Dat de aanrijdingen meer consequenties hebben voor de chauffeur ligt niet aan het feit dat het lagevloersbussen zijn (dat heeft er m.i. niets mee te maken), maar het feit dat nieuwe bussen gemaakt worden van 'plastic' en niet meer van staal... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten