Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Daniel » Za 20 Feb 2010, 13:11

Meppel moet volwaardig intercitystation worden
Geplaatst op: zaterdag 20 februari 2010 13:09
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 februari 2010 13:11


MEPPEL - Gedeputeerde Staten willen van Meppel een volwaardig intercitystation maken; daarmee stemmen ze in met een motie van de fracties van Groen Links, de ChristenUnie en het CDA in Meppel. Mocht Meppel inderdaad een volwaardig intercitystation worden dan houdt dat in dat er twee keer per uur een intercitytrein stopt in Meppel.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Daniel » Za 20 Feb 2010, 13:13

Schijnt overigens om een IC-status op de lijn naar Leeuwarden te gaan, dus niet een IC-status voor bijna alles tussen Groningen en Zwolle :wink: Aangezien het met name om de sterke vervoersvraag op Meppel - Steenwijk zou gaan volgens berichten hierover op Somda is een stoptrein wellicht ook een optie: dat verdubbelt het aantal treinen immers ook.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Dexter » Za 20 Feb 2010, 14:05

Ja natuurlijk, laten we vooral van elk gat dat over een perron beschikt een IC-station maken. Dan gaat het straks met de paard-en-wagen of per trekschuit nog sneller. :neg: Dit zijn vast weer lokale politici die hun 15 minutes of fame willen.
Vallend blad maakt rails glad.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Karl » Za 20 Feb 2010, 16:26

In het kader van dergelijke stops en het realiseren van steeds meer stations (Sciencepark; rondom Utrecht; maar ook decentrale spoorlijnen) vraag ik mij wel af, hoe staat de huidige reistijd in verhouding met de reistijd van bijvoorbeeld vijf, tien of twintig jaar geleden? Frequentie dient dan uiteraard ook meegenomen te worden. Ik vind het toevoegen van allemaal stops een behoorlijke achteruitgang voor het lange afstandverkeer. Straks is Haarlem - Amsterdam weer net zo snel als het in 1839 was. Dit terwijl de snelheid van het privaat vervoer door nieuwe wegen en dergelijke de laatste vijftig jaar wel is toegenomen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Dexter » Za 20 Feb 2010, 16:50

Karl, breng nou niemand op ideeën, straks halen ze de Arend nog van stal. Zijn we helemaal terug bij af... :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Feb 2010, 22:56

RTV Drenthe schreef:[...] Mocht Meppel inderdaad een volwaardig intercitystation worden dan houdt dat in dat er twee keer per uur een intercitytrein stopt in Meppel.
Er stopt nu al 2x per uur een Intercity richting Zwolle in Meppel ;-)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Ardan » Za 20 Feb 2010, 23:02

Ooh hou op zeg. Eerst Hoogeveen, nu Meppel, straks gaan Beilen en Haren ook nog miepen en dan is het feest helemaal compleet.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Daniel » Za 20 Feb 2010, 23:08

Mwoh, kan je uiteindelijk alsnog 2x/uur een stoptrein Gn-Zl laten rijden die je dan Intercity noemt met daarbovenop 2x/uur een echte IC :mrgreen: Kwestie van die echte IC's verkopen als uitbreiding van het aantal treinen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Vinny » Za 20 Feb 2010, 23:21

Meppel, Steenwijk en Wolvega zijn redelijk grote plaatsen. Die verdienen onderling een verbinding die 2 keer per uur rijdt. Grou en Akkrum zijn stations die wel gesloten kunnen worden. Toegevoegde waarde is vrijwel nul. Reizigersaantallen houden niet over. En een seperate stoptrein is erg onrendabel.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Suus » Za 20 Feb 2010, 23:38

Met het sluiten van die stations dupeer je wel zo'n 1000 reizigers per dag. Ik denk dat er uit die stations veel meer te halen valt als ze vaker bedient worden, maar zolang de NS er rijdt gebeurt dat niet. Beetje kip en ei verhaal. Bovendien is er duidelijk geen visgraatmodel toegepast, beide stations worden aangedaan door lijn 28 van Leeuwarden naar Heerenveen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor reisthijs » Zo 21 Feb 2010, 00:01

Vinny schreef:Meppel, Steenwijk en Wolvega zijn redelijk grote plaatsen. Die verdienen onderling een verbinding die 2 keer per uur rijdt.
Als ze in Meppel nou vroegen om meer verbindingen richting Leeuwarden was dat ook best een redelijke eis geweest. Maar nee, het moet weer persé een extra Intercitystop worden... :neg:

Als ze zo graag een beter verbinding van Meppel richting Leeuwarden willen en daar ook wat voor over hebben kan de provincie misschien beter kijken of ze s2900 door kunnen laten rijden naar Zwolle.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Feb 2010, 09:05

Een stoptrein voor 1.000 reizigers per dag is niet reëel, ook niet bij een andere vervoerder als de NS. Kortom: of je degradeert de IC Zwolle - Leeuwarden tot stoptrein, of je sluit stations...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor BR628 » Zo 21 Feb 2010, 11:45

Vinny schreef:Een stoptrein voor 1.000 reizigers per dag is niet reëel, ook niet bij een andere vervoerder als de NS. Kortom: of je degradeert de IC Zwolle - Leeuwarden tot stoptrein, of je sluit stations...
Gelukkig is dat niet aan jou om te beslissen, maar aan de provincie. Aangezien zij de t2900 betalen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Feb 2010, 14:39

^^ Kortom een zinloze verspilling van belastinggeld. Ik ben blij dat ik daar niet voor hoef op te draaien omdat ik niet in Friesland woon...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Geert » Zo 21 Feb 2010, 15:25

Kennelijk denken anderen daar anders over.
Overigens, zulk soort berichten zijn natuurlijk wel te verwachten als Hoogeveen zijn zin krijgt. Ik ga denk ik ook maar actievoeren voor een IC-stop op Klarenbeek ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Feb 2010, 17:05

Kennelijk denken anderen daar anders over.

- Exploitatie treinserie: 1.000.000 euro
- Treinkaartje: 10 euro
- Onderuitgezakt eerste klas zitten terwijl je weet dat je autorijdende buurman het grootste deel van de kosten van jouw reis op zich neemt: ONBETAALBAAR

:6
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Roelof88 » Zo 21 Feb 2010, 17:14

Vind het ook ietwat overdreven om van Meppel meteen een IC-station te maken. Een extra intercity toevoegen tussen Leeuwarden en Zwolle, die ook stopt te Meppel en Wolvega lijkt me voldoende. Akkrum en Grou/Jirnsum kan inderdaad gewoon 1× per uur blijven. Bovendien, als er tussen Leeuwarden en Zwolle ook op Wolvega en Meppel wordt gestopt zorgt dat voor maar 3 á 4 min. extra reistijd op het hele traject (als 't met ICM wordt gereden).

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Joshua » Zo 21 Feb 2010, 19:34

Pff, wat voor status heb je nog als je een IC station hebt? Waarvoor zijn er stoptreinen?
Naar mijn idee mogen ze het IC stations in Nederland echt eens gaan terugdringen in plaats van uitbreiden.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Gekko123 » Zo 21 Feb 2010, 20:27

Ach, met al die nieuwe stations die in de planning zitten moeten de sneltreinen uiteindelijk wel opnieuw ingevoerd worden :6 Tenminste, dat hoop ik :mrgreen:
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Feb 2010, 21:37

Roelof88 schreef:Vind het ook ietwat overdreven om van Meppel meteen een IC-station te maken. Een extra intercity toevoegen tussen Leeuwarden en Zwolle, die ook stopt te Meppel en Wolvega lijkt me voldoende. Akkrum en Grou/Jirnsum kan inderdaad gewoon 1× per uur blijven. Bovendien, als er tussen Leeuwarden en Zwolle ook op Wolvega en Meppel wordt gestopt zorgt dat voor maar 3 á 4 min. extra reistijd op het hele traject (als 't met ICM wordt gereden).

Je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Tussen Leeuwarden en Zwolle zijn amper genoeg reizigers voor twee treinen per uur, laat staan voor drie of vier treinen.Je zult dus keuzes moeten maken. Of je houdt snelle intercity's, of niet. Maar je kunt niet alles hebben in het leven. Er bestaat nog altijd geen OV systeem dat zo perfect rekening houdt met de wensen van de reizigers als een taxi-systeem ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Woepje
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Woepje » Di 23 Feb 2010, 08:43

Reiziger Ddrs schreef:Schijnt overigens om een IC-status op de lijn naar Leeuwarden te gaan, dus niet een IC-status voor bijna alles tussen Groningen en Zwolle :wink:
Gelukkig niet zeg. Ik moet er niet aan denken dat de s500 straks ook een boemeltje gaat worden. Al is de stoptrein hier in het noorden gelijk aan een IC in de Randstad qua stops enzo, toch scheelt het wel 10 minuten als je de IC of de stopper hebt. Veel reizigers Zwolle <-> Assen/Groningen gaan er dus goed op achteruit dan. En nu die overdreven zuiderzeelijn toch afgeblazen is, ben ik dus niet voor vertraging van de reis naar het hoge noorden door alles te verboemelen...Straks ben ik lopend nog sneller *O*

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Justin » Di 23 Feb 2010, 10:47

Als het maar VIRM is he ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Woepje
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Woepje » Di 23 Feb 2010, 11:01

Nee, liever ICM en wel een IC dan IRM en overal stoppen. Ja, u hoort het goed.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor Caspar » Di 23 Feb 2010, 17:34

Zijn Meppel en Hoogeveen soms bang een krimp-regio te worden, en proberen ze dat uit alle macht te voorkomen met dit soort acties?

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Berichtdoor iljitsch » Do 25 Feb 2010, 09:43

Woepje schreef:Al is de stoptrein hier in het noorden gelijk aan een IC in de Randstad qua stops enzo, toch scheelt het wel 10 minuten als je de IC of de stopper hebt. Veel reizigers Zwolle <-> Assen/Groningen gaan er dus goed op achteruit dan. En nu die overdreven zuiderzeelijn toch afgeblazen is, ben ik dus niet voor vertraging van de reis naar het hoge noorden door alles te verboemelen...Straks ben ik lopend nog sneller *O*

Hoe zit dat als straks de flevolijn er is? Hoeveel tijd gaat dat schelen richting Amsterdam, Schiphol en Den Haag? Rotterdam bleef dacht ik via Utrecht. En waar wordt er dan gestopt?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten