Pagina 1 van 1

Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 10:22
door Daan
Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen
Geplaatst op: vrijdag 12 februari 2010 10:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 12 februari 2010 10:22


GRONINGEN - De Oosterstraat in de binnenstad van Groningen krijgt, als de plannen met de tram doorgaan, een enkele baan en geen dubbelspoor. Er gaat ook maar één tramlijn door de straat en geen twee.

Veel ondernemers verzetten zich fel tegen de dubbele trambaan en waren bang dat er 32 trams per uur door de straat zouden rijden.
Lees verder

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 13:58
door Dexter
Zou dat besluit geen sta-in-de-weg zijn voor een latere frequentieverhoging? Aan de andere kant, door de Leidsestraat in Amsterdam rijden nu ook drie hoogfrequente tramlijnen over strengelspoor.

En ja hoor daar zijn ze weer: Ondernemers die zich verzetten tegen de komst van een hoogfrequente tramlijn. Stel je eens voor dat meer trams ook meer winkelend publiek met zich meebrengen... :N

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 15:16
door Joshua
Jahhe dat zou echt vreselijk zijn. :roll:
Gelukkig komt er nu dan een enkel baantje.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 15:24
door Karl
Hoelang is dat traject? Het staat niet in het bericht. Dan zou je aan de hand daar van de maximale frequentie kunnen berekenen. Hoe is de rest van het traject overigens, vrije baan? Veel verkeerslichten? Als het een vertragingsgevoelig deel is, dan moet je ook nog eens een grote marge meenemen...

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 16:34
door JeePee
De Oosterstraat is niet breed genoeg voor dubbelspoor. Een oplossing was geweest het huidige systeem met eenrichtingsverkeer door de Oosterstaat en Gelkingestraat te houden, maar dat zal te duur zijn vermoed ik zo. De rest van het traject ligt deels op vrije baan, maar juist op de cruciale punten niet. Dat zorgt ervoor dat het vooral richting het hoofdstation nogal lastig zal worden de 7,5' dienst strak te handhaven. Vanaf het station is dat eenvoudiger, simpel omdat het maar een klein stukje is. Met prioritering bij het station is dat wel te tackelen.

Staat nog steeds los van de discussie over het nut van een tram naar een universiteit die er 5 minuten langer over doet dan de bus nu... Toename van 25% van de reistijd, beetje jammer. De 2e lijn naar Kardinge is nog een grotere miskleun trouwens.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 17:32
door Dexter
JeePee schreef:Staat nog steeds los van de discussie over het nut van een tram naar een universiteit die er 5 minuten langer over doet dan de bus nu... Toename van 25% van de reistijd, beetje jammer. De 2e lijn naar Kardinge is nog een grotere miskleun trouwens.
Hoe dat zo? Maakt de tram soms een ommetje?

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 18:05
door iljitsch
Tja, vooruitgang is niet altijd vooruitgang. Ik lees net dat in de jaren '60 de sneltrein van Utrecht naar Leiden 10 minuten sneller was dan de huidige intercity.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 18:35
door Daan
Dexter schreef:
JeePee schreef:Staat nog steeds los van de discussie over het nut van een tram naar een universiteit die er 5 minuten langer over doet dan de bus nu... Toename van 25% van de reistijd, beetje jammer. De 2e lijn naar Kardinge is nog een grotere miskleun trouwens.
Hoe dat zo? Maakt de tram soms een ommetje?
Ja, de tram volgt ongeveer de route van lijn 11, die via het centrum naar het Zernikecomplex gaat. Lijn 15 is echter sneller, die gaat rechtstreeks naar het Zernikecomplex...

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:12
door Geert
Dexter schreef:En ja hoor daar zijn ze weer: Ondernemers die zich verzetten tegen de komst van een hoogfrequente tramlijn. Stel je eens voor dat meer trams ook meer winkelend publiek met zich meebrengen... :N
Hangt er denk ik ook een beetje vanaf of er vlak bij hun winkels een halte komt of niet. Als er geen halte vlakbij is ondervind je vooral de nadelen van een tram, maar komen er weinig extra voordelen voor terug.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:16
door Suus
Overigens lijkt enkelspoor mij wel vrij storingsgevoelig en door de wissels vertragend. Is voor zo'n stukje strengelspoor (zoals in de eerder genoemde Leidsestraat in Amsterdam) niet praktischer? Dan heb je ook geen problemen met wissels

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:21
door Ruben
Als het men enkel om de breedte van enkelspoor t.o.v. dubbelspoor gaat, wat bijna zeker is, dan is niet kiezen voor strengelspoor een grote miskleun. Die wissels hebben geen voordelen, keren hoeft toch niet. Ik neem aan dat de media het verborgen over strengelspoor heeft, dat kent natuurlijk geen hond.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:31
door Dexter
Daan schreef:Ja, de tram volgt ongeveer de route van lijn 11, die via het centrum naar het Zernikecomplex gaat. Lijn 15 is echter sneller, die gaat rechtstreeks naar het Zernikecomplex...
Toch kan ik me wel iets voorstellen bij die keuze, een tramlijn moet je zien als een zware stamlijn en die moet je langs zoveel mogelijk publiekstrekkers op de route voeren. Het bedienen van het centrum en het winkelgebied weegt zwaarder dan een zo snel en direct mogelijke verbinding tussen het CS en de universiteit.

Het heeft me daarom ook een beetje verbaasd dat Utrecht niet (naast een directe route CS-De Uithof) kiest voor een route CS-Centrum-De Uithof. Maar goed, lijn 12/12s daar is dan ook wel heel erg druk.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:34
door iljitsch
Je moet niet met 1 tram alles willen doen.

Het is toch wel vrij belangrijk om recht op je doel af te gaan, zeker nu met de chipkaart omrijden niet alleen extra tijd, maar ook extra geld kost.

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:51
door Suus
Makkelijker gezegd dan gedaan, niet alles ligt nu eenmaal langs een rechte lijn, en de investering in een tramlijn moet wel terugverdiend kunnen worden. Hoe dat moet kunnen ze je in Frankrijk perfect uitleggen: Montpellier heeft bijzonder bochtige en kronkelende tramlijnen, maar nergens anders in Frankrijk nemen zoveel mensen de tram als in Montpellier :)

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:29
door Dexter
Jij bedoelt tramlijn 1 in Montpellier, die heeft een dusdanige kronkelroute dat op een bepaald punt twee gedeelten van dezelfde lijn op een paar honderd meter van elkaar liggen. Je kunt vanuit dezelfde straat een tram zien passeren en als je na een paar minuten de andere kant op kijkt, zie je dezelfde tram nog een keer aan de andere kant van de straat. :mrgreen:

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:44
door iljitsch
Da's nog niks: in Zoetermeer kruist lijn 3 zichzelf ongelijkvloers!

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:46
door Suus
Lijn 2 neemt ook een route door het hele centrum. Als je vanuit het noorden bij Corum overstapt op lijn 1, en bij Gare Saint-Roch weer op lijn 2, heb je volgens mij een aardige kans dat je een tram voor je vorige tram te pakken hebt (A) En ook lijn 3, die in aanbouw is, krijgt een route via timboektoe die je met een andere lijn sneller zou kunnen doen. Zie voor dat alles http://www.trams-in-france.net/reload.h ... ellier.htm

Re: Tram over enkelspoor door Oosterstraat in Groningen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 12:21
door menno47
Het zou dus stengelspoor door de Oosterstraat worden, meer uitgebreidere discussie op:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=809918
zie ook http://www.regiotram.nl/ en http://groningertram.com/