Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door Daniel »

We hebben het hier wel over een alternatief voor splitsen/combineren oftewel over de daluren, dan rijdt de s2800 zowiezo maar tot Amersfoort :wink: Maargoed, alle andere problemen die ik al noemde maken deze oplossing toch al onmogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:Wel eerst de berichten lezen he... het past zowel niet met de kering van de pendeltreinen die in Utrecht moeten keren als met de overstaps die niet haalbaar zijn als met de baanvakcapaciteit tussen Amersfoort en Zwolle.
Waar haal je trouwens je acht IC's tussen Amersfoort en Utrecht vandaan? Dat zijn er echt maar zes per richting hoor (en vier in de daluren) :wink:
Ja ik had mijn verhaal al af toen ik die andere opmerkingen zag, wilde mijn onwetendheid toch maar de wereld insturen...

Ook wat verkeerd zitten tellen, ja. Die twee gecombineerde treinen per uur worden er in mijn systeem vier losse, ik had 4 x per uur zitten verdubbelen in plaats van 2 x per uur.

Maar het is wel duidelijk dat Utrecht een flinke bottleneck is, mede ook vanwege dat kopmaken van west naar noord.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door Wubbo »

Met creatief doorkoppelen, creatief spoorgebruik en het gebruik van wisselmachinisten kom je er nog wel uit. Grootste probleem wordt dat je geen kwartierdiensten meer kan aanbieden door het gekozen treinaanbod. Als je namelijk vanuit Amersfoort het ene kwartier naar Rotterdam rijdt en het andere kwartier naar Den Haag krijg je nooit meer een kwartierdienst tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag.

Even een rekenvoorbeeldje, met snelle kopmaaktijden op Utrecht, redelijk normale rijtijden en verder fictief:

Code: Selecteer alles

             Serie Serie Serie Serie 
             500   20500 12500 2000
Amersfoort V .24         .39
Utrecht    A .39         .54
Utrecht    V .43   .46   .58   .01
Den Haag   A .21               .39
Rotterdam  A       .22   .34
Zie daar maar eens een begrijpelijk en passend aanbod voor te maken rondom Gouda. Gaat je echt niet lukken. Als je dus los gaat rijden kom je altijd uit in corridorrijden, dus vanuit Amersfoort altijd naar Rotterdam (of Den Haag) om overal kwartierdiensten te gaan bieden. Of je moet onnodig lang gaan stilstaan op Utrecht C en je reizigers naar de andere poot daar laten overstappen, maar die overstap wil je veel liever in Gouda hebben (alleen daar kan ie namelijk cross-platform worden aangeboden, op Utrecht is de kans erg groot dat dat niet lukt).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Waarom zou je die moeten combineren/splitsen? Voor het stukje Amersfoort - Utrecht is dat bepaald niet de moeite. Zolang er capaciteit is voor acht (straks zes) intercity's per uur op dat trajekt moet dat toch allemaal lukken zonder. Of wellicht dat er in Utrecht niet voldoende capaciteit is voor zoveel kopmakende treinen...
1: Dat zal niet zijn op Utrecht - Amersfoort, maar door naar Zwolle resp Deventer, wat een rit is van 53 resp. 56 minuten (enkele reis), dus dat is wel de moeite. Splitsen en combineren in Amf zie ik niet gebeuren, daar is de dienstregeling veel te fragiel voor.
2: Er rijden meer treinen dan alleen IC's, onder andere een stoptrein. Tevens dient er ook plaats te zijn voor goederenvervoer.
3: De reizigers in de stoptrein (Amf - Zl) wil je niet een onnodig lange reistijd geven. Wil je dus met meer dan een halfuurdienst (die enkele voortreinen niet meegenomen want dat komt op hetzelfde neer) aanbieden zal je die stoptrein ergens aan de kant moeten nemen. Dat kan in Putten en 't Harde, maar daar houdt het ook op. Bijkomend nadeel is dan wel dat die reizigers bovendien een veel slechtere overstap krijgen dan dat nu het geval is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door Wubbo »

[stokpaardje]Met een twintigminutendienst is een hogere frequentie best in te passen ;-)[/stokpaardje]
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door playertwo »

Dat is ook zo goed voor je aansluitingen op de rest van het net, maar dan zit je nog met het probleem dat je stoptrein er 50 minuten over mag doen, en je IC 35. Dat betekend dat je dan dus geen goederenpad meer vrij hebt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door Wubbo »

Het goederenpad wordt ook in de huidige dienstregeling al niet rechtstreeks aangeboden maar ingehaald in 't Harde, dat kan straks nog steeds (al is Putten ook een optie).
Over die aansluitingen ga ik maar niet in discussie. Een eerdere discussie erover staat hier.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity blijft stoptrein in het Noorden

Bericht door playertwo »

Als dat een niet-commerciële stop is, hoeven ze dat niet eens te accepteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten