Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Cookie »

Chauffeurs voelen zich onveilig in lagevloerbussen

GRONINGEN
- Buschauffeurs van Arriva maken zich zorgen over hun veiligheid in lagevloerbussen.

In deze bussen, die ideaal zijn voor mensen die slecht ter been zijn, zit de veilige zone ook heel laag. Ter hoogte van de chauffeur is er enkel glas, blik en plastic. Ook is er geen kooicontructie. Als een scooter tegen zo'n bus rijdt, gaat hij er van voren in en van achteren uit, zo zeggen de chauffeurs. Ze eisen dat de beveiliging van de bussen geregeld wordt bij de komende aanbesteding van het openbaar vervoer.

Reportage RTV Noord (video)
Verslaggever neemt kijkje in een lagevloersbus (audio)

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=72637#" onclick="window.open(this.href);return false;
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door timtrein »

Trein-O-Fiel schreef:Als een scooter tegen zo'n bus rijdt, gaat hij er van voren in en van achteren uit, zo zeggen de chauffeurs.
Lijkt me toch lichtelijk overdreven...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Geert »

De botsveiligheid van bussen lijkt me iets wat je eerder landelijk en bij wet regelt dan in een regionale aanbesteding...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Chauf21 »

Ik vind het eerlijk gezegd wat overdreven gesteld allemaal. Er is naar mijn weten nog nooit een onderzoek geweest naar de botsveiligheid van nieuwe bussen, dus daar zo stellig over roepen is niet zo heel zinnig. Gezien de foto's die van recentere zwaardere aanrijding zijn getoond, doet de veiligheid van de bus niet echt onder voor bv. die van een auto.

Hieronder een korte analyse van mijn kant;
Door mij geschatte snelheid (van de bus of van de tegenpartij) van tussen de 30-50 km/h:
Aanrijding Goes (bus contra bestelbus): http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Picture? ... &pid=11872" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrijding Den Haag (bus contra personenauto): http://www.xs4all.nl/~goofy123/07-10-27/07-10-27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrijding Leiderdorp (bus contra personenauto): http://www.112regioleiden.nl/nieuws_200 ... oepweg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrijding Schiphol (bus contra personenauto): http://www.112fotografie.nl/item-x.php?itemId=83649" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij geen van bovenstaande ongevallen is de chauffeur gewond geraakt, hooguit heeft hij of zij wat schrammen of lichte verwondingen. De bestuurder of inzittenden van de tegenpartij zijn dat wel, hebben zwaardere verwondingen of zijn zelfs overleden door het ongeval.

Geschatte snelheid van hoger dan 50 km/h:
Aanrijding Ilpendam (bus contra personenauto): http://www.mp-produktie.nl/railn/pic1737.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrijding Aalsmeer (bus contra vrachtwagen): http://www.petershotnews.nl/nieuws/5555" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrijding Hoofddorp (bus contra vrachtwagen): http://www.nufoto.nl/2008/03/21/dodelij ... ofddorp-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij al deze aanrijdingen geldt dat de chauffeur ernstiger gewond raakte of zelfs overleden is als gevolg van de aanrijding.

Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen, maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door WSM »

Het lijkt er eerder op dat de Arriva-elementen weer iets te zeiken moeten hebben om te zeiken.
Wellicht dat ze denken daardoor een betere uitgangspositie te hebben nu de CAO-onderhandelingen geen bevredigend resultaat hebben opgeleverd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door M57 »

Chauf21 schreef:A: Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen
B: maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.
Uitspraken A en B zijn totaal niet verenigbaar. Dat is net zo goed in het wilde weg roepen als de chauffeurs die scooters van voor naar achter door de bus zien vliegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Daniel »

Heb er diep voor moeten graven in de archieven, maar hier dan 'n foto van de schade die de Arriva 3666 5 jaar geleden opliep bij de onbedoelde ontmoeting met een tram in Utrecht...

Afbeelding

Edit: nog eentje, vergelijk vooral even de schade aan de auto met die aan de bus...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door WSM »

Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Chauf21 »

M57 schreef:
Chauf21 schreef:A: Gegevens over aanrijdingen met hogevloerbussen heb ik hier niet zo liggen
B: maar mijn voorlopige conclusie is vooralsnog dat een lagevloerbus helemaal niet onveilig(er) is om in te rijden.
Uitspraken A en B zijn totaal niet verenigbaar. Dat is net zo goed in het wilde weg roepen als de chauffeurs die scooters van voor naar achter door de bus zien vliegen.
Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat lagevloerbussen helemaal niet zo gevaarlijk als gesuggereerd zijn.
WSM schreef:Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?
Lijnbuschauffeurs hoeven geen gordel te dragen en deze is ook niet geïnstalleerd in die bussen. Chauffeurs van touringcarbussen en overige bussen dienen wél een gordel te dragen (evenals de passagiers als de gordels aanwezig zijn).
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door M57 »

Chauf21 schreef:Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat lagevloerbussen helemaal niet zo gevaarlijk als gesuggereerd zijn.
Met het laten zien van een stuk of wat tegenvoorbeelden, doe je dat zeker niet. (Dat ik verder wel denk dat je gelijk hebt, is een ander punt.)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door WSM »

Chauf21 schreef:Lijnbuschauffeurs hoeven geen gordel te dragen en deze is ook niet geïnstalleerd in die bussen. Chauffeurs van touringcarbussen en overige bussen dienen wél een gordel te dragen (evenals de passagiers als de gordels aanwezig zijn).
Ik ben namelijk benieuwd welk mechanisme zwaar letsel toebrengt in geval van aanrijdingen. Voordat je volledig klem zit in de bus zijn er al zeer forse vervormingen opgetreden, een lancering tegen de voorruit aan zou wel eens veel onveiliger kunnen zijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door STF »

WSM schreef:Dragen chauffeurs eigenlijk gordels?
In Nederland niet, omdat ze er niet in gemonteerd worden.
In diezelfde bussen in Luxemburg zitten ze er wel in gemonteerd, en worden praktisch altijd gedragen.

Waarom Nederland kiest om geen gordel te monteren bij de chauffeur, weet ik niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chauffeurs Arriva voelen zich onveilig in lagevloerbussen

Bericht door Vinny »

Dat de aanrijdingen meer consequenties hebben voor de chauffeur ligt niet aan het feit dat het lagevloersbussen zijn (dat heeft er m.i. niets mee te maken), maar het feit dat nieuwe bussen gemaakt worden van 'plastic' en niet meer van staal... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten