Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor willy84 » Di 09 Feb 2010, 20:35

Nu de minister op politiek 24 die het over die stop hebben.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Vinny » Di 09 Feb 2010, 21:29

zodat de aansluitingen op het busvervoer ook beter kunnen worden
Het nadeel is dat 's avonds en op zondag de NS vier treinen per uur niet rendabel acht en dus de huidige dienstregeling in stand blijft. Ik vrees dat de aansluitingen op het busvervoer dan een drama zullen worden...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Suus » Di 09 Feb 2010, 21:32

Dat valt wel mee, gezien het feit dat de meeste bussen in de avonduren slechts 1x per uur rijden. Je kan dan als vervoerder de patroontijden ook aanpassen op de trein.
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor willy84 » Wo 10 Feb 2010, 08:50

Gister bleek dat de NS en de lokale overheden nog een keer met elkaar in gesprek gaan om een alternatief te bedenken of eruit te komen. De NS zegt: het is of 2 x stopper en 2x IC zonder Hoogeveen. Take it or leave it. Hoogeveen zegt: nee wij zijn ook ic. Kan ik me wel voorstellen alleen er wonen maar 50.000 mensen in dat dorp. Nu nog maar een keer praten om nog een of ander alternatief te bedenken. Waarvan men (NS) vorig jaar al heeft gezegd dat dat niet gaat gebeuren daar er te weinig reizigers zijn. Het begint een beetje kleinzielig te worden. Knal nou gewoon 2ic's langs dat dorp en 2 stopperts. Daar profiteren de meeste mensen van. S'avonds en op zondag houden zoals het nu is.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Geert » Wo 10 Feb 2010, 10:34

Wat vinden Locov en Rocov eigenlijk van dat plan? Eigenlijk zouden die meer invloed moeten hebben dan de inwoners van dat dorp, die zullen immers altijd voor een IC-stop zijn...

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor iljitsch » Wo 10 Feb 2010, 11:06

Wat is nu precies het bezwaar van die woedende hogeveeners?

Willen ze dat ze zonder op de tussenliggende dorpen te stoppen naar Groningen en Zwolle kunnen? Of willen ze dat er meer treinen per uur stoppen, of dat ze in 1 keer door kunnen rijden naar de randstad? Of is het puur het prestige?

Het lijkt me dat ze met twee treinen per uur en een goede overstap in Meppel en/of Zwolle daar toch redelijk tevreden moeten zijn. Het nadeel dat het iets langzamer gaat en dat je moet overstappen voor de lange afstand wordt weer goedgemaakt door het feit dat iedere trein ook op de naburige stations stopt, wat in een dunbevolkte regio toch erg prettig is om voorzieningen die lokaal niet aanwezig zijn te kunnen bereiken.

Idioot genoeg is er op de oude lijn het omgekeerde plan, ik geloof dat daar in iedere gemeente waar-ie doorheen komt wel een keer gestopt wordt zometeen. Geef mij maar de Beneluxtrein die in 40 minuten van Amsterdam in Den Haag is...

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor hgv » Wo 10 Feb 2010, 11:30

Citaat uit Locov advies: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 242823.pdf

De ‘stopstations’ tussen Groningen en Zwolle verliezen hun rechtstreekse verbinding
met het midden en westen van het land. Aangezien het de komende jaren niet mogelijk
zal zijn om het aantal Intercity’s over de Veluwe te vergroten, lijkt wens a vooralsnog
alleen realiseerbaar te zijn met aparte stoptreinen, zoals in het NS-plan. Voor reizigers
tussen de bovengenoemde stations en de Randstad betekent dit uiteraard een
kwaliteitsverlies van de treinreis. Belangrijker dan de reistijdverlenging is wellicht nog
het verlies aan reisgemak door het overstappen in Zwolle, in één van beide richtingen
met trappenlopen. Dit minpunt treft reizigers van en naar alle ‘stopstations’. In het geval
van Hoogeveen vinden wij dit extra bezwaarlijk, omdat dit station voor een groot deel
van Drenthe functioneert als goed bereikbaar ‘opstappunt’ voor een treinreis naar de
Randstad. Deze opstapfunctie moeten eerder worden versterkt (zoals ook bij
Veenendaal-De Klomp is gebeurd, met nog niet de helft van het aantal in-/uitstappers
van Hoogeveen) dan verzwakt.
Wij zijn dan ook van mening dat de gewijzigde opzet
van de NS-dienstregeling tevens moet betekenen dat Hoogeveen de status van
Intercitystation krijgt. Dit kan samengaan met een versterking van de P+R-functie.
Ruimte voor parkeren is er genoeg. Het tijdverlies voor de Intercity is beperkt, omdat de
treinen toch al moeten afremmen voor de boog bij Hoogeveen.


Er wordt weer met de NS in gesprek gegaan.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Geert » Wo 10 Feb 2010, 11:35

Veenendaal-de Klomp heeft alleen maar een intercitystop omdat er op dat stuk spoor geen stoptrein rijdt. Die vergelijking is dus niet helemaal hetzelfde.

En zijn er cijfers die bewijzen dat Hoogeveen een opstapfunctie heeft voor de regio? Reizigersaantallen bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Feb 2010, 11:42

Ja, maar dat zegt niets. Er zullen reizigers uit de verre regio op Hoogeveen opstappen, dit betreft echter hooguit 2% van het totaal aantal verplaatsingen als keuzereizigers. Dorpelingen maken in 98% van hun verplaatsing namelijk geen gebruik van het OV. In (groot) stedelijke gebieden is de verhouding veel meer in het voordeel van de trein. Op de relatie Amsterdam - Utrecht zelfs meer dan 50%... :wink: (Voor Amsterdam-Groningen heb ik geen cijfer paraat)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor hgv » Wo 10 Feb 2010, 11:43

Ze zijn bezig met een rapport met cijfers. Tevens om dit te overleggen met de NS. Daarnaast kan je natuurlijk een IC station in hartje Amsterdam niet vergelijken met een IC station in Drenthe. Dus wat dat betreft kan je niet alleen naar cijfertjes kijken, en daar loopt het ook steeds op vast denk ik. Wel denk ik dat door het versterken van bus verbindingen, betere bereikbaarheid van het station, en als er alleen gestopt wordt in Assen en Hoogeveen het reizigersaantal sterk omhoog gaat. Sowieso hebben mensen hier veel meer een auto, dus stappen ze minder snel de trein. Die mensen moet je zien over te halen om het OV te nemen. De stadsdienst is hier al sterk gestegen in vergelijking met voorgaande jaren. Dan moet dat voor de trein ook mogelijk zijn. :) Maar nogmaals: ik vind 1 stop in een hele provincie erg weinig. Nu zeg ik niet dat alle stations direct IC stop moeten hebben. Maar los van het feit dat Veenendaal-de klomp IC is, denk ik dat het Locov duidelijk is met versterking van Hoogeveen als station.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Suus » Wo 10 Feb 2010, 11:50

Maar als je 4000 reizigers per dag hebt op een inwonersaantal van 50.000 in de plaats alleen al, dan blijkt dat er niet echt een grote vraag is naar die trein. Vergelijk het eens met Goes, waar dagelijks 7000 mensen de trein nemen op een inwonersaantal van 36.000.

Beide plaatsen zijn vergelijkbaar, omdat er veel busverbindingen met het grote regionale achterland zonder spoorwegen zijn, en er 1x per uur een IC en 1x per uur een stoptrein stopt. In de omgeving zijn er weinig grote plaatsen, waardoor ze een belangrijke regionale functie hebben.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor iljitsch » Wo 10 Feb 2010, 11:53

Voor kortere afstanden kies je ofwel de trein ofwel de auto. Maar juist vanuit het noorden naar de randstad kan het interessant zijn beide te combineren door de auto op het station te laten staan. Dan sla je het nadeel van het beperkte regionale openbaar vervoer over maar je zit ook niet in de randstad in de file en je hebt kans om in de trein iets te lezen of op je laptop te werken, wat bij een reis van twee uur toch wel zoden aan de dijk zet.

Maar ik wil dan wel eens weten hoeveel van die 4000 instappers per dag (2006) op Hoogeveen inderdaad ook doorreizen naar Amersfoort en verder.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Feb 2010, 11:53

Alternatieven voor de huidige bediening Zwolle Groningen:
- Inkorten stoptrein:
* 2 keer per uur een snelle intercity, stopt ook te Hoogeveen
* 2 keer per uur een stoptrein Groningen - Haren - Assen - Beilen.
Waarschijnlijk moet er een keerspoor te Beilen worden aangelegd
Groot nadeel: Vervallen verbinding Meppel - Hoogeveen.
- Alternerende dienstregeling:
* 2 keer per uur een intercity, stopt ook te Haren en Beilen, maar niet in Hoogeveen en Meppel
* 2 keer per uur een intercity, stopt niet in Haren en Beilen, maar wel in Hoogeveen en Meppel.
Groot nadeel: Reizigers Hoogeveen - Beilen moeten terugsteken vanaf Assen
Kan worden ondervangen door een ingewikkelder patroon van stops
- 20 mintendienst:
* 3 keer per uur een intercity die overal stopt
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor hgv » Wo 10 Feb 2010, 11:57

Precies: dus het aantal reizigers kan dus hier toenemen. ;) Daarnaast is Goes dus wel een IC station.

Naar Noord-brabant dus de meeste auto's per inwoner:

Auto's per inwoners (CBS)
Afbeelding

@vinny, wat jij zegt wil Hoogeveen dus ook. Het tweede voorstel is ook voorgesteld, alleen de NS vind dat niet overzichtelijk, en wil een heldere dienstregeling elk uur.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Suus » Wo 10 Feb 2010, 12:10

hgv schreef:Precies: dus het aantal reizigers kan dus hier toenemen. ;) Daarnaast is Goes dus wel een IC station.

Voor 4000 reizigers op zo'n groot gebied zijn 4 treinen per uur echt niet nodig. Bovendien kan je niet 2 stoptreinen per uur laten rijden voor de 3000 reizigers die dan niet direct de intercity kunnen (Immers, Meppel houdt de stoppende IC van/naar Leeuwarden).

Bovendien, welk groot belang hebben die 4000 reizigers boven het in aantal vele malen grotere groep mensen die vanuit Zwolle naar Assen en Groningen willen?

(En ja, ik weet dat Diemen met 25.000 inwoners ook op twee stations 4 treinen per uur heeft, maar dat zijn stoptreinen en de reizigersaantallen zijn nog hoger dan in Hoogeveen ook)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Feb 2010, 12:18

Dat tweede voorstel betekend ook nog eens dat alle treinen tussen Zwolle en Groningen langzamer worden, lijkt me ook niet geheel gewenst :wink:

Ander idee: als de IC tussen Groningen en Zwolle alleen in Assen stopt zal deze minder reizigers hoeven te vervoeren en zou je deze iets kunnen inkorten. Dat ene stel gebruik je dan om de stoptrein Groningen - Zwolle te rijden. In Zwolle is het vervolgens een kwestie van stoptrein en IC combineren en zo heb je én een snelle verbinding Zwolle - Groningen én een regelmatige halfuursdienst voor Hoogeveen én rechtstreekse verbindingen van Hoogeveen met de Randstad!
Dit zou je in ieder geval in de spits kunnen toepassen als het treindeel vanuit Leeuwarden als voortrein richting Amersfoort rijdt, buiten de spits wordt het wat ingewikkelder omdat je dan in Zwolle drie treinen zou moeten combineren tot één trein.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Thijs » Wo 10 Feb 2010, 12:24

Als ik het goed heb komt de s9100 nu voor de spitstrein Leeuwarden-Rotterdam. Als je de s9100 wil laten combineren met de IC uit Groningen, dan zit die spitstrein in de weg. Dan zou je of de s9100 later moeten laten aankomen, of de spitstrein Leeuwarden-Rotterdam op een apart spoor behandelen.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor iljitsch » Wo 10 Feb 2010, 12:31

Doet het combineren van twee treinen ook niet het voordeel van Hoogeveen overslaan teniet?

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Reiziger Delft » Wo 10 Feb 2010, 12:51

Wat een gezeur over zo'n overstap; ik en vele reizigers moeten sinds een tijd ook altijd overstappen in Utrecht, terwijl we eerst een rechtstreekse IC hadden tussen Arnhem en Den Haag. Die overstap gaat ook veel vaker de mist in dan die in Zwolle zal gaan, omdat de stopper voor de IC zit en je hem bijna niet kan missen dus.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Feb 2010, 13:16

Dat tweede voorstel betekend ook nog eens dat alle treinen tussen Zwolle en Groningen langzamer worden, lijkt me ook niet geheel gewenst
De snelste intercity wordt wat langzamer, de stoptrein wordt echt sneller, en de stoppende intercity wordt ook ietsje sneller. Daarnaast wordt er één trein toegevoegd, die nu nog niet rijdt. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor iljitsch » Wo 10 Feb 2010, 13:22

Hoeveel energie kost het overigens om die honderden tonnen aan trein weer op gang te krijgen nadat-ie gestopt is voor die anderhalve paardekop die op zo'n station instapt?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Feb 2010, 13:26

Thijs schreef:Als ik het goed heb komt de s9100 nu voor de spitstrein Leeuwarden-Rotterdam. Als je de s9100 wil laten combineren met de IC uit Groningen, dan zit die spitstrein in de weg. Dan zou je of de s9100 later moeten laten aankomen, of de spitstrein Leeuwarden-Rotterdam op een apart spoor behandelen.
Volgens dit verhaal zou het toch geen probleem moeten zijn de 9100 te combineren met de trein uit Leeuwarden?

iljitsch schreef:Doet het combineren van twee treinen ook niet het voordeel van Hoogeveen overslaan teniet?
Nee, dat hoeft niets uit te maken zolang het snelle deel als tweede binnenkomt in Zwolle en bij aankomst direct gecombineerd wordt met de stoptrein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Wubbo » Vr 12 Feb 2010, 18:57

hgv schreef:Precies: dus het aantal reizigers kan dus hier toenemen. ;) Daarnaast is Goes dus wel een IC station.

Naar Noord-brabant dus de meeste auto's per inwoner:

Auto's per inwoners (CBS)
Afbeelding
Hoe moet ik dit lezen? Heeft Noord-Brabant 420 auto's per inwoner? :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Vinny » Vr 12 Feb 2010, 21:19

420 auto's per duizend inwoner zullen ze allicht bedoelen ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Woede in Hoogeveen over schrappen intercity-stop

Berichtdoor Wubbo » Vr 12 Feb 2010, 22:38

Dat lijkt te kloppen. Dit is een bron waar dit staatje uit komt. Dat blijken dus cijfers uit '99 te zijn. 2009 laat een ander beeld zien:

Personenauto's per 1000 inwoners (bron: CBS Statline)

Code: Selecteer alles

Flevoland       783
Noord-Brabant   504
Drenthe         484
Utrecht         483
Limburg         473
Zeeland         473
Gelderland      453
Overijssel      453
Friesland       447
Groningen       431
Noord-Holland   416
Zuid-Holland    412


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten