Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Daan »

Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop
Geplaatst op: maandag 8 februari 2010 09:33
Laatst bijgewerkt: maandag 8 februari 2010 09:34


HOOGEVEEN - De werkgroep die zich sterk maakt voor het behoud van de intercity-stop op station Hoogeveen, is woedend op de Nederlandse Spoorwegen en de provincie Drenthe. Die willen dat intercity's met ingang van volgend jaar niet meer stoppen in Hoogeveen om tijdwinst te boeken op het traject tussen Groningen en Schiphol.
Lees verder
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Reiziger Delft »

Tijd om een actiegroep op te richten tegen onzinnige IC stops? Probleem is dat de meeste reizigers er vooruit op zullen gaan, maar die hoor je nu natuurlijk niet. Die paar tegenstanders komen met hun protesten in het nieuws, waar de 2e kamer blijkbaar nogal gevoelig voor is. Ik denk echter dat als er een website komt tegen IC stops in oa Hoogeveen en Hardewijk, deze ook veel digitale handtekeningen zal krijgen. :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door reisthijs »

Buskes, die het nieuws zaterdag vernam via Dagblad van het Noorden, vindt dit niet opwegen tegen de verslechtering van de onderlinge verbinding tussen Groningen, Assen en Hoogeveen die er het gevolg van is.
Die onderlinge verbinding wordt juist beter doordat Hoogeveen een halfuursdienst krijg in plaats van de scheve verdeling van nu. Dus wat zeuren ze nou?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Daan »

Het is sowieso gezeik om niks. Ze houden twee treinen per uur, en de reis wordt er niet langer van. Enige wat dan wel moet is overstappen in Zl, voor de mensen die verder willen richting Ut/Shl. En inderdaad, dat maffe dorp denkt alleen maar aan zichzelf, want dat de mensen die naar Gn moeten nu 10 minuten eerder thuis zijn doet er natuurlijk totaal niet toe... -O-
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door BR628 »

Och jee krijgen we deze discussie nu elk jaar weer. :roll: Zucht. Als ik voor eind mei maar weet wat het gaat worden, het veranderen van de dienstregeling tussen Zwolle en Groningen heeft namelijk gevolgen voor de bussen in Noord-Zuidwest Friesland!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Wubbo »

Ik durf je nu al te zeggen dat dat pas op het laatste moment definitief wordt, gezien de gang van zaken afgelopen jaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Daniel »

Daan schreef:Enige wat dan wel moet is overstappen in Zl, voor de mensen die verder willen richting Ut/Shl.
Reizigers voor Ut moesten zowiezo al overstappen. Wellicht halen die nu in Zl nog de s12700 uit Lw en zijn ze zelfs eerder op hun bestemming :wink: (Immers zal de stoptrein voor de s700 zitten en wordt het volgens mij lastig nog iets tussen het Gn en Lw-deel van de IC door te sturen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Ruben »

Men ziet totaal niet de vooruitgang in 2 gelijkmatig over het uur verdeelde verbindingen met Zwolle, die t.o.v. de IC 1 stop in Meppel meer hebben. Men focust op het nadeel van het verlies van een IC-stop naar Amf, Hvs, Asdz en Shl, waarvan ik mij afvraag hoeveel reizigers die telt. Dit alles omdat Hoogeveen grootheidswaanzin heeft en denkt dat het een IC-stop waardig is. Afbreken en teruggeven aan de natuur. :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door iljitsch »

Hoogeveen heeft toch ruim de helft van het aantal in/uitstappers van Amsterdam Muiderpoort, hoor: bijna 4000 per dag in 2006.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Ruben »

Ik heb nog nooit een IC planmatig zien of horen stoppen op Amsterdam Muiderpoort, zelfs met het dubbele aantal instappers van 'Hoogeveen' is het al geen IC stop waardig. Kom op zeg, 4000 instappers is geen materiaal voor een IC.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Chauf21 »

BR628 schreef:Och jee krijgen we deze discussie nu elk jaar weer. :roll: Zucht. Als ik voor eind mei maar weet wat het gaat worden, het veranderen van de dienstregeling tussen Zwolle en Groningen heeft namelijk gevolgen voor de bussen in Noord-Zuidwest Friesland!
Geen idee hoe de publieke verhoudingen daar zijn, maar als grote regionale vervoerder kan je best meedoen aan die discussie. Plaats maar een artikel in de krant welke van de opties jou het beste uitkomt of dat dit eeuwige geharrewar leidt tot onduidelijkheid en verslechtering van de dienstregelingen. Laat de politiek het balletje dan maar verder trappen. Wellicht dat men daar meer waarde hecht aan voor/na- en het regionale transport dan aan een intercity die wel of niet stopt :idea:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door BR628 »

Chauf21 schreef:maar als grote regionale vervoerder kan je best meedoen aan die discussie.
Dat gebeurt ook heus wel :)
Chauf21 schreef:Plaats maar een artikel in de krant.
En dat dan weer niet. Mij zal het niet echt interesseren of er nu 3 of 4x per uur een trein rijdt daar, Aangezien ik vervoerkundige ben in Noord-Zuidwest Friesland. Het gaat mij er alleen om dat we niet een half jaar lang getouwtrek krijgen. Je kunt namelijk pas een goed vervoerplan schrijven als je weet wat de treinen gaan doen, daar sluit je namelijk zoveel mogelijk op aan. Het is dus niet te hopen dat in oktober weer alles teruggedraaid wordt zoals in 2009 ook gebeurde.
Laatst gewijzigd door BR628 op ma 08 feb 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Meltrain »

Maar waarom hoor ik eigenlijk niks over plannen om dezelfde tactiek (dus 2x IC + 2x stoptrein) ook op Zwolle - Leeuwarden in te voeren? :?
De reistijd Randstad - Leeuwarden kan ook aanzienlijk verkort worden indien de IC alleen nog te Steenwijk en Heerenveen zou stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Karl »

Maar als je, als regionale vervoerder, beter af bent met een gelijke verdeling (2+2) dan kun je dat toch betogen bij de provincie, zodat zij zich aan de zijde van de vervoerder scharen? Nu denkt men namelijk alleen dat er negatieve kanten aan het schrappen van Hgv zitten.

@Meltrain, vanwege te weinig reizigers?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Fles »

Ik denk dat station Hoogeveen gesloten moet worden. Swieso is er geen tijd meer voor een haltering daar, zo gauw station Staphorst geopend is. :mrgreen: Tot die tijd worden de reizigers tussen Zwolle en Groningen, die de afgelopen jaren blijkbaar een vreselijk zure tijd gehad hebben, getrakteerd op een paar minuten reistijdwinst *O* Dank je wel Hoogeveen! *O*
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Daan »

meltrain schreef:Maar waarom hoor ik eigenlijk niks over plannen om dezelfde tactiek (dus 2x IC + 2x stoptrein) ook op Zwolle - Leeuwarden in te voeren? :?
De reistijd Randstad - Leeuwarden kan ook aanzienlijk verkort worden indien de IC alleen nog te Steenwijk en Heerenveen zou stoppen.
Denk dat daarvoor te weinig reizigers van/naar Lw reizen...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Karl »

Passen al die treinen eigenlijk wel op het stukje ten noorden van Zwolle, tot de aftakking met de Emmerlijn? Ik kan mij voorstellen dat de provincie ook meer eist bij de aanbesteding van de Vechtdallijnen..
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door iljitsch »

Fles schreef:Ik denk dat station Hoogeveen gesloten moet worden. Swieso is er geen tijd meer voor een haltering daar, zo gauw station Staphorst geopend is.
Ah, dus op Hoogeveen wordt vanaf dan alleen op zondag gestopt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Vinny »

Op zondag blijft de oude dienstregeling van kracht: Eén intercity (express) en één intercity (stopt overal). In het geval dat Staphorst een station krijgt is het vrij eenvoudig in te bakken dat deze laatstgenoemde intercity Staphorst voorbij rijdt. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Passen al die treinen eigenlijk wel op het stukje ten noorden van Zwolle, tot de aftakking met de Emmerlijn?..
Niet voor niets is één van de dingen die uit het compensatiegeld (van het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn) betaald zouden gaan worden, capaciteitsuitbreiding tussen Zwolle en Herfte aansluiting.
Karl schreef:Ik kan mij voorstellen dat de provincie ook meer eist bij de aanbesteding van de Vechtdallijnen..
Uiteraard willen ze dat. Liefst vier keer per uur natuurlijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Op zondag blijft de oude dienstregeling van kracht: Eén intercity (express)
:D dat mochten ze willen daar zeg :lol:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door JeePee »

Wubbo schreef:Ik durf je nu al te zeggen dat dat pas op het laatste moment definitief wordt, gezien de gang van zaken afgelopen jaar.
Ow ja killing was dat zeg, pfff. NS traject is nog niet zozeer het probleem, de aansluitende zetpilletjes van Arriva zijn echter een veel groter issue... Die kunnen echt grote gevolgen hebben. Maar goed we zien het allemaal wel.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door Joshua »

Pff, als ik van Zwolle af kom vind ik dat die intercity in 1 keer door hoort te rijden. Voor dat soort stations moet de term Sneltrein echt weer eens ingevoerd gaan worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door reisthijs »

Wat voor treindienst zie je voor dit traject dan voor je onder de naam 'Sneltrein'? Als je denkt aan 'sneller dan de stoptrein maar langzamer dan de IC' - dat heeft op dit traject niet zo heel veel zin wan zou maar een paar minuten sneller zijn dan de stoptrein.

Wat voor term je gebruikt doet verder eigenlijk ook niet zo veel toe, het enige probleem is dat voor veel gemeenten de term 'Intercity' een statussymbool is geworden. In feite stoppen in Hoogeveen nu ook alleen maar twee stoptreinen. Idee: noem de s9100 voortaan Intercity dan is Hoogeveen ook blij (met een dode mus).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Bericht door playertwo »

Ze moeten niet zo zeuren in Hgv. Gezien het aantal in- en uitstappers is een IC-stop allerminst gerechtvaardigd. Tel daar bij op dat het overgrote deel van de reizigers uit Hgv niet eens verder dan Zl resp. Gn gaat, het aantal mensen dat een snellere verbinding krijgt bij op + de betere spreiding van de trein (strakke halfuursdienst) voor zowel de stoptrein als de IC zodat de aansluitingen op het busvervoer ook beter kunnen worden en ik zie alleen maar voordelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten